Webteksten schrijven? Zo Schrijf je voor Google en Klanten

Sebastiaan Hendriks   |      |   Laatste aanpassing op: 30-10-2019   |   ,

Je wilt meer bezoekers via Google en tegelijkertijd wil je dat bezoekers klanten worden.

Hoe ga je dat in hemelsnaam doen?

In mijn ogen kun je prima goed gevonden met je webtekst en tegelijkertijd je bezoekers prikkelen tot het aankopen van jouw producten.

Maar…

Je dient dan wel afscheid te nemen van:

  • Het volproppen van jouw teksten met zoekwoorden
  • Het volgen van SEO-strategieën die al jaren niet meer werken
  • Het schrijven voor Google (i.p.v. voor je klant)

Wil je geen bezoekers, maar klanten via Google, bedenk je dan 1 ding.

SEO is veranderd, Google is veranderd en jij…Jij moet daardoor ook veranderen, wil je de beste posities krijgen en behouden.

Wil je op een andere manier jouw webteksten schrijven. Je teksten niet meer vol hoeven te proppen met zoekwoorden en ontdekken wat wel werkt?

Lees dan verder.

Wil je direct toepasbare Quick Wins en tips ontvangen, alle ruimte krijgen voor je vragen, de theorie erachter begrijpen en dit allemaal direct kunnen toepassen in de praktijk? Bekijk dan eens de cursus SEO schrijven.

Hoe schrijf je jouw webteksten voor Google en klanten?

Uiteindelijk gaat het niet om Google, maar om je bezoekers.

Toch?

Hoewel niet iedereen het met mij mee eens is, Google vindt jouw bezoekers net zo belangrijk als jij. Misschien zelfs nog wel belangrijker.

Waar Google voorheen vooral keek naar de on-site optimalisatie en de backlinks, spelen tegenwoordig andere factoren een belangrijke (en bepalende) rol. Dit heeft veel te maken met de intentie en relevantie, oftewel – de IR-factor.

Hoe Google jouw positie bepaalt met behulp van de IR-factor

Waar Google voorheen keek naar de zoekwoorden, kijkt het tegenwoordig naar de IR-factor. IR staat voor de intentie en relevantie. Waar vele nog de zoekwoorden gebruiken om hoog in Google te komen, gaat het Google tegenwoordig om iets heel anders.

Natuurlijk kijkt Google naar de woorden die op een pagina staan, maar wat veel belangrijker is, is de intentie en de relevantie. Met welke intentie zoekt de zoeker? Naar welk antwoord is die op zoek? Welke informatie wil hij of zij vinden en…

Hoe moet jouw webtekst zijn geschreven en ingericht om te voldoen aan de eisen van de zoeker?

Het bepalen van de IR-factor van jouw webteksten is een belangrijk proces en Google zal hier steeds beter in worden.  Klopt deze factor niet, dan zul je nooit kunnen scoren in Google. Hoe goed je webtekst ook geoptimaliseerd is voor SEO.

Hoe lastig dit misschien nu klinkt, er schuilt een zeer groot voordeel achter deze verandering. Er liggen kansen voor het oprapen die zelfs Google nog niet gevonden heeft. Wat ik nu al kan meegeven: Houdt rekening met wat je bezoeker echt wilt.

Als ik zoek naar een artikel over webteksten schrijven, wat voor informatie wil ik dan?

Als jij een tekst schrijft of landingspagina maakt voor bezoekers die zoeken naar “fietsband plakken” wat zoekt je bezoeker dan precies?
Natuurlijk wil hij informatie hebben over het hoe en wat. Maar…

Hoe wil hij deze informatie krijgen. Een handig stappenplan met afbeeldingen, een video, een complete handleiding of een adres van de dichtstbijzijnde fietsenmaker?

Door rekening te houden met dit soort vragen zul je, naast betere webteksten, ook een betere positie in Google krijgen.

Heb je nagedacht over de invalshoek en hoe je jouw artikel het meest interessant (en relevant) maakt?

Schenk dan nu aandacht aan het juiste framework.

Het TTT Framework Voor de Beste Webteksten

Wil je met jouw webtekst continu de aandacht vasthouden?
Gebruik het TTT Framework.

Het TTT framework is gebaseerd op een van de meest krachtigste marketingtechnieken.

Storytelling.

Wie kent de verhaaltjes van vroeger niet. Eens verteld en ze blijven de rest van je leven bij je.

Dit is de kracht van een goed verhaal. Door deze kracht in je webteksten te gebruiken zul je zien dat je langer de aandacht vasthoudt.

Hoe het werkt?

Bekijk de video of lees snel verder.

Gebruik in elke webtekst de volgende onderdelen:

Een sterk verhaal bestaat altijd uit dezelfde onderdelen. Een inleiding, middenstuk en einde. Hoe krachtiger deze elementen in elkaar steken hoe aandachtiger het verhaal wordt opgeslokt.

Zorg dat elke webtekst bestaat uit:

  1. Een sterke inleiding
  2. Een verassend middenstuk
  3. Een knallende einde

Zo krijg je de meest pakkende inleiding voor elke webtekst

Door de inleiding te lezen weet jij waar een tekst over gaat.

Niets nieuws.

Maar hoeveel tijd besteed jij aan de inleiding?

Ik kan je beloven dat de inleiding bepaalt of iemand WEL of NIET jouw webtekst leest.

Hoe creëer je een pakkende inleiding?

Zorg dat elke inleiding de volgende onderdelen bevat:

  • Preview: In dit artikel ontdek je… Ik onthul je in dit artikel….
  • Bewijs: Dit is dezelfde methode die ik hebt gebruikt om 13.432 extra bezoekers per maand te krijgen
  • Inhoud: Lees snel verder en ontdek alles over….
  • Call 2 Action: Klaar voor de beste X om X? Lees snel verder.

Heb je alle onderdelen in je inleiding verwerkt?

Zorg dan dat je aandacht besteed aan het middenstuk.

Zo zorg je voor een verassend middenstuk

Ken je dat gevoel dat je een slechte film aan het kijken bent, maar stiekem blijft kijken omdat je benieuwd bent hoe het verhaal afloopt?

Bekijk een willekeurige film en het zal je opvallen dat er midden in de film een twist, plot of een andere verassend element is.

De hoofdrolspeler wordt ziek, er komt een extra personage bij of diegene die dood leek, is plots weer spring levend.

Dit soort elementen zorgen voor een nieuwe opbouw. Een opbouw naar het einde.

Zorg dat je in elke tekst een middenstuk hebt.

Hoe zorg je voor een sterk middenstuk in jouw webtekst?

Gebruik nieuwsgierig makende zinnen. Zorg dat je iets vertelt en tegelijkertijd een deel van de informatie achterwege laat.

Volgens George Loewenstein, de psycholoog die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar wat de mens nu écht nieuwsgierig maakt, is nieuwsgierigheid maar 1 ding.

Nieuwsgierigheid is het gat tussen wat we weten en willen weten.

Hoe speel je daar op in?

Gebruik zinnen als bijvoorbeeld:

  • Je weet hoe je X doet, later vertel ik je hoe je…
  • Dit kost over het algemeen als snel 5.743 euro, later vertel ik je een (slimme) gratis techniek
  • Doe je nu X, ontdek dan hoe je via X het 3x zo X doet

Heb je een pakkende inleiding, en een verrassend middenstuk?

Dan is het tijd voor een knallend einde.

Zo krijgt elke webtekst een knallend eind

Elke webtekst heeft een doel. Zorg dat je voor dat je het artikel schrijft, je doel helder voor ogen hebt.

Wat wil je dat elke lezer doet?

Inschrijven op je nieuwsbrief, doorklikken naar een andere pagina, je product kopen?

Welk doel je ook voor ogen hebt, zonder een geslaagd resultaat heeft je webtekst geen waarde.

Een knallende einde krijg je wanneer je jouw lezer al hebt voorbereid. Denk aan de behoefte, bereid ze voor wen gebruik actieve taal.

Hoe creëer je een knallend einde voor je webtekst?

Er is geen gouden formule voor het maken van een knallend eind. Wel het is een onderdeel die naast je inleiding en middenstuk, het meeste aandacht verdient.

Verdiep je in jouw bezoeker en bepaal welke stap zij moeten zetten om verder in jouw sales funnel te komen.

Sluit je artikel af met een duidelijke actie:

  • Schrijf je in
  • Reageer
  • Koop
  • Etc.

Heb je jouw webteksten online geplaatst?

Zorg dan dat je deze op de juiste manier verbind met je andere artikelen en dat je met Google Analytics de juiste informatie verzameld

Heb je toch nog moeite met het schrijven van sterke webteksten? Stel gerust je vragen of kijk hoe wij je kunnen helpen

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter