Tip 1 | Kijk nog eens goed naar de strategie
In mijn ogen worden de meeste websites veel te complex gemaakt. In principe heb je aan enkele pagina’s genoeg. Zeker een website voor coaches.
Als je nu naar je website kijkt, kijk dan per pagina.
Kijk per pagina naar je strategie.
Met welke gedachte is de pagina gemaakt en wat wil je dat iedere bezoeker op die pagina doet?
Heb je een website laten maken? Is er dan met jou gekeken hoe het online gedrag van je bezoekers eruit ziet? Hoeveel iedere klant je waard is? Welke informatie je coachee vaak vraagt tijdens je verkoopgesprekken?
Als je hier nu nee, of een beetje op antwoord, dan kan ik je bijna al op een briefje geven dat er te weinig is nagedacht over de strategie achter je website.
Tip 2 | Speel met kleuren en vormen
De kleuren of kleurencombinaties van je website spelen een belangrijke rol. Niet alleen bij de uitstraling maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid en conversie.
Conversie?… Ja, een ander woord voor het percentage bezoekers dat uiteindelijk een gewenste actie doet. Bijvoorbeeld contact opnemen.
De kleuren op jouw website bepalen de sfeer en de manier waarop jouw bezoeker door je website navigeert.
Gebruik de juiste kleuren en vormen op je website om een professionele uitstraling te creëren. Geef elementen die op moeten vallen een opvallende kleur en denk bewust na of een afbeelding rechthoekig, rond of in druppelvorm moet zijn.
Tip 3 | Stop met toeteren en ga testen
Dit wordt negen van de tien keer door webdesignbureaus niet gedaan. Het kost namelijk veel tijd.
Maar geloof me, gun jij jezelf deze tijd dan word je daar rijkelijk voor beloont.
Als jij voortaan je website aanpast en of er nu achterkomt dat je een nieuwe website wilt, werk dan in stapjes.
1 | Bepaal en test de hook en strategie
Bepaal per pagina met welke hook (of strategie) je werkt. Ben je de coach met de meeste ervaring, de goedkoopste, de meeste persoonlijke? Wie ben jij en waarom moet een klant voor jou kiezen?
2 | Maak de pagina
Maak de pagina. Zet de pagina gewoon online. Ook als je nog niet helemaal tevreden bent. Een echte professionele website is namelijk nooit af. Het kan altijd beter.
3 | Laat het rusten
Laat de pagina enkele dagen met rust. Kijk er vervolgens nog eens met een frisse blik naar. Waar zie je nog verbeterpunten? Hoe kan je site beter?
4 | Zet de puntjes op de i
Zet de puntjes op de i en blijf bij de strategie die je in stap 1 hebt gekozen. Ik zie het zo vaak gebeuren bij de coaches die wij begeleiden dat ze weer een nieuw idee hebben en te lang blijven hangen in de inhoud. Soms is goed, goed genoeg. Je weet pas of het écht werkt, als je het test.
5 | Test en verbeter
Ik durf ook wel te zeggen dat doordat ik al ruim 17 jaar werk als online marketeer dat ik weet wat wel en niet werkt.
MAAR…. geen enkele marketeer kan het veroorloven om te arrogant te zijn.
Niemand weet pas wat écht werkt, totdat het getest is. Iedere webdesigner of marketeer die wel tegen je toetert, zonder de cijfers te laten zien, is klaar om afscheid van te nemen. Die ‘arrogantie’ geldt ook voor jou.
Durf te testen. Durf eens gek te zijn en wees vooral niet te kritisch. Laat je bezoekers beslissen.
Tip 4 | Toon karakter
Laat je persoonlijkheid en karakter goed naar voren komen. Dit is wat jou als coach uniek maakt en potentiële klanten aantrekt.
Als je een onweerstaanbare site wilt, denk dan na over wie jij bent als merk en hoe je dit als beste kunt overbrengen.
Tip 5 | Gebruik funnels
De kracht en impact van funnels op je coachpraktijk is immens. Ik heb het zelf ervaren bij mijn coachpraktijk jaren geleden en inmiddels gezien bij talloze opdrachtgevers. Maak jij op dit moment geen gebruik van funnels dan laat je écht kansen liggen.
Wat zijn funnels?
Funnels zijn een belangrijk onderdeel van een succesvolle coach website. Het zijn geautomatiseerde processen die potentiële klanten naar de juiste pagina’s op je website leiden, waardoor ze stap voor stap meer informatie ontvangen en uiteindelijk overgaan tot het boeken van een sessie of het plannen van een gratis intake.
Het effect van funnels
Door funnels te gebruiken, vergroot je de kans dat bezoekers daadwerkelijk klanten worden. Het geeft hen een gestructureerde en persoonlijke ervaring. Zie het een beetje als een goed opgebouwd verkoopgesprek.
Tip 6 | Verleng ieder gesprek
Een onweerstaanbare website is niets meer dan het eerste verkoopgesprek. Heb jij een goede website dan zeg je dezelfde dingen die je ook aan tafel tegen je coachee zegt.
Jij weet als coach wat je klant nodig heeft en waar het tegenaan loopt. Gebruik deze kennis in je voordeel.
Tip 7 | Gebruik je gesprekstechnieken in je teksten
Probeer de bezoekers van je website te raken met je teksten. Gebruik de juiste woorden en zinnen om hen te overtuigen van jouw expertise en waarde als coach.
Gebruik daarin de technieken die je ook tijdens je sessies gebruikt.
Als coach weet je namelijk donders goed wat de impact is van jouw woordkeuze. De manier waarop jij als coach de vraag stelt, bepaalt het antwoord van de coachee.
Tip 8 | Gun die fotograaf zijn centen
Investeer in professionele foto’s voor je website. Een goede foto maakt een grote impact en laat direct een goede indruk achter bij bezoekers. Kies voor foto’s die passen bij jou als coach en die je persoonlijkheid goed weergeven.
Tip 9 | Gebruik de juiste software
Het gebruik van de juiste coach software kan je veel tijd en moeite besparen bij het bouwen en onderhouden van je website. Er zijn verschillende tools en templates beschikbaar die speciaal ontworpen zijn voor coaches. Kies de software waarmee je prettig kunt werken en waarmee je jouw website gemakkelijk kunt aanpassen en onderhouden.
De coaches die ik ken, en door de jaren heen heb ik er veel leren kennen, zijn behoorlijk a-technisch. Ze willen met mensen werken. Niet met computers.
Als online marketing psycholoog begrijp ik dat. Ik ben ook liever met mijn vak, dan met de techniek bezig.
Gun jezelf als coach dan ook de juiste website bouwer. Een programma die precies dat doet wat je van hem vraagt, zonder dat je uren aan het stoeien bent.
Op deze pagina kun je zien hoe Webnemer voor coaches werkt. Je ziet alle voordelen, de toffe functies en hoe het jouw coachpraktijk kan veranderen.
Met deze tips kun je als coach aan de slag om een onweerstaanbare website te creëren. Combineer goede strategie, aantrekkelijke vormgeving, effectieve funnels en overtuigende teksten om jouw coachpraktijk te boosten en nieuwe klanten aan te trekken.
Conclusie
Ondernemers die gericht zijn op coaching moet vooral zichzelf laten zien op hun website. Durf je karakter te tonen. Durf jezelf te zijn en blijf alles testen.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik een coach website maken?
Met Webnemer kun je jouw eigen website maken zonder enige technische kennis. Het enige wat je hoeft te doen is een gratis account aan te maken en een van de templates te kiezen.
Kan ik mijn eigen huisstijl gebruiken op Webnemer?
Ja, uiteraard. Je kunt jouw logo, kleuren en andere visuele elementen toevoegen om Webnemer volledig aan te passen aan jouw merk. Sterker nog, vul jouw huisstijl in en Webnemer doet de rest.
Kan ik video’s toevoegen?
Ja, je kunt gemakkelijk video’s toevoegen. Dit kan overigens een effectieve manier zijn om jouw boodschap over te brengen en een persoonlijke connectie met jouw bezoekers te maken.
Kan ik mijn bestaande website omzetten?
De inhoud kun je gemakkelijk overnemen. Wil je ook de look-and-feel nagemaakt hebben, neem dan contact op met Internet Marketing Gemak, het moederbedrijf van Webnemer.
Kan ik reviews toevoegen?
Ja, je kunt gemakkelijk reviews toevoegen.
Hoe word ik beter gevonden?
Om als coach bovenaan in Google te komen kun je dit artikel lezen.
Hoeveel kost een website met Webnemer
De prijs varieert afhankelijk van jouw behoeften en wensen. Bekijk hier de actuele prijzen van Webnemer.