Internet Marketing Gemak Logo

Reptielenbrein

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Neuromarketing > Reptielenbrein

Het reptielenbrein, zoogdierenbrein en mensenbrein

De neurowetenschap en de wetenschappelijke onderzoeken naar het gedrag van mensen vertellen ons allemaal één ding.

Ons onderbewuste is aan de macht. Het gedeelte van ons brein waar we maar weinig invloed op hebben.

De kennis van ons onderbewuste is de laatste jaren enorm toegenomen. We beginnen die grijze massa die ons gedrag bepaalt steeds beter te begrijpen en zelfs te sturen.

Zo zijn neurowetenschappers erachter gekomen dat we onze hersenen kunnen opdelen in drie gebieden:

Het reptielenbrein

Het reptielenbrein, ook wel bekend als het R Complex, controleert onze primaire levensbehoeften zoals honger, ademhaling en vecht- of vluchtreacties.

Het reptielenbrein, en bovendien het oudste brein, bepaalt voor een groot deel welke keuze wij maken. Hier staan we later nog uitgebreid bij stil.

Het zoogdierenbrein

Het zoogdierbrein is het meest complexe van alle hersenen. Het is verantwoordelijk voor onze emoties, stemmingen, het geheugen en onze hormonen.

Het mensenbrein

Het meest ontwikkelde deel van de hersenen staat bekend als het mensenbrein of de cortex. Verantwoordelijk voor logica, leren, taal, bewuste gedachten en onze persoonlijkheid.

Hoe "gebruik" je het reptielenbrein voor de marketing?

Het reptielenbrein werkt op de automatische piloot.

Het is het mechanisme dat automatisch reageert op de prikkels die wij dagelijks meemaken.

Denk aan de heerlijke geur van verse koffie of een pas gebakken brood, of het horen van rustgevende muziek of de geluiden van de oceaan.

Weet jij het reptielenbrein van je klant te prikkelen dan dring je diep door in het onderbewuste. Het gedeelte van ons brein dat voor 95% van de tijd onze keuzes bepaalt.

Ook de keuze tussen WEL of NIET kopen. Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video. 

De twee basiselementen van al ons gedrag liggen in het zoeken van plezier en het vermijden van pijn.

Klanten zijn het meest gefocust op het voorkomen van pijn. Om die reden werken tijdelijke aanbiedingen zo goed.

Je wilt het niet meemaken dat jij net een nieuw product hebt gekocht voor 80 euro dat gisteren nog maar 30 euro kostte.

Marketeers spelen in op de pijn door mensen te wijzen op de prijsverhoging die gaat komen: “Let op: als je het vandaag niet koopt, dan koop je het nooit meer zo goedkoop.”

Onderzoek wijst uit dat het begin en het einde van een ervaring onze perceptie van de hele ervaring bepalen.

Denk eraan, de eerste indruk is het halve werk.

Laat een sterke eerste indruk achter en sluit af met een ervaring die blijft hangen voor in de toekomst.

Bedenk daarbij dat de laatste ervaring die je klant meemaakt, het meeste gewicht krijgt in de bepaling van de indruk die hij/zij van jou heeft.

Vanaf onze geboorte richten wij ons sterk op visuele presentaties. De non-verbale communicatie, die voor 80% bepalend is voor de gehele communicatie, vertelt ons hoe wij een boodschap moeten interpreteren.

Presenteer je belangrijkste boodschap visueel.

Geef kleur en vorm aan je boodschap, laat je product duidelijk zien en speel in op de visuele koppeling tussen een boodschap en emotie.

Voordat iemand overgaat tot kopen, staat men nog even stil bij het laatste drempeltje.

Geld uitgeven.

Je product wordt in deze fase bestickerd met “eerlijk geprijsd, oneerlijk geprijsd” of nog erger, “NIET kopen”!

Zorg bij de bepaling van de prijs van je producten dat je meer waarde biedt dan wat men moet betalen.

Elke deal die een klant met jou maakt moet als een koopje ervaren worden.

Zo wordt door slimme marketeers gebruikgemaakt van framing. Bij framing leg je enkele ankers neer die in een later proces meegenomen worden ter vergelijking of bepaling van een keuze.

Het reptielenbrein begrijpt geen complexe en vaag omschreven termen.

Om het reptielenbrein aan te spreken zul je het moeten hebben over hetgeen de klant gaat zien, voelen, proeven en ervaren na het kopen van je product.

Wil je het reptielenbrein goed aanspreken? Doe dan net of je tegen een kind praat.

"Aan de slag" met het reptielenbrein

Nog een stapje verder gaan?

Heb jij het gevoel dat je meer kunt leren over het overtuigen en gebruikmaken van marketing psychologie?

Lees dan verder over de verschillende verkooptechnieken of duik in de wondere wereld van de neuromarketing.