Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

De Sleutel tot een Winstgevende Homepage

Na jaren testen, boeken verslonden te hebben en talloze casestudies te hebben gelezen hebben we de beste tips voor je homepage op een rijtje gezet.

Wat is een homepage?

Een homepage is de hoofdpagina van jouw website. Het is de pagina waar bezoekers in eerste instantie op terechtkomen wanneer ze jouw bedrijfsnaam zoeken. De homepage moet een overzichtelijke en pakkende webpagina zijn die voldoende informatie biedt om jouw bezoekers te overtuigen om verder te klikken naar andere pagina’s op jouw website.

Tip 1 | Bepaal je strategie

Voordat je aan de slag gaat met het bouwen van jouw homepage, is het belangrijk om jouw strategie te bepalen. Wat wil je bereiken met jouw homepage?

Dit doe je door te beginnen met het maken van een wireframe. Als je de website maken gids volgt, heb je dat als het goed is al gedaan.

Tip 2 | Verwelkom nieuwe bezoekers

Zorg ervoor dat nieuwe bezoekers zich welkom voelen op jouw homepage. Dit doen je niet met ‘welkom op onze website’, maar door direct antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wie zijn jullie?
  • Wat doen jullie?
  • Wat moet de bezoeker doen?

Tip 3 | Toon karakter en gebruik je copy

Inhoud is verreweg het belangrijkste element op een homepage. Zorg dat je karakter toont. Wie zijn jullie als bedrijf? Waar staat jullie merk voor en wat is je brandbelofte?

Laat duidelijk zien wie erachter het bedrijf, waar jullie voor staan en welke klanten het beste bij jullie passen. 

Slimme copywriting helpt je daarbij. Maar speel ook met afbeeldingen, vormen en kleuren. 

Op Webnemer kun je talloze homepage templates vinden. Gebruik ze ter inspiratie- of neem ze klakkeloos over. Ze staan er niet voor niets. 

Tip 4 | Toon je belangrijkste diensten of producten

Je bezoekers gaan vaak naar de homepage als ze de weg kwijt zijn. Ze willen snel een overzicht van wat jouw bedrijf (of website) te bieden heeft. 

Toon altijd je belangrijkste diensten of producten. Bied je meer dan 3 producten of diensten aan, werk dan met categorieรซn.

Tip 5 | Vermijd keuzestress en toon wat bezoekers willen

Houd er rekening mee dat jij een pagina moet maken voor meerdere doelgroepen. 

Niet iedere websitebezoeker die de pagina bezoekt, doet dit met dezelfde intentie. 

Probeer die ene ’thuispagina’ dan ook als thuis te laten voelen. Toon bovenaan de pagina waar je als bedrijf voor staat en wat je iedere klant belooft. 

Zorg er vervolgens voor dat de bezoeker direct kan zien hoe hij of zij bij de gewenste pagina komt. 

Probeer niet direct te veel te vertellen. Zie het als de binnenkomst van een winkel, dan wil je ook eerst zelf rondkijken en niet direct een verkoper aan je broek hebben hangen. 

Toch?

Een overzichtelijke homepage toont in ieder geval de volgende elementen:

  • De belangrijkste diensten of productcategorieรซn
  • Een sterke inleiding, tagline of brandbelofte
  • Een stukje over ons
  • Links naar de belangrijkste pagina’s binnen je website

Tip 6 | Verwerk een stukje over ons op jouw homepagina

Geef bezoekers een kort stukje informatie over jouw bedrijf. Toon het team, link naar je over mij pagina of vertel kort iets over je bedrijf. 

Tip 7 | Zorg dat je weggever is uitgelicht

De homepagina is een veelbezochte pagina op jouw site. Het is daarom de uitgewezen plek om extra leads te generen door je weggever of marketingpleister te promoten. 

Tip 8 | Zie het als de eerste pagina die bezocht wordt

De homepage van je website hoeft niet per definitie de eerste pagina te zijn die bezocht wordt. Maar…

Wees je ervan bewust dat gemiddeld 98% van je bezoekers jouw website nog niet eerder hebben bezocht en jou en je bedrijf waarschijnlijk nog niet (of niet geheel) kennen. 

Zie deze pagina als beginpagina. Een soort van etalage waarin je laat zien wie er ‘binnen’ moet komen. 

Tip 9 | Link naar de belangrijkste pagina’s op jouw website

Plaats altijd links naar de belangrijkste pagina’s op jouw website. Dit zal niet alleen je bezoekers helpen de weg te vinden, ook helpt het plaatsen van interne links om je website hoger in Google te brengen. 

Tip 10 | Denk aan de kleuren en afbeeldingen

Gebruik een kleurencombinatie op je website die uiteraard aansluit bij je huisstijl, maar ook een die mij als bezoeker, zonder mij te laten lezen, direct de belangrijkste elementen laat zien. 

Tip 11 | Werk aan je vindbaarheid

Binnen een website zie je dat de homepage vaak de meeste waarde heeft opgebouwd. Dit heeft te maken met de Google pagerank. Een soort van puntensysteem die aangeeft hoe ‘belangrijk’ een website of een specifieke pagina is. 

De homepage is meestal de pagina met de meeste waarde. Door goed na te denken over je zoekwoorden en interne links kun je zowel de pagina beter in Google gevonden laten worden als op een slimme manier de waarde die de pagina heeft opgebouwd, doorsturen naar andere pagina’s op je website. 

In de video leg ik dit allemaal uit. 

Tip 12 | Houd het eenvoudig

Op de homepage moet rekening worden gehouden met het ontwerp. Maar ga hier geen volwaardige portfolio van je ontwerpvaardigheden maken.

Houd het simpel, schoon en makkelijk leesbaar. Navigatie-elementen moeten gemakkelijk te onderscheiden zijn van andere elementen en er moet voldoende witruimte zijn tussen de verschillende blokken.

Let ook op de typografie: zorg ervoor dat de lettertypen op de hele pagina consistent zijn en dat ze niet te klein of moeilijk leesbaar zijn, anders zullen bezoekers snel weggaan zonder actie te ondernemen.

Tip 13 | Zorg voor een duidelijke call to action

Er is altijd een deel van je bezoekers die je homepage bezoekt, omdat ze je bedrijf al kennen. Geef deze bezoekers de kans om direct in contact te komen. 

Conclusie – Wat maakt een goede homepage?

Een goede homepage is een homepage die bezoekers aantrekt en overtuigt om verder te klikken. Het is een pagina die relevante informatie biedt, gemakkelijk te navigeren is en geoptimaliseerd is voor zoekmachines. 

Een goede homepage is nooit af. Gebruik in ieder geval de tips en elementen die ik je heb gegeven. Klik vervolgens zelf eens op de homeknop, wat vind je er zelf van? Is het duidelijk wie jullie zijn, wat jullie doen en wat de bezoeker moet doen? Help je รฉcht iedereen die deze pagina bezoekt?

Wil je een paar stappen verder gaan? Zet dan een A/B test op en kijk hoe je bezoekers op meerdere varianten van je homepagina reageren. 

Wat is het belang van een homepage?

Een homepage is de eerste pagina die bezoekers van jouw website te zien krijgen of een pagina die bezocht wordt, omdat iemand de weg kwijt is. Het is essentieel om een goede eerste indruk te maken en de bezoekers duidelijk te maken wat jouw onderneming of website te bieden heeft.

Hoe kan ik de homepage van mijn website verbeteren?

Om de homepage van jouw website te verbeteren, kun je de volgende tips volgen:

  1. Vraag jezelf af wat jouw doelgroep verwacht te vinden op de homepage en speel daar op in.
  2. Zorg voor goede webteksten die direct duidelijk maken wat jouw onderneming aanbiedt.
  3. Maak gebruik van iconen en banners om jouw boodschap visueel te versterken.
  4. Plaats call-to-action buttons die de bezoekers aanzetten tot actie
  5. Toon tevreden klanten, reviews of testimonials om vertrouwen op te bouwen. 
  6. Houd de homepage overzichtelijk en zorg ervoor dat bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
  7. Maak gebruik van een aantrekkelijke en duidelijke navigatie.
  8. Zorg voor een pakkende headline of pitch op de voorpagina om de interesse van de bezoekers te wekken.
  9. Optimaliseer de homepage voor SEO, zodat deze goed gevonden wordt via zoekmachines.
  10. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie en het aanbod van jouw website met รฉรฉn zin wordt gecommuniceerd.
  11. Start met A/B testen om te testen wat goed werkt.

Wat zijn de belangrijkste elementen die op een homepage moeten staan?

De belangrijkste elementen die op een homepage moeten staan zijn:

  • Een duidelijke headline of pitch die de aandacht trekt.
  • Relevant en overtuigend beeldmateriaal dat aansluit bij jouw boodschap.
  • Een overzicht van jouw producten of diensten.
  • Call-to-action buttons die de bezoekers aanzetten tot actie.
  • Informatie over jouw onderneming en contactgegevens.
  • Reviews of testimonials om vertrouwen op te bouwen.
  • Een overzichtelijke navigatie die de bezoekers helpt om te vinden wat ze zoeken.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn homepage opvalt ten opzichte van concurrenten?

Om ervoor te zorgen dat je opvalt ten opzichte van concurrenten, kun je de volgende tips toepassen:

  • Zorg voor een uniek design dat afwijkt van standaard templates.
  • Maak gebruik van pakkende webteksten die de aandacht trekken.
  • Maak gebruik van aantrekkelijke visuals, zoals afbeeldingen of video’s, die jouw producten of diensten in de spotlight zetten.
  • Laat zien waarin jouw onderneming zich onderscheidt van concurrenten

Hoe lang mag de tekst op mijn homepage zijn?

Over het algemeen is het aan te raden om de tekst op de homepage kort en bondig te houden, zodat bezoekers snel een indruk krijgen van jouw website en jouw aanbod. Een pakkende tekst van ongeveer รฉรฉn tot twee alinea’s of een paar zinnen kan voldoende zijn om de aandacht van de bezoekers te trekken.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos videoโ€™s bekijken, podcasts op repeat โ€“ en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het nietโ€ฆ

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van โ€˜Sebas, kap er toch meeโ€™. Maar als je passie of droom groot genoeg isโ€ฆ dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

๐Ÿ‘‰ Businesscoach programma De Switch

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

๐Ÿ‘‰Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

๐Ÿ‘‰ Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. ๐Ÿ‘‡

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.