Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Doelgroep | Omschrijven & Bepalen

Dit is hoe je de juiste doelgroep vindt op basis van doelstellingen, demografie, psychografie, gedrag en andere factoren.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een groep mensen met meerdere gemeenschappelijke kenmerken die je wilt bereiken met dezelfde marketingacties. Er zijn verschillende soorten doelgroepen, en elk type heeft zijn eigen kenmerken. We gaan hier later dieper op in.

Laten we eerst kijken welke doelgroepen er zijn.

Welke doelgroepen zijn er?

In feite kun je alle doelgroepen onderscheiden in twee type groepen.

Primaire doelgroep

De doelgroep die je het liefst met je marketinginspanningen wilt bereiken. Zij zijn degenen die het meest waarschijnlijk je product of dienst zullen kopen.

Secundaire doelgroep

De secundaire doelgroep kunnen interesse hebben in jouw dienst, maar het is niet de groep die jij direct aanspreekt. Het is een doelgroep die je kunt gebruiken om uiteindelijk je primaire doelgroep te bereiken.

Wat zijn doelgroepkenmerken?

De kenmerken van een doelgroep zijn de elementen waar je de doelgroep aan kunt herkennen. Zo kun je kenmerken opnemen als leeftijd, geslacht, interesse, inkomen, woonplaats, opleiding en ga zo maar door.

Hoe omschrijf je een doelgroep?

Als je een doelgroep beschrijft, moet je de belangrijkste kenmerken van die groep aangeven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je doelgroep bestaat uit “vrouwen van 18-35 jaar die geïnteresseerd zijn in mode en in stedelijke gebieden wonen”

Voor het omschrijven van je doelgroep dien je eerst je doelgroep te segmenteren of alle kenmerken hebben omschreven.

Je kunt een verdeling maken op de volgende onderdelen.

Demografische kenmerken

Noteer alle persoonsgegevens van je doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gezinssamenstelling

Geografische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep wanneer het gaat over de plek waar zij zich bevinden.

Bijvoorbeeld:

  • Woonplaats
  • Cultuur in dat land
  • Klimaat

Sociaaleconomische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep vanuit een sociaal en economisch opzicht.

Bijvoorbeeld:

  • Werk
  • Opleidingsniveau
  • Inkomen

Psychosociale kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep die te maken hebben over de persoon zelf.

Bijvoorbeeld:

  • Leefstijl
  • Meningen en overtuigingen
  • Politieke voorkeur

Een doelgroep bepalen

Je weet nu wat een doelgroep is, welke type doelgroepen er zijn en met welke doelgroepkenmerken je kunt werken.

Als je jouw doelgroep in kaart wilt brengen, start dan eerst bij je klanten. Wat weet je van je huidige klanten en zijn er een gemeenschappelijke kenmerken te vinden?

Heb je goed gekeken naar je huidige klanten, start dan een doelgroep analyse.

Heb je écht alle informatie verzameld die je kunt verzamelen, noteer dan voor jezelf de belangrijkste kenmerken. Al deze gezamenlijke kenmerken vormen vervolgens jouw doelgroep.

En nu?🤔

Je hebt deze blog gelezen. Je voelt dat het klopt. Je weet dat er meer in zit.

Maar laten we eerlijk zijn…

Je kunt nog:
• 100 blogs lezen
• 1000 video’s kijken
• Eindeloos podcasts luisteren

En wat levert het op? Precies. Geen reet.

Geloof, ik spreek uit ervaring:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede groeide naar meerdere locaties door Nederland

Het verschil?
Niet nóg meer kennis. Niet nóg meer tips. Maar ACTIE. En de juiste hulp op het juiste moment.

Stop met:

• Informatie hamsteren
• Gratis webinars bingewatchen
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

🚀 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en dat droombedrijf willen bouwen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.