Internet Marketing Gemak Logo

Landingspagina

Ontdek wat een landingspagina is, aan welke 6 elementen iedere pagina moet voldoen en steel schaamteloos onze beste strategieën.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De theorie

cATEGORIE:

Website maken > Landingspagina

Wat is een landingspagina? – De Betekenis

Een landingspagina is een pagina waar je bezoekers op “landen”. Een pagina die is opgezet met een bepaald doel voor ogen. In principe is iedere pagina op je website een landingspagina. 

Zorg dat je iedere pagina ook zo ziet. Denk bij iedere pagina op je website na over de vraag: Wat wil ik dat iedere doet, nadat ze op deze pagina zijn geland?

Op je landingspagina doe je er alles aan dit doel te behalen. Welk doel dit ook is.

Bij het opzetten van een landingspagina is het belangrijk dat je weet welke stappen een bezoeker hiervoor heeft gezet.

Zo kan iemand via Google zijn gekomen, social media of een online advertentie. Het beste wat je op je pagina kunt doen, is het “verlengen” van het gesprek.

Met welke intentie bezoekt iemand de pagina en wat is de meest logische vervolgstap?

Laat je de bezoekers “iets” downloaden, contact opnemen of heb je iets anders bedacht om ze verder in je sales funnel te brengen?

Waar voldoet een goede landingspagina aan?

Een goede landingspagina is volledig gericht op de bezoekers. Er is nagedacht over waarom deze pagina bestaat en alles op de pagina ondersteund het doel dat jij voor ogen hebt.

Je richt je met een landingspagina niet op de grote massa, maar op een bezoekersdoelgroep die het meest ontvankelijk is voor de boodschap. De doelgroep waarvan de kans het grootst is dat ze in actie komen.

Omdat je bij iedere landingspagina “weet” waarom mensen deze zullen bezoeken kun je de pagina daar precies op laten aansluiten.

Stel jezelf bij het maken van een landingspagina de volgende vragen:

Stel dat je bijvoorbeeld een landingspagina wilt maken om een dienst te verkopen.

Bedenk dan wat de meest logische vervolgstap is voor de bezoeker. Neem ik direct de dienst af? Krijg ik eerst een intake, een telefoongesprek of moet ik een offerte aanvragen?

Denk na over de volgende stap. Je hoeft nog niet direct het hele traject te verkopen, je hoeft er alleen voor te zorgen dat je bezoekers de volgende stap zetten.

Vervolgens verwerk je op de landingspagina de juiste elementen om behoefte te creeëren, obstakels weg te nemen en uiteindelijk je doel te behalen.

Hoe je dat allemaal doet, leer je later.

Laten we eerst een stilstaan bij het soort landingspagina’s die jouw website sowieso nodig heeft.

De verschillende landingspagina’s op jouw website

Hoewel we later in dit artikel zullen stilstaan bij het daadwerkelijk maken van een landingspagina wil ik eerst stilstaan bij het soort landingspagina’s die iedere website nodig heeft.

Ben je bezig met het maken van je website of het verbeteren ervan, schenk dan in ieder geval aandacht aan de volgende pagina’s:

Website Live Checklist

Een website lancering zonder fouten?

Download deze superhandige checklist en verzeker jezelf van een second opinion bij het lanceren van je website. 

Zo voorkom je gegarandeerd de meest gemaakte fouten! 

Het maken van een landingspagina

Voordat je overgaat tot het daadwerkelijk ontwerpen van je pagina, besteed je aandacht aan de elementen.

Welke elementen moeten op je pagina komen om je doel te bereiken?

Door eerst aandacht te besteden aan de elementen kun je in een latere stap veel gemakkelijker je landingspagina inrichten.

Je weet dan met welke elementen je wilt werken en weet dus ook waar je op je pagina ruimte voor moet maken.

Schenk in ieder geval aandacht aan de volgende 6 elementen die zijn gebaseerd op het koopproces van jouw klanten. 

Je bezoeker heeft over jou gehoord, op je advertentie geklikt of is doorverwezen via een andere website.

Wat de reden van hun bezoek ook is. Je hebt de aandacht.

Realiseer je dat je het nu moet afmaken.

Het maakt niet uit waar je bezoeker vandaan komt. Maak af waar de ander gestopt is.

Zorg dat je landingspagina relevant is aan de website die verwijst, de tekst die je gebruikt in je mailing of de advertentie.

Zorg dat je bovenaan je pagina ruimte maakt om de aandacht te pakken. Dit kun je doen door een pakkende titel, de juiste afbeelding of een ijzersterke intro.

Je hebt de aandacht. Maar wat nu? Nu moet je bezoeker geintereseerd worden in hetgeen wat jij te bieden hebt.

Heb je wel de aandacht, maar is bezoeker niet geïnteresseerd dan zal hij je landingspagina binnen enkele seconden verlaten.

Zorg dat je na het pakken van de aandacht direct overgaat tot het wekken van de interesse.  Verklap nog niet alles aan je bezoekers.

Maak ze nieuwsgierig. Benoem enkele resultaten die ze mogen verwachten, speciale methodes of unieke eigenschappen.

Je bezoeker begint nu warm te worden. Tot nu toe heb je alle obstakels overleefd.

Je landingspagina dient nu je bezoeker gerust te stellen.

Hij of zij is al geïnteresseerd. Sterker nog, ze zijn al aan het overwegen. Nu dien je alle obstakels weg te nemen.

Waar kan een klant op afhaken?

En hoe stel je hem of haar dan gerust?

Denk aan garanties, keurmerken of lovende reviews. Gebruik alles waarvan jij weet dat het de twijfel kan wegnemen bij je bezoeker.

Neem hierbij vooral de obstakels weg voor het zetten van de vervolgstap.

Moet ik een offerte aanvragen, welke bezwaren kan ik dan hebben? Het duurt te lang, ik heb er geen zin in, ik ken jullie nog niet etc.

Je bezoeker heeft zojuist besloten dat jij weleens hét bedrijf kan zijn dat een extra klant binnenhaalt met zijn landingspagina.

Maar sorry ware lezer, we kunnen nog niet proosten op jouw nieuwe klant.

We zullen eerst je bezoeker het laatste zetje moeten geven.

Dit doe je door antwoord te geven op alle potentiële vragen. Bijvoorbeeld:

  • Hoe snel krijg ik mijn product?
  • Hoe krijg ik toegang?
  • Wat doe ik als ik vragen heb?
  • Hoe lang duurt ….?
  • Wat doe ik bij klachten?
  • Hoe start ik? Krijg ik uitleg?

Voordat jouw bezoeker echt over gaat tot actie zal het zijn laatste opties overwegen. In deze fase kun je zonder je concurrenten af te vallen nog 1 keer je onderscheidend vermogen tonen.

Dit doe je door:

  • Puntsgewijs je USP te benoemen
  • Je keurmerken te tonen
  • Je gewonnen prijzen laten zien (beste, snelste, slimste…)
  • Feiten te benoemen die je concurrenten niet kunnen waarmaken

Het laatste zetje. Denk na hoe je voor de laatste keer de bezoekers geruststel en overtuigd om “het” gewoon te doen.

Maak deze actie zo gemakkelijk mogelijk. Gebruik geen onnodig lange formulieren of vaag omschrijven doel.

Maak heel helder en concreet wat je wilt dat je bezoeker doet.

Zorg dat je deze actie promoot. Voorkom de verleiding om meerdere acties op een pagina te plaatsen. Wil je dat iedereen je rapport download, kies daar dan voor.

Laat eventuele social media acties, contactformulier of je telefoonnummer achterwege om je bezoeker niet onnodig af te leiden.

Klaar voor een paar voorbeelden (en tips)?

Je hebt zojuist alle elementen ontvangen voor een sterke landingspagina. Maar hoe belangrijk deze elementen ook zijn, je krijgt pas écht een ijzersterke landingspagina wanneer je deze test en verbetert.

Hoe je dit precies doet, leg ik je later uit.

Laten we eerst eens enkele voorbeelden bekijken. Voorbeelden van landingspagina’s die met zelf eens de kleinste aanpassing de effectiviteit drastisch hebben verhoogd.

Landingspagina voorbeeld 1: Slimme afbeeldingen

Zonder maar iets aan de tekst te veranderen heeft Makelaarsland op een slimme manier haar conversies verhoogt.

Er werd op de pagina verder niets verandert. Enkel de afbeelding was anders.

Zo heeft het veranderen van de afbeelding ervoor gezorgd dat er bijna twee keer zoveel mensen zich inschreven. Je kunt je voorstellen wat dit voor effect heeft gehad op hun omzet.

Voor de aanpassing

Landingspagina maken voorbeeld

Na de aanpassing

Landingspagina maken voorbeeld 1

Landingspagina voorbeeld 2: Kijken

Zodra wij iemand een bepaald gedrag zien vertonen dan is de kans groot dat wij dit gedrag kopiëren.

Denk bijvoorbeeld aan gapende mensen. Of midden in de stad naar boven wijzen. Iedereen heeft het weleens ervaren. Je kopieert het gedrag van een ander, zonder je ervan bewust te zijn.

Mooi CV speelt hier slim op in door de vrouw (heel toevallig) naar de oranje knop te laten kijken.

Landingspagina maken voorbeeld 2

Landingspagina voorbeeld 3: Minder keuze

Analysis Paralysis, of in minder dure woorden, keuzestress.

Een krachtig psychologisch proces wat we allemaal wel eens hebben meegemaakt.

Je staat als klein jochie of meisje voor een gigantisch snoepvak en mag slechts één snoepje van mama. Spontaan schiet je in de stress. Wat nu als jij niet dat ene perfecte snoepje kiest?

Als oplossing besluit je om alle opties goed te overwegen en minimaal een uur naar het snoepvak te staren, waarop je moeder, geïrriteerd, de druk nog wat opvoert.

Na wat getier van je moeder, maak je dan eindelijk je keuze. Zelfs nu je je keuze gemaakt hebt, twijfel je nog of het wel de juiste is.

Deze keuzestress vind je ook online.

De strategie die de meeste mensen kiezen, is om hun snoep niet netjes te verdelen in categorieën en makkelijk te kiezen pakketjes. Ze geven ons weer dat stressgevoel van het gigantische snoepvak.

“Kijk eens lieve klant wat ik allemaal voor je heb”

Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer de supermarkt alle producten in één schap zou zetten.

Geloof me, je wordt gillend gek.

Wat is de oplossing?

Chunking.

Pluimen.nl – een bedrijf dat cadeaubonnen aanbiedt, stond voor de opgave om hun online aankopen te verhogen.

Kijk eens naar beide ontwerpen, welke denk jij dat het beste werkt?

Versie 1

Landingspagina maken voorbeeld 3

Versie 2

landingspagina maken voorbeeld 4

Welke versie kies je?

Als je rekening hebt gehouden met de keuzestress van bezoekers, dan heb je waarschijnlijk voor de eerste variant gekozen.

Het resultaat voor Pluimen.nl?

3 Extra voorbeelden

Het testen van je landingspagina

Een landingspagina maak je niet voor niets. Je hebt een bepaald doel voor ogen en hoewel ik je alle tips heb geprobeerd te geven om direct “raak te schieten” zul je pas écht mooie resultaten halen als je jouw landingspagina gaat testen.

Dit testen kun je doen door een A/B test op te zetten. Via een A/B test stuur je 50% van je bezoekers naar versie A en 50% van de bezoekers naar versie B.

Zo test je welke versie van je landingspagina het beste werkt. Heb je een winnaar gekozen, dan start je weer een nieuwe A/B test.

Welke elementen zijn goed om te testen?

Hoe goed je landingspagina nu ook is. Het kan altijd beter. Zelfs het kleinste verschil kan een verdubbeling van je conversiepercentage betekenen.

Je kunt je landingspagina op alle elementen testen. Om je alvast wat ideetjes te geven:

Een pakkende headline of titel is enorm belangrijk. De headline maakt de eerst indruk en bepaalt of jouw bezoeker überhaupt je pagina gaat lezen ja of te nee. Het kan nooit kwaad om het effect te meten van een andere titel.

Hoe heb je de tekst geschreven?

Gebruik je u of je?

Gebruik je voldoende witregels?

Moet je bulletpoints gebruiken? Of een andere opmaak?

Heb je nagedacht over de communicatiestrategie, je woordkeuze en gebruik je de juiste copywriting technieken?

Het belangrijkste element wat je op je landingspagina kunt toevoegen is de call 2 action.

Wat wil je dat elke bezoeker doet?

Welke actie moeten ze ondernemen?

En op welke manier vraag je op dit moment om die actie te ondernemen?

Een veel gekozen call 2 action is bijvoorbeeld die van het contact opnemen.

Hoe krijg je bezoekers zo ver dat ze contact met je opnemen?

  • “Neem contact op”
  • “Bel mij terug”

Wat is je call 2 action en wat gebeurt er als je de zin, de knop of de hele call 2 action verandert?

Het blijft een verschijnsel waar vooral veel in de e-commerce last van hebben. Mensen hebben al verschillende producten in hun winkelmand gestopt, maar toch wordt er niet afgerekend.

In het laatste proces kun je hele warme leads kwijtraken.

Dit is doodzonde!

Onthoud dat het gaat om het eerste contact. Je hoeft nog niet direct een offerte te sturen.

Als je een webshop hebt geldt dit natuurlijk anders. Toch doe je er verstandig aan te kijken welke gegevens jij echt nodig hebt.

Het weghalen van formuliervelden heeft al bij verschillende opdrachtgevers van ons de conversie drastisch verhoogd.

Als jij al wat meer weet van neuromarketing of conversie optimalisatie dan weet je welk effect een afbeelding kan hebben.

Met een afbeelding kun je in 1 klap de emotie van je bezoeker omzetten. Test welke afbeeldingen het beste voor jouw landingspagina zijn en wees af en toe eens lekker creatief.

De beste landingspagina software?

Als je het ons vraagt heb je voor een landingspagina meer nodig dan alleen de juiste software. Je hebt een combinatie van alles nodig. Je wilt goede hosting, de beste optimalisatie, snelle techniek en boven alles volledige vrijheid.

En daar hebben wij iets voor – heel toevallig 😉