Overtuigingskracht | Uitleg + 6 Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat betekent overtuigingskracht?

De kracht van overreding is het vermogen om de gedachten, gevoelens en gedragingen van mensen te beïnvloeden. Overtuiging kan gebruikt worden voor goede of kwade doeleinden; het is een krachtig instrument dat zorgvuldig en ethisch gebruikt moet worden.

Er zijn vele manieren om iemand te overtuigen. Hieronder volgen 6 tips om je overtuigingsvaardigheden te vergroten.

6 Technieken om iemand te overtuigen

Wil je iemand overtuigen of zijn gedrag beïnvloeden, dan moet je begrijpen hoe het brein werkt.

De volgende technieken die we met je delen komen uit de psychologie. Het zijn bewezen technieken die zeer krachtig werken.

Gebruik ze op een verantwoorde manier. Gebruik ze voor je verkoopgesprekken, de opvoeding van je kinderen of bij het coachen van je medewerkers.

1 | Woordkeuze

De woorden die jij gebruikt spelen een zeer belangrijk rol bij het overtuigen van iemand. Aan de hand van jouw woordkeuze wordt de impact van jouw boodschap bepaalt.

2 | Parafraseren

Herhaling is een zeer krachtige overredingstechniek. Het helpt je boodschap te verankeren in iemands geheugen, zodat de kans groter is dat ze die onthouden en er naar handelen.

Dit herhalen doe je niet zomaar, maar via een techniek dat parafraseren heet. Deze techniek wordt veel gebruikt door psychologen en komt erop neer dat je een samenvatting geeft, in je eigen woorden, van hetgeen de ander heeft gezegd.

Door hier slim mee te spelen kun je aftasten of je de ander goed begrepen hebt en direct jouw belangrijkste boodschap herhalen.

Bijvoorbeeld.

Als ik je goed begrepen heb dan wil je iemand gemakkelijker kunnen overtuigen. Voor je gevoel mis je nu de technieken en zou je geholpen zijn als iemand je wat tips zou geven. Klopt dit?

3 | Framing

Framing is het verpakkend van een boodschap in een bepaald denkkader. Het is je boodschap zo brengen, dat deze compleet anders overkomt.

Denk aan het glas.

Is deze half vol? Of half leeg?

Bekijk de video over framing en ontdek:

  • Met welke techniek zij hun klanten afleiden (en ruim 41% meer verdienen)
  • Hoe de grootste bedrijven jou legaal op het verkeerde been zetten
  • Hoe jouw gedrag in 1 klap verandert als ik een ander woord gebruik

4 | Future pacing

Future pacing is een techniek waarbij je de ander helpt de toekomst te ervaren alsof die al gebeurd is.

Als de ander deze voorstelling daadwerkelijk maakt, gebeurt er iets heel bijzonders in ons brein. We gaan het voelen.

We gaan het resultaat al voelen, zonder dat het al behaald is.

Wil jij iemand overtuigen iets te doen of kopen, laat hen dan het resultaat voelen dat ze straks zullen voelen. Laat hen ervaren wat er verandert.

5 | Het ja-tje

We houden ervan.

Consistent zijn.

Denk maar eens aan de laatste discussie die je verloren hebt. Hoe makkelijk was het om je ongelijk toe te geven?

Dit is niet jouw schuld.

Ons brein wil nu eenmaal consistent zijn. Dit kun je gebruiken door mensen regelmatig ‘ja’ te laten zeggen. Dit hoeft natuurlijk niet altijd letterlijk een ‘ja’ te zijn. Zolang je maar een bevestigende reactie van de ander vraagt.

6 | Suggestieve vragen

Een suggestieve vraag is een vraag die de ander bijna dwingt om op een bepaalde manier te antwoorden. Het is een vraag die suggereert wat het juiste antwoord zou moeten zijn

  • ‘Dit zou toch een fijne oplossing zijn?’
  • ‘Jij vindt dus dat jij je online marketing moet uitbesteden’?

Ga ervoor

Je hebt nu enkele tips gekregen om iemand gemakkelijker te overtuigen of beïnvloeden. Ik zou zeggen, pas ze toe. Tijdens je verkoopgesprek, in je online-advertentie, de mails die je stuurt of waar jij het dan ook vindt passen.

Vind je dit nu interessante materie en ben je benieuwd hoe je met behulp van de psychologie jouw omzet laat groeien, neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan