404 pagina | Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een 404 pagina?

Een 404 pagina is de pagina die aan bezoekers getoond wordt zodra zij op een 404 foutmelding stuitten.

Wat is een 404 not found?

Je krijgt een 404 not found als de ingevoerde URL niet meer naar de pagina verwijst die ooit wel heeft bestaan.

Waarom wil je een 404 not found voorkomen?

Kijk een foutje kan gebeuren, een 404 not found komt dan ook vaak voor. Maar weet je nog hoe het voelde toen je iets zocht dat je uiteindelijk niet kon vinden?

Precies.

Dat gevoel wil je jouw bezoekers niet geven. En daarom is het belangrijk een slimme 404 pagina op je website te hebben.

Voor we kijken hoe we een slimme en strategische 404 pagina maken, staan we stil bij de 404 foutmelding.

Wat zegt Google over een 404 foutmelding?

“Als u toegang heeft tot uw server, raden we u aan een aangepaste 404 pagina te maken. Een goed aangepaste 404 pagina helpt mensen de informatie te vinden die ze zoeken. Daarnaast biedt deze pagina andere nuttige inhoud waarmee gebruikers worden aangemoedigd uw site verder te verkennen.

Oké, het zijn wat suggesties, maar geloof me, na het lezen van dit artikel heb je wel ontdekt dat een 404 pagina NOG veel beter kan.

Sterker nog..

Met een goede 404 pagina kun je zelfs extra omzet binnenhalen(!).

Daarover later meer.

Eerst nog even over Google. Want Google geeft wel heel leuk suggesties voor een 404 pagina, maar hoe doet Google het eigenlijk zelf?

404 pagina van Google

Dit is precies een voorbeeld van hoe het niet moet!

Hoe ziet een goede 404 pagina er dan wel uit?

Hoe maak je een 404 pagina?

Allereerst dien je er alles aan te doen om een 404 foutmelding te voorkomen. Dit doe je door in je Google Search Console te kijken naar de 404 foutmeldingen en deze op te lossen via het plaatsen van 301 re-directs.

Komt een bezoeker toch op een 404 pagina terecht, zorg dan dat jouw pagina de volgende elementen heeft:

  • Zoekveld
  • Link naar je belangrijkste pagina’s
  • Uitleg
  • Lead trigger

Een zoekveld

Je bezoeker heeft niet gevonden wat hij zocht! Bied daarom een zoekveld aan op je 404 pagina zodat je bezoeker gemakkelijk opnieuw kan zoeken.

Een zoekveld is iets wat eigenlijk elke 404 pagina nodig heeft. Sterker nog, alleen een zoekveld op je pagina zorgt er al voor dat gemiddeld 38% van je bezoekers alsnog op je website blijft.

Link naar je belangrijkste pagina’s

Wat doe jij als jij iets kwijt bent? Je doet misschien een klein vloekje en zoekt vervolgens allereerst op de plekken waar je regelmatig je spullen laat slingeren.

Toch?

Deze tactiek kun je ook toepassen op je 404 pagina.

Maak een overzicht van je meest bezochte pagina’s. Heb je geen idee welke pagina’s het meest bezocht worden? Kijk dan even in Google Analytics.

Geeft uitleg

Vaak zie je op 404 pagina’s een compleet technisch verhaal over waarom je nu precies een 404 foutmelding te zien krijgt.

Nu is het heel vriendelijk dat deze websites ons uitleggen wat een 404 foutmelding is, maar ik heb liever dat ze mij vertellen waar ik toch mijn sleutels heb gelaten…😉

Vertel daarom niet aan je bezoeker dat hij zijn sleutels kwijt is, vertel liever waar hij ze kan vinden.

Lead trigger

Een goede 404 pagina maakt gebruik van een lead trigger. Een lead trigger prikkelt je bezoekers, zonder dat zij het bewust in de gaten hebben, precies te doen wat jij wilt.

Hoe dat precies werkt, laat ik je zien in het voorbeeld.

De 404 pagina die maandelijks klanten oplevert

Als je ons al vaker voorbij hebt zien komen dan weet je dat wij alles testen.

Ook onze 404 pagina.

Na jaren testen en optimaliseren hebben wij het format ontwikkeld waarmee onze 404 pagina zelfs klanten oplevert 🤑

Hoe we dat gedaan hebben?

Gewoon via het volgen van een simpel format.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan