In 4 stappen een slimme Lead Funnel

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een lead funnel?

Een lead funnel is een stapsgewijs proces dat je gebruikt om leads te generen en om te zetten in betalende klanten.

De 4 fases van een lead funnel

  • Vangen
  • Voeden
  • Kwalificeren
  • Verkopen

Vangen

Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten en hoe ‘vang’ je hun contactgegevens?

Voeden

Hoe houd je de lead betrokken en op welke manier kan je hen voeden met informatie om hen verder te helpen in hun koopproces?

Kwalificeren

Wanneer is een lead interessant genoeg? Aan welke ‘eisen’ moet een lead voldoen?

Verkopen

Op welke manier kun je jouw lead funnel succesvol eindigen met een verkoop als resultaat?

Wat is het verschil met een marketing funnel?

Waar een marketing funnel zich richt op de gehele marketing, richt de lead funnel zich op de leads die zijn overgebleven.

Je marketing funnel kan als het ware het voorwerk doen en je lead funnel het ‘afmaken’.

Wat is het verschil met een sales funnel?

Waar de sales funnel zich enkel richt op de daadwerkelijke verkoop, richt de lead funnel zich op het proces daarvoor.

Een lead funnel maken in 4 stappen

Een lead funnel maak je om op een automatische manier leads te generen. In de masterclass ‘Het 4-staps klantenplan’ ga ik daar nog veel dieper op in. Je kunt jezelf gratis toegang geven, dus als je straks klaar bent met je lead funnel, raad ik je zeker aan een kijkje te nemen.

Terug naar jouw lead funnel. Laten we beginnen met stap 1.

1 | Vind je marketingpleister

Dat het ondernemers niet lukt om via het internet automatisch leads te generen ligt vaak niet aan de technieken die ze gebruiken, maar de manier waarop.

Zo heb jij vast ook al eens een e-book aangevraagd en talloze mailtjes ontvangen.

Waar gaat het dan mis?

Er is niet nagedacht over de grootste pijn van de klant. Jij wilt een pleister bieden voor de grootste pijn van je klant.

Jij wilt, een marketingpleister.

Je vindt jouw marketingpleister door je te verdiepen in het koopbrein. Denk na over hoe jij de grootste pijn van je klanten oplost. Wil je dat stap voor stap uitgelegd krijgen, geef jezelf dan toegang tot het 4-staps klantenplan (gratis).

2 | Maak een mail funnel

Schrijf als eerste eens je verkoopgesprek uit. Hoe verloopt dat? Grote kans dat je vaak dezelfde vragen stelt of zinnen herhaalt.

Schrijf dit eens allemaal op.

Heb je alles opgeschreven? Pak deze uitwerking erbij en denk je na over hoe je alles kunt vertellen dat je wilt vertellen, zonder dat je de mogelijkheid hebt tot interactie.

Je kunt dit gemakkelijk doen door de onderwerpen die je behandeld in je verkoopgesprek onder te verdelen in categorieën.

Bijvoorbeeld:

  • Obstakels
  • Inspiratie & enthousiasme
  • Onderscheidend vermogen
  • Visie
  • Veelgestelde vragen
  • Etc.

Obstakels

Welke obstakels zie jij vaak terug bij je klanten en hoe zou jij deze kunnen wegnemen?

Enthousiasme

Hoe kun je jouw klanten inspireren en enthousiasmeren? Hoe help je hen anders te kijken naar hun probleem en hoe maak je hen enthousiast voor jouw oplossing (dienst)?

Onderscheidend

Wat maakt jou anders dan je concurrent? Waar ligt het onderscheid?

Visie

Wat is jouw visie? Hoe kijk jij aan tegen jouw dienstverlening?

Vragen

Welke vragen worden er veel gesteld?

Opdracht voor nu

Bedenk per punt dat je eerder hebt opgeschreven een mailbericht. Doe dit voor ieder punt en voor alle categorieën.

Heb je alle mailberichten uitgeschreven zoek eens op het internet naar email automation software. Zelf maken wij gebruik van MaiLeads.

3 | Gebruik lead scoring

Als je voor het juiste systeem hebt gekozen, dan kun je naast automatische mailberichten ook werken met lead scoring. Met behulp van lead scoring kun je op basis van het gedrag een lead bepaalde punten geven.

Hoe meer punten een lead ‘verdient’ hoe interessanter deze lead voor jou is geworden en hoe sneller je overgaat tot ‘echte’ interactie.

4 | Geef het laatste zetje

Onderaan je lead funnel wil je dat ieder lead zodanig enthousiast is geworden dat ze staan te popelen om contact met je op te nemen.

Je kunt hier talloze verkooptechnieken voor gebruiken, maar het belangrijkste is dat jij, nog voordat je overgaat tot het daadwerkelijk verkopen, een goede klantrelatie hebt opgebouwd.

Dit doe je door de klant te enthousiasmeren, vermaken en écht te helpen. Stuur niet klakkeloos wat mailberichten, maar zorg dat je lead funnel is opgebouwd vanuit een logische opbouw.

Deel tips samen met eerder behaalde resultaten voor extra sociale bewijskracht.

Deel een qoute of inspirerende verhaal voor meer vertrouwen en gebruik deze technieken voor meer overtuigingskracht.

Ga ervoor

Ik geloof er heilig in dat iedere ondernemer dankzij het internet gemakkelijk en op de automatische piloot leads kan generen. Je moet het alleen wel doen. En ja, de weg heeft obstakels en het zal je tijd kosten voor je de perfecte funnel hebt gevonden.

MAAR…

Ook dit hoeft niet zo te zijn. Jij hebt zelf een keuze. Of je gaat zelf aan de slag, of je laat je helpen met een slimme online lead generator.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan