Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Website ontwerpen – 4 tips voor een goede website

Saskia Frankena   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 16-03-2018   |   

Webdesign is highly overrated…
En tegelijkertijd is design het belangrijkste dat er is.

Zeg daarom je afspraak met de designer nog maar even af en lees eerst waar design over moet gaan op jouw website, en hoogstwaarschijnlijk kun je dan zelf aan de slag met jouw website. Het hangt er namelijk van af wat je onder design verstaat. In de loop der tijd is de algemene betekenis verschoven naar de vormgeving, datgene dat visueel onderscheidend is.

Ik ben webdeveloper die graag websites bouwt waar jouw onderneming beter van wordt. Uit ervaring weet ik dat de onderliggende laag vaak veel te weinig aandacht krijg. Ook de functie is design: ontwerpen en stilstaan bij de functionaliteit.

We zien prachtige websites om ons heen en denken dat de onze er op zijn minst bovenuit moet steken om op te vallen. En tegelijkertijd willen we opvallen in de zoekresultaten en bezoekers vasthouden op de website. Dat bijt.

Dus daarom: webdesign gaat niet over “design”.

Goed design dient een doel. Met jouw website wil je iets bereiken. Als het goed is, is dat helder krijgen een onderdeel van het webdevelopmentproces. En van jouw ontwikkeling als ondernemer die daaraan voorafgaat. Je wilt dat jouw website de succesfactor van jouw bedrijf is.

Natuurlijk moet jouw website wel prettig ogen en uitstralen wie jij als ondernemer bent en waar je voor staat. Daarnaast wil jouw gebruiker een snelle site die goed leesbaar is op alle apparaten.

#1 Bij het ontwerpen van je website volgt de vorm de functie

Een website heb je niet om een website. Je wilt meer exposure, producten verkopen, een plek waar je informatie kwijt kunt, een community of online leeromgeving. Allemaal legitieme redenen voor een website.

De ene functie vraag echter om een andere vormgeving en structuur dan de andere.
Daarnaast wil je misschien ook nog wel ergens naar toe groeien zonder weer helemaal overnieuw een website te moeten bouwen.

#2 Zorg bij het ontwerpen van je website voor duidelijkheid, zodat mensen gelijk weten waar het over gaat

Als iemand op jouw website komt dan is het belangrijk dat hij of zij meteen snapt waar het over gaat. In het ontwerp van jouw website kun je daarvoor gebruik maken van “prototypen websites”….eeeh juist ja, niet de website dus die qua design helemaal outer space is.

Een studie van Harvard, University of Maryland en de University of Colorado toont aan dat in het algemeen visueel complexe websites als onaantrekkelijk worden beschouwd.

Mensen houden in de eerste momenten jouw website aan tegen het mentale beeld dat zij hebben. Dat zit in kleur, lay-out, lettertypes, afbeeldingen. Als dat niet matcht of niet duidelijk is zullen zij de site op bewust en onbewust niveau afwijzen. Omdat ze niet snappen wat hier wordt geboden, of omdat het niet goed voelt. Daarom wil je ook weten wat jouw doelgroep is en wat zij zoekt.

Die beslissing oké-niet oké wordt in een split-second genomen op basis van het eerste dat zij zien als ze de website openen. Dat is daarmee hele “dure” ruimte.

Ik zeg expliciet NIET dat je daarmee maar moet doen wat ieder ander doet. Onderzoek en testen zijn zinvol om de keuzes die je maakt te valideren.

#3 Let bij het ontwerpen van je website op de websitenavigatie

Eén van de top-exit momenten: als de bezoeker niet kan vinden wat hij zoekt of geen idee meer heeft waar hij nu is of daar gekomen is. Een klik op het kruisje is zo gemaakt.

Dit sluit naadloos aan bij het leveren van duidelijkheid. Ik kan me de tijd nog herinneren dat je wel weg kwam met een hip design waar je in moest zoeken of waarin van alles bewoog. Of waar de navigatie in de footer stond. Websites hadden een jaar of 10-15 geleden nog een heel andere status. De tijd die men er aan wilde besteden was ook langer.

Inmiddels is de eis verschoven naar makkelijk en snel. Zoeken hoort daar niet bij. Een chatbot kan ook een optie zijn om jouw websitenavigatie te verbeteren.

#4 De laatste stap van het ontwerpen van je website – verminder de keuzestress

Keuzestress…we lijden er aan alle kanten aan. Omdat je op een website doorklikt en ergens anders uitkomt moet de flow van klik naar klik duidelijk en vooral éénduidig zijn. Je wilt je bezoeker niet opzadelen met het gevoel dat ze iets anders missen door op deze link te klikken.

Daarnaast zijn mensen gewoon heel slecht in kiezen. Hoe meer keus er is, hoe minder men een keuze maakt. Vandaar dat links en knoppen die de bezoeker letterlijk vertellen wat ze moeten doen makkelijker converteren.

Dit op een pagina een keer of drie herhalen werkt wel goed. Mensen die doorscrollen en lezen zoeken naar een bevestiging dat dit een goede beslissing is. Die bevestiging leveren en nog een keer dezelfde keus aanbieden helpt hen daarbij.

Als je deze punten duidelijk hebt zal je merken dat het makkelijker is om een keuze te maken in visueel design. Let op! Bekijk ook eens de tips om jouw website vlekkeloos live te zetten!

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Saskia Frankena

Al 30 jaar om en om, en soms tegelijkertijd werkzaam in de ICT, communicatie en het onderwijs. In Biz2Web komt dit samen met hun liefde voor ondernemen. Ondernemers helpen met hun boodschap helder krijgen, maar ook het vertalen van de wens naar de techniek, is waar het hart van Saskia van gaat huppelen. Juist hun jarenlange ervaring in WordPress én ondernemen maakt hen een goede gesprekspartner om met jouw bedrijf verder te komen.

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter