Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Slimme Lead Funnel: 4-Stappen naar meer leads

Ontdek hoe je in 4 belachelijk simpele stappen en lead funnel maakt en voortaan leads genereert op de automatische piloot.

Wat is een lead funnel?

Een lead funnel is een stapsgewijs proces dat je gebruikt om leads te generen en om te zetten in betalende klanten.

De 4 fases van een lead funnel

  • Vangen
  • Voeden
  • Kwalificeren
  • Verkopen

Vangen

Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten en hoe ‘vang’ je hun contactgegevens?

Voeden

Hoe houd je de lead betrokken en op welke manier kan je hen voeden met informatie om hen verder te helpen in hun koopproces?

Kwalificeren

Wanneer is een lead interessant genoeg? Aan welke ‘eisen’ moet een lead voldoen?

Verkopen

Op welke manier kun je jouw lead funnel succesvol eindigen met een verkoop als resultaat?

Wat is het verschil met een marketing funnel?

Waar een marketing funnel zich richt op de gehele marketing, richt de lead funnel zich op de leads die zijn overgebleven.

Je marketing funnel kan als het ware het voorwerk doen en je lead funnel het ‘afmaken’.

Wat is het verschil met een sales funnel?

Waar de sales funnel zich enkel richt op de daadwerkelijke verkoop, richt de lead funnel zich op het proces daarvoor.

Een lead funnel maken in 4 stappen

Een lead funnel maak je om op een automatische manier leads te generen. In de masterclass ‘De online verkoper’ ga ik daar nog veel dieper op in.

We staan dan uitgebreid stil bij alle stappen en geef je de voorbeelden die in de praktijk het beste werken.

1 | Vind je marketingpleister

Dat het ondernemers niet lukt om via het internet automatisch leads te generen ligt vaak niet aan de technieken die ze gebruiken, maar de manier waarop.

Zo heb jij vast ook al eens een e-book aangevraagd en talloze mailtjes ontvangen.

Waar gaat het dan mis?

Er is niet nagedacht over de grootste pijn van de klant. Jij wilt een pleister bieden voor de grootste pijn van je klant.

Jij wilt, een marketingpleister.

Je vindt jouw marketingpleister door je te verdiepen in het koopbrein. Denk na over hoe jij de grootste pijn van je klanten oplost.

2 | Maak een mail funnel

Schrijf als eerste eens je verkoopgesprek uit. Hoe verloopt dat? Grote kans dat je vaak dezelfde vragen stelt of zinnen herhaalt.

Schrijf dit eens allemaal op.

Heb je alles opgeschreven? Pak deze uitwerking erbij en denk je na over hoe je alles kunt vertellen dat je wilt vertellen, zonder dat je de mogelijkheid hebt tot interactie.

Je kunt dit gemakkelijk doen door de onderwerpen die je behandeld in je verkoopgesprek onder te verdelen in categorieën.

Bijvoorbeeld:

  • Obstakels
  • Inspiratie & enthousiasme
  • Onderscheidend vermogen
  • Visie
  • Veelgestelde vragen
  • Etc.

Obstakels

Welke obstakels zie jij vaak terug bij je klanten en hoe zou jij deze kunnen wegnemen?

Enthousiasme

Hoe kun je jouw klanten inspireren en enthousiasmeren? Hoe help je hen anders te kijken naar hun probleem en hoe maak je hen enthousiast voor jouw oplossing (dienst)?

Onderscheidend

Wat maakt jou anders dan je concurrent? Waar ligt het onderscheid?

Visie

Wat is jouw visie? Hoe kijk jij aan tegen jouw dienstverlening?

Vragen

Welke vragen worden er veel gesteld?

Opdracht voor nu

Bedenk per punt dat je eerder hebt opgeschreven een mailbericht. Doe dit voor ieder punt en voor alle categorieën.

Heb je alle mailberichten uitgeschreven zoek eens op het internet naar email automation software.

3 | Gebruik lead scoring

Als je voor het juiste systeem hebt gekozen, dan kun je naast automatische mailberichten ook werken met lead scoring. Met behulp van lead scoring kun je op basis van het gedrag een lead bepaalde punten geven.

Hoe meer punten een lead ‘verdient’ hoe interessanter deze lead voor jou is geworden en hoe sneller je overgaat tot ‘echte’ interactie.

4 | Geef het laatste zetje

Onderaan je lead funnel wil je dat ieder lead zodanig enthousiast is geworden dat ze staan te popelen om contact met je op te nemen.

Je kunt hier talloze verkooptechnieken voor gebruiken, maar het belangrijkste is dat jij, nog voordat je overgaat tot het daadwerkelijk verkopen, een goede klantrelatie hebt opgebouwd.

Dit doe je door de klant te enthousiasmeren, vermaken en écht te helpen. Stuur niet klakkeloos wat mailberichten, maar zorg dat je lead funnel is opgebouwd vanuit een logische opbouw.

Deel tips samen met eerder behaalde resultaten voor extra sociale bewijskracht.

Deel een qoute of inspirerende verhaal voor meer vertrouwen en gebruik deze technieken voor meer overtuigingskracht.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.