Een navigatiestructuur is de manier waarop de website is gestructureerd. Het omschrijft in welke hiërarchie de pagina’s van een website zijn ingedeeld. Vergelijk de navigatiestructuur van je website met de mappen op je computer.
Op je computer heb je hoofd- en submappen. Hoe jij je mappen indeelt bepaalt hoe gemakkelijk jij een bestand kunt vinden. Zo werkt het ook met je navigatiestructuur van je website. Hoe slimmer deze is ingericht, hoe gemakkelijker een bezoeker (en zoekmachine) zijn weg kan vinden.
Het bedenken van je websitenavigatie is dan ook een belangrijke stap als je zelf je website maakt.
Waarom is een navigatiestructuur belangrijk?
Een goede navigatiestructuur is belangrijk omdat je met de juiste structuur je bezoekers beter helpt de weg te vinden en een zoekmachine zoals Google gemakkelijker je website laat begrijpen.
Stel dat je jouw website navigatie ziet zoals de mappen op je computer. Ik geef je nu drie mappen:
- Vakantie
- 2023
- Foto’s
Wat kan ik in iedere losse map vinden?
Lastig te zeggen.
Oké, je kunt wel een inschatting maken, maar het wordt makkelijker als ik een andere structuur zou laten zien.
Vakantie > 2023 > foto’s
Ik weet dan als ik de map ‘foto’s’ bekijk, dat dit foto’s uit 2023 zijn en te maken hebben met vakantie.
Zo werkt het ook met je navigatiestructuur op je website.
Wat is een goede website structuur?
Een goede website structuur is een structuur die zo is ingedeeld dat men direct begrijpt waar een betreffende pagina over zal gaan.
Heb jij een overzichtelijke sitestructuur gemaakt dan werk je met hoofd- en subpagina’s.
Bijvoorbeeld imgemak.nl/diensten/online-marketing
Doordat de pagina online marketing in de ‘map’ diensten is geplaatsten weet ik al, zonder de pagina te bezoeken, dat dit gaat om een dienstpagina.
Hoe maak je een navigatiestructuur?
Het creëren van een goede navigatiestructuur is een belangrijk onderdeel van het ontwerp van een website. Bij het bepalen van de navigatiestructuur moet je rekening houden met de zoekmachinevriendelijkheid en het uiteindelijke menu voor de bezoekers.
We gaan dit in 6 stappen doen.
1 | Breng alle pagina’s in kaart
De eerste stap is het maken van een lijst van alle pagina’s op jouw site.
2 | Groepeer de pagina’s op soort
Bepaal per pagina om wat voor soort pagina het gaat. Is het een verkooptekst, een losse landingspagina, een over ons pagina, een blog?
3 | Groepeer de pagina’s op onderwerp
Noteer van iedere pagina het onderwerp. Waar gaat de pagina over?
4 | Doe een zoekwoorden onderzoek
Als je een overzicht hebt gemaakt van alle onderwerpen doe je voor ieder onderwerp een zoekwoorden onderzoek en een zoekwoorden analyse.
5 | Bepaal de belangrijkste pagina’s
In de vorige stap heb je inzichtelijk gemaakt hoe vaak er naar een bepaald onderwerp wordt gezocht. Dit kan je helpen met het bepalen van de belangrijkste pagina’s.
Bijvoorbeeld:
- imgemak.nl/seo-uitbesteden
- imgemak.nl/diensten/seo-uitbesteden
- imgemak.nl/seo/uitbesteden
Door de zoekwoorden uit de vorige stap erbij te pakken kun je kijken of jij een subpagina wilt hebben of alleen werkt met hoofdpagina’s.
Zo zie je in het voorbeeld van ons, dat wij in sommige gevallen een subpagina hebben geplaatst:
- Diensten
- SEO
Stel dat wij nu geen online marketing bureau, maar een schoenen webshop zouden zijn. We verkopen een rode dames Nike schoen.
Dan kan ik in mijn navigatiestructuur daar slim mee omgaan door een structuur te kiezen als:
- website.nl/damesschoenen/nike
- website.nl/nike/damesschoenen
Om te bepalen of je eerst damesschoenen of eerst Nike moet tonen hangt af van wat het belangrijkste is. Stel dat ik meerdere damesschoenen verkoop, van meer merken, dan is de pagina website.nl/damesschoenen en mooie mogelijkheid om daar al mijn damesschoenen te tonen.
Door de pagina Nike in de map damesschoenen te plaatsen (website.nl/damesschoenen/nike) snapt iedere zoekmachine dat het hier niet om het merk, maar om damesschoenen van Nike gaat.
6 | Teken het uit
Teken je navigatiestructuur uit. Maak het visueel. Kijk er eens van een afstandje naar. Is het ‘simpel’, helder en gemakkelijk?
Ben je tevreden met je navigatiestructuur, verwerk deze dan op je website. Heb je eerder een andere navigatiestructuur gehad, zorg dan dat je de juiste 301 re-directs plaatst.