Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Webteksten schrijven? Zo Schrijf je voor Google en Klanten

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-10-2019   |   ,

Je wilt meer bezoekers via Google en tegelijkertijd wil je dat bezoekers klanten worden.

Hoe ga je dat in hemelsnaam doen?

In mijn ogen kun je prima goed gevonden met je webtekst en tegelijkertijd je bezoekers prikkelen tot het aankopen van jouw producten.

Maar…

Je dient dan wel afscheid te nemen van:

  • Het volproppen van jouw teksten met zoekwoorden
  • Het volgen van SEO-strategieën die al jaren niet meer werken
  • Het schrijven voor Google (i.p.v. voor je klant)

Wil je geen bezoekers, maar klanten via Google, bedenk je dan 1 ding.

SEO is veranderd, Google is veranderd en jij…Jij moet daardoor ook veranderen, wil je de beste posities krijgen en behouden.

Wil je op een andere manier jouw webteksten schrijven. Je teksten niet meer vol hoeven te proppen met zoekwoorden en ontdekken wat wel werkt?

Lees dan verder.

Wil je direct toepasbare Quick Wins en tips ontvangen, alle ruimte krijgen voor je vragen, de theorie erachter begrijpen en dit allemaal direct kunnen toepassen in de praktijk? Bekijk dan eens de cursus SEO schrijven.

Hoe schrijf je jouw webteksten voor Google en klanten?

Uiteindelijk gaat het niet om Google, maar om je bezoekers.

Toch?

Hoewel niet iedereen het met mij mee eens is, Google vindt jouw bezoekers net zo belangrijk als jij. Misschien zelfs nog wel belangrijker.

Waar Google voorheen vooral keek naar de on-site optimalisatie en de backlinks, spelen tegenwoordig andere factoren een belangrijke (en bepalende) rol. Dit heeft veel te maken met de intentie en relevantie, oftewel – de IR-factor.

Hoe Google jouw positie bepaalt met behulp van de IR-factor

Waar Google voorheen keek naar de zoekwoorden, kijkt het tegenwoordig naar de IR-factor. IR staat voor de intentie en relevantie. Waar vele nog de zoekwoorden gebruiken om hoog in Google te komen, gaat het Google tegenwoordig om iets heel anders.

Natuurlijk kijkt Google naar de woorden die op een pagina staan, maar wat veel belangrijker is, is de intentie en de relevantie. Met welke intentie zoekt de zoeker? Naar welk antwoord is die op zoek? Welke informatie wil hij of zij vinden en…

Hoe moet jouw webtekst zijn geschreven en ingericht om te voldoen aan de eisen van de zoeker?

Het bepalen van de IR-factor van jouw webteksten is een belangrijk proces en Google zal hier steeds beter in worden.  Klopt deze factor niet, dan zul je nooit kunnen scoren in Google. Hoe goed je webtekst ook geoptimaliseerd is voor SEO.

Hoe lastig dit misschien nu klinkt, er schuilt een zeer groot voordeel achter deze verandering. Er liggen kansen voor het oprapen die zelfs Google nog niet gevonden heeft. Wat ik nu al kan meegeven: Houdt rekening met wat je bezoeker echt wilt.

Als ik zoek naar een artikel over webteksten schrijven, wat voor informatie wil ik dan?

Als jij een tekst schrijft of landingspagina maakt voor bezoekers die zoeken naar “fietsband plakken” wat zoekt je bezoeker dan precies?
Natuurlijk wil hij informatie hebben over het hoe en wat. Maar…

Hoe wil hij deze informatie krijgen. Een handig stappenplan met afbeeldingen, een video, een complete handleiding of een adres van de dichtstbijzijnde fietsenmaker?

Door rekening te houden met dit soort vragen zul je, naast betere webteksten, ook een betere positie in Google krijgen.

Wat er echt veranderd is aan het schrijven voor SEO

Ruim 15% van alle zoekopdrachten is zelfs bij Google onbekend. Dit betekent dat er dagelijks meer dan 450 miljoen zoekwoorden gebruikt worden, waar zelfs Google nog nooit van heeft gehoord.
Wil Google de beste informatie blijven tonen aan haar zoekers, zonder dat ze het zoekwoord kent, dient ze dus rekening te houden met wat de zoeker echt wilt!

Wij gaan anders met Google om & Google gaat weer anders met ons om.

De factoren die jouw positie in Google bepalen, zijn ten opzichte van een jaar geleden flink veranderd. Wat jou vorig jaar nog op 1 bracht, heeft je inmiddels teruggeplaatst naar pagina 6.
Google blijft veranderen, dus moet jij dat ook.

Wil je goed gevonden worden, bewapen jezelf dan tegen de continu veranderende en machtige machine van Google. Verdiep je in de Algoritme Updates, IR-factor en Dwell-time.
Zorg dat je jouw bezoekers centraal stelt en dat jij voor elke webtekst en sterke ATC-strategie hebt.

De ATC-strategie voor KLANTEN (i.p.v. alleen bezoekers)

Wat is het leukste van een top positie in Google? Natuurlijk is het goed voor je ego om te zien dat jouw webtekst duizenden bezoekers per maand oplevert, maar wat wil je nu écht?

  • Meer klanten?
  • Meer omzet?
  • Meer nieuwsbriefleden?
  • Meer donateurs?
  • Meer commissie?

Wat je doel van je webtekst uiteindelijk ook is, zonder een ATC-strategie is het totaal nutteloos.

Zorg dat je meer weet over het verhogen van je conversie en dat je weet hoe Google Analytics werkt, zodat je exact weet hoeveel bezoekers EN klanten jouw webtekst je oplevert.

Heb je toch nog moeite met het schrijven van sterke webteksten? Stel gerust je vragen.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter