Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Overtuigingskracht | Uitleg + 6 Tips

Steel schaamteloos 6 psychologische technieken voor meer overtuigingskracht.

Wat betekent overtuigingskracht?

De kracht van overreding is het vermogen om de gedachten, gevoelens en gedragingen van mensen te beïnvloeden. Overtuiging kan gebruikt worden voor goede of kwade doeleinden; het is een krachtig instrument dat zorgvuldig en ethisch gebruikt moet worden.

Er zijn vele manieren om iemand te overtuigen. Hieronder volgen 6 tips om je overtuigingsvaardigheden te vergroten.

6 Technieken om iemand te overtuigen

Wil je iemand overtuigen of zijn gedrag beïnvloeden, dan moet je begrijpen hoe het brein werkt.

De volgende technieken die we met je delen komen uit de psychologie. Het zijn bewezen technieken die zeer krachtig werken.

Gebruik ze op een verantwoorde manier. Gebruik ze voor je verkoopgesprekken, de opvoeding van je kinderen of bij het coachen van je medewerkers.

1 | Woordkeuze

De woorden die jij gebruikt spelen een zeer belangrijk rol bij het overtuigen van iemand. Aan de hand van jouw woordkeuze wordt de impact van jouw boodschap bepaalt.

2 | Parafraseren

Herhaling is een zeer krachtige overredingstechniek. Het helpt je boodschap te verankeren in iemands geheugen, zodat de kans groter is dat ze die onthouden en er naar handelen.

Dit herhalen doe je niet zomaar, maar via een techniek dat parafraseren heet. Deze techniek wordt veel gebruikt door psychologen en komt erop neer dat je een samenvatting geeft, in je eigen woorden, van hetgeen de ander heeft gezegd.

Door hier slim mee te spelen kun je aftasten of je de ander goed begrepen hebt en direct jouw belangrijkste boodschap herhalen.

Bijvoorbeeld.

Als ik je goed begrepen heb dan wil je iemand gemakkelijker kunnen overtuigen. Voor je gevoel mis je nu de technieken en zou je geholpen zijn als iemand je wat tips zou geven. Klopt dit?

3 | Framing

Framing is het verpakkend van een boodschap in een bepaald denkkader. Het is je boodschap zo brengen, dat deze compleet anders overkomt.

Denk aan het glas.

Is deze half vol? Of half leeg?

Bekijk de video over framing en ontdek:

  • Met welke techniek zij hun klanten afleiden (en ruim 41% meer verdienen)
  • Hoe de grootste bedrijven jou legaal op het verkeerde been zetten
  • Hoe jouw gedrag in 1 klap verandert als ik een ander woord gebruik

4 | Future pacing

Future pacing is een techniek waarbij je de ander helpt de toekomst te ervaren alsof die al gebeurd is.

Als de ander deze voorstelling daadwerkelijk maakt, gebeurt er iets heel bijzonders in ons brein. We gaan het voelen.

We gaan het resultaat al voelen, zonder dat het al behaald is.

Wil jij iemand overtuigen iets te doen of kopen, laat hen dan het resultaat voelen dat ze straks zullen voelen. Laat hen ervaren wat er verandert.

5 | Het ja-tje

We houden ervan.

Consistent zijn.

Denk maar eens aan de laatste discussie die je verloren hebt. Hoe makkelijk was het om je ongelijk toe te geven?

Dit is niet jouw schuld.

Ons brein wil nu eenmaal consistent zijn. Dit kun je gebruiken door mensen regelmatig ‘ja’ te laten zeggen. Dit hoeft natuurlijk niet altijd letterlijk een ‘ja’ te zijn. Zolang je maar een bevestigende reactie van de ander vraagt.

6 | Suggestieve vragen

Een suggestieve vraag is een vraag die de ander bijna dwingt om op een bepaalde manier te antwoorden. Het is een vraag die suggereert wat het juiste antwoord zou moeten zijn

  • ‘Dit zou toch een fijne oplossing zijn?’
  • Jij vindt dus dat jij je online marketing moet uitbesteden?

Ga ervoor

Je hebt nu enkele tips gekregen om iemand gemakkelijker te overtuigen of beïnvloeden. Ik zou zeggen, pas ze toe. Tijdens je verkoopgesprek, in je online-advertentie, de mails die je stuurt of waar jij het dan ook vindt passen.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.