1 | Heldere strategie
De homepage is een veelbezochte pagina op je website. Deze pagina wordt niet zomaar bezocht. Het wordt bezocht door bezoekers die jou bedrijf al kennen en op je bedrijfsnaam hebben gezocht.
Of door bezoekers die op een andere landingspagina zijn beland en behoefte hebben aan antwoorden en een overzicht.
Aan jou de schone taak hen dit te bieden.
Dit doe je door te beginnen met het maken van een wireframe. Als je de website maken gids volgt, heb je dat als het goed is al gedaan.
Zo niet, lees dan eerst dat artikel door. Het is belangrijk om eerst een soort van blauwdruk van je homepage te maken. Zo weet je direct welke elementen je wilt verwerken en op welke plekken je ze kwijt kunt.
2 | Slimme kleurencombinaties
Je homepage is toch vaak wel het paradepaardje van je website. En hoewel je voor heel je website de juiste kleuren wilt bepalen, is dat vooral belangrijk voor je homepage.
Waarom?
Omdat je op je homepage veel elementen wilt verwerken om iedere bezoeker, met zijn eigen intenties en wensen, goed te kunnen helpen.
Door te werken met de juiste kleurencombinaties en designelementen voor je website voorkom je dat je bezoekers overweldigd worden.
3 | Maak het eenvoudig
Op de homepage moet rekening worden gehouden met het ontwerp. Maar ga hier geen volwaardige portfolio van je ontwerpvaardigheden maken.
Houd het simpel, schoon en makkelijk leesbaar. Navigatie-elementen moeten gemakkelijk te onderscheiden zijn van andere elementen en er moet voldoende witruimte zijn tussen de verschillende blokken.
Let ook op de typografie: zorg ervoor dat de lettertypen op de hele pagina consistent zijn en dat ze niet te klein of moeilijk leesbaar zijn, anders zullen bezoekers snel weggaan zonder actie te ondernemen.
4 | Slimme copywriting
Inhoud is verreweg het belangrijkste element op een homepage. Het moet duidelijk en beknopt zijn en antwoord geven op alle vragen van de bezoeker .
Het moet ook boeiend en interessant zijn om te lezen. De inhoud moet alle relevante informatie over je bedrijf en producten bevatten, plus links naar andere pagina’s op je website waar ze meer informatie kunnen vinden. Dat is lastig. Je moet namelijk heel veel zeggen, zonder te veel te zeggen.
Slimme copywriting helpt je daarbij. Maar speel ook met afbeeldingen, vormen en kleuren.
Op Webnemer kun je talloze homepage templates vinden. Gebruik ze ter inspiratie- of neem ze klakkeloos over. Ze staan er niet voor niets.
5 | Oproep tot actie
Elke homepage of startpagina heeft een soort call-to-action nodig, om iets te kopen, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of een formulier in te vullen. Het is essentieel dat je bezoekers de kans geeft om meteen actie te ondernemen. Waarom?
Omdat een (groot) deel van je bezoekers die je homepage bekijkt, jou al kent. Grote kans dat ze jouw naam via via hebben gehoord en je website bezoeken om contact met je op te nemen. Maak het hen dan zo makkelijk mogelijk.
Conclusie
Een goede homepage is nooit af. Gebruik in ieder geval de tips en elementen die ik je heb gegeven. Klik vervolgens zelf eens op de homeknop, wat vind je er zelf van? Is het duidelijk wie jullie zijn, wat jullie doen en wat de bezoeker moet doen? Help je écht iedereen die deze pagina bezoekt?
Wil je een paar stappen verder gaan? Zet dan een A/B test op en kijk hoe je bezoekers op meerdere varianten van je homepagina reageren.
Veelgestelde vragen
1. Wat is een homepage?
Een homepage, ook wel bekend als startpagina, is de hoofdpagina van een website.
2. Waarom is de homepage belangrijk?
De homepage is belangrijk omdat het de etalage van je website is. Het is de pagina die je bezoekers direct aanspreekt en informatie geeft over de inhoud en navigatie van je site.
3. Wat zijn enkele belangrijke elementen van een goede homepage?
Enkele belangrijke elementen van een goede homepage zijn: een duidelijk logo, overtuigende content, goed gestructureerde navigatie, relevante zoekwoorden voor zoekmachines en een aantrekkelijke call to action die jouw doelgroep aanspreekt.
4. Wat is het verschil tussen een homepage en een webpagina?
Een homepage is de hoofdpagina van een website. Een webpagina daarentegen is een pagina binnen een website die specifieke inhoud bevat, zoals een productpagina, contactpagina, blogartikel of andere landingspagina.
5. Waar moet ik op letten bij het optimaliseren van mijn homepage voor zoekmachines (SEO)?
Bij het optimaliseren van je homepage voor zoekmachines (SEO) is het belangrijk om relevante zoekwoorden te verwerken. Verwerk deze sowieso in je SEO titel, meta omschrijving en in de koppen op pagina.