Internet Marketing Gemak Logo

Contactpagina

De contactpagina is misschien wel de belangrijkste pagina op je website. Maar wanneer is een contactpagina goed?

Welke elementen moet je gebruiken en welke creatieve manieren kun je gebruiken om de effectiviteit te verhogen?

Je leert het allemaal in dit artikel.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Website maken > Contactpagina

Hoe maak je een goede contactpagina?

Om een goede contactpagina te maken dien jezelf eerst af te vragen wat je doel is. Wat wil je dat elke bezoeker op je contactpagina doet?

Contact opnemen. Toch?

En als een bezoeker contact heeft opgenomen. Wat doe jij dan?

Jij brengt natuurlijk direct een offerte uit. Toch?

NEE!

Als het goed is neem jij eerst contact met je bezoeker op.

Je vraagt verder door en maakt eventueel zelfs een contactafspraak.

Het doel van een contactpagina is niet het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens van de bezoeker, maar om het verkrijgen van gegevens om contact op te nemen.

Vraag jezelf af welke elementen je minimaal nodig hebt om contact op te kunnen nemen.

Is de postcode, straat en huisnummer of mobiele telefoonnummer echt belangrijk?

En is het echt nodig om naar een bedrijfsnaam te vragen?

Maak het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om contact met jou op te nemen.

Heb je het contactformulier verbeterd, ga dan aan de slag met de pagina zelf.

Website Live Checklist

Een website lancering zonder fouten?

Download deze superhandige checklist en verzeker jezelf van een second opinion bij het lanceren van je website. 

Zo voorkom je gegarandeerd de meest gemaakte fouten! 

Zo maak je een ijzersterke contactpagina

Jij wilt dat mensen contact opnemen. Maar wat kan hen nog tegenhouden? Welke obstakels hebben ze?

Op je contactpagina probeer je nogmaals aan te tonen dat je een betrouwbaar persoon bent. Plaats eventueel foto’s, reviews of logo’s van andere klanten.

Toon hoelang het duurt voordat ze reactie krijgen of wat er met hun gegevens gebeurt nadat zij het contactformulier hebben ingevuld.

Gun jezelf de tijd om hierover na te denken. Jij kent je klanten het beste.

Heb je een goede contactpagina voor ogen, plaats deze dan live en begin met testen.

Zo maak je een ijzersterke contactpagina

Als je contactpagina eenmaal voldoende bezoekers krijgt (dit kun je zien via Google Analytics) dan kun je beginnen met het A/B testen.

Via een A/B test controleer je welke variant van je pagina het beste werkt. Test bijvoorbeeld of je met U of Je moet spreken, wat minder velden in het formulier met je conversies doen of wat er gebeurt als je de kleur van de knop verandert.

Durf creatief te zijn. Test de tekst, afbeeldingen, kleuren en laat je bedrijf zien zoals jullie zijn.

3 Bonustips voor een slimme contactpagina

Welke elementen kun je op je contactpagina plaatsen om deze pagina net even wat slimmer te maken?

Toon een FAQ

Als jouw contactpagina veel wordt gebruikt om support te vragen doe je er verstandig aan om een FAQ-sectie op te nemen.

Je beantwoordt dan de meest gestelde vragen om op die manier je supportafdeling te ontlasten.

Toon de openingstijden en reactietijd

Heb je een fysieke winkel of webshop, toon dan je openingstijden en bezorgtijd. Laat ook eventueel zien, zeker wanneer je een webshop hebt, wat mensen het beste kunnen doen als ze vragen over hun bestelling hebben.

Maak een unieke bedankt pagina

Als iemand je contactformulier heeft ingevuld, wat gebeurt er dan? Door mensen automatisch door te sturen naar een unieke bedankt pagina kun je het “gesprek” verlengen.

Bereid ze eventueel voor met een video, toon je social media profielen en stel de URL van de bedankt pagina in als conversiedoel.

Hoe je jouw bedankt pagina instelt als conversiedoel, leg ik je uit in deze video: