Contactpagina | Handig Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

De basis voor een sterke contactpagina

Om een goede contactpagina te maken dien jezelf eerst af te vragen wat je doel is. Wat wil je dat elke bezoeker op je contactpagina doet?

En wat verwacht de bezoeker?

Ja, een goede contactpagina heeft een contactformulier, maar een ijzersterke contactpagina bevat nog zoveel meer.

De basis van een sterke contactpagina is het bieden van de juiste informatie om de bezoeker verder op weg te helpen.

Hoe je zo’n pagina opbouwt en met welke elementen je kunt werken, leggen we je stap voor stap uit.

In 11 stappen een ijzersterke contactpagina

Een goede contactpagina sluit feilloos aan bij de intentie van de bezoeker en weet zowel bestaande als potentiële klanten te bedienen. We beginnen dus eerst met een klein onderzoek, we kruipen als het ware in het brein van de bezoeker, om vervolgens onze pagina op te bouwen.

1 | Onderzoek de intentie

Stap 1 van het maken van een goede contactpagina is het onderzoeken van de intentie.

Waar kan een bezoeker naar op zoek zijn als ze jouw contactpagina bezoeken en hoe kun je hen helpen?

Enkele voorbeelden

  • – Ze willen weten waar je kantoor gevestigd is
  • – Ze willen weten wanneer je open bent
  • – Ze hebben ondersteuning nodig en zoeken je klantenservicenummer of e-mailadres
  • – Ze hebben een vraag over een product of dienst en zijn op zoek naar FAQ’s
  • – Ze willen een afspraak maken of zich ergens online voor aanmelden

2 | Verzamel munitie

Nu je weet wat de bezoeker zoekt, is het tijd om je te wapenen met informatie. Verzamel in deze stap zoveel mogelijk munitie. Denk na over alle informatie die jij straks op je contactpagina kwijt wilt.

Ga niet strepen of je zorgen maken hoe je dat straks in hemelsnaam op je contactpagina kwijt moet, dat komt later.

Schrijf nu écht alles op wat in je opkomt. Hoe meer, hoe beter.

3 | Maak een keuze

In de vorige stap heb je alle benodigde informatie verzameld. Nu maak je een onderscheid tussen overbodige informatie en de informatie die een bezoeker écht verder helpt.

4 | Vind de juiste toon

De toon die je gebruikt op je contactpagina zegt veel over je organisatie. De taal die je gebruikt en hoe formeel of informeel die is, geeft bezoekers een indruk van wat ze van je kunnen verwachten.

Denk na welke toon jullie merkpersoonlijkheid het beste weergeeft. Schenk hierbij ook aandacht aan jullie merkwaarden.

Zijn jullie persoonlijk, betrokken, toegankelijk? Wat past écht bij jullie?

Gebruik deze stap om nogmaals alle benodigde input voor de contactpagina te verzamelen. Juist in deze stap komen er elementen bovenwater waar je nog niet eerder aan hebt gedacht.

Want zijn jullie lekker informeel en staan jullie voor een persoonlijke benadering, wat heeft jullie contactpagina dan nodig?

Denk aan extra humor, leuke qoutes, een foto van het team, etc.

5 | Maak een wireframe

Als je helder hebt wat er écht op je contactpagina moet, kun je voor het eerst nadenken over de indeling. Wat zet je waar neer en hoe kun je de pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk indelen?

Download deze template en ‘ontwerp’ de pagina. Denk na over alle elementen die je kwijt wilt en op welke plek je dit wilt zetten.

Probeer vervolgens de pagina verder op te bouwen met de informatie die je in eerdere stappen hebt verzameld. Denk daarbij iedere keer opnieuw na waar je deze informatie het beste kwijt kunt.

Het gaat er hierbij niet om hoe mooi jij kunt tekenen, maar om een schets over wat waar moet komen te staan.

6 | Neem obstakels weg

Het eerste waar je je op richt zijn de potentiële klanten. Je hebt ze al zo gek gekregen je contactpagina te bezoeken. Nu doe je er alles aan om hen ook daadwerkelijk contact op te laten nemen.

Denk na over alle obstakels die iemand kan hebben.

Geef je bijvoorbeeld trainingen, omschrijf dan ook de bereikbaarheid van je kantoor via openbaar vervoer. Gebruik je een contactformulier, beoordeel dan welke velden je écht nodig hebt.

Denk na hoe je de bezoeker het laatste zetje kan geven.

Dit kan bijvoorbeeld ook via een garantieregeling, tonen van keurmerken, logo’s van bestaande klanten of reviews.

Alles wat de laatste twijfel kan wegnemen bij de bezoeker, verdient een plekje.

7 | Versterk het ontwerp

Je hebt in het wireframe aangegeven wat waar komt te staan. Denk nu per element aan ondersteunende elementen. Stel dat jij op je contactpagina ook een supportformulier hebt geplaatst. Wat kun je dan voor elementen toevoegen om mensen juist geen support op te laten nemen?

Denk hierbij aan bijvoorbeeld een FAQ, instructievideo’s of handleidingen.

Denk per element na hoe je dit gemakkelijker, mooier of duidelijker kunt maken.

8 | Maak je eerste schets

Je contactpagina is bijna klaar om live te gaan. Maar we zijn er nog niet. Sterker nog, in de volgende stappen ga je het verschil maken.

Je hebt nu de strategie van je contactpagina bepaalt, door in deze stap je pagina te schetsen geef je vorm aan het geheel. In de volgende stappen gaan we je contactpagina extra slim maken.

Maar dat komt later.

Nu eerst het ontwerp.

Om je contactpagina te laten schitteren, denk je na over het volgende:

  • Slimme afbeeldingen
  • Duidelijke pictogrammen
  • Prikkelende koppen
  • De benodigde velden voor je contactformulier
  • Een slimme indeling
  • Ondersteunde vormen en kleuren

9 | Creëer de funnel

Ik had beloofd dat we je contactpagina extra slim gaan maken. Daar beginnen we in deze stap mee. Een slechte contactpagina is een pagina die wat vereiste velden opneemt in zijn contactformulier en het voor de rest de bezoeker laat uitzoeken.

Een goede contactpagina is gebruiksvriendelijk ingedeeld en bevat alle informatie die de bezoeker verwacht.

Een geweldige contactpagina is er niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor jou.

Wat ik hier mee bedoel?

Als iemand contact met jou heeft opgenomen, wat gebeurt er dan? In de meeste gevallen wordt er een bericht getoond dat het contactformulier met succes is ingevuld en verstuurd.

Beter kun je jouw contactformulier koppelen met een bedanktpagina. Heeft iemand het contactformulier ingevuld dan stuur je diegene naar deze pagina toe waar vervolgens de magie begint.

Toon op deze bedanktpagina bijvoorbeeld een video voor een betere klantbeleving, geef ze extra informatie of toon bijvoorbeeld je laatste blogberichten om ze lekker lang op je website te houden.

En als je helemaal slim bent, koppel je jouw bedanktpagina en contactformulier met andere systemen. Dat gaan we in de volgende stap doen.

10 | Gebruik marketing automation

Marketingautomatisering kan veel voor je doen en je contactpagina is de ideale plek om te beginnen.

Met marketingautomatisering kun je bijvoorbeeld je contactformulier koppelen aan je CRM-systeem zodat nieuwe leads automatisch worden toegevoegd.

Een Facebook pixel toevoegen aan je bedankpagina, zodat je automatisch een aangepaste doelgroep voor je advertenties kunt maken.

Of je koppelt alles met MaiLeads om direct na het invullen van het contactformulier automatisch een mail funnel te laten starten.

Met marketing automation zijn de mogelijkheden oneindig.

11 | Test en optimaliseer

Als je eenmaal je perfecte contactpagina hebt gemaakt, is het tijd om te kijken of alles werkt zoals je wilt.

Test eerst alles zelf.

Vraag vervolgens een paar vrienden, collega’s of familieleden om hetzelfde te doen. Als zij zonder problemen hun weg kunnen vinden, is de kans groot dat je bezoekers dat ook zullen doen.

Start vervolgens een A/B test op om stap voor stap de effectiviteit van je contactpagina verder te verbeteren. Gebruik eventueel ook programma’s als Hotjar om te werken met heat maps en sessie opnames.

Bonustips voor een slimme contactpagina

Ik hoop dat je inmiddels al een goed beeld hebt hoe jij je contactpagina eruit wilt laten zien. Om je nog wat extra inspiratie te geven, hier enkele handige tips.

Toon een FAQ

Als jouw contactpagina veel wordt gebruikt om support te vragen doe je er verstandig aan om een FAQ-sectie op te nemen.

Je beantwoordt dan de meest gestelde vragen om op die manier je supportafdeling te ontlasten.

Toon de openingstijden en reactietijd

Toon je openingstijden, adresgegevens en maak het de bezoeker duidelijk hoe lang zij gemiddeld op hun reactie moeten wachten.

Toon je team

Je contactpagina is de perfecte plaats om met je team te pronken. Laat zien met wie een klant uiteindelijk contact krijgt.

Toon reviews

Als je echt trots bent op de recensies die je hebt gekregen, zet ze dan op je contactpagina. Gebruik sociaal bewijs om het vertrouwen in je bedrijf te vergroten en om mensen dat laatste zetje te geven.

Link naar je diensten

De contactpagina wordt vaak bezocht door mensen die al bekend zijn met je bedrijf. Ze hebben al de verkooppagina gelezen en zijn vervolgens doorgegaan naar je contactpagina. Waarom dan toch een link plaatsen naar je diensten?

Dit heeft vooral te maken met SEO. Door een link op te nemen naar je belangrijkste diensten stuur je waarde van je contactpagina door naar je andere pagina’s. Dit helpt om je website hoger in Google te brengen.

Voeg een live chat toe

Als je de mogelijkheid hebt, voeg dan een live chat widget toe aan je contactpagina.

Met een live chat kunnen bezoekers meteen in contact komen met iemand van je team zonder de telefoon te hoeven pakken of te wachten op jullie reactie.

Toon je kantoor

Ontvang jij klanten op een fysieke locatie toon dan ook een video of foto van je kantoor. Dit helpt niet alleen de beleving, maar kan ook de klant helpen die voor je kantoor staat, maar het nog niet helemaal kan vinden.

Toon route-informatie

Komen klanten vaak naar jouw kantoor, toon dan hoe ze gemakkelijk bij jullie komen. Denk hierbij aan de algemene route-informatie, informatie over openbaar vervoer en eventueel de parkeergelegenheid.

Toon social media

Maak het bezoekers gemakkelijk om met je in contact te komen op sociale media door social media knoppen op je contactpagina te plaatsen.

Toon alle contactgegevens

Dit klinkt wat vreemd, maar geloof me, ik kom nog genoeg contactpagina’s tegen waarbij de belangrijkste contactgegevens ontbreken. Denk aan alle mogelijke vormen van communicatie. What’s app, je telefoonnummer, je postadres, je e-mailadres etc.

Zorg dat al je contactgegevens klikbaar zijn. Dit is vooral handig voor mobiele bezoekers. Zij kunnen dan op je telefoonnummer klikken om te bellen en op je mail om direct te mailen.

Hoe zorg je voor klikbare contactgegevens?

Voor een telefoonnummer gebruik je tel: en dan je telefoonnummer.

Tel: 0031853033950

Voor een e-mailadres gebruik je mail: en dan je mailadres.

Mail:info@imgemak.nl

Ga ervoor

Ik hoop dat je ik heb kunnen helpen bij het maken van een sterke contactpagina. Vind je het nog lastig, heb je nog vragen of ben je benieuwd hoe jouw contactpagina beter kan? Neem contact op.

Dan kun je direct je onze geweldige contactpagina bekijken 😉

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan