Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

3 Verkooptips uit de psychologie voor een beter verkoopgesprek

Je verkoopgesprekken verbeteren? Gebruik deze verkooptips uit de psychologie.

Liever luisteren op Spotify? Klik hier

Waarom Je Verkoopgesprekken Niet Lekker Lopen en Hoe Je Dat Oplost

Herken je dit?

Je hebt de juiste leads binnengehaald. Alles lijkt perfect, maar toch gebeurt er iets vreemds: je haalt geen enkele klant binnen.

Frustrerend?

Absoluut.

Dit overkwam een van mijn klanten, een coach met 15 jaar ervaring. Hij kreeg genoeg aanvragen via zijn lead funnel, maar geen enkele werd een klant. En dat terwijl hij eerder altijd succes had met klanten via mond-tot-mondreclame.

Wat ging er mis?

Zijn probleem lag in de manier waarop hij de gesprekken voerde. Voorheen kenden zijn klanten hem al en hadden ze vertrouwen in hem voordat ze aan tafel zaten. Die vertrouwde basis maakte het verkopen makkelijker. Maar nu, met leads die via het internet binnenkomen, moeten deze potentiële klanten nog overtuigd worden.

Hij schoot direct in zijn verkopersrol en vergat zijn coachingsvaardigheden te gebruiken.

Hoe verbeter je je verkoopgesprekken?

Parafraseren

Een techniek die ik aanraad, is parafraseren. Dit betekent dat je in je eigen woorden samenvat wat je klant heeft gezegd. Hiermee laat je zien dat je goed luistert en zorg je ervoor dat je klant zich begrepen voelt. Dit creëert een band en bouwt vertrouwen op, wat essentieel is in een verkoopgesprek.

Future Pacing

Een andere krachtige techniek is ‘Future Pacing’. Neem je klant mee naar de toekomst en help hen visualiseren wat het resultaat van jouw dienst zal zijn.

Denk aan reclames waarin mensen het resultaat van een product zien, zoals een stralende glimlach na het gebruik van tandpasta. Dit helpt mensen emotioneel te verbinden met het resultaat en maakt het makkelijker voor hen om een beslissing te nemen.

Luisteren

Tijdens een verkoopgesprek is het cruciaal om niet alleen te praten over wat jouw traject inhoudt en wat het kost, maar vooral om te luisteren naar waar de klant echt behoefte aan heeft. Door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen, kun je samen met de klant bepalen of jouw dienst echt de juiste oplossing voor hen is. Dit zorgt ervoor dat de klant het gevoel heeft dat ze gehoord en begrepen worden, wat de kans op een succesvolle verkoop aanzienlijk vergroot.

Omgekeerde rollen

Het kan ook effectief zijn om de rollen in een verkoopgesprek om te draaien. In plaats van dat jij de klant probeert te overtuigen, laat je de klant zichzelf aan jou verkopen. Dit bereik je door te laten zien dat je hen echt begrijpt en dat jouw dienst de juiste match is voor hun behoeften. Hierdoor zal de klant meer geneigd zijn om voor jou te kiezen, omdat ze voelen dat jij hun problemen echt kunt oplossen.

Conclusie

Dus, de volgende keer dat je een verkoopgesprek hebt, probeer dan minder te verkopen en meer te luisteren. Gebruik technieken zoals parafraseren en Future Pacing om een diepere connectie met je klant te maken.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.