Zonder te vloeken alles online gemakkelijk geregeld

Alles-in-een-software om (online) te groeien

Waarom kiezen voor aparte tools als Webnemer je alles biedt wat je nodig hebt in één krachtig, gebruiksvriendelijk platform?

Maak de mooiste website (en pas alles gemakkelijk zelf aan)

Geen gedoe meer met hosting, plug-ins of technische koppelingen.

Stuur winstgevende mails met de email marketing functie

Laat Webnemer (automatisch) de beste mails sturen.

Verkoop je eigen online cursus (of product)

Zet je kennis om in keiharde winst.

8 Onmisbare Stappen voor als je een Nieuwe Website Wilt

Je wilt een nieuwe website, maar hoe garandeer je jezelf van de juiste aanpak? Hoe voorkom je dat je over twee jaar weer een nieuwe website nodig hebt?

Is een nieuwe website écht nodig?

Dus je wilt een nieuwe website?

Maar waarom?

Ben je uitgekeken op het ontwerp, krijg je geen nieuwe klanten? Of is het gewoon tijd voor iets nieuws? En wil je zelf je website maken?

Om welke redenen jij ook een nieuwe website wilt, een nieuwe website kost tijd en geld.

Hoe garandeer je jezelf van de juiste opzet? Het juiste design? De juiste elementen? En hoe voorkom je dat je over twee jaar weer een nieuwe website nodig hebt?

In dit artikel ontdek je 8 stappen.

Stappen die je moet zetten om onnodige kosten te voorkomen, jezelf te behoeden voor onnodige dalingen in Google en de stappen om je nieuwe website met een voorsprong te lanceren.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met een video.

8 Stappen om kostbare fouten te voorkomen

Jij wilt een nieuwe website. Dat betekent dat je al een website hebt. Dat betekent ook dat als je niet met zorg de volgende stappen zet, je een zeer grote kans hebt dat je straks voor enorme teleurstellingen staat.

Of nog erger.

Enorme verliezen.

Verlies in bezoekersaantallen, omzet en posities in Google.

1 | Ontdek je verborgen potentieel

Of je nu zelf aan de slag gaat of je nieuwe website laat maken, zorg dat je eerst het potentieel helder hebt.

Gek genoeg gaat het bij een nieuwe website al snel over het ontwerp, de huisstijl en het aantal pagina’s.

Natuurlijk is het belangrijk dat je trots bent op je website en dat jouw nieuwe website de professionaliteit uitstraalt die jij voor ogen hebt.

Maar…

Je hebt al een “oude” website. Dan is het toch zonde om deze niet te gebruiken om je nieuwe website met een voorsprong te lanceren?

Wil je niet liever EN een mooie website, EN een website die werkt als een ervaren salesmachine?

Elke website is opgebouwd uit talloze landingspagina’s. Zo’n landingspagina is de pagina waarop iemand ‘landt’.

Voordat jij begint met je nieuwe website is het belangrijk dat je achterhaalt welke “oude” landingspagina’s je nieuwe website nodig heeft. 

Dit kun je onderzoeken door het potentieel van je oude website in kaart te brengen. 

Om het potentieel van je website in kaart te brengen heb je het programma Google Analytics nodig.

Ga binnen Google Analytics naar het volgende rapport: ‘Pagina’s en schermen’

Deel vervolgens al je pagina’s in en maak hierin een onderscheid tussen:

De Marketeers

In de categorie ‘de marketeers’ plaats je de pagina’s die veel bezoekers trekken. Hou er rekening mee dat het goed kan zijn dat je markteer pagina’s ook onder te brengen zijn bij ‘de verkopers’, maar probeer wel een keuze te maken.

De verkopers

In de categorie ‘de verkopers’ plaats je de pagina’s die jou de meeste omzet opleveren, of bedoeld zijn om omzet op te leveren. Denk hierbij aan je productpagina’s of de verkooppagina van je dienst.

De ondersteuners

In de categorie ‘de ondersteuners’ plaats je pagina’s die je helpen bij het trekken van meer bezoekers of het ondersteunen van het uiteindelijk verkopen van je product of dienst. Denk hierbij aan je Over Ons pagina of een blogbericht.

Geen categorie?

Heb je pagina’s gevonden die, als je een keuze moet maken, niet echt passen in één van de bovenstaande categorieën? Vraag je dan af of deze wel thuishoort op je nieuwe website.

Zie je website als jouw team.

Wanneer een werknemer geen waarde biedt, hou je hem dan ook in dienst?

Heb je een overzicht gemaakt, bepaal dan per pagina wat de belangrijkste actie is. Wat wil je dat elke bezoeker doet als deze op een pagina van jouw website belandt?

Heb je dit helder, dan is het tijd voor een salesgerichte websitenavigatie.

2 | Bedenk een salesgerichte navigatie

Ben je bekend met Wikipedia?

De website waarop bijna alles is blauwgekleurd van de linkjes?

Deze blauwe stukjes tekst linken de bezoeker van de ene pagina naar de andere. Dit is handig voor de bezoekers en waardevol voor Google.

Hoe dat werkt?

Interne links spelen waarde door van de ene pagina naar de andere. Dit doorspelen van waarde is een slimme vorm van linkbuilding en een belangrijk onderdeel van SEO.

Naast dat deze interne linkjes zorgen voor een hogere positie in Google kun je, mits je dit goed toepast, je verkopen aanzienlijk verhogen met de juiste links.

Hoe je dat doet?

Pak het eerder gemaakte overzicht erbij. Het overzicht met alle belangrijke landingspagina’s. In dit overzicht heb je aangeven of deze pagina belangrijk is voor de verkopen of omdat je er veel bezoekers op krijgt.

Noteer nu bij elke landingspagina die veel bezoekers trekt hoe je bezoekers kunt doorsturen naar een landingspagina die voor veel verkopen zorgt.

Lukt dit niet? Is er geen verband en is het niet logisch om bezoekers van pagina A naar pagina B te sturen? Bedenk wat je dan wilt doen.

Wat is na het lezen van de betreffende pagina de meest logische vervolgstap voor jouw bezoeker?

Is het een idee om een reactie achter te laten, zich in te schrijven op je nieuwsbrief? Met andere woorden, hoe krijg je jouw bezoekers verder in je sales funnel.

Daag jezelf of de partij waarbij je jouw website laat ontwerpen uit om het eerst over de verkopen te hebben.

Zie je website als het bouwen van een nieuw huis. Daar schenk je eerst aandacht aan de fundering voordat je de muren schildert.

Toch?

Zie je nieuwe website als een fundering waarop je de komende jaren wilt bouwen. Niet iets wat voor nu leuk is en volgend jaar weer anders moet.

Kun je geen cijfers gebruiken van een oude website of wil je deze stap liever overslaan, besteed dan in ieder geval aandacht aan de vijf belangrijkste pagina’s op je website.

3 | Zorg voor deze 5 pagina’s

Stel je krijgt een nieuwe website, maar mag slechts kiezen uit 5 soort pagina’s. Welke pagina’s kies je?

En als je jouw nieuwe website vergelijkt met het bouwen van een huis?

Kies je dan nog steeds voor dezelfde pagina’s?

Als je een nieuw huis laat bouwen en je krijgt slechts vier muren, voor welke muren kies je?

Als het aan mij ligt, kies ik voor de fundering en, in het geval van een huis, voor de buitenmuren.

Welke kamer je dan nog wilt in de toekomst: je hebt de fundering om te bouwen.

Zo is het ook met jouw nieuwe website.

Wat zijn de vijf belangrijkste soort pagina’s?

Als je het mij vraagt, bestaat een krachtige website uit de volgende 5 pagina’s en zijn de overige pagina’s daar omheen gebouwd:

Natuurlijk heeft je nieuwe website meer pagina’s nodig, maar als je iets bouwt, begin je met de fundering. Zorg dat je continu de aandacht legt op je belangrijkste pagina’s en denk na over de logische vervolgstap.

Stel jezelf bij elke pagina de volgende vraag:

Wat moet elke bezoeker doen na het bezoeken van deze pagina?

Maak vervolgens een nieuwe landingspagina die alleen dat doel dient.

4 | Geef je website nieuwe skills

Tegenwoordig hebben we zelfbesturende auto’s, razendsnel internet, kunnen we biohacken en zelfs voedsel printen.

En toch lijken we onze website vooral technisch te willen houden.

Tienduizenden euro’s worden geïnvesteerd om het wiel opnieuw uit te vinden en hoewel dat leuk verdienen is voor alle webdesigners, zie ik het toch liever anders.

In mijn ogen moet je niet je budget steken in het maken van de website, maar je focus vooral liggen op de marketing ervan.

Gebruik flexibele programma’s als Webnemer, zodat je continu je website kunt verbeteren en aanpassen.

Durf te investeren in een gedegen basis en fundering en profiteer vervolgens nog jaren van het gemak.

Geef vervolgens je website de juiste skills mee. Denk na aan de taken die nu veel tijd kostte.

  • Krijg je veel supportvragen – zorg voor een FAQ.
  • Verstuur je nieuwsbrieven – gebruik marketing automation
  • Werf je regelmatig nieuw personeel – zorg voor sollicitatieformulieren
  • etc.

5 | Behoed jezelf voor FORSE daling in Google

Het is schrijnend en eerlijk gezegd raakt het mij ook persoonlijk. Ondernemers die een nieuwe website hebben gelanceerd, zelf of met ondersteuning, en wat gebeurt er?

Alle posities weg.

Alles waar jaren voor gewerkt is in één klap weg.

Het is al schrijnend als dit gebeurt door jezelf, maar nog veel erger is het wanneer je iemand hebt betaald om jou te helpen en alsnog al je posities in Google kwijt bent. 

Het ergste is dat dit zeer gemakkelijk voorkomen kan worden.

Het wegzakken van jouw posities voorkom je door het plaatsen van de juiste re-directs.

Met een re-direct, geef je het internet een seintje dat wat vroeger pagina A was, nu pagina B is geworden.

Dit voorkomt 404 fouten en behoedt jou voor forse dalingen in de zoekresultaten.

6 | Voorkom Keyword Cannibalization

Als je ervoor kiest om je nieuwe website te laten maken, kijk dan extra uit met Keyword Cannibalization.

In veel gevallen is het in het belang van het bureau om je website uit te rusten met zoveel mogelijk pagina’s.

Onder de noemer, dat is goed voor SEO en je positie in Google, wordt je website uitgerust met talloze (nutteloze) pagina’s.

Het nadeel?

Een hogere investering dan nodig en een grote kans op Keyword Cannibalization.

Hoe dat precies werkt?

7 | Bewaak je eigendom

Welke functies of eigenschappen je nieuwe website ook krijgt, bewaak het eigendom.

Van wie is het ontwerp? Wie koopt de licenties van de software, wie heeft toegang tot de koppelingen en waar staat de domeinnaam geregistreerd?

Communiceer met de partij die je website maakt.

Ga je zelf aan de slag met een nieuwe website, houd dan alles bij in een overzicht.

Welke software, koppelingen of plug-ins heb je gekocht?

Wat zijn de kosten, wanneer worden de licenties vernieuwd, wie is je contactpersoon, wie kun je bellen voor problemen of support?

Zorg dat je helder hebt wie waar verantwoordelijk voor is en maak heldere afspraken over het eigendom.

8 | Lanceer pas na de laatste check

Check, check en check nog eens.

Bij Internet Marketing Gemak maken we al vanaf 2013 websites en toch maken we fouten.

Niet erg, dat doen we allemaal.

MAAR…

We zetten een nieuwe website pas écht live als alles dubbel en dwars is gecontroleerd.

Test, of laat alles testen, op een testomgeving. Geen enkele website verdient het om live te gaan voordat deze goed is gecontroleerd.

Zorg voor een goede SEO analyse, controleer je teksten op spelling, controleer de contactformulieren, het SSL-certificaat, koppeling met Google Analytics, ingestelde schema-markup, social media koppelingen en ga zo maar door.

BONUS | Een website per branche

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.