Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Zoekmachine marketing bureau inhuren? Zo voorkom je dat jij de verkeerde kiest

Sebastiaan Hendriks   |   4 reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-01-2018   |   

Iedereen kent ze wel, de zogenaamde SEO goeroes en zoekmachine optimalisatie experts. Hoewel er voldoende bureaus zijn die jou kunnen helpen bij het verbeteren van je positie in Google, zijn er helaas ook nog voldoende bureaus die dit NIET doen.

In dit artikel deel ik met jou 5 kritieke punten die direct de alarmbellen moeten laten rinkelen.

Een zoekmachine optimalisatie bureau met garantie

Niemand kan jou een garantie geven. Zoekmachine marketing is afhankelijk van zoveel aspecten, dat geen enkel bureau kan blijven bestaan als deze garanties biedt. Nu hoor ik je al denken… Hoe kan ik ooit geld verspillen als ik alleen moet betalen bij een nummer 1 positie in Google?

Een goed zoekmachine marketing bureau zou jou eerder garantie moeten geven op hun dienstverlening. Want wat nu als je niet betaalt en het bureau zich schuldig heeft gemaakt aan black hat SEO?

Ik krijg de laatste tijd steeds meer klachten van ondernemers die in zee zijn gegaan met bureaus die achteraf weliswaar geen factuur stuurden, maar wel een website achterlieten met een Google Penalty.

Voordat je dit artikel verder leest raad ik je trouwens aan om de SEO cursus te bekijken. Daarin leer je hoe jij de volledige SEO puzzel ontcijferd en dus helemaal geen zoekmachine marketing bureau nodig hebt ?

U komt bovenaan in Google door ons netwerk

Iedereen wil bovenaan in Google staan. Het liefst zo snel en goedkoop mogelijk. Sommige bureaus spelen hierop in door een groot netwerk aan websites in te zetten.

Het zoekmachine optimalisatie bureau is eigenaar van deze websites en hoeft dus geen tijd en energie te steken in het leggen van nieuwe contacten. Hierdoor wordt het voor jou een stuk goedkoper. Het nadeel is alleen dat Google deze manier van werken niet zo prettig vindt. Het is een techniek die niet voor de bezoekers, maar voor de positie in Google gedaan wordt.

Als het overduidelijk is dat jouw linkprofiel uit links bestaat die je niet gekregen hebt vanwege de waarde die je biedt op je website, maar vanwege andere technieken, dan is de kans groot dat Google hier een stokje voor steekt.

Het zoekmachine optimalisatie bureau stelt geen vragen

Laatst was ik op de koffie bij een collega ondernemer en die vertelde me dat zijn schoonvader op zoek was naar een online marketing bureau. Natuurlijk is het totaal onbegrijpelijk dat deze collega ons niet heeft aanbevolen bij zijn schoonvader ;-).

Maar goed, laten we hem vergeven en verder gaan met het verhaal.

Zijn schoonvader had er blijkbaar een sport van gemaakt om offertes op te vragen. Oké, ik weet dat het goed is om te vergelijken, maar als je die stapel offertes zag, dan zul je begrijpen dat dit een beetje te veel van het goede was.

Zoekmachine marketing bureau

Het vreemde was dat er maar 1 bureau eerst een gesprek met hem wilde. De meeste bureaus begonnen al over zoekwoorden, posities in Google, social media en linkbuilden. Niemand stelde eigenlijk de vraag, wie is je doelgroep en wat wil je bereiken?

Als een zoekmachine optimalisatie bureau geen verdiepende vragen aan je stelt, ren dan alsjeblieft hard weg.

Hoe kan iemand jou nu helpen met de marketing, of dit nu online of offline is, zonder dat hij je bedrijf kent?

Ga eerst met het potentiële bureau om de tafel, vertel wie jij bent, waar je bedrijf voor staat en wat je wil uitstralen naar je doelgroep.

Wij hebben een unieke SEO strategie

Elk degelijk bureau dient jou te kunnen uitleggen wat hun strategie is. Er is geen enkel vak waar meer over geschreven wordt dan internet marketing. Mocht een bureau beweren dat zij een geheime strategie hebben, die ze liever niet met je delen, dan gebruiken ze waarschijnlijk technieken die Google direct, of zeker in de toekomst, zal afstraffen.

Wij blijven eigenaars

Waar ik nog het meest van schrok, was een marketing bureau dat blijvend eigenaarschap in hun voorwaarden had opgenomen.

Veel ondernemers hebben een slechte website. Het is dan ook niet zo gek dat een bureau je adviseert om eerst de website aan te passen. Met een goede website leg je immers een sterke fundering voor later. Tot zover begreep ik ze.

Het begon pas vreemd te worden toen ik las dat het bureau de rechten bleef houden. Jij als klant mag dus wel de website gebruiken, maar de rechten blijven van het marketing bureau.

Wat zijn jouw ervaringen met zoekmachine marketing bureaus?

Heb jij andere ervaringen met bureaus of signalen waar jij op let wanneer je een bureau inhuurt? Geef dan hieronder je reactie!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

4 reacties

  1. R. Holleman op 11/10/2017 om 15:38

    Hoi Sebastiaan,
    Ik kwam dit blog tegen en wil daar wel op reageren.
    Wat er beschreven wordt komt mij heel bekend voor en zou daar nu nooit meer intrappen.
    Helaas heb ik bij de start van mijn onderneming een aantal belangrijke fouten gemaakt. Door gewoon niet verder te kijken en te goed van vertrouwen. Dit heeft mij duizenden euro’s gekost en mijn winkel staat nog steeds niet op 1 ! Een Belgisch bedrijf (wat later in zuid-Afrika zat?). Deze persoon heeft inderdaad meer kwaad dan goed gedaan en op aanspreken veelvuldig met de noorderzon vertrokken……Ik zal hem en bedrijf maar niet noemen alhoewel ik hem behoorlijk slechte reclame toewens.

    Inmiddels ben ik wijzer en bouw mijn eigen winkels zoals boxershortsale.nl welke sinds 2 weken vernieuwd is. Dergelijke bedrijven neem ik niet meer in de arm, de ervaring is dat men maar wat vraagt voor diensten…

    Ik dank jou Sebastiaan voor je blog en website omtrent deze onderwerpen ik pak eruit wat ik kan gebruiken en hoop zo in contact te komen met mede ondernemers om bv krachten te bundelden in deze. Bedoel we willen allemaal wat verdienen en door samen te werken komen alle partijen aan hun trekken. Voor vragen en opmerkingen sta ik altijd open. Groet Ray.

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 15:39

      Bedankt voor je reactie. Wat spijtig om te horen dat jij bij een van de vele slachtoffers hoort. Ik hoop dat je inmiddels een partij hebt gevonden waar je wel met een goed gevoel mee samenwerkt.

  2. Marjan op 11/10/2017 om 15:40

    Wat fijn dat je hier even bevestigd wat ik uit ervaring ook had gevonden….

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 15:42

      Bedankt voor je reactie. Wat spijtig om te horen dat je ook “slachtoffer”bent geworden. Heb jij nog tips die je kunt delen om te zorgen dat andere ondernemers geen slachtoffer worden?

Laat een reactie achter