Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Het plan voor slimme online leadgeneratie

In de afgelopen 10 jaar hebben wij talloze strategieën voorbij zien komen. Dit zijn de lessen die we hebben geleerd.

De slimste manier van online leadgeneratie

In de afgelopen 10 jaar hebben wij talloze online leadgeneratie strategieën voorbij zien komen, getest en iedere stap proberen te perfectioneren.

Leads generen kan op talloze manieren, maar komt het neer op online leadgeneratie dan is er eigenlijk maar een manier die keer op keer werkt.

Voor deze vorm van online leadgeneratie hoef je slechts 5 stappen te zetten.

Al deze stappen nemen we samen door.

Ben je er klaar voor? Scoor nog even een kop koffie of bakkie thee, dan kunnen we beginnen.

Online leadgeneratie stappenplan

Kijk je naar online leadgeneratie dan bepaalt jouw aanvliegroute en de stappen die je zet jouw succes. Welke verschillende kanalen je ook wilt benutten, sla jij belangrijke stappen over dan zul je nooit het gemak en de volledige kracht van online leadgeneratie ervaren.

Gun jezelf een juiste voorbereiding. Ja, dit kost wat tijd, maar geloof me, je wordt hier later rijkelijk voor beloond.

1 | Onderzoek de klantreis

Je klantreis is de route die je klanten doorlopen van “vreemdeling” naar “trouwe klant”.

Dit betekent begrijpen hoe en waar mensen met je in contact komen, wat hen aanzet tot actie, welke obstakels ze daarbij tegenkomen en hoe ze uiteindelijk een trouwe klant worden.

Heb jij inzichtelijk via welke wegen (en in welke situaties) een klant contact mij jou kan opnemen, dan kun je daar gemakkelijk je leadgeneratie strategie op aanpassen.

Zorg dat je naast de klantreis, ook de buyers journey inzichtelijk maakt. Dit helpt je het gedrag van je potentiële klanten te begrijpen en gemakkelijk een winnende strategie te vinden.

2 | Vind de juiste hook

Bedenk voor iedere fase in de klantreis of buyers journey de juiste hook. Op welke manier kun jij de aandacht trekken?

Wat heeft je klant nodig?

Onderzoek is hier de sleutel. Kijk naar trends in de branche, kijk wat je concurrenten doen om de aandacht te trekken en zoek uit waar jij het verschil kunt maken.

Het is hierbij vooral belangrijk dat je nadenkt over de juiste hook.

Stel dat jij in de stad zou staan met een groot billboard in je handen. Welk boodschap zou jij dan op het billboard zetten waarvan je zeker weet dat je de aandacht trekt van de juiste mensen?

3 | Maak een marketingpleister

Een weloverwogen marketingpleister is een onmisbaar onderdeel in het proces van online leadgeneratie.

De marketingpleister kun je zien als niets meer dan een pleister die de grootste wond van je klant verzorgt. Het biedt een oplossing voor hun meest uitdagende probleem.

Met je marketingpleister streef je ernaar enkel die klanten aan te trekken die naadloos bij jou aansluiten. Beschouw het als een soort filter.

Dit hoeft beslist geen uitgebreid boekwerk te zijn. Integendeel, het kan beter eenvoudig en bondig zijn. Denk aan een handige template, calculator of checklist. Hoe gemakkelijker en sneller je een specifiek probleem van je klant oplost, des te beter.

Om de grootste uitdaging van je klant te ontdekken en zo tot ideeën voor je marketingpleister te komen, raad ik je aan de volgende video te bekijken.

4 | Gebruik een campagnepagina

De campagnepagina is jouw aandachttrekker voor de online leadgeneratie. Hier bied je je marketingpleister aan aan mensen die een probleem hebben dat opgelost moet worden.

Jouw campagnepagina heeft maar 1 doel, het lospeuteren van contactgegevens. De inhoud, vormgeving en het design van deze pagina is zeer belangrijk.

Zorg dat je hier goed over nadenkt. Denk bij ieder element op de pagina of het de gewenste actie prikkelt.

In het artikel over een koopgerichte landingspagina lees je daar meer over.

5 | Pak de aandacht

Als je een campagnepagina hebt met een effectieve marketingpleister, is het tijd om de aandacht te pakken.

De aandacht pakken is eigenlijk het makkelijkste onderdeel binnen de online leadgeneratie.

Maar…

Het succes van online leadgeneratie ligt in de voorbereiding. Hoe beter jouw hook en marketingpleister is, hoe gemakkelijk het wordt om de aandacht te pakken.

Heb je een goed gevoel over je marketingpleister, kijk dan eens naar de volgende manieren om je marketingpleister te promoten.

SEO

Wil je jouw marketingpleister promoten via zoekmachine optimalisatie dan kun je het beste nieuwe content rond hetzelfde thema maken.

Zo bieden wij het handboek ‘Jouw bedrijf, jouw succes‘ aan. Een plan om ondernemers te helpen om het internet in te zetten als hun beste werknemer.

Hoewel we dit handboek gratis aanbieden en eigenlijk niets verkopen, raken veel ondernemers enthousiast over onze kijk en strategie en nemen de écht serieuze ondernemers automatisch contact met ons op.

Ideaal dus.

Willen wij via SEO onze marketingpleister promoten, dun kunnen we blogs schrijven die passen bij dit thema.

Blogs over klanten werven, online leadgeneratie, acquisitie en noem maar op.

Uiteraard linken we, net zoals we dat in dit blog doen, regelmatig naar onze marketingpleister 😉

Social media

De snelste manier om potentiële klanten aan te spreken via social media is het opzetten van een social media adverteercampagne.

Adverteren op social media is over het algemeen nog steeds de goedkoopste vorm van leadgeneratie.

Wat je doelgroep ook is, iedere doelgroep zit op social media.

Onderzoek met welk social media kanaal jij de juiste doelgroep bereikt en start een kleine adverteercampagne.

Waarom eerst adverteren?

Het starten van een kleine adverteercampagne is een effectieve manier om snel te toetsen welk kanaal jou de meeste leads oplevert.

Social media marketing is enorm tijdrovend en op een organische (gratis) manier een groot bereik creëren vergt consistentie en geduld.

Door eerst met een adverteercampagne te testen kun je snel zien via welk kanaal je het makkelijkst leads genereert.

Google Ads

Het adverteren op Google is over het algemeen de effectiefste manier om nieuwe leads naar je campagnepagina te sturen.

Via Google Ads kun je adverteren op bepaalde zoekwoorden. Dit is een groot voordeel vergeleken met bijvoorbeeld social media.

Via social media moet je iemands aandacht weten te trekken. Ook als de potentiële klant op dat moment niet met dat onderwerp bezig is.

Adverteer je op Google, dan wordt alleen je advertentie getoond wanneer dit ook interessant is.

Adverteer je op de juiste zoekwoorden dan weet je zeker dat je potentiële klanten bereikt die op dat moment een oplossing zoeken voor hun probleem.

Facebook Ads

Naast Google Ads, kun je ook adverteren op Facebook. Facebook is een van de goedkoopste kanalen om te adverteren. Met een goede campagne betaal je op Facebook ergens tussen de 2 en 5 euro per lead. Afhankelijk van je branche en de concurrentie in de veiling.

Extra tips voor je online leadgeneratie

We hebben de basis van online leadgeneratie doorgenomen. In principe komt het neer op het bieden van een marketingpleister (in ruil voor contactgegevens) en het pakken van de aandacht.

Als je met de online leadgeneratie start, let dan extra goed op de volgende elementen.

1 | Zorg voor de juiste data

Zorg ervoor dat je de juiste gegevens verzameld. Zorg dat iedere stap binnen de leadgeneratie nauwlettend wordt gemeten.

Hoeveel mensen klikken op je social media berichten? Hoe vaak wordt je campagnepagina bezocht en hoe zit je het met conversieratio?

Heb jij de cijfers van iedere stap binnen het proces, dan wordt het bijstellen van je leadgeneratieplan of strategie en stuk simpeler.

2 | Vertroetel je leads

Online leadgeneratie kan op grote schaal. Zo kan je honderden of zelfs duizenden leads genereren per maand.

Maarja, wat doe je met deze leads?

In de meeste gevallen zullen de leads die via je leadgeneratie bereikt niet direct klant worden. Toch zijn al deze leads wel degelijk potentiële klanten.

Misschien nog niet op dit moment, maar wie zegt dat dit later niet verandert?

Zo krijgen wij regelmatig nieuwe klanten over de vloer die ons al jaren volgen. Jaren geleden hebben ze een van onze handboeken gedownload en pas nu nemen ze contact op.

Zorg dat je de juiste aandacht geeft wanneer iemand zijn gegevens achterlaat.

De meeste bedrijven doen dit niet en laten daarmee kostbare omzet door het putje spoelen. Zorg dat je ieder lead blijft vertroetelen.

Het vertroetelen van je leads doe je met behulp van lead nurturing.

Zorg dat je naast het vertroetelen van je leads, werkt met een lead funnel. Een lead funnel helpt je om met behulp van email marketing automation de potentiële klant uiteindelijk ook aan tafel te krijgen.

3 | Werk met lead scoring

Met marketing automation of een goed CRM kun je werken met lead scoring. Via lead scoring kun je op basis van iemand zijn gedrag, interesses of betrokkenheid punten geven.

Heeft een bepaalde lead voldoende punten verzameld, dan weet je dat het tijd is om persoonlijk contact te leggen.

Zo werken wij met de email marketing software Webnemer. Binnen dit programma zit ook een CRM.

Iedere lead die voldoende punten heeft verzameld komt automatisch in ons CRM terecht en ik hoef ze alleen nog te bellen.

4 | Blijf testen

Online leadgeneratie is vooral een kwestie van veel testen. Welk kanaal levert de meest kwalitatieve leads op? Hoe goed werkt de social media marketing? Welk advertentie is het beste en wat kun je van de data leren om je content marketing op aan te passen?

Leer jij te sturen op de cijfers dan wordt de online leadgeneratie een relatief makkelijke klus.

Ja, dit heeft tijd en geduld nodig, maar door iedere keer een beetje beter te worden is het slechts een kwestie van tijd tot je een strategie hebt gevonden waarmee je gemakkelijk je omzet verhoogd.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.