Internet Marketing Gemak Logo

Nieuwe website

Dus je wilt een nieuwe website, maar wat gebeurt er dan met je “oude” website? Kijk jij niet uit en vergeet je de volgende 8 stappen dan kan je nieuwe website weleens heel verkeerd uitpakken…

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Website maken > Nieuwe website

Is een nieuwe website écht nodig?

Dus je wilt een nieuwe website?

Maar waarom?

Ben je uitgekeken op het ontwerp, krijg je geen nieuwe klanten? Of is het gewoon tijd voor iets nieuws?

Om welke redenen jij ook een nieuwe website wilt, een nieuwe website kost tijd en geld.

Hoe garandeer je jezelf van de juiste opzet? Het juiste design? De juiste elementen? En hoe voorkom je dat je over twee jaar weer een nieuwe website nodig hebt?

In dit artikel ontdek je 8 stappen. Stappen die je moet zetten om onnodige kosten te voorkomen, jezelf te behoeden voor onnodige dalingen in Google en de stappen om je nieuwe website met een voorsprong te lanceren.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met een video.

De 8 stappen voor een nieuwe website

Website Live Checklist

Een website lancering zonder fouten?

Download deze superhandige checklist en verzeker jezelf van een second opinion bij het lanceren van je website. 

Zo voorkom je gegarandeerd de meest gemaakte fouten! 

Stap 1

Het ‘verborgen’ potentieel van je website

Of je nu zelf aan de slag gaat of je nieuwe website laat maken, zorg dat je eerst het potentieel helder hebt.

Gek genoeg gaat het bij een nieuwe website al snel over het ontwerp, de huisstijl en het aantal pagina’s.

Natuurlijk is het belangrijk dat je trots bent op je website en dat jouw nieuwe website de professionaliteit uitstraalt die jij voor ogen hebt.

Maar…

Je hebt al een “oude” website. Dan is het toch zonde om deze niet te gebruiken om je nieuwe website met een voorsprong te lanceren?

Wil je niet liever EN een mooie website EN een website die werkt als een ervaren salesmachine?

Elke website is opgebouwd uit talloze landingspagina’s. Zo’n landingspagina is de pagina waarop iemand ‘landt’.

Voordat jij begint met je nieuwe website is het belangrijk dat je achterhaalt welke “oude” landingspagina’s je nieuwe website nodig heeft. 

Dit kun je onderzoeken door het potentieel van je oude website in kaart te brengen. 

Vind het potentieel op jouw website

Om het potentieel van je website in kaart te brengen heb je het programma Google Analytics nodig. Ga binnen Google Analytics naar het volgende rapport:

Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s (of Alle pagina’s)

Deel vervolgens al je pagina’s en maak hierin een onderscheid tussen:

De Marketeers – De pagina’s met veel bezoekers

In de categorie ‘de marketeers’ plaats je de pagina’s die veel bezoekers trekken. Hou er rekening mee dat het goed kan zijn dat je markteerpagina’s ook onder te brengen zijn bij ‘de verkopers’, maar probeer wel een keuze te maken.

De verkopers – De pagina’s die zorgen voor de omzet

In de categorie ‘de verkopers’ plaats je de pagina’s die jou de meeste omzet opleveren, of bedoeld zijn om omzet op te leveren. Denk hierbij aan je productpagina’s of de verkooppagina van je dienst.

De ondersteuners – De pagina’s die helpen

In de categorie ‘de ondersteuners’ plaats je pagina’s die je helpen bij het trekken van meer bezoekers of het ondersteunen van het uiteindelijk verkopen van je product of dienst. Denk hierbij aan je Over Ons pagina of een blogbericht.

Geen categorie?

Heb je pagina’s gevonden die, als je een keuze moet maken, niet echt passen in één van de bovenstaande categorieën? Vraag je dan af of deze wel thuishoort op je nieuwe website.

Zie je website als jouw team. Wanneer een werknemer geen waarde biedt, houd je hem dan ook in dienst?

Heb je een overzicht gemaakt, bepaal dan per pagina wat de belangrijkste actie is. Wat wil je dat elke bezoeker doet als deze op een pagina van jouw website belandt?

Heb je dit helder, dan is het tijd voor een salesgerichte websitenavigatie.

Stap 2

Creëer salesgerichte websitenavigaties

Ben je bekend met Wikipedia? De website waarop bijna alles is blauwgekleurd van de linkjes?

Deze blauwe stukjes tekst linken de bezoeker van de ene pagina naar de andere. Dit is handig voor de bezoekers en waardevol voor Google.

Hoe dat werkt?

Interne links spelen waarde door van de ene pagina naar de andere. Dit doorspelen van waarde is een slimme vorm van linkbuilding en een belangrijk onderdeel van SEO.

Naast dat deze interne linkjes zorgen voor een hogere positie in Google kun je, mits je dit goed toepast, je verkopen aanzienlijk verhogen met de juiste links.

Hoe je dat doet?

Pak het eerder gemaakte overzicht erbij. Het overzicht met alle belangrijke landingspagina’s. In dit overzicht heb je aangeven of deze pagina belangrijk is voor de verkopen of omdat je er veel bezoekers op krijgt.

Noteer nu bij elke landingspagina die veel bezoekers trekt hoe je bezoekers kunt doorsturen naar een landingspagina die voor veel verkopen zorgt.

Lukt dit niet? Is er geen verband en is het niet logisch om bezoekers van pagina A naar pagina B te sturen? Bedenk wat je dan wilt doen.

Wat is na het lezen van de betreffende pagina de meest logische vervolgstap voor jouw bezoeker?

Is het een idee om een reactie achter te laten, zich in te schrijven op je nieuwsbrief? Met andere woorden, hoe krijg je jouw bezoekers verder in je sales funnel.

Nu is het erg verleidelijk om bij een nieuwe website de aandacht vooral te leggen op het ontwerp. Het bepalen van een slimme sales gerichte websitenavigatie vergt dan ook een andere aanpak.

Je kijkt niet meer vanuit een designoogpunt naar je website, maar als een verlening van je bedrijf en nieuwe verkoopkanaal.

Daag jezelf of de partij waarbij je jouw website laat ontwerpen uit om het eerst over de verkopen te hebben.

Zie je website als het bouwen van een nieuw huis. Daar schenk je eerst aandacht aan de fundering voordat je de muren schildert.

Toch?

Zie je nieuwe website als een fundering waarop je de komende jaren wilt bouwen. Niet iets wat voor nu leuk is en volgend jaar weer anders moet.

Kun je geen cijfers gebruiken van een oude website of wil je deze stap liever overslaan, besteed dan in ieder geval aandacht aan de vijf belangrijkste pagina’s op je website.

Stap 3

Geef je nieuwe website verplicht deze 5 belangrijke pagina’s

Stel je krijgt een nieuwe website, maar mag slechts kiezen uit 5 soort pagina’s. Welke pagina’s kies je?

En als je jouw nieuwe website vergelijkt met het bouwen van een huis? Kies je dan nog steeds voor dezelfde pagina’s?

Als je een nieuw huis laat bouwen en je krijgt slechts vier muren, voor welke muren kies je?

Als het aan mij ligt, kies ik voor de fundering en, in het geval van een huis, voor de buitenmuren.

Welke kamer je dan nog wilt in de toekomst: je hebt de fundering om te bouwen.

Zo is het ook met jouw nieuwe website. Wat zijn de vijf belangrijkste soort pagina’s?

Als je het mij vraagt, bestaat een krachtige website uit de volgende 5 belangrijkste pagina’s en zijn de overige pagina’s daar omheen gebouwd:

Natuurlijk heeft je nieuwe website meer pagina’s nodig, maar als je iets bouwt, begin je met de fundering. Zorg dat je continu de aandacht legt op je belangrijkste pagina’s en denk na over de logische vervolgstap.

Stel jezelf bij elke pagina de volgende vraag:

Wat moet elke bezoeker doen na het bezoeken van deze pagina?

Stap 4

Geef je nieuwe website de juiste skills

Tegenwoordig hebben we zelfbesturende auto’s, razendsnel internet, kunnen we biohacken en zelfs voedsel printen.

En toch lijken we onze website vooral technisch te willen houden.

Tienduizenden euro’s worden geïnvesteerd om het wiel opnieuw uit te vinden en hoewel dat leuk verdienen is voor alle webdesigners, zie ik het toch liever anders.

In mijn ogen moet je niet je budget steken in het website maken, maar je focus vooral liggen op de marketing ervan.

Gebruik flexibele programma’s als Webnemer, zodat je continu je website kunt verbeteren en aanpassen.

Durf te investeren in een gedegen basis en fundering en profiteer vervolgens nog jaren van het gemak.

Website Live Checklist

Een website lancering zonder fouten?

Download deze superhandige checklist en verzeker jezelf van een second opinion bij het lanceren van je website. 

Zo voorkom je gegarandeerd de meest gemaakte fouten! 

Stap 5

Behoed je nieuwe website voor FORSE dalingen in Google

Het is schrijnend en eerlijk gezegd raakt het mij ook persoonlijk. Ondernemers die een nieuwe website hebben gelanceerd, zelf of met ondersteuning, en wat gebeurt er?

Alle posities weg.

Alles waar jaren voor gewerkt is in één klap weg.

Het is al schrijnend als dit gebeurt door jezelf, maar nog veel erger is het wanneer je iemand hebt betaald om jou te helpen en alsnog al je posities in Google kwijt bent.  

Het ergste is dat dit zeer gemakkelijk voorkomen kan worden.

Het wegzakken van jouw posities voorkom je door het plaatsen van de juiste re-directs.

Met een re-direct geef je het internet een seintje dat wat vroeger pagina A was, nu pagina B is geworden.

Dit voorkomt 404 fouten en behoedt jou voor forse dalingen in de zoekresultaten.

Stap 6

Voorkom Keyword Cannibalization

Als je ervoor kiest om je nieuwe website te laten maken, kijk dan uit met Keyword Cannibalization. In veel gevallen is het in het belang van het bureau om je website uit te rusten met zoveel mogelijk pagina’s.

Onder de noemer, dat is goed voor SEO en je positie in Google, wordt je website uitgerust met talloze (nutteloze) pagina’s.

Het nadeel?

Een hogere investering dan nodig en een grote kans op Keyword Cannibalization.

Hoe dat precies werkt?

Stap 7

Blijf communiceren en bewaak je eigendom

Welke functies of eigenschappen je nieuwe website ook krijgt, bewaak het eigendom.

Van wie is het ontwerp? Wie koopt de licenties van de software, wie heeft toegang tot de koppelingen en waar staat de domeinnaam geregistreerd?

Communiceer met de partij die je website maakt en ga je zelf aan de slag met een nieuwe website, houd dan alles bij in een overzicht.

Welke software, koppelingen of plug-ins heb je gekocht? Wat zijn de kosten, wanneer worden de licenties vernieuwd, wie is je contactpersoon, wie kun je bellen voor problemen of support?

Zorg dat je helder hebt wie waar verantwoordelijk voor is en maak heldere afspraken over het eigendom.

Stap 8

Lanceer je nieuwe website pas bij de laatste check

Check, check en check nog eens.

Bij Internet Marketing Gemak maken we al vanaf 2013 websites en toch maken we fouten.

Niet erg, dat doen we allemaal.

MAAR…

We zetten een nieuwe website pas écht live als alles dubbel en dwars is gecontroleerd.

Test, of laat alles testen, op een testomgeving. Geen enkele website verdient het om live te gaan voordat deze goed is gecontroleerd.

Zorg voor een goede SEO check, controleer je teksten op spelling, controleer de contactformulieren, het SSL-certificaat, koppeling met Google Analytics, ingestelde schema-markup, social media koppelingen en ga zo maar door.

Zelf werken wij met een lijst van meer dan 30 punten zodat we zeker weten dat we geen fouten maken.

Mocht je een checklist ook handig vinden, je kunt onze checklist hier downloaden

Maar dat wist je al 😉

Bonus Stap

Bespreek je ideeën

Ieder zijn vak… toch?

Wij zijn gek van marketing, webdesign en alles wat met online te maken heeft. We kunnen er uren over praten.

Het gekke?

We vinden het nog leuk om te doen ook.

Zonder uurtje-factuurtje kunnen we al snel uren aan de telefoon zitten. Ja, natuurlijk jeuken onze handen dan om aan de slag te gaan bij leuke ideeën en vinden we het tof als het ons wordt gegund.

Maar nee, niet alles hoeft geld te kosten in deze wereld.

Geef ons een belletje, bespreek je ideeën en wie weet kunnen we je helpen.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...