Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Voice Search SEO – De enige strategie die werkt

Het is belangrijk dat je begrijpt dat de mensen die voice search gebruiken, vaak een vraag stellen en op zoek zijn naar een snel antwoord.

Voice Search SEO heeft dan ook niet echt te maken met SEO, maar meer met de psychologie. Zelfs Google kent ruim 15% van de zoekopdrachten niet, hoe kun jij er dan op optimaliseren?

In dit artikel laat ik je in slechts vier minuten zien hoe je jouw website optimaliseert via Voice Search SEO.

Ben je er klaar voor?

Inhoud

Hoe werkt Voice Search SEO

Gelukkig is onze manier van praten compleet verschillend van hoe we schrijven. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om gesprekken te voeren met sommige personen als ik zie hoe ze hun teksten schrijven.

Dit terwijl het zeer vriendelijke mensen zijn en ik wel degelijk uitvoerige gesprekken voer.

Wat is het verschil?

80-90% van de mensen hanteert een andere communicatiestijl bij het schrijven dan bij het praten.

Het resultaat voor Voice Search SEO?

Geen zoekwoorden meer, maar complete (exacte) zinnen.

Mensen zoeken bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde restaurant, wat keyword density is of hoe je zelf mayonaise maakt.

voice-search-restaurant-in-de-buurt

Je ziet dat het een stijgende trend is om steeds exactere zoekwoorden te gebruiken. Ze gebruiken niet het zoekwoord restaurant, maar willen direct een restaurant in de buurt vinden.

De trend zal alleen nog maar toenemen. Het is nu dan ook belangrijker dan ooit dat jij met je webteksten rekening houdt met de voice search.

Hoe houd je rekening met Voice Search?

Zoekwoorden bestaan eigenlijk al een tijdje niet meer. Je kunt het beter zoekzinnen noemen. 95% van alle zoekopdrachten bestaat niet uit slechts één woord, maar uit een combinatie van meerdere woorden.

Oftewel,

Een zin.

Wil je aandacht besteden aan de Voice Search schrijf dan voor je bezoekers en prop je tekst niet vol met continu hetzelfde zoekwoord, maar blijf variëren.

Gebruik synoniemen, en gebruik voor de voice search altijd:

  • Wie?
  • Wat?
  • Hoe?
  • Waarom?
  • Waar?
  • Welke?
  • Hoe?
  • Etc…

Heb je rekening gehouden met je zoekwoorden, voeg dan structured data toe om Google een handje te helpen bij het begrijpen van je pagina’s.

Maak gebruik van structured data

Via microdata en schema mark-up geef je extra informatie mee aan je webtekst. Voor Webnemers hebben wij deze functie standaard ingebouwd en kun je per pagina aangeven waar de pagina over gaat.

voice-search-structured-data

Zo kun je aangeven of het om een persoon, bedrijf, artikel, product, recept, evenement, cursus of video gaat.

Dit geeft Google enorm veel waardevolle data zodat het jouw webteksten nog beter begrijpt. Zo kun je per categorie weer extra velden meegeven zodat Google direct alle informatie meeneemt om jouw website te koppelen aan de zoeker.

Heb je geen Webnemer en wil je toch gebruik maken van structured data? Dan zul je helaas wat in de techniek moeten duiken. Saleswizard geeft je daar handige tips voor

Een zoekwoorden Voice Search onderzoek

De opkomst van voice search neemt in een sneltreinvaart toe.

Door de virtuele assistenten zoals GoogleNow, Siri en Cortana zijn we al langere tijd gewend om te praten tegen onze mobiele telefoon zonder dat er iemand aan de andere kant van de lijn zit.

Het aandeel van zoekopdrachten via voice search blijft stijgen en inmiddels heeft de voice search 10% aandeel weten te veroveren van het wereldwijde zoekvolume.

Dat staat gelijk aan 50 biljoen zoekopdrachten per maand.

Deze manier van zoeken betekent ook dat we nieuwe manieren moeten gebruiken om onze teksten te optimaliseren.

Voor het optimaliseren van je teksten voor voice search geef ik je later enkele tips. Laten we eerst kijken hoe je gemakkelijk achter de voice search keywords komt.

Hoe kom je achter de voice search zoekopdrachten?

Allereerst gebruik je natuurlijk je gezonde verstand. Jij kent je branche het beste. Pak pen en papier en schrijf zoveel mogelijk vragen op die jouw klanten hebben. Wat willen ze weten? Welke vragen hebben ze? Tegen welke problemen lopen ze aan?

Heb je zelf al een mooie lijst gemaakt?

Gebruik dan de volgende zoekwoordenprogramma’s om je lijst met zoekwoorden verder aan te vullen.

Zoekwoorden programma’s voor Voice Search SEO

Answer the public is een handige manier om je creativiteit te prikkelen om achter de beste zoekwoorden te komen.

Selecteer de taal, vul een zoekwoord in en klik op ‘get questions’.

vind-voice-search-keywords-met-answer-the-public-1

Download nu de resultaten in een CSV bestand en verwerk de gevonden zoekwoorden in je eigen zoekwoordenschema.

vind-voice-search-keywords-met-answer-the-public-2

Heb je Answer the Public gebruikt en wil je nog meer zoekwoordensuggesties?

Vul je zoekwoord in, selecteer de taal en klik op het vergrootglas.

vind-vraag-zoekwoorden-met-keywordtool-io-1

Klik nu op Questions om al vraagzoekwoorden te vinden en vervolgens op Export all:

vind-vraag-zoekwoorden-met-keywordtool-io-2

Je hebt inmiddels al aardig wat zoekwoorden verzameld. Laten we nu eens kijken hoe je tijdens het schrijven voor SEO rekening houdt met de Voice Search.

Ga aan de slag met het nieuwe SEO

Voice Search is belangrijk en zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Wil je jouw website blijven optimaliseren op de nieuwste SEO tips en trends? Bekijk de video.

Vond je video waardevol? Deel het met je netwerk en zorg dat je geen enkele aflevering van Woensdag Gemakdag mist.

Liever ons het harde werk laten doen?

Bekijk ons SEO advies

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter