Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe pas je het principe wederkerigheid van Robert Cialdini toe op jouw website?

Dennis Adriaansen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Is jouw website uiterst succesvol, passen er geen extra bezoekers meer bij en heb je bereikt wat je wilde bereiken? Waarschijnlijk niet. Zelfs als je denkt dat je succesvol bent, zijn er nog veel extra’s te behalen. Er zijn namelijk altijd anderen die het beter doen dan jij!

En hé dat is niet erg. Want hoe goed je ook bent, er zijn altijd mensen beter. Maar weerhoud dit jou ervan om nóg beter te worden en alle kansen te pakken die er zijn? Niet? Top, dan ben je super gemotiveerd en is dit artikel speciaal voor jou.

Vandaag lees jij over een van de 6 meest gebruikte beïnvloedingstechnieken in de offline én online wereld. Niet alleen lees je hoe deze techniek tot stand is gekomen, je leest ook hoe ze gebruikt worden én hoe jij de techniek kunt inzetten.

Benieuwd?

Robert Cialdini is geboren op 27 april, 1945. Hij studeerde psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-university. Op zich al een prestatie zou je denken. En inderdaad, ik doe het hem niet na.

Maar, wat maakt deze man zo goed?

Robert Cialdini beschrijft in zijn boek Invloed 6 uiterst succesvolle technieken. Door middel van praktische voorbeelden laat Robert Cialdini zien hoe de technieken ons dagelijks beïnvloeden. Ondanks dat de technieken veelal offline gebruikt worden, zijn ze perfect te vertalen naar de online wereld.

En weet je?

De reden dat grote spelers als Zalando, G-star, en elk andere grote website de technieken gebruiken, is omdat deze technieken online bizar succesvol zijn. Zo succesvol dat ze op grote schaal worden toegepast.

Het wederkerigheidsprincipe van Robert Cialdini

Wederkerigheid is kort gezegd; iets doen voor een ander, omdat er iets voor jou gedaan wordt.

“We are obligated to give back to others, the form of behavior that they have first given to us,” he says. “Essentially thou shall not take without giving in return.”

Een simpel maar kraakhelder voorbeeld:

Je loopt wat te dromen onderweg naar huis. Je hebt net een drukke werkdag achter de rug en je denkt nog wat na over actuele zaken van de dag. Je ziet een vreemde man tegemoet lopen en besluit er niet te veel aandacht aan te geven.

“Goedemiddag!”. Deze, iets gek uitziende, man begroet jou en voor dat je het weet zeg je “He goedemiddag!”.

In eerste instantie had je deze man genegeerd en voelde je geen enkele behoefte de man te begroeten. Totdat hij het voortouw nam en jou als eerst een goedemiddag wenste.

Je had het gevoel vriendelijk terug te moeten doen. Maar waarom? Je wilde de man eigenlijk negeren.

Dit komt omdat wij mensen geprogrammeerd zijn om onszelf aan te passen aan de maatschappij en de mensen om ons heen. We willen geen brutale klaploper zijn die arrogant is en altijd neemt, maar nooit iets geeft. Vooral niet als het om iets simpels gaat als een begroeting.

Naast begroeten geldt dit voor een tal van vergelijkbare sociale situaties. En je raadt het al: ook online is dit het geval.

Nog een bijzonder sterk voorbeeld
In 1975, rond de feestdagen ontvingen miljoenen mensen in Amerika willekeurige kerstkaarten. Onder de vele kerstkaarten van vrienden en familie zit dit jaar een heel bijzonder exemplaar.

Er zit een kerstkaart bij van een persoon waarvan ze, waarschijnlijk, nog nooit hebben gehoord.

De kaart was van Phillip Kunz.

Samen met Michael Woolcott stuurde Philip honderden willekeurige families een kerstkaart met een foto en een vriendelijke kerstgroet. Het was een experiment en boven verwachting succesvol.
Het bijzondere aan dit experiment was het resultaat. Philip en Michael waren beiden twee ervaren sociologen maar, een resultaat als deze hadden ze nooit verwacht.

Enkele dagen nadat ze kaarten hadden verstuurd, werden ze letterlijk overspoeld met antwoorden. Ze ontvingen kerstkaarten van mensen die ze nog nooit hadden gezien, niet kende en nog nooit hadden gesproken.

Hoe kan het dat onbekende mensen zo geneigd zijn een kerstkaart terug te sturen, zodra zij er een hebben ontvangen?

Het werd erger. Sommige gezinnen stuurde niet alleen een kerstkaart terug. Ze schreven 4 kantjes als bedankje en beschreven de waardering die ze hadden na het ontvangen van de kerstkaart.

Absurd toch?

Het resultaat laat precies de werkzaamheid van wederkerigheid zien. De gezinnen die onverwacht een kerstkaart ontvingen, voelden zich zo verplicht een kerstkaart terug te sturen, dat ze dit massaal deden. En een enkeling was zo verrast, dat ze het nodig vonden hun dank in vier a4-tjes uit te spreken.

Ze moesten iets teruggeven, nadat ze iets ontvingen. Ze konden er simpelweg niets aan doen.

Tip! Ontdek hoe jij pakkende en overtuigende teksten schrijft om jouw bezoekers te overtuigen.

Maar wat betekent wederkerigheid voor jouw website?

Het gevoel iets terug te willen doen, wordt online iets anders gebruikt dan het experiment hierboven. Al betekent dit niet dat het minder effectief is.

Je ziet het op praktisch elke grote website of blog terug. De websites geven allemaal iets gratis weg. Een gratis e-book, een checklist, een online training of zelfs korting op je volgende bestelling.

Het doel van deze weggevertjes is het terugvragen van je e-mailadres. Je e-mailadres is een waardevolle sleutel tot een constante brug van communicatie.

Zodra ze je e-mailadres hebben ontvangen, kunnen ze je, wanneer ze willen, benaderen om je iets te verkopen, je lid te laten worden of een andere commerciële handeling te laten verrichten.

Voorbeeld wederkerigheid

Hierboven zie je een goed voorbeeld van een groot Nederlands kledingmerk. G-star weet precies hoe ze het principe van wederkerigheid moeten gebruiken om jouw e-mailadres te kunnen verkrijgen.

En G-star is niet de enige. Ook de mannen en vrouwen bij de Rabobank weten precies hoe ze de techniek kunnen inzetten. Ze zijn ervan overtuigd dat wanneer ze mensen een gratis ondernemersplan laten maken, de kans groot is dat ze een zakelijke rekening afsluiten. En dan natuurlijk niet kiezen voor de concurrent.

Wederkerigheid principe voorbeeld

Hoe jij gebruik kunt maken van het principe wederkerigheid van Cialdini

Natuurlijk wil jij na het lezen van dit artikel aan de slag met het principe van wederkerigheid. Ik zal je vertellen hoe. Maar voordat je jouw bezoekers kunt overtuigen, heb je wel bezoekers nodig.

1. Geef iets gratis weg
Bedenk als eerste wat écht van waarde is voor je bezoekers. Bekijk welke zaken populair zijn op je website. Dit kan een bepaalde dienst zijn, een populair artikel of een sterke handleiding. Alles wat van waarde is, is geoorloofd. Iets verderop lees je enkele veelgebruikte mogelijkheden.

2. Bepaal wat je ervoor terug wilt krijgen
Nadat je hebt bepaald wat je weg gaat geven, is het tijd om te bedenken wat je ervoor terug wilt krijgen. Vaak is dit een e-mailadres maar het kan ook iets anders zijn. Wellicht wil je dat meer mensen je website leren kennen. Vraag dan of ze in ruil voor de gratis download het artikel willen delen via social media: een mogelijkheid om door honderden mensen gezien te worden!

3. Promoot je cadeau aan zoveel mogelijk mensen
Als je plan is gesmeed is het tijd om je plan uit te voeren. Om zoveel mogelijk effect te behalen moet je zorgen dat veel mensen je oproep zien. Hoe meer mensen je download zien, hoe meer mensen geïnteresseerd kunnen raken, hoe meer mogelijkheden je hebt om e-mailadressen te verzamelen of jezelf in de tijdlijn van honderden social media accounts te wringen.

Maar voordat dit kan moeten we eerst bedenken WAT je gaat weggeven. Om je op weg te helpen volgen hier enkele voorbeelden:
● Een e-book of whitepaper
● Een onderzoek, inclusief alle resultaten
● Een try-out versie van je product of dienst
● Een checklist!
● Een Webinar
● Een podcast
Alles waarin je waardevolle informatie deelt waar je lezer écht iets aan heeft. Wanneer jij genoeg mensen weet te bereiken, zullen ze vanzelf gebruik maken van je download en zul je in no-time jouw doel bereiken.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Dennis Adriaansen

Dennis Adriaansen is een ervaren front-end webdeveloper. Hij realiseert de techniek achter de websites en applicaties die jij dagelijks gebruikt. Door zijn beroep weet Dennis precies wat online werkt en wat niet. Niet alleen op technisch maar vooral ook op marketingvlak weet hij precies te vertellen hoe zaken sneller, beter en efficiënter kunnen. Deze kennis gebruik hij niet alleen voor zichzelf maar helpt andere ondernemers graag op weg!

Laat een reactie achter