Landingspagina maken | Compleet Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waar je bezoekers op “landen”. Een pagina die is opgezet met een bepaald doel voor ogen. In principe is iedere pagina op je website een landingspagina. 

Zorg dat je iedere landingspagina ook zo ziet.

Een pagina, met een specifiek doel.

De verschillende landingspagina’s

Hoewel we later in dit artikel zullen stilstaan bij het daadwerkelijk maken van een landingspagina wil ik eerst stilstaan bij het soort landingspagina’s die iedere website nodig heeft.

Ben je bezig met het maken van je website of het verbeteren ervan, schenk dan in ieder geval aandacht aan de volgende pagina’s:

Het maken van een landingspagina

Voordat je overgaat tot het daadwerkelijk ontwerpen van je landingspagina, besteed je aandacht aan de elementen.

Jouw landingspagina maken doe we in verschillende stappen. We beginnen met het verzamelen van munitie, vervolgens bepalen we de inhoud. We sluiten af met het optimaliseren van ieder element. Net zolang totdat we de perfecte landingspagina hebben gemaakt.

Nadat we alle stappen hebben doorlopen en de beste software hebben besproken, sluiten we af met de beste tips.

Maar dat komt later. Laten we voor gewoon beginnen bij stap 1.

1 | Verzamel je munitie

De eerste stap is het verzamelen van munitie. In deze fase onderzoek je per onderdeel wat jij straks op je landingspagina kunt gebruiken. Het gaat hierbij vooral om de ideeën. Niets is verkeerd. Later bepaal je wat je wel of niet op je landingspagina gebruikt.

1 | Wat trekt de aandacht?

Hoe kun jij de aandacht trekken en vasthouden? Via welke kanalen zullen je bezoekers straks op je pagina landen? Wat verwachten zij dan te zien? En hoe kun jij aansluiten bij deze intentie?

Denk na over alle elementen die jij kunt gebruiken om de aandacht te pakken. Onthoud dat we nog bezig zijn met de strategie. Niets is verkeerd en het daadwerkelijk maken van je landingspagina, doen we later.

2 | Creëer interesse

Je hebt de aandacht. Maar wat nu? Nu moet je bezoeker geïnteresseerd worden in hetgeen wat jij te bieden hebt.

Heb je wel de aandacht, maar is bezoeker niet geïnteresseerd dan zal hij je landingspagina binnen enkele seconden verlaten.

Bedenk op welke manier jij de aandacht kunt vasthouden en de interesse kunt opwekken. Bedenk hoe je jouw bezoekers nieuwsgierig kunt maken. Welke beloftes je kunt maken of welke resultaten ze mogen verwachten.

3 | Vernietig obstakels

Als jij al voldoende input hebt verzameld in de vorige twee stappen dan kan ik je nu al beloven dat je een betere landingspagina maakt.

Maar waarom al stoppen.

Laten we nog meer munitie verzamelen.

We hebben de aandacht. We hebben hun interesse gewekt. Nu ga je aan de slag met hun obstakels.

Waar kan een klant op afhaken? Welke bezwaren heb je eerder gehoord?

En hoe neem jij straks die obstakels weg?

Denk aan garanties, keurmerken of lovende reviews. Gebruik alles waarvan jij weet dat het de twijfel kan wegnemen bij je bezoeker.

Neem hierbij vooral de obstakels weg voor het zetten van de vervolgstap. Ja, jij maakt een landingspagina met een bepaald doel, maar het uiteindelijk doel, is niet het doel van je landingspagina.

HUH!?!!?

Stel dat je een goede landingspagina wilt maken voor een van je diensten. Het uiteindelijke doel is dan dat je jouw dienst verkoopt.

Het doel van je landingspagina is daarentegen het bereiken van de volgende actie.

Een intake inplannen, een contactformulier invullen, een offerte aanvragen.

Wat die volgende actie ook is, neem niet alleen de bezwaren weg van je dienst, maar ook van de bezwaren die iemand heeft om de volgende actie te ondernemen.

4 | Zoek naar antwoorden

Je bezoeker heeft zojuist besloten dat jij weleens hét bedrijf kan zijn dat een extra klant binnenhaalt met zijn landingspagina.

Maar sorry ware lezer, we kunnen nog niet proosten op jouw nieuwe klant.

We zullen eerst je bezoeker het laatste zetje moeten geven.

Dit doe je door antwoord te geven op alle potentiële vragen. Denk na over alle vragen die een potentiële klant (prospect) kan hebben.

Bezoek ook eventueel vraag & antwoord sites, forums of pak een koffie met Suzan, die gezellig tante die nu het klantensupport beheerd.

5 | Praat over je concurrent

Voordat jouw bezoeker echt over gaat tot actie zal het zijn laatste opties overwegen. In deze fase kun je zonder je concurrenten af te vallen nog 1 keer je onderscheidend vermogen tonen.

Verzamel zoveel mogelijk informatie over jullie onderscheidend vermogen. Onthoud dat het prima kan zijn dat jouw concurrenten dezelfde werkwijze hebben of dienst aanbieden, maar dit anders omschrijven.

Zo had Volkswagen ooit een briljante reclame over hun nieuwe metallic lak. De lak met 100 miljard kleine metaaldeeltjes. Iedere metallic lak heeft 100 miljard metaaldeeltjes, maar zij waar de enige die het benoemde.

Denk dus na over je USP, je eigenwijze kijk op zaken, jullie persoonlijke werkwijze of wat jullie dan ook anders maakt dan andere.

6 | Breng ze in actie

Jij hebt een bepaald doel voor ogen. Dat doel wil jij behalen, maar hoe geef jij jouw potentiële klanten het laatste zetje?

Denk na hoe je voor de laatste keer de bezoekers geruststelt en overtuigt om “het” gewoon te doen.

Maak deze actie zo gemakkelijk mogelijk. Gebruik geen onnodig lange formulieren of onnodige stappen. Zorg voor een effectieve contactpagina of toon direct een formulier.

Is het niet nodig mij langs verschillende landingspagina’s te sturen, vermijdt het dan.

Maak heel helder en concreet wat je wilt dat je bezoeker doet.

Zorg dat je deze actie promoot.

Voorkom de verleiding om meerdere acties op een pagina te plaatsen. Wil je dat iedereen je rapport download, kies daar dan voor.

Laat eventuele social media acties, contactformulieren of je telefoonnummer achterwege om je bezoeker niet onnodig af te leiden.

2 | Verdiep je in de koopknop

Of je nu in de supermarkt loopt, een product uitkiest bij je favoriete webshop of een proefritje maakt in je nieuwe auto, dag na dag worden wij door sluwe marketeers geprikkeld en beïnvloedt. 

Ze kruipen als het ware in ons brein en drukken keer op keer, zelfs zonder dat wij dat in de gaten hebben, die ene geheime koopknop in.

Wil jij een goede landingspagina maken, zorg dat je weet waar de koopknop van jouw klanten zit.

3 | Maak een wireframe

Een goede landingspagina krijg je alleen als je een duidelijk wireframe gebruikt. Dit betekent dat je alle elementen op je pagina op een strategische manier plaatst.

Een wireframe is als het ware een soort van blauwdruk.

Je bepaalt, aan de hand van je verzamelde munitie, wat je waar wilt plaatsen.

Schenk daarbij ook aandacht aan afbeeldingen, video’s of infographics om je boodschap beter uit te leggen of om je landingspagina visueel te ondersteunen. Maar overdrijf het niet, alles moet er staan om een reden.

4 | Vertel het verhaal

Verhalen weten ons al vanaf kinds af aan te boeien. Het is dan ook niet voor niets dat storytelling zo goed werkt.

Deze kracht kun jij ook op je landingspagina gebruiken.

Zorg dat je vanuit je munitie en wireframe het geheel verbindt met een logisch verhaal. Gebruik eventueel het AIDA-model voor een gemakkelijke opbouw.

5 | Gebruik een frame

Framing is een van de sterkste verkooptechnieken uit de psychologie.

Dit gebruik je door je potentiële klant een nieuw perspectief te geven.

Een andere manier van kijken naar de oplossing voor hun probleem die ze nog niet eerder hadden overwogen.

Om framing effectief in te zetten kun je talloze soorten ‘frames’ gebruiken. In principe is framing niets meer dan het spelen met woorden of het koppelen van je boodschap aan een bestaand denkkader.

Eigenlijk zijn er dus een onbeperkt aantal vormen van framing te bedenken. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een frame van maken.

6 | Speel met woorden

Jouw landingspagina heeft een overtuigende tekst nodig. Een tekst die volstaat met slimme copywriting technieken en de lezer op een bijzondere manier weet te raken.

Speel met verschillende woorden en wees je bewust van het effect van jouw woordkeuze.

7 | Maak de pagina dom

Een landingspagina wordt bezocht door mensen die vooral gestuurd worden door impulsen. Je zoekt even snel via Google naar een dienst, wordt afgeleid door social media advertentie of krijgt plots een mail onder je neus geschoven.

Hoe het ook komt dat jij op een landingspagina beland, je bent er op dat moment niet volledig bij.

Effectieve landingspagina’s houden hier rekening mee. Ze laten de bezoeker niet onnodig nadenken en maken alles zo simpel mogelijk.

Dat zo simpel mogelijk maken, doe je door in te spelen op het reptielenbrein.

8 | Werk aan het design

Een landingspagina design verbindt alle elementen die je in de vorige stappen hebt verzameld of opgepakt tot een geheel.

Je gebruikt het design om de belangrijkste punten van je landingspagina extra te benadrukken. Daarvoor kun je van alles gebruiken. Denk aan vormen, video’s of afbeeldingen. Als het goed is heb je in een eerdere stap je wireframe gemaakt en bepaalt wat waar moet komen te staan.

In deze stap maak je jouw landingspagina af. Je geeft het de vormgeving mee die het verdient en die past bij het verhaal dat je vertelt.

Klaar voor een paar voorbeelden?

Je hebt zojuist alle elementen ontvangen voor een sterke landingspagina. Maar hoe belangrijk deze elementen ook zijn, je krijgt pas écht een ijzersterke landingspagina wanneer je deze test en verbetert.

Hoe je dit precies doet, leg ik je later uit.

Laten we eerst eens enkele voorbeelden bekijken.

Landingspagina voorbeeld 1: Slimme afbeeldingen

Zonder maar iets aan de tekst te veranderen heeft Makelaarsland op een slimme manier haar conversies verhoogt.

Er werd op de pagina verder niets verandert.

Enkel de afbeelding was anders.

Zo heeft het veranderen van de afbeelding ervoor gezorgd dat er bijna twee keer zoveel mensen zich inschreven. Je kunt je voorstellen wat dit voor effect heeft gehad op hun omzet.

Voor de aanpassing

Na de aanpassing

Waarom heeft dit zo goed gewerkt?

Een landingspagina maken draait niet om gladde verkooptrucjes, maar om het bieden van het resultaat dat jouw klant voor ogen heeft.

Jij hebt in een eerdere stap al de koopknop van je klanten inzichtelijk gemaakt. Stel dat jij nadenkt over de koopknop van iemand die zijn huis wilt verkopen, waar ligt dan hun grootste behoefte?

Is dat een leuke blonde dame die je kunt bellen als je hulp nodig hebt? Of een grote mooie rode sticker met ‘verkocht’ op je te koop bord?

Do the math 😉

Landingspagina voorbeeld 2: Kijken

Zodra wij iemand een bepaald gedrag zien vertonen dan is de kans groot dat wij dit gedrag kopiëren.

Denk bijvoorbeeld aan gapende mensen.

Of midden in de stad naar boven wijzen. Iedereen heeft het weleens ervaren. Je kopieert het gedrag van een ander, zonder je ervan bewust te zijn.

Mooi CV speelt hier slim op in door de vrouw (heel toevallig) naar de oranje knop te laten kijken.

Waarom werkt dit zo goed?

Afbeeldingen kunnen je landingspagina maken, of kraken. Slimme afbeelding sturen je naar een bepaalde actie. Een actie die is gericht op de gewenste actie die jij voor ogen hebt.

Landingspagina voorbeeld 3: Minder keuze

Analysis Paralysis, of in minder dure woorden, keuzestress.

Een krachtig psychologisch proces wat we allemaal wel eens hebben meegemaakt.

Je staat als klein jochie of meisje voor een gigantisch snoepvak en mag slechts één snoepje van mama.

Spontaan schiet je in de stress.

Wat nu als jij niet dat ene perfecte snoepje kiest?

Als oplossing besluit je om alle opties goed te overwegen en minimaal een uur naar het snoepvak te staren, waarop je moeder, geïrriteerd, de druk nog wat opvoert.

Na wat getier van je moeder, maak je dan eindelijk je keuze. Zelfs nu je je keuze gemaakt hebt, twijfel je nog of het wel de juiste is.

Deze keuzestress vind je ook online.

De strategie die de meeste mensen kiezen, is om hun snoep niet netjes te verdelen in categorieën en makkelijk te kiezen pakketjes. Ze geven ons weer dat stressgevoel van het gigantische snoepvak.

“Kijk eens lieve klant wat ik allemaal voor je heb”

Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer de supermarkt alle producten in één schap zou zetten.

Geloof me, je wordt gillend gek.

Wat is de oplossing?

Chunking.

Pluimen.nl – een bedrijf dat cadeaubonnen aanbiedt, stond voor de opgave om hun online aankopen te verhogen.

Kijk eens naar beide ontwerpen, welke denk jij dat het beste werkt?

Versie 1

Versie 2

Welke versie kies je?

Als je rekening hebt gehouden met de keuzestress van bezoekers, dan heb je waarschijnlijk voor de eerste variant gekozen.

Het resultaat voor Pluimen.nl?

  • 8,5% lagere bouncerate
  • 10,9% meer conversies
  • 11,4% meer transacties
  • 19,7% meer omzet

Waarom werkte dit zo goed?

De beste landingspagina’s zijn gericht op slecht 1 doel. Alles wat er vervolgens op die pagina staat, ondersteunt dat doel.

Door bepaalde opties en elementen te verwijderen was het voor een bezoeker veel gemakkelijker om een keuze te maken.

3 Extra voorbeelden

Zo.

Genoeg voorbeelden. We moeten nog steeds je landingspagina afmaken. Om je landingspagina te maken heb je een website nodig, of in ieder geval een programma.

Laten we eens kijken naar de verschillende mogelijkheden.

De beste landingspagina software

Als je nog geen website hebt, kun je natuurlijk eerst een eigen website maken. Maar als het jou voor nu puur gaat om het live zetten van een landingspagina, heb je ook andere alternatieven.

Er zijn een aantal gespecialiseerde diensten die je kunt gebruiken om snel en gemakkelijk je eigen landingspagina te maken.

Zelf ben ik gek van Webnemer. Een softwarepakket waarmee je zonder al het technisch geneuzel binnen minuten een nieuwe landingspagina maakt.

Naast Webnemer kun je gebruikmaken van:

  • Wix
  • Jimdo
  • Clickfunnels
  • Leadpages
  • OptimizePress
  • Instapage
  • MaiLeads

Ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Mijn advies? Laat een online lead generator maken en gun je zelf voortaan de mogelijkheid om binnen enkele luttele minuten een landingspagina te maken.

Maar goed, die keuze is natuurlijk aan jou.

Ga ervoor

Als je helemaal tot hier bent beland dan ben je gemotiveerd. Ik hoop dan ook dat je wat hebt gehad aan mijn tips en nu in staat bent een sterke landingspagina te maken.

Vind je het nog lastig, ben je benieuwd hoe je huidige landingspagina’s beter kunnen of wil je gewoon eens dat iemand met je meedenkt? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan