Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Ontdek de 4 Belangrijkste pagina’s op Jouw Website die voor Meer Klanten Zorgen

Sebastiaan Hendriks   |   5 reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-01-2018   |   

De belangrijkste webpagina’s van jouw website, ken jij ze al?

Sommige pagina’s op je website zijn belangrijker dan andere. En hoewel het voor velen van jullie als een schot voor open doel klinkt, ben ik verrast over hoe weinig websites aandacht besteden aan hun belangrijkste pagina’s.

Als er slechts 4 pagina’s zijn die jij kunt optimaliseren op je website. Welke pagina’s zou je dan kiezen?

De tips die ik je in dit artikel ga geven, met dank aan @neilpatel, hebben de potentie om je website drastisch te veranderen. We gaan het hebben over het laaghangend fruit en de kleine veranderingen die een groot verschil maken.

De 4 belangrijkste pagina’s op je website

Elke website is anders. Maar over het algemeen gesproken zijn dit de belangrijkste pagina’s op een website:

  1. Homepage
  2. Over ons pagina
  3. Blog
  4. Contactpagina

Heb jij een webpagina die veel bezoekers trekt, maar niet voorkomt in dit lijstje? Gebruik dan de tips die ik je ga geven als een soort framework. De tips die je krijgt zullen niet alleen werken voor de bovenstaande pagina’s, maar zullen ook effect hebben op de overige pagina’s van je website.

Het verbeteren van je webpagina’s zonder SEO of Conversie Optimalisatie

Hoogstwaarschijnlijk denk je bij het woord optimaliseren direct aan zoekmachine optimalisatie (SEO) of conversie optimalisatie.

De manier van optimaliseren die ik ga uitleggen, gaat niet per definitie over het verbeteren van je positie in Google of het verhogen van je conversies, maar om het optimaliseren voor bezoekers.

Hoe optimaliseer je jouw webpagina voor je bezoekers?

Het maakt niet uit om welke webpagina het gaat. Elke pagina op je website is uiteindelijk gericht op je bezoeker. Toch wordt er meer gezocht naar zoekmachine optimalisatie dan bezoekers optimalisatie, als zo’n term al bestaat. De enige term die we nu kennen is UX oftewel, User Experience.

Maar waarom eigenlijk?

Als het gaat om online marketing dan draait het in de meeste gevallen om twee dingen:

  • 1. Meer bezoekers
  • 2. Meer klanten

Dus, hoe kom ik aan meer bezoekers, en hoe maak ik van minder bezoekers, meer klanten?

Twee logische vragen. Maar daar hoort wat mij betreft een nog veel belangrijkere vraag bij. Welke bezoekers, en nog veel belangrijker, welke klanten wil je?

Een webpagina kan via verschillende bronnen benaderd worden. Bijvoorbeeld via social media, zoals twitter of facebook, of bijvoorbeeld via Google.

Een belangrijke vraag die je jezelf dus moet stellen;

Waar komt mijn bezoeker vandaan?

Via welke weg komen de bezoekers op je pagina terecht? Gebruik je twitter, of heb je een goede positie in Google of ben je een ster in e-mail marketing?

Neem eens een kijkje in je Google Analytics account. Via welk kanaal komen de bezoekers op je website terecht?

Zo gebruiken wij bij Internet Marketing Gemak verschillende kanalen om bezoekers naar de website te trekken.

Als we kijken naar de statistieken dan hebben we in totaal meer dan 19 duizend bezoekers via social media gekregen. Maar hoewel we via twitter 23 keer zoveel bezoekers krijgen, zie je dat de bezoekers via Linkedin bijna 5 keer zolang blijven hangen.

Webpagina

 

 

Betekent dit dat Twittergebruikers minder geduld hebben? Of kunnen we de conclusie trekken dat de promotie via LinkedIn beter aansluit?

Om een conclusie te kunnen trekken hebben we meer informatie nodig. Maar het mag duidelijk zijn dat elke bron van bezoekers weer ander bezoekersgedrag laat zien.

Kijk maar eens als we de data zouden vergelijken met andere bronnen van verkeer:

Website bezoekers
Achterhaal waar je bezoekers vandaan komen en verzamel zoveel mogelijk informatie. Welke tweetberichten, welke statusupdates en welke zoekwoorden hebben tot bezoekers geleid?

Hoe meer je van je bezoekers weet, hoe meer waarde je uit je webpagina’s haalt.

Wat komt je bezoeker doen?

Hoe groot je artikel ook wordt, een enkele webpagina kan maar een bepaalde hoeveelheid informatie geven. Je wilt je bezoeker informatie geven om uiteindelijk “iets” te doen.

Hoe meer informatie je geeft, hoe minder informatie je bezoeker zal onthouden en hoe groter de kans is dat je bezoeker niet de gewenste actie doet. En dit brengt me direct bij de volgende vraag;

Wat is het doel van de webpagina?

Een goede webpagina is een pagina die bezoekers stimuleert tot het maken van een gewenste actie. Dit is dan ook hetgeen waar veel webpagina’s de mist in gaan. Ze missen hun doel.

Een website met veel bezoekers, maar weinig acties is als een winkel met veel voorbijgangers, maar niemand aan de kassa.

Als je maar 1 ding uit dit artikel zou onthouden, onthoud dan dat elke webpagina een call 2 action nodig heeft.

Wat wil je dat elke bezoeker op de pagina doet?

Wil je op je contactpagina dat mensen je volgen op twitter of je facebookpagina like-en of wil je dat ze contact met je opnemen?

Wil je op je productpagina dat mensen naar je blog gaan of het artikel delen via social media of dat zij contact met je opnemen zodat jij een offerte kunt uitbrengen?

Het klinkt wellicht wat logisch allemaal, toch zie ik dat er veel gekozen wordt voor de “ik wil alles” strategie. Op productpagina’s kom ik social media knoppen tegen en op de contactpagina geeft men informatie over alle producten en verschillende routebeschrijvingen. Leuk, maar is het slim?

Als mensen al op een bepaalde pagina zijn. Bedenk dan wat je wilt dat ze doen. Zo is het doel van je productpagina niet om extra volgers op Twitter te krijgen, maar om nieuwe leads te verzamelen.

De 4 belangrijkste webpagina’s

Weet jij het nog?

Welke webpagina’s zijn voor iedere website echt belangrijk?

Even in de herhaling. De belangrijkste webpagina’s zijn:

  • Homepage
  • Over ons pagina
  • Blog
  • Contactpagina

Hoe ziet een goede homepage eruit?

De homepage is de beginpagina van je website. De pagina waar je bezoeker “kaal” start. Bijvoorbeeld door direct je website in te typen in de adresbalk of te hebben gezocht op je bedrijfsnaam in Google.

Een goede homepage werkt als een soort van wegwijzer. Het toont de bezoeker in enkele seconden precies waar het moet zijn.

Een goede homepage linkt naar de belangrijkste pagina’s op de website. Door deze regel standaard te hanteren help je je bezoeker snel en gemakkelijke de juiste pagina te vinden en verdeel je op een strategische wijze de waarde van je website.

Elke website bouwt waarde op. Zo heeft in de meeste gevallen de homepage de meeste waarde. De waarde van een website kun je gemakkelijk opvragen via de open site explorer.

linkbuilden

In de open site explorer is de PA de page autohority, oftewel pagina autoriteit en DA de domain authority, oftewel de domein autoriteit. Hoe hoger de PA van een betreffende pagina is, hoe meer waarde je te verdelen hebt.

Stel dat de homepage een PA van 40 heeft. Dan hebben we in theorie (makkelijk gezegd) 40 punten te verdelen. Als we dus op de homepage 40 linkjes plaatsen dan krijgt elke link 1 punt mee. Plaatsen we slechts 20 linkjes dan krijgt elke link 2 punten mee.

Zorg dat je via een slimme linkbuildstrategie de waarde over je website verdeelt.

Snap je nu dat het centraal stellen van je bezoekers zowel werkt aan een zoekmachine vriendelijke alswel conversie gerichte website?

Tips voor een goede homepage

  • Zorg voor een duidelijke slogan of slagzin en maak duidelijk wat jullie bedrijf aanbiedt en waar het voor staat.
  • Maak de pagina overzichtelijk en laat duidelijk zien waar je bezoeker moet klikken.
  • Hoewel je homepage meerdere call 2 actions kan hebben, zorg dat je keuzes beperkt en dat je de aandacht legt op de belangrijkste pagina’s.

Hoe ziet een goede over ons pagina eruit?

Ik heb al eens uitgebreid stilgestaan bij het schrijven van een goede over ons pagina. Maar in essentie zorgt een goede over ons pagina ervoor dat twijfelende bezoekers de juiste informatie krijgen.

Toch kan een bezoeker met verschillende doelen de over ons pagina bezoeken;

  • Ze zijn benieuwd naar de “vent achter de tent”.
  • Ze zijn benieuwd naar de visie en missie.
  • Ze willen solliciteren.
  • Ze zijn benieuwd naar jullie behaalde successen.

Tips voor een goede over ons pagina

  • Stel je bezoeker centraal. Wat kun jij vertellen om de laatste twijfelaars over de streep te trekken.
  • Wees persoonlijk. Mensen bezoeken niet voor niets de over ons pagina. Heb het niet over het bedrijf, maar over de mensen. Wie werken er en wat maakt jullie anders?
  • Vertel niet wat jullie doen, maar wat je voor je klanten betekent. Wat voor voordeel hebben je klanten dat je veel vestigingen hebt, of juist klein bent, denk na en richt je op de voordelen.
  • Zorg voor een call 2 action. Als ze benieuwd zijn naar de vent achter de tent, waarom dan geen kopje koffie aanbieden?

Bekijk ook de over ons pagina van internet marketing gemak.

Waarom een Blog zo belangrijk is voor je website

Wil je meer succes via het internet, begin dan alsjeblieft met bloggen. Ik sta nog dagelijks verbaasd van de hoeveelheid bedrijven die zulke grote kansen laten liggen door niet de bloggen. Het maakt niet uit in welke branche je opereert.

Een blog zorgt voor meer bezoekers.

Als je gaat beginnen met bloggen, of misschien al een tijdje bezig bent, zorg dan dat  je eerst de SEO puzzel ontcijferd.

Tips voor een succesvolle blog

  • Wees slim met je zoekwoorden.
  • Promoot elke blog alsof je leven ervan afhangt.
  • Zorg voor pakkende titels
  • Zorg voor een heldere en duidelijk structuur en werk met categorieën.
  • Vergeet je call 2 actions niet – ik blijf het herhalen ;-).

Hoe ziet een goede contactpagina eruit?

Wat wil je dat elke bezoeker op je contactpagina doet?

Contact opnemen. Toch?

En als een bezoeker contact heeft opgenomen. Wat doe jij dan?

Jij brengt natuurlijk direct een offerte uit. Toch?

NEE!

Als het goed is neem jij eerst contact met je bezoeker op. Je vraagt verder door en maakt eventueel zelfs een contactafspraak.

Het doel van een contactpagina is niet het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens van de bezoeker, maar om het verkrijgen van gegevens om contact op te nemen.

Vraag jezelf af of het nodig is om om een postcode, straat en huisnummer te vragen. En of het echt nodig is om een bedrijfsnaam of bijvoorbeeld een dropdownbox met “hoe heeft u ons gevonden?” te tonen.

Welke gegevens heb jij minimaal nodig om contact op te nemen?

Tips voor een goede contactpagina

  • Meet de conversies en test welk effect het heeft als je velden verwijdert of toevoegt.
  • Test de call 2 action – welke tekst zet jij op de button? “verzenden” – “contact opnemen”?
  • Vermeld je contactgegevens (niet alleen een contactformulier).

De laatste tips om alles uit je webpagina’s te halen

Achterhaal welke webpagina’s op jouw website het meest bezocht worden, wat je bezoekers daar komen doen en welke actie jij ze kan laten maken. Doe je dit op een slimme manier dan zul je meer uit je website halen.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Deel met jouw netwerk

5 reacties

  1. Rutger Steenbergen op 11/10/2017 om 16:10

    Goede morgen, maar je schrijft het allemaal wel erg stellig op. “Een goede homepage ziet er zo uit.” Punt.

    Zo rigide hoef je er al lang niet meer naar te kijken en dat hang ook heel erg van je doelgroep af. Mensen komen ook zelden op de homepage binnen en een goed gevoel neerzetten kan veel succesvoller zijn.

    Ook over het bloggen: “Die zulke grote kansen laten liggen door niet de bloggen.”

    Dan ga je ervan uit dat iedereen kan bloggen en dat is niet. Vooruit, een of meerdere berichten schrijven misschien nog wel, maar bloggen consequent volhouden is een vak apart. In elk geval geen kwestie van ‘dat doen we even’.

    Weer een: “Het doel van een contactpagina is het verkrijgen van gegevens om contact op te nemen.”

    Weer heel stellig en zwart/wit. Wil je verkopen, dan moeten mensen je vertrouwen. Als je direct vraagt om contactgegevens vullen mensen dat niet in. Je wilt zo benaderbaar zijn dat ze zelf contact opnemen. Wees dus vooral aardig op je contactpagina, laat zien dat je het probleem van je lezer begrijp en dat je een oplossing biedt.

    Voor de rest staan er goede punten in, maar dit is niet de enige manier

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 16:11

      Bedankt voor je Rutger. Ik ben van mening dat je jezelf nooit moet tegenhouden. Ook niet als dingen onbekend zijn of niet echt je vakgebied. Uiteraard is het soms beter dingen uit te besteden aan de mensen die dit beter of goedkoper kunnen. In mijn ogen kan iedereen bloggen. Oefening baart kunst. Of je ooit net zo goed gaat worden als de mensen die daar hun vak van hebben gemaakt is een ander verhaal.

      Dat mensen je eerst moeten vertrouwen voordat zij contact opnemen is helemaal waar. Ik zie het winnen van vertrouwen niet als doel, maar middel om je uiteindelijk doel te behalen. De nieuwe lead.

  2. Stefan op 11/10/2017 om 16:11

    Naast deze 4 pagina is de pagina met klantreferentie erg belangrijk voor kleine ondernemers.
    Tevens de pagina’s met de zoekwoorden waarop geoptimaliseerd worden.
    Content marketing is momenteel de nummer 1 SEO strategie

  3. Erwin Heijnen op 11/10/2017 om 16:12

    Hmmm, ik mis nog de allerbelangrijkste pagina in dit verhaal:

    de opt-in pagina gekoppeld aan een klantmagneet

  4. Sebastiaan op 11/10/2017 om 16:12

    Inderdaad Erwin. Als ik jou reactie en die van Stefan zie wordt het misschien tijd voor een update

Laat een reactie achter





Download dan nu

Domineer Google

t.w.v. € 29,95 - gratis!

Wil jij jouw website ook

SEO-proof maken?