Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Website ontwerpen – 5 tips voor een krachtig design

Wist je dat een ander website ontwerp in een klap je omzet kan verdubbelen of zelfs met 905,68% kan laten stijgen?

Dat is 9x zoveel omzet. 

In dit blog hebben we het niet over de basis, maar over de elementen die nooit besproken en (bijna) altijd vergeten worden.

Ben je klaar voor een andere kijk op het ontwerpen van je website?

Hoe het kleinste detail in jouw ontwerp, voor het grootste verschil zorgt

Heb je het over websiteontwerp dan wordt hier in de meeste gevallen niet gesproken over het ontwerp, maar over het design.

Webdesign gaat over het ontwerpen van je website, maar is in mijn ogen, wel degelijk anders.

Waar het bij webdesign over de vormgeving gaat, gaat het bij het ontwerp over de indeling, functies, gebruik van materialen, lettertypes etc.

Focus jij je op het websiteontwerp, dan richt jij je op het kleinste detail.

Waarom?

Omdat zelfs het kleinste detail, voor het grootste verschil kan zorgen.

Nog niet overtuigd?

Neem het voorbeeld van Teamleader. Een simpel, maar effectief nieuw websiteontwerp bracht het conversiepercentage naar 36%. Dat betekent dat ruim 1 op de 3 bezoekers contact opneemt!

Sta er eens even bij stil, wat zou dat voor jou betekenen? Als 1 op de 3 websitebezoekers klant wordt bij jou?

Bekijk de video op het einde als je wilt weten waar ik het over heb 😉

De ervaring leert dat een duik in het brein van de bezoeker loont. Waar is de (potentiële) klant nu precies naar op zoek en hoe richt je hier jouw website op in?

Zo zie dat vaak het tijdens ontwerpen van een website lukraak enkele afbeeldingen worden gekozen.

Maar…

Wat als een afbeelding jouw omzet halveert?

Hoe zorgvuldig besteed je dan je aandacht aan de juiste afbeelding?

Het Image-effect in jouw website ontwerp

Zodra je een helder beeld hebt van hetgeen je bezoekers beweegt, is het vele malen gemakkelijker om tijdens het ontwerpen van je website de juiste snaar te raken.

Nog een voorbeeld uit de praktijk laat zien dat het stimuleren van het resultaat dat je bezoekers voor ogen hebben, de beste methode blijkt om tot actie over te gaan.

Wat is het gewenste resultaat van iemand die een website van een woningmakelaar bezoekt?

Alles draait om het kopen of verkopen, dan wel verhuren of huren, van een woning.

Als je met deze gedachte kritisch naar je websiteontwerp kijkt, wat zou jij dan nu anders doen?

Makelaarsland stond open voor een ander websiteontwerp en bracht daarmee haar conversiepercentage naar nieuwe hoogten.

Een kleine aanpassing in het ontwerp en ze stegen met maar liefst 89%!

Benieuwd naar de wijziging? Bekijk video op het einde.

Ik kan nog uren doorgaan en je nog talloze voorbeelden laten zien van bedrijven die met een andere websiteontwerp hun omzet drastisch hebben verhoogd.

Maar laten we het niet over anderen hebben, laten we kijken wat jij kunt doen voor een effectief ontwerp.

5 Essentiële tips voor een effectief website ontwerp

Het ontwikkelen van een nieuwe website vraagt niet alleen een gevoel voor design, maar vooral kennis van de psychologie.

Wat werkt het beste? Welk ontwerp dringt écht diep door in het brein van jouw klant?

De bovenstaande voorbeelden laten duidelijk zien wat het effect is van een slimme verandering in je ontwerp, maar hoe kom je op ideeën?

Gebruik psychologische & complementaire kleuren

De invloed van kleuren op een website mag niet worden onderschat. Zo trekken contrasterende kleuren snel de aandacht en zijn ze zeer bruikbaar in het sturen op de acties die je van je bezoeker vraagt.

Ga naast contrasterende kleuren op zoek naar complementaire kleuren die goed bij elkaar én jouw stijl aansluiten. Geen idee welke combinatie van kleuren het beste bij jouw website ontwerp passen?
Gebruik deze handige tools

Kies voor de slimme CTA

Wanneer jij een website bezoekt, je nog niet bekend bent met het bedrijf en graag contact wilt opnemen? Op welke plek verwacht jij een link naar de contactpagina?

Grote kans dat jij nu ‘rechtsboven’ of ‘ergens onderaan’ roept.

Door de jaren heen zijn we gewend geraakt aan bepaalde standaardiconen en -plekken. Zo weten we inmiddels dat een hamburger menu (de drie op elkaar geplaatste horizontale streepjes) een mobiel menu is.

Verdiep je in het brein van je bezoekers.

Waar verwachten zij, naar alle waarschijnlijkheid, een contactknop te vinden?

Combineer de juiste locatie met de 1e tip die je hebt gekregen en je weet zeker dat jou CTA beter opvalt.

Wat is een CTA?

Een CTA of Call To Action is een oproep tot actie. Denk hierbij aan het kopen van een product, het contact opnemen, reageren of inschrijven op de nieuwsbrief.

Kies voor wit

Nu je toch al in het brein van je bezoekers bent gedoken wordt het blootleggen van hun pijn steeds gemakkelijker. Wanneer je de zenuwpunten hiervan met je teksten weet te raken, doe je pas echt goede zaken.

Plaats je meest belangrijke boodschappen tussen witregels.

 

Zie je wat ik zojuist heb gedaan?

Door te spelen met witruimte geef ik de juiste elementen meer aandacht. Zo kan een knop, afbeelding, tagline of review extra veel aandacht krijgen als je meer wit gebruikt in je websiteontwerp.

<h4>Ken de pixels</h4>
Niets is vervelender dat een website waarbij je een vinger op je scherm moet leggen om de regels te kunnen volgen.

Oké, mijn opa doet dit bij elke website, maar geloof me, niet iedereen heeft dit geduld.

Maak je website niet te breed, hou in je ontwerp een breedte aan van ongeveer 650 pixels.

Je kunt best de volledige breedte gebruiken bij verschillende designelementen, maar zodra er tekst wordt gebruikt, maak het dan niet te breed.

Ken je stijl

Elke webdesigner heeft zijn eigen stijl bij het website maken. Bekijk je onze website en de websites die we voor opdrachtgevers maken, dan is er vaak een bepaalde stijl terug te zien.

Zo houden wij van persoonlijk en informeel en durven we best brutaal te zijn.

Dit moet bij je passen. En zo is dat ook met jouw websiteontwerp. Niet iedereen wordt je klant. En daar is niets mis mee.

Durf bij jezelf te blijven en voor een stijl te kiezen. Hou je stijl vast en leg dit vast een in brandbook.

Verwerk in je brandbook de elementen die kenmerkend zijn voor jouw merk en schenk ook aandacht aan je huisstijl.

Leg bijvoorbeeld het volgende vast:

  • Het lettertype dat je gebruikt
  • Welke hoofdkleuren, complementaire en contrasterende kleuren je gebruikt
  • Hoe je omgaat met beeldmateriaal
  • Of je met u of je spreekt
  • Etc.

Hoe resoluter jouw aanpak op dit gebied, hoe eerder men jou als herkenningspunt ervaart. Met alle positieve gevolgen van dien.

Oké, je hebt nu enkele voorbeelden ontvangen, en 4 tips voor websiteontwerp om ook jouw website te verbeteren. Laten we nu eens aandacht besteden aan de praktijk met tip 5.

Beïnvloedingstechnieken voor op je website (+het gemeten effect)

Heb je de video goed bekeken? Neem dan de laatste tip mee, voordat je de website weer verlaat.

Hoe goed een websiteontwerp ook in elkaar zit, niemand weet exact (van te voren) wat het effect gaat zijn.

De enige die altijd de waarheid spreekt?

De cijfers!

Test je websiteontwerpen

Hoewel de gouden tip niet bestaat, blijft men hier toch naar op zoek.

En ook ik ben al ruim dertien jaar bezig met het testen, onderzoeken en optimaliseren van de effectiviteit van ons websiteontwerp.

En wat blijkt?

Er is altijd ruimte voor verbetering. Blijf je ontwerp testen, bekijk je Google Analytics resultaten, zoek naar de meeste bezochte landingspagina en test website ontwerp A met website ontwerp B.

Hoe meer je test, hoe beter je wordt.

Laat je website nooit stilstaan en blijft continu kritisch kijken naar het ontwerp. Gebruik een website maak programma als Webnemer om je ontwerp continu te optimaliseren en blijf kritisch.

Vind je het leuk om met je website aan de slag te gaan, maar wil je wel starten met een voorsprong?

Of heb jij je eigen vak, ben je te kostbaar om zelf uren te stoeien, maar wil je wel een strategische website?

Besteed het uit.

Je website laten ontwerpen?

Laat ons het harde werk doen. Kies er voor om je website te laten ontwerpen

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter