Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Maak van jouw website dé succesfactor die jouw bedrijf laat slagen – 3 tips

John Warnas   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Als (startende) ondernemer is het online aanwezig zijn belangrijker dan het ooit was. Een website is daarvoor een eerste goeie aanzet. Uiteraard ben je er met een website nog niet, maar de eerste stap is wel gezet. Maar hoe pak je dat nu aan, je wilt een website. En dan? In dit artikel krijg je stap voor stap uitgelegd hoe je van jouw website dé succesfactor maakt, die jouw bedrijf laat groeien.

#1 Begin met het doen van onderzoek en maak een fundering voor jouw website

Voordat je ook maar iets doet of je website laat bouwen, is het aan te raden om eerst eens wat onderzoek te doen naar de volgende onderwerpen:

– Formuleer heldere marketingdoelstellingen

Met andere woorden, wat wil ik er concreet mee gaan bereiken. Ongetwijfeld zal dat in de meeste gevallen conversie zijn, dus het moment dat een bezoeker voor jou een betalende klant gaat worden of zich inschrijft op een nieuwsbrief

– Maak een doelgroep analyse en blijf gefocust

Met andere worden aan wie wil je verkopen of je verhaal vertellen en nee je doelgroep kan simpelweg niet iedereen zijn. Je gaan niet online vrouwen sieraden aan mannen verkopen. Met andere woorden houd je focus!

– Krijg helder wie je typische klant is en ga aan de slag met het maken van een persona

Dit helpt om content directer voor deze typische klant te schrijven, op deze manier kun je je websitebezoekers ‘verleiden’ en daar is niets technisch aan. Beschrijf van a tot z hoe je typische klant eruit ziet en wat zijn of haar interesses zijn. Dit is een onderdeel van je gehele content plan.

Deze onderzoekspunten zullen uiteindelijk de fundering van je webshop,website of sales funnel zijn. En als je fundering niet goed is, dan kun je de rest wel vergeten.

#2 Ga aan de slag met het ontwerpen van je website en gebruik een wireframe of draadmodel

Je onderzoekje is afgerond en alles is duidelijk. Nu wordt het tijd om de lay-out van je toekomstige website op papier te gaan zetten. En hiervoor hebben we een belangrijke tool in handen, namelijk het draadmodel of wireframe.

Dit kun je zien als een brainstorm onderdeel en zal duidelijk moeten maken welk onderdeel en welke functionaliteit van je website op welke pagina komt. Belangrijk hier is dat ook in grote lijnen de opbouw van de website en vervolgpagina’s duidelijk moet gaan worden.

Vul vooral geen details in, maar geef aan waar dingen op de website komen te staan. Zaken zoals het menu, logo, header en footer. En wat zijn de namen van de verschillende menu’s. Dus denk niet in detaillering maar in grote lijnen.

Leestip! Ontdek hoe jij je website kunt beveiligen en hackers voorkomt!

#3 Spreek je bezoekers aan en start met het schrijven van overtuigende teksten

De tekst voor een website wordt maar al te vaak onderschat en kan voor veel mensen een behoorlijk klus zijn. Is je budget ruim, dan zou ik je willen adviseren om een tekstschrijver in te huren. Ga je het toch zelf doen, houd dan in je achterhoofd dat de tekst boven het te kiezen design gaat.

Zorg er dus voor dat je eerst de content van je site op orde hebt voordat je het design gaat neerzetten. En doe voordat je gaat of laat schrijven een beetje onderzoek, stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat wil ik als bedrijf uitstralen?
  • Wat is mijn doelgroep? (Moet je dan al weten)
  • Wat is mijn ‘ tone of voice’ als bedrijf op social media? (Als je al op social media actief bent)

Heb je je wireframe en tekst op orde dan is het kiezen van een design een stuk eenvoudiger geworden en kan het feitelijke bouwen daarna gaan beginnen.

Ga je zelf een website maken of laat je jouw website maken?

En dan nu de hamvraag, ga je het allemaal zelf doen of laat je dit doen. Is je budget wat ruimer, dan zou ik je willen adviseren dit hele traject uit te besteden. Kies je websitebouwer daarom nauwkeurig uit! Je koopt namelijk niet alleen een website maar ook de hele expertise er omheen (content, techniek, design en een deel SEO), zonder dat jij als ondernemer daar ook je kostbare tijd in moet gaan steken. Ben je helemaal klaar met het bouwen van je website, zorg dan dat je website zonder problemen live gezet wordt!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

John Warnas

Ruim 15 jaar werkervaring van helpdeskmanager tot en met projectleider. In zijn werk was en is John altijd gedreven door één gedachte, "hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn klanten met een fantastisch gevoel met mij zaken kunnen doen". Met andere woorden servicegerichtheid en meedenken staan bij hem hoog in het vaandel.John heeft altijd een enorme passie gehad voor alles dat ‘online’ ademt, van websites tot webshops, van heldere teksten tot een pakkende boodschap neerzetten.

Laat een reactie achter