Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Wat is B2C en welk effect heeft het op je marketing?

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-04-2018   |   

B2C staat voor business to consumer: Bedrijven aan klanten. Dit betreft bedrijven die zich gericht hebben op de particulieren markt. B2C marketing is in tegenstelling tot B2B marketing een van de meeste voorkomende marketingtechnieken.

Aangezien je als B2C een groot afzetgebied hebt is deze vorm van marketing het best te vergelijken met push marketing. Je probeert zoveel mogelijk mensen aan te trekken tot het kopen van je dienst. Waar B2B meer om de relatie met het klantenbestand gaat, gaat B2C marketing vooral om de uitbreiding hiervan.

B2C marketing in deze tijd

Het zal je niet ontgaan zijn dat de tijden enorm veranderd zijn. Zeker in de B2C is een grote verschuiving zichtbaar. Waar vroeger het bedrijf de baas was, is nu de macht verschoven naar de consument. Deze machtsverschuiving komt voornamelijk door de opkomst van social media.

Twitter, Facebook en LinkedIn hebben stem gegeven aan de consument. Een tevreden of ontevreden klant laat al snel zijn stem horen via een tweet of facebookbericht. De tijden van push zijn dan ook voorbij. Het gaat ook nu bij deze vorm van marketing meer en meer om de relatie.

Hoe zet je B2C marketing online in?

Als jouw markt particulieren zijn dan wordt het tijd dat jij je gaat verdiepen in je klant. Maak een beschrijvend profiel van je kopers. Weet waar je doelgroep naar opzoek is en op welke informatie zij zitten te wachten.

Bekijk daarbij de mogelijkheden. Je kunt jouw informatie via allerlei manieren kwijt. Denk aan blogartikelen, tweets, video’s en nieuwsbrieven. Welke vorm je ook kiest zorg dat je de interactie aangaat. Het beste wat je kunt doen is mensen over je laten praten. Help ze bij het delen van hun (positieve) mening over jouw product of dienst.

Zorg dat wanneer je social media inzet je ook daadwerkelijk de interactie aangaat. Laat iemand controleren of er over jou of je product gesproken wordt. Kies er bijvoorbeeld voor om je klantenservice sociaal te integreren.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter