Framing | Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is framing?

Framing is het opzodanige manier verpakken van een boodschap, dat deze een andere lading meekrijgt.

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril.

Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.

Is het glas halfvol…

Of is het glas halfleeg?

Welke vormen van framing zijn er?

Om framing effectief in te zetten kun je talloze soorten ‘frames’ gebruiken. In principe is framing niets meer dan het spelen met woorden of het koppelen van je boodschap aan een bestaand denkkader.

Eigenlijk zijn er dus een onbeperkt aantal vormen van framing te bedenken. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een frame van maken.

Ik zal je een paar voorbeelden geven.

Het morele frame

Bij het morele frame gebruik je framing om iemand een ‘schuldgevoel’ te geven. Dit gebeurt vaak in de reclame voor goede doelen.

Je ziet bijvoorbeeld een advertentie waarin een kind in bare omstandigheden leeft of hoe sommige mensen met dieren omgaan.

Jij als ontvanger wordt dan aangesproken dat dit niet vanzelf stopt en jij hierdoor ook ‘enige verantwoordelijkheid’ hebt.

Bijvoorbeeld

  • Dierenleed stopt niet vanzelf, steun nu 10 euro om een einde te maken aan….

Het ego frame

Met dit frame heb je het over het belang van de ander. Je spreekt niet meer over wat jullie te bieden hebben, maar wat de ander krijgt.

Bijvoorbeeld

  • NIET: Wij bieden je de beste online marketing tips.
  • WEL: Jij krijgt de beste online marketing tips

Het schaarste frame

Met dit frame gebruik je het principe van schaarste. Je benadrukt hierbij expliciteit dat de ander snel moet handelen.

Bijvoorbeeld

  • NIET: Deze techniek werkt op dit moment erg goed
  • WEL: Het is de vraag hoelang deze techniek nog werkt, doe er dus nu je voordeel mee

Het social proof frame

Bij dit frame gebruik je het principe van sociaal bewijs. Je probeert de ander te overtuigen door te zeggen dat vele anderen het al gedaan hebben.

Bijvoorbeeld

  • NIET: Onze software is zeer gebruiksvriendelijk
  • WEL: Al ruim 5.000 ondernemers kiezen voor onze software

Het autoriteitsframe

Met dit frame laat je iemand anders het woord voor je doen. Dit kan een expert zijn, maar ook een bekend of populair persoon.

Bijvoorbeeld

NIET: Mijn advies is om….

WEL: Zelfs Zuckerberg, de eigenaar van Facebook adviseert om…

De groepsframe

Wij mensen willen nu eenmaal ergens bij horen. Via de groepsframe speel je in op deze behoefte. Dit doe je door je boodschap te koppelen aan een groep waar de ontvanger graag wilt bijhoren.

Bijvoorbeeld

Slimme ondernemers kiezen ervoor om hun online marketing uit te besteden en niet zelf te stoeien. Zij zien en weten, dat hun tijd meer waard is.

Het gezondheidsframe

Het is een van de meest gebruikte manieren van framing. Zeker in de voedselindustrie is dit een belangrijk wapen om mensen op het verkeerde been te zetten.

Bijvoorbeeld

NIET: Slechts 10% vet

WEL: Nu 90% vetvrij

Het speelframe

Ik kan nog uren doorgaan met het geven van voorbeelden. Waar het om gaat is dat je zelf gaat spelen. Dat gaan we verderop in het artikel samen doen. Laten we eerst een stil staan bij het effect.

Wat is het Framing effect?

Het framing effect is het verschil in risicovoorkeur tussen positieve en negatieve verwoording.

Het effect gaat over de manier hoe wij beslissingen nemen. Hoewel wij denken of vinden dat we een overwogen beslissing nemen, is het de manier van verwoorden die de beslissing bepaalt.

Een voorbeeld van het framing effect

Welke yoghurt kies jij?

Een yoghurt met 20% vet of de yoghurt die voor 80% vetvrij is?

Kies je voor een condoom dat 98% garantie op veiligheid biedt, of de condoom die 2% fouten toestaat?

Wil je dus mensen sneller overtuigen, maak gebruik van positieve framing.

Wat is positieve framing?

Positief framen is een manier van communiceren waarbij je je richt op wat iemand of iets kan bereiken, in plaats van op wat er mis zou kunnen gaan.

Het is een techniek die veel gebruikt wordt in marketing en verkoop. Door je te richten op de positieve aspecten maak je mensen enthousiaster over je product, dienst of bedrijf.

Hoe gebruik je positieve framing?

Je kunt positieve framing op verschillende manieren gebruiken, afhankelijk van de boodschap die je wilt overbrengen en het doel dat je wilt bereiken. Denk vooral na over de boodschap.

Want hoewel de boodschap exact hetzelfde is, reageert ons brein compleet anders wanneer dit positief gebracht wordt.

Wat houdt dit in?

Dat ons brein gemakkelijk te manipuleren is en dat wanneer iemand over de technieken van framing beschikt, deze een zeer machtig wapen in handen heeft.

Ervaar zelf het framing effect

Laten we de proef eens op de som nemen om het effect van framing te ervaren.

Stel je voor dat jij de minister president bent en je voor een zware beslissing staat.

Er zijn 600 mensen ernstig ziek en jij moet een behandeling kiezen.

Met behandeling A gaan er 400 mensen dood en met behandeling B heb je 33% kans dat niemand sterft, maar 66% kans dat iedereen sterft.

Welke behandeling kies je?

Ik geef je nog een voorbeeld.

Er zijn wederom 600 mensen ernstig ziek en jij moet een behandeling kiezen.

Met behandeling A blijven er gegarandeerd 200 mensen leven en met behandeling B heb je 33% kansen dat niemand sterft, maar 66% kans dat iedereen sterft.

Welke behandeling kies?

In beide gevallen is het sterftecijfer voor behandeling A hetzelfde.

Toch bleek uit onderzoek van Tversky en Kahneman dat 72% van alle ondervraagde voor behandeling A kiest wanneer dit een positief frame heeft: 200 mensen blijven leven.

De uitkomst is hetzelfde, toch zie je hoe enorm krachtig deze techniek is.

Ben je er klaar voor om meer van framing te leren en ben je benieuwd hoe je het gemakkelijke zelf kunt toepassen?

Lees snel verder.

Framing voorbeelden

Er zijn talloze manieren van framing en je zult ervaren dat wanneer je er langer mee ‘speelt’ je steeds meer technieken ontdekt.

Hoewel ik je verschillende voorbeelden van framing geef, wil ik je vooral uitdagen om er mee aan de slag te gaan.

Speel er mee, wees integer met de ontvanger en durf te proberen. Test wat werkt en deel ook vooral je ervaringen.

Klaar voor enkele bijzondere voorbeelden?

1 | De slechte keuze

Bekijk onderstaande keuze. Welke optie kies jij?

En als we daar een keuze aan toevoegen, maak je dan nog steeds dezelfde keuze?

Deze manier van framing wordt ook wel het decoy effect genoemd en komt erop neer dat wij onze keuze laten afhangen aan de hand van het soort opties dat wordt getoond.

Zo kun je via het tonen van een “slechte optie” het gedrag sturen. Koos je eerst nog voor de 3 euro beker, dan zul je door de 6,5 euro beker sneller voor de 7 euro beker gaan.

2 | Suggestieve taal

Tijdens mijn opleiding psychologie was dit het eerste wat er werd afgeleerd. Suggestieve vragen.

Het zo stellen van een vraag dat deze als leidend ervaren kan worden.

Met andere woorden, de vraag is beladen met iemands mening of voorkeur.

Hoe werkt het?

Je biedt mensen een keuze, maar geeft wel duidelijk aan dat er eigenlijk maar één goed antwoord is.

Je spreekt als het ware met suggestieve taal. Deze manier van communiceren geeft extra lading aan je boodschap.

“Hoe is de soep?”

“Die soep is niet lekker hé?”

“Wat vind jij van deze lekkere soep?”

Het is dezelfde vraag, maar door de manier van stellen, zal het antwoord geheid verschillen.

Deze manier van framing kun je op talloze manieren gebruiken. Bijvoorbeeld bij het aanbieden van een tijdelijke actie.

Voorbeeld

Wil jij direct 100 korting krijgen als je nu 25 euro betaalt?

Ja, geef mij die korting | Nee, ik betaal liever te veel

3 | Goochelen met woorden

Zoals je met cijfers kunt spelen, kun je dat ook met woorden. Voor deze manier van framing koppel je de betekenis of emoties van woorden aan je boodschap.

Bedenk van tevoren welke emotie of lading je mee wilt geven en probeer dan te achterhalen welk woord daar het meest geschikt voor is.

Voorbeeld

Je kunt vinden van de politiek wat je wilt, maar als er één groep mensen met woorden kan spelen, dan zijn het de mensen in de politiek wel.

  • “Nu doet u het weer” | De implicatie dat iemand het continu doet.
  • “Zacht beleid voeren” | Alsof het allemaal wel meevalt.

Ga ervoor

Ben je ervan overtuigd dat een goed frame ook jouw klanten in beweging brengt, maar vind je het nog lastig om toe te passen? Overweeg de cursus copywriting of neem eens contact op.

Met een bakkie koffie kijken we naar je huidige teksten, bedenken enkele krachtige frames voor je en bespreken hoe jij makkelijker je klanten overtuigd.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan