Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Website maken – Bouw zelf je eigen website [8 stappen]

Jij wilt direct beginnen met het design. Direct bouwen aan je website.

Ik begrijp het.

Als ik aan het klussen ben, vind ik het zichtwerk ook leuker. Je krijgt meer waar voor je werk. Je ziet immers direct wat het eindresultaat is.

Maar…

Wat moet het eindresultaat van jouw website zijn?

Voordat je iets bouwt, moet je wel weten wat je doel is.

Direct beginnen met het maken van je website. Lekker bouwen aan je site…
Is verleidelijk.

En meer dan 80% gaat hier dan ook de fout in.

Want wat is een goed eindresultaat van een website?

Doorloop het complete stappenplan en weet zeker dat je direct de juiste website maakt en kostbare fouten voorkomt.

Inhoud

Dit is het ene ding dat jou website succesvol maakt

Een website maken doe je met maar 1 ding in gedachte.

Niet het design, maar het resultaat.

Waarom wil je een website, wat moet die website doen? Is het bedoelt om meer klanten te krijgen, beter support te bieden, extra verdienmodellen lanceren?

Bepaal voordat jij begint met het bouwen van je website, wat je wilt dat het oplevert.
Heb je helder in kaart gebracht wat je doelen zijn?

Bedenk dan wat er voor nodig is. Schrijf eens op wat voor pagina’s jouw website nodig heeft om jouw doelen te behalen.
Dit is een belangrijk onderdeel om van je website, je beste werknemer te maken. Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de volgende stap.

 

Voordat je verder gaat

Download het werkboek + de handleiding : Website maken. Het is gratis 😉

Dit is de manier om van je website een werknemer te maken

Als je het ons vraagt, moet je geen website maken, maar een online werknemer. Een slimme website die meer is dan een verzameling van enkele pagina’s die online staan.

Heb je geen website gemaakt, maar een werknemer gecreëerd, dan profiteer je elke dag, ieder uur, van het resultaat.
Hoe maak je van je website je beste werknemer?

Begin met het uitschrijven van alle doelen die je hebt. Dit heb je in de eerste stap, als het goed is, al gedaan.
Heb de lijst van al jouw doelen voor je, bedenk dan welke pagina’s je nodig hebt, en welk doel elke pagina heeft.

Heb je dit ook gedaan?

Schrijf dan al je wensen op per pagina. Richt je in deze stap nog enkele op functionele wensen. Denk na over gebruiksvriendelijkheid. Slimme functies die werkzaamheden automatiseren of functies die kosten besparen.
Laat je niet tegenhouden door de techniek. Gun je creativiteit de volledige vrijheid.

Later leg ik je uit waarom. Want geloof me, jij kan elke website maken, zonder technische kennis. Jij hebt alleen iets nodig, wat ik later zal geven.

Voordat ik je daar meer over vertel, zorgen we dat we samen alle stappen zetten.
Vind je het lastig om pagina’s te bedenken, denk dan niet aan een website, maar aan een werknemer.

Stel dat jij nu 5 extra werknemers krijgt.

Wat zou jij die werknemers willen laten doen?

Denk bijvoorbeeld aan de administratie, klantensupport, sales etc.

Kies je voor de administratie, koppel je website met je boekhoudpakket.

Kies je voor klantensupport, denk aan een FAQ pagina of kennisbank.

Je snapt het idee.

Heb je de stappen gezet? Dan kan ik je feliciteren.

Je hebt jezelf zojuist verzekerd van een succesvol begin.

Een begin dat je nodig hebt om niet een website te maken voor het oog, maar voor je portemonnee.
Je hebt nu inzicht in de pagina’s die je nodig hebt. De functies. Nu is de indeling aan de beurt. Het bepalen van een indeling doe je via een Wireframe.

Een wireframe is zo belangrijk dat het voor 60% bepaalt of jouw pagina resultaat oplevert. Of niet.

Maak eerst een wireframe voordat je jouw website bouwt

Een wireframe is als het ware een blauwdruk. Een tekening die de websitebouwer gebruikt om het juiste resultaat te leveren.

Zie als het je huis. Die bouw je ook niet zonder bouwtekening. Toch?

Ja, je bent nog steeds bezig met het voorwerk. Ik snap dat je graag aan de slag wilt, maar geloof me, dit is wat het verschil gaat maken.

Plus. Het beste van alles...

Je kunt nu al de eerste stappen zetten voor het vormgeven van je website.

Ben je er klaar voor?

Pak je werkboek er bij. Heb je deze nog niet gedownload, download deze dan alsnog. Het is gratis 😉

Op bladzijde 4 van het werkboek, vind je jouw canvas. Een leeg wireframe die je keer op keer kunt gebruiken om jouw pagina’s in te delen.

Gebruik bij het maken van jouw wireframe het doelen lijstje dat je eerder hebt gemaakt.

Kijk kritisch naar het doel dat jij hebt gesteld voor de pagina die je aan het maken bent. Denk vervolgens na wat er op de pagina moet staan om dit doel te behalen.

Pas alle conversie optimalisatie technieken toe die je kent. Denk daarbij aan een koopknop, contactformulier, een ondersteunende afbeelding, reviews, productafbeeldingen etc.

Zet je doel bovenaan op het papier. En probeer per pagina slechts 1 doel voorogen te houden. Is het een pagina om je product te verkopen, dan heb je het doel verkopen, knoppen voor social media zijn dan niet nodig 😉

Gaat het om je homepage, wat is dan je doel?

Het enige doel dat je homepage mag hebben, behandelen we op bladzijde 5 van je werkboek.

En als bonus…

Hebben we voor de meest voorkomende pagina’s op jouw website, 4 slimme wireframe voorbeelden voor je uitgewerkt. Je mag deze klakkeloos overnemen, of je gebruikt de 8 tips om je eigen variant te maken.

Je bent bijna klaar met het voorwerk. Je hebt als het ware jouw website al gemaakt, maar dan in een lichte “offline” variant.

Je wilt nu natuurlijk de online variant ontwikkelen.

Nog even geduld. Je bent bijna klaar met het voorwerk.

Een belangrijke stap die we nog moeten zetten, is het bepalen van je 'Brand Style'.

Waarom je website geen huisstijl, maar 'Brand Style' nodig heeft

Kies je er voor om je website te laten maken, dan kan ik je op een briefje gegeven dat er in 9 van 10 gevallen om het aantal pagina’s wordt gevraagd. En je huisstijl.

Je huisstijl is slechts een zeer klein onderdeel van je website. Waarom dan er zoveel focus op leggen?
Gebruik liever je Brand Style.

Een brand style? Ja, dit is jouw merkbelofte, uitgewerkt in je huisstijl. Een soort van diepe branding die je meegeeft aan je website.

Denk eens na over jouw merkbelofte.

Wat beloof je jouw klanten? Waar sta je voor? Als je bedrijf een persoon was, welk karakter heeft het dan?

Je huisstijl is belangrijk. Maar de gedachte erachter, is waar het echt om draait.

Wil je een website bouwen, die jouw bedrijf uitstraalt, denk dan na over wat je wilt uitstralen.

Vind je het lastig om je merkbelofte in kaart te brengen, gebruik dan de tips op bladzijde 13 van het werkboek.

Heb je jouw merkbelofte in kaart gebracht, denk dan na welke afbeeldingen, lettertypes, kleuren en foto’s je kunt gebruiken.

Wat de impact is van afbeeldingen en de welke emoties verschillende kleuren oproepen, vind je terug op pagina 14 van je werkboek.

Je bent nu eindelijk zo ver.

Of nou ja, bijna.

Nog maar twee stappen voordat je écht kunt beginnen met het bouwen van je website.

Stap 1 is het maken van een design flow.

Hoe maak je een Design Flow voor je eigen website?

Een design flow is soort van huisstijl op steroïden. Een huisstijl waarbij elke kleur een betekenis heeft en met zorg is uitgekozen. Alle afbeeldingen met je bedrijf te koppelen zijn en niets er “zomaar” staat.

In het werkboek kun je de betekenis achter alle kleuren achterhalen en gaan we dieper in op het creëren van jouw Design Flow.

Voor nu werken we met de basis. Voor je Design Flow is het belangrijk dat je de juiste kleuren kiest. Je hebt een hoofdkleur en complementaire kleur nodig.

Beide kleuren, en vooral de hoofdkleur, moet bij je bedrijf passen. Kies deze met zorg.

Een complementaire kleur is de kleur die jou conversies (oftewel, klanten) oplevert.

Hoe dit precies werkt en hoe je achter jouw complementaire kleur komt, lees je op bladzijde 16 van het werkboek. Heb je jouw hoofdkleur en complementaire kleur bepaalt, laat nu enkele gratis programma's de rest doen. 😉

Gratis programma’s voor het maken van je Design Flow van je Website

Voor het maken van een design flow voor jouw website kun je verschillende gratis programma’s gebruiken. Voor het compleet overzicht verwijs ik je naar het werkboek, laten we hier stilstaan bij twee programma’s om de basis van je design flow vorm te geven.

Het programma voor het maken van je kleurschema

Het programma coolors gebruik je voor het samenstellen van jouw kleurschema. Deze handig tool is gratis en zeer gemakkelijk te gebruiken.

Hoe gebruik je het programma?

Begin met je hoofdkleur en het instellen van je complementaire kleur. Heb je dit ingesteld, laat dan het programma haar werk doen, door op de spatie te drukken.

Ga door tot je een kleurschema hebt gevonden die bij je past. Sla deze op. En maak een alternatief.
Maak in ieder geval 3 verschillende kleurschema’s waaruit je later kunt kiezen.

Slaap er een paar nachtjes over en maak dan je keuze. Houd er rekening mee dat dit de kleuren worden voor je bedrijf. Kleuren die je het beste zo lang mogelijk kunt vasthouden.

Denk aan de kleuren rood en geel – Aan welk bedrijf denk je dan?

Heb je de kleuren voor jouw website bepaalt, dan kun je nog een stapje verder gaan. Zo kun je via eigen foto’s, iconen, taglines, humor of communicatiestijl nog meer body geven aan je herkenbaarheid, branding en design flow. Lees daar alles over in het werkboek.

Om je design flow, naast je eigen kleuren, nog meer “eigenheid” te geven, gebruik je andere iconen.

Voor net even andere iconen dan je concurrent kun je Icons8 gebruiken.

Het programma voor andere iconen

Elke website gebruikt iconen. De bekendste zijn natuurlijk het huisje om terug te gaan naar de homepage of het hamburgertje voor het menu (op mobiel).

   

Met icons8 heb je een complete database vol met iconen die je gratis kunt downloaden. Naast iconen vind je er een tool om zelf een soort van foto te maken op basis van kant en klare assets. Best handig 😉

Heb je de basis van je design flow klaar, dan ben je klaar voor de volgende stap, het font.

Dit is waarom een (verkeerd) Webfont jouw website verlies laat draaien

Het is verrassend dat het lettertype (het font) van een tekst zoveel impact heeft op ons brein. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ons beoordelingsvermogen aanzienlijk verandert wanneer alleen het lettertype verandert.

Het onderzoek bestond uit twee testgroepen. 1 Groep kreeg een instructie met een gemakkelijk leesbaar font (lettertype), en de andere groep kreeg diezelfde instructie, alleen dan met een lastig te lezen font.

Wat bleek?

De 1e groep verklaarde niet alleen dat de tekst makkelijker te lezen was, ook hadden zij de verwachting de oefening in ruim 40% minder van de tijd uit te voeren. En dat alleen maar door het veranderen van het lettertype.

Je kunt je voorstellen dat het kiezen van het lettertype op jouw website een belangrijke stap is. Naast het font, het soort lettertype, is de grootte en de content breedte belangrijk.

Hoe dat precies werkt leer je op bladzijde 16 van het werkboek.

Je hebt nu als het goed alles verzameld om daadwerkelijk je website op te bouwen. Laten we samen nog een keer samenvatten wat we hebben opgepakt.

Wat jij hebt gedaan om nu al je website succesvol te maken:

Gefeliciteerd. Je hebt alle stappen doorlopen. Toch?

Heb je dit nog niet gedaan, download het handboek, volg de stappen en profiteer van je voorsprong die je nu al kunt pakken.

Controleer of je het volgende klaar hebt met de checklist.

De "voordat je een website maakt" Checklist

Heb je alles kunnen afvinken?

Mooi, dan ben je eindelijk klaar om je website te maken. Nu alleen nog even een keuze maken.
Wil je zelf een website bouwen, dan moet je eerst het systeem uitkiezen.

Kies het juiste programma om je website te maken

Er zijn talloze programma’s om je website te maken. Er zijn zelfs programma’s die je gratis kunt gebruiken, maar hier schuilen wel risico’s en flinke nadelen achter.

Waarom?

Voor niets gaat de zon op.

Elk bedrijf moet geld verdienen om te bestaan. Besef dit goed wanneer je een programma uitkiest. In mijn ogen, investeer liever ietsje meer, dat je alles kunt en de juiste support krijgt, dan dat je nu voor een duppie op de eerste rij zit.

Zo krijg je beperkte vrijheid om zelf je website te maken, moet je uiteindelijk toch betalen, of wordt er reclame gemaakt op je site… Of zelfs in sommige gevallen heb je wel een website, maar laad deze enorm traag en is deze niet te vinden in Google.

Wil je een website maken voor de hobby, kies dan gerust voor een gratis of goedkoop programma. Wil je de website gebruiken voor je bedrijf, durf dan iets te investeren. Geloof me, je verdient het in tienvoud terug.

Welke programma’s zijn je tijd en investering waard?

Welk website maken programma is geschikt?

Er zijn wel honderden programma’s die je kunt gebruiken. Zo kun je voor een CMS kiezen met een template of thema. Bijvoorbeeld WordPress, Joomla of Drupal.

Je kunt ook kiezen voor een platform die zelf is ontwikkelend. Bekende platformen zijn bijvoorbeeld Wix.com of Jimdo.

Deze platformen bestaan al jaren en zijn opgebouwd vanuit een templategedachte. Met andere woorden, je kiest een template uit. Maakt jouw aanpassingen. En klaar ben je.

Prima als je snel een website wilt, maar als je jouw bedrijf serieus neemt, dan wil je niet dezelfde uitstraling als je concurrent.

Tenminste, ik zou het niet willen. En daarnaast. Voor je klanten is het ook niet goed. Natuurlijk kun je op die manier snel beginnen en snel je website online krijgen.

Maar jouw bedrijf is niet zoals andere.

Elk bedrijf verdient, in mijn ogen, een eigen uitstraling. Een website die laat zien dat je kwaliteit levert en je merkbelofte waarmaakt.

Wil je wel het gemak van templates, alles zelf gemakkelijk kunnen aanpassen (zelfs vanaf scratch), maar niet de technische rompslomp?

Wil je aan je website blijven bouwen, zonder keer op keer verrast te worden door extra kosten?

Wil je verzekerd zijn van snelle support en een platform die is gemaakt met de focus op marketing? Kies voor Webnemer als jouw website maken programma.

Maak je website gemakkelijk zelf met Webnemer

Ben je enthousiast en wil je direct aan de slag?

Profiteer van de nieuwe doorgroeigarantie, dagelijkse support, 18 verkoopversterkende style templates en een website maak programma die gemaakt is voor pure (tijds)winst.

Bekijk hier Webnemer

Bonusstap: Bespreek je ideeën

Ieder zijn vak… toch?

Wij zijn gek van marketing, webdesign en alles wat met online te maken heeft. We kunnen er uren over praten.

Het gekke?

We vinden het nog leuk om te doen ook.

Zonder uurtje-factuurtje kunnen we al snel uren aan de telefoon zitten. Ja, natuurlijk jeuken onze handen om aan de slag te gaan bij leuke ideeën en vinden we het tof als het ons wordt gegund.

Maar nee, niet alles hoeft geld te kosten in deze wereld.

Geef ons een belletje, bespreek je ideeën en wie weet kunnen we je helpen.

Bonustips: 2 Handige bronnen

Krijg je er maar geen genoeg van? Hier heb je nog een paar interessante artikelen die je helpen bij het maken (of verbeteren) van je eigen website:

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter