Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Waarom word ik niet gevonden op Google? 14 veelgemaakte fouten

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 27-11-2019   |   

Tegenwoordig dient elk bedrijf, die zichzelf serieus neemt, ook goed gevonden te worden in Google.

Maar…

Keer op keer maken ondernemers kritische fouten die hun goede positie in Google in de weg staan. Er is veel aandacht besteed aan de nieuwe website, toch blijven de klanten weg.

Hoe kan dat?

De 14 fouten die jij gaat ontdekken, zorgen er maandelijks voor dat duizenden ondernemers kostbare tijd, geld en energie verspillen.

Ontdek:

  • Waarom je positie niet alleen door Google wordt bepaald
  • Wat je crawlbudget is en waarom je daar zuinig mee moet zijn
  • Waarom je zonder TMZ kostbare kansen laat liggen
  • Dat jij waarschijnlijk al WEL hoog in Google staat

Ben je er klaar voor?

Lees snel verder

1. Je laat je straffen door Google zonder dat jij het in de gaten hebt

Sinds de Google Panda update is dubbele content (duplicate content) een van de meest voorkomende redenen dat een website niet goed gevonden wordt.

Het ligt voor de hand dat duplicate content, oftewel dubbele content, niet de beste strategie is om jouw website hoog in Google te brengen. Maar wist je ook dat er veel duplicate content ontstaat zonder dat jij het door hebt?

Zonder dat jij het door hebt, kan jouw website dubbele pagina’s maken. Gelukkig zijn er talloze tools beschikbaar om erachter te komen of ook jouw website vol staat met duplicate content.

Hoe je jouw website controleert op duplicate content leg ik je uit in deze video:

2. Je werkt niet volgens de SEO-democratie

De gedachte van Google is duidelijk. Hoe meer verwijzingen (backlinks) een website heeft, hoe belangrijker de website zal zijn.

Backlinks werden (en worden) als het ware als stemmen gezien. Hoe meer stemmen, hoe waardevoller de website.

Hoewel deze vorm van democratie een prima gedachte is, klopt de stemming natuurlijk niet meer als er sprake is van vriendjespolitiek of omkoping.

Omdat stemmen in SEO-land vaak niet meer verdiend worden, maar geforceerd, heeft Google daar een stokje voor gestoken. Dat stokje hebben ze de naam ‘Google Penguïn’ gegeven.

Google Penguïn kijkt kritisch naar jouw linkprofiel en beoordeelt of je deze linkjes verdient of geforceerd hebt.

Lukt het jou niet om goed gevonden te worden in Google? Grote kans dat het aan jouw linkprofiel ligt.

3. Proppen en kannibaliseren van belangrijke zoekwoorden

Hoewel het kan voelen als een goede gedachte om jouw belangrijkste zoekwoord op zoveel mogelijk pagina’s te benoemen, kan het wel eens de SEO-strategie zijn die jou je positie in Google kost.

Denk er eens over na.

Google moet bepalen welke pagina het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Als jouw website talloze pagina’s heeft die allen zijn geoptimaliseerd op hetzelfde zoekwoord, hoe moet Google dan kiezen?

Als je meerdere pagina’s hebt die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan, dan kun je er in de meeste gevallen beter voor kiezen om een uitgebreid artikel te plaatsen dan talloze losse.

Ook het volproppen van zoekwoorden in bepaalde teksten kom ik nog te vaak tegen. Goede SEO-teksten schrijven is niet de kunst van zoveel mogelijk jouw zoekwoord benoemen. Het gaat om waarde bieden voor je bezoeker en Google de juiste seintjes geven om jou te belonen met een goede positie.

4. Niet Gratis adverteren in Google

Gratis adverteren op Google. Klinkt dat niet goed?

Elke website die eenmaal op pagina 1 is beland, bepaalt het aantal bezoekers niet alleen met de positie, maar vooral met de advertentie die zij gemaakt hebben.

Hoe ziet zo’n advertentie eruit?

contentstrategie

Hierboven zie je de gratis advertentie voor een artikel over het samenstellen van een sterke content strategie.

Met jouw titel en meta omschrijving kun jij als het ware gratis adverteren in Google. Deze vorm van gratis adverteren wordt door veel mensen niet of slechts weinig benut.

Toch bepaalt jouw meta omschrijving samen met de titel van het artikel of zoekers op jouw website klikken.

Hoe meer zoekers op jouw website klikken, hoe meer bezoekers jou dat zal opleveren PLUS het is een sterk signaal voor Google dat jouw pagina interessant wordt gevonden.

Hoe meer mensen op jouw website klikken, hoe hoger Google jouw website uiteindelijk zal plaatsen.

Zorg er bij het samenstellen van een titel voor:

  • Dat je titel niet te lang is
  • Dat je jouw belangrijkste zoekwoord slim gebruikt
  • Dat het lezers prikkelt om te klikken

5. Je website nog laten inbellen…

Ken je die tijd nog dat we met een oorverdovend geluid het internet op moesten?

Je moest je partner, broertje of vriendinnetje van de telefoonlijn trekken om dat ene mailtje te sturen of je dagelijkse portie internet te nuttigen.

Tegenwoordig is dit anders.

Maar het meest gekke van alles?

Niets is zo vervelend als wachten. Wachten op de bus, wachten op een pakketje of wachten totdat eindelijk een website geladen is.

Als we wachten zo vervelend vinden, waarom laten we onze bezoekers dan wachten?

Wil je serieus meedingen voor de ene nummer 1 positie in Google, investeer dan in een juiste omgeving. Zorg dat je een goede hosting hebt, je website veilig is en laat aan Google en je bezoekers zien dat je om ze geeft.

Hoe langer jij een bezoeker laat wachten, hoe minder gebruiksvriendelijk dat is.

Hoe minder gebruiksvriendelijk jouw website is, hoe minder Google geneigd zou zijn bezoekers naar jou te sturen.

Dus…

Wil je jouw bezoekers niet langer laten wachten, begrijp dan dat jouw hosting waar je nog geen 10 euro per jaar voor betaalt je echt niet die snelle laadtijd gaat geven.

Wil je dat Google jouw website serieus neemt? Doe het dan zelf ook.

Investeer in je website en een goede omgeving.

Heb je een snelle hosting, zorg dan dat je in ieder geval de volgende elementen optimaliseert:

  • Verklein en comprimeer je afbeeldingen
  • Maak gebruik van caching

Wil je nog een stapje verder gaan met het optimaliseren van de laadtijd van je website?

3 Tools om de laadtijd van je website te monitoren en optimaliseren

6. Waarom zou Google het doen?

Als ik elke keer een kwartje kreeg voor de vraag “Waarom sta ik niet op nummer 1 in Google”, zat ik nu in mijn korte broek op mijn privé jacht in de Bahama’s.

Niet gevonden in Google

Hoewel ik de vraag heel goed begrijp, is mijn antwoord telkens hetzelfde.

Waarom dien je op nummer 1 te staan?

Als je zelf al geen antwoord kunt geven op die vraag, hoe kun je dan van Google verwachten dat zij jou die nummer 1 positie geven?

De tijd dat je met grote sprongen snel thuis was, is er in SEO-land niet meer bij. Artikelen schrijven op basis van wat zoekwoorden zonder echt waarde te bieden aan de lezer zal jou nooit, maar dan ook echt nooit, op nummer 1 in Google houden.

Google kijkt steeds meer naar de waarde die jij biedt. Is jouw content interessant genoeg en wordt het gewaardeerd door de lezers?

Dit alles heeft te maken met de Dwell-time en de Google Panda update.

7. Geen gebruik maken van TMZ-methode (en kansen laten liggen)

Het is een soort van algemene wijsheid geworden dat je jouw teksten richt op 1 hoofd zoekwoord. Hoewel je inderdaad in je artikel jouw focus (en de aandacht van je lezers) vast moet zien te houden, mis je enorm veel potentieel als jij je op 1 zoekwoord richt, in plaats van op een thema.

Dit is ook precies de kracht van de Target Meer Zoekwoorden methode. Werk je effectief met de TMZ-methode, dan richt jij je op het grote geheel.

Niet een tekst die volgepropt staat met keer op keer hetzelfde zoekwoord, nee een artikel die voor bezoekers is geschreven en tientallen tot honderden zoekwoorden bevat.

Hoe dat allemaal precies werkt, leg ik je uit in het artikel hoger scoren in Google.

8. SEO is geen hoge wiskunde, je maakt het jezelf te moeilijk

Een website maken en deze uiteindelijk goed gevonden laten worden, is geen hoge wiskunde. SEO gaat steeds meer om de bezoeker en steeds minder om de techniek. Dit maakt het hele “SEO-spelletje” en stuk gemakkelijker en leuker om te spelen.

Toch kiezen veel ondernemers in mijn ogen voor de moeilijke weg. Ze laten een website maken door een webdesigner en moeten telkens wachten en opnieuw investeren bij nieuwe wijzigingen.

Zonde.

Ook worden quick wins niet gezien, acties niet opgepakt omdat het lastig of technisch is en dat allemaal terwijl dit niet meer nodig is.

Ook jij kunt gemakkelijk van je website je beste werknemer maken, zolang je maar durft te kiezen. Ga je door zoals nu, of pak je zelf de regie met de Webnemer?

9. Geen heldere SEO & Optimalisatie strategie

Wil je goed gevonden worden in Google, werk dan volgens een duidelijke optimalisatie strategie. Zorg dat je jouw belangrijkste zoekwoorden in ieder geval op de volgende plekken verwerkt:

  • De SEO Titel
  • De Kopjes

De SEO titel die jouw hoger in Google brengt

Waarom word jij niet goed gevonden in Google? Omdat je (hoogstwaarschijnlijk) geen duidelijke SEO-titel hebt gebruikt.

De SEO-titel is het eerste wat je bezoeker (in Google) ziet. Tevens hecht Google veel waarde aan de titel van je pagina. De titel van je pagina is zogezegd de titel van een boek. Zie jij de titel, dan moet je direct weten waar de pagina over gaat.

Via Webnemer kun je gemakkelijk onder elk bericht of pagina de SEO-titel en meta omschrijving instellen. Zorg dat je gebruik maakt van deze mogelijkheid.

Positie in Google SEO Titel

De SEO kopjes die je bovenaan in Google brengen

Aan de hand van de koppen in je artikel bepaal je de structuur. Vergelijk het met een boek. Als je een boek leest, dan leest dat een stuk prettiger als er gebruik wordt gemaakt van titels, hoofdstukken, paragrafen en sub-paragrafen.

Voor de kopjes heb je de keuzes tussen:

  • H1 – Erg belangrijk (mag je maar 1 keer gebruiken)
  • H2 – Iets minder belangrijk
  • H3 – Iets minder belangrijk
  • H4,5,6, etc.

Zorg dat je in je H1 kop je belangrijkste zoekwoord verwerkt en aandacht besteed aan het prikkelgehalte. Wederom dien je de aandacht van je bezoekers vast te houden. Dit lukt alleen als je ze prikkelt met de juiste kopjes.

De H2 koppen kun je zien als een soort hoofdstukken. De H3 en H4 etc. zijn weer bedoelt voor de subkoppen.

Koppen SEO tekst

Zo zie je dat ik de zin “Zo maak je de beste SEO-teksten zonder robot-taal” in de H1 heb gezet. De “Hoe vind je de beste zoekwoorden voor je SEO-tekst” in de H2 en “3 handige zoekwoorden programma’s” in de H3.

Door slim gebruik te maken van de H1, H2 en H3 breng ik verband tussen de verschillende tekst blokken.

Stel dat ik het anders omschreven had.

Koppen SEO tekst voorbeeld

Door de “3 handige programma’s” in een H3 te plaatsen is het zowel voor bezoekers als Google duidelijk dat dit gaat over de H2 kop “Hoe vind je de beste zoekwoorden?”.

Denk dus na over een goede structuur voor je SEO-tekst en plaats niet al je koppen in de H2, omdat die toevallig meer waarde van Google krijgen.

Heb je de inhoud goed geoptimaliseerd dan kun je gebruik maken van de SEO MP-methode. Liever meer weten over het optimaliseren van je teksten? Lees dan het uitgebreide artikel over SEO-teksten schrijven.

10. Geen gebruik maken van de SEO-waarde (MP-methode)

Toevallig bekend met Wikipedia?

Kleine kans dat jij nog nooit Wikipedia bent tegengekomen.

Hoe komt het dat zij wel hoog in Google staan?

Ze maken slim gebruik van onze SEO-MP methode.

Elke webpagina bouwt waarde op. Door slim gebruik te maken van de SEO-MP methode stuur je waarde door naar belangrijke pagina’s en breng je jezelf hoger in Google.

Hoe werkt de SEO-MP methode?

Sorry, het is wellicht een wat oudere video, maar nog steeds zeer waardevol voor als je jezelf slim omhoog wilt stemmen in Google.

Geloof me, het is het kijken waard 😉

11. Weet je echt zeker dat je niet hoog in Google staat?

Grote kans dat jij, zonder dat je het nu in de gaten hebt, enorme kansen laat liggen. Is je website al wat ouder en heeft het al wat waarde opgebouwd dan heb je een zeer grote kans dat je, zonder dat jij het nu weet, al hoog in Google staat.

Wellicht sta je niet hoog in Google met de zoekwoorden die je graag wilt, maar waarom kansen laten liggen als je ze gemakkelijk kunt pakken?

Hoe kom je achter deze zoekwoorden en geweldige Quick Wins?

Vind de zoekwoorden waar je wel op scoort – Techniek 1

Ga naar SEMrush, vul je website in, klik op organic research en bekijk de posities:

SEMrush Google

Vind de zoekwoorden waar je wel op scoort – Techniek 2

Ga naar Ahrefs, vul je website in, klik op organische zoektermen en bekijk de posities:

Ahrefs Google Positie

En, word jij al gevonden, zonder dat je het in de gaten hebt?

Als je enkele pagina’s hebt gevonden waar je al mee scoort in Google, dan kun je deze pagina verder optimaliseren en gebruikmaken van de SEO MP-methode om er extra waarde naar toe te sturen.

12. Geen rekening houden met je crawlbudget

Crawlen is het doorzoeken van een website door een spider, of robot, van een zoekmachine.

Zoekmachines moeten jouw website (kunnen) crawlen om deze te indexeren. Lukt het niet om je website te crawlen, dan kan Google je ook geen goede positie geven.

Een goede positie in Google krijg je dus alleen wanneer je Google helpt jouw website te begrijpen. En dat begrijpen, doet Google door te crawlen. Voor het crawlen en het beter indexeren door Google, gebruik ik zelf de SEO MP Methode.

Helaas crawlt Google niet zomaar al jouw webpagina’s. Google bepaalt door het crawlbudget hoe lang het de tijd neemt om jouw website te crawlen. Hoe hoger je budget, hoe langer Google de tijd neemt.

In de Google Search Console, een programma die je gratis kunt gebruiken, is er een speciale crawl categorie aangemaakt.

In crawl categorie vind je functies die je meer vertellen over eventuele crawlfouten en statistieken. Je doet er verstandig aan deze categorie eens in de zoveel tijd te bekijken. Zo ben je altijd op de hoogte van eventuele crawlfouten en problemen.

Crawlfouten gevonden Google

Waarom je geen crawlfouten wilt hebben

Een crawlfout ontstaat wanneer het Google niet is gelukt om jouw webpagina te crawlen. Wellicht klinkt dit wat technisch, maar wij als bezoekers lopen ook vaak tegen crawlfouten aan.

Een crawlfout is niets meer dan een gebroken link. Kom jij op een gebroken link terecht, dan zie jij dat als bezoeker vaak als een 404 foutmelding: oftewel, de pagina is niet gevonden.

Als je website veel crawlfouten geeft, dan kan dit in de ogen van Google betekenen dat jij je website niet netjes onderhoudt. Behalve dat dit een verkeerd signaal afgeeft, heeft het nog twee andere belangrijke nadelen:

  • Het crawlbudget gaat op aan verkeerde pagina’s.
  • Je verliest belangrijke linkwaarde.

Het crawlbudget gaat op aan verkeerde pagina’s

Controleer je website regelmatig op crawlfouten. Als Google maar beperkt de tijd neemt om al jouw webpagina’s te crawlen, dan wil je niet dat die tijd opgaat aan pagina’s die niet meer bestaan.

Stuit je op een crawlfout? Los deze dan gemakkelijk op via een 301 re-direct.

Via Webnemer kun je gemakkelijk de crawlfouten oplossen en nieuwe 301 re-directs instellen. Vul simpelweg de oude URL in (de link die niet meer werkt) en vervolgens de nieuwe/vervangende link.

SEO Re-directs

Je verliest belangrijke linkwaarde

Weet je nog dat elke pagina op het internet waarde opbouwt?

Deze waarde wordt op verschillende manieren uitgedrukt. Vroeger hadden we de pagerank, tegenwoordig wordt er meer gekeken naar de pagina-autoriteit en domein autoriteit.

De pagina-autoriteit zegt iets over de waarde die een webpagina heeft opgebouwd en de domein-autoriteit geeft de waarde van de complete website weer.

Het is goed mogelijk dat er een crawlfout is ontstaan op een webpagina die al waarde heeft opgebouwd. Deze waarde gaat op dat moment verloren. Via een 301 re-direct kun je dit probleem oplossen en de waarde doorspelen naar een vervangende pagina.

Wil je meer uit je website halen, besteed dan voldoende aandacht aan de Googlebot optimalisatie. Om te worden geïndexeerd en te verschijnen in de zoekresultaten van Google, zal je website doorzocht moeten worden door de Googlebot. Dit hele proces heet, zoals je nu inmiddels wel weet, crawlen.

Houd de crawlstatistieken in de gaten en los op tijd eventuele crawlfouten op en bekijk welk resultaat het heeft op je positie in Google.

13. Denken dat je positie alleen maar door Google wordt bepaald

Google RankBrain

Sinds de Google Rankbrain en Hummingbird mag het duidelijk zijn geworden dat jouw positie in Google niet alleen maar door Google wordt bepaald.

Wil je hoog scoren in Google en daar ook blijven staan?

Onthoud dan 1 ding.

Alles draait om je bezoeker.

Wil je in deze tijd goed gevonden worden in Google, dan moet je je ook houden aan de regels die momenteel gelden.

SEO is al jaren niet meer wat het geweest is. En sinds de Google Hummingbird en Rankbrain is het spelletje (eindelijk) écht anders geworden.

RankBrain wordt door Google gebruikt om zoekopdrachten beter te begrijpen. Ook helpt de RankBrain mee in het bepalen van de plek die jouw website in Google krijgt.

Zoekmachines maken gebruik van honderden signalen die worden samengevoegd in een algoritme.

Dit algoritme weegt de informatie en factoren en bepaalt vervolgens welke website de beste positie verdient.

Voorheen waren de zoekwoorden, technische aspecten en vooral ook de backlinks belangrijk voor je positie.

Tegenwoordig is daar een belangrijke factor bijgekomen.

De relevantie.

Hoe bepaalt Google de relevantie?

Waar Google voorheen keek naar de zoekwoorden, kijkt het tegenwoordig naar de intentie en relevantie.

Wat bedoelt de zoeker?

Naar welke informatie is deze persoon echt op zoek?

Google zal hier steeds meer data voor gebruiken. Denk aan jouw zoekgeschiedenis, de informatie in je Google account en de ervaringen op de pagina van andere zoekers.

Het bepalen van de relevantie van jouw website met de informatie die er gezocht wordt door de zoeker, is een leerproces en Google zal hier steeds beter in worden.

Hoe lastig dit misschien nu klinkt er schuilt een zeer groot voordeel achter al deze veranderingen.

Er liggen kansen voor het oprapen die zelfs Google nog niet eens gevonden heeft.

14. Niet optimaliseren voor het brein van Google (Rankbrain)

Veel SEO-ers zullen aangeven dat er niet veel is veranderd. En als jij altijd op de juiste manier je website hebt geoptimaliseerd, is er ook niet veel veranderd.

Maar…

In mijn ogen heeft zowel de Hummingbird als de Rankbrain wel degelijk het SEO-spelletje veranderd.

Waarom?

Google is eindelijk slim genoeg en zal ook alleen nog maar slimmer worden om een tekst op waarde in te schatten in plaats van het gebruik van het aantal zoekwoorden of gescoorde backlinks.

Google begrijpt dat een stuk hout voor spijkers hetzelfde is als een hamer of een gele bescherming voor je hoofd hetzelfde is als een bouwhelm.

Google rankbrain voorbeeld

Is dit dan het einde van het zoekwoorden tijdperk?

Nog niet, al zal je niet langer wegkomen met een paar simpele zoekwoorden onderzoekjes.

Hoe beter jij de markt in kaart brengt en de taal spreekt van je klanten, hoe beter (en makkelijker) jij scoort in Google.

Kom je er toch niet helemaal uit? Je kunt al je vragen aan ons stellen. Laat je vraag achter in de reacties en wij zullen je verder helpen.

Denk je dat je netwerk ook wat heeft aan deze tips? Het liken, delen, doorsturen – het wordt allemaal zeer gewaardeerd.

Geen tijd en wil je wel de onderste steen boven krijgen? Overweeg dan de Website analyse en SEO check.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter