Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Google Hummingbird | Uitleg & Tips

Wat is de Google Hummingbird en waar moet je op letten om niet te zakken in Google?

Wat is Google Hummingbird?

De Google Hummingbird Update, welke op 26 september 2013 officieel bekend werd gemaakt, gaat vooral om hoe de zoekmachine omgaat met complexe zoekopdrachten. Door Hummingbird begrijpt de zoekmachine de menselijke taal beter.

De zoekmachine heeft geleerd verbanden te zien en te begrijpen wat de zoeker écht zoekt.

Bijvoorbeeld als een zoeker zoekt naar “restaurant in de buurt” begrijpt Google nu dat de zoeker een restaurant zoekt vlak bij hem of haar in de buurt.

Google zal de locatie van de zoeker proberen te achterhalen en vervolgens de dichtstbijzijnde restaurants tonen.

Waar moet je op letten?

De gebruikers van Google lijken niet meer simpelweg te zoeken via enkele zoekwoorden, maar meer een conversatie aan te gaan. We zijn zo gewend aan Google dat we er zelfs tegen praten.

Zeker de mobiele gebruikers zullen steeds meer gaan zoeken in de vorm van vragen.

Hoe speel je hierop in?

Gebruik de 5x W+H Formule.

5x W+H Formule

Eigenlijk kun je niet écht optimaliseren voor Google Hummingbird. Het optimaliseren doe je meer voor de bezoeker.

Doordat de hummingbird update ervoor heeft gezorgd dat Google complexere zoekopdrachten begrijpt, zullen de zoekers ook steeds complexere vragen stellen.

Denk van te voren na met welke vragen jouw klanten of de lezers van je artikel zitten. Stel zoveel mogelijk (wie, wat, wanneer, waarom en hoe) vragen.

Bijvoorbeeld:

  • Wie heeft de Hummingbird bedacht?
  • Wat is de Google Hummingbird update?
  • Wanneer is de Hummingbird uitgekomen?
  • Hoe werkt de Hummingbird update?

Noteer alle vragen die jij kunt bedenken over het onderwerp van je artikel. Schrijf ze op en gebruik dit als input.

Naast het antwoord geven op de juiste vragen kun je jouw website beter optimaliseren voor Google Hummingbird wanneer je rekening houdt met slimme zoekwoorden en de semantiek.

Maak gebruik slimme zoekwoorden

Doordat Google over een gigantische database beschikt, weet het inmiddels welke woorden bij elkaar passen.

Stel dat jij een artikel schrijft over bijvoorbeeld treinen, dan weet Google al dat het woorden als conducteur, treinkaartje, treinstation, NS of spoorweg kan verwachten.

Door de relatie met andere woorden begrijpt Google nog beter waar een pagina over gaat.

Denk daarom goed na over het gebruik van je zoekwoorden en wissel voldoende af.

Heb het niet steeds over hetzelfde zoekwoorden, maar gebruik ook synoniemen of “slimme zoekwoorden”.

Slimme zoekwoorden?

Dit zijn de woorden die Google heel duidelijk maken wat het onderwerp van een pagina is, zonder het onderwerp zelf te benoemen.

Denk maar aan woorden als schoot, bank of blad.

Schoot ik op doel? Iemand neer? Zat ik op de bank, of werkte ik bij de bank? Is het een blad aan de boom of een verzameling van de nieuwste roddels?

Door omringende woorden (de slimme zoekwoorden) kan Google al begrijpen bij welk zoekwoord jouw pagina het beste past, zonder dat jij dit woord nadrukkelijk hoeft te benoemen.

Is dit dan het einde van het zoekwoordentijdperk?

Nog niet.

Al kom je niet langer weg met een paar simpele zoekwoorden onderzoekjes. 

Wil je het goed doen?

Zorg dan voor een gedegen zoekwoorden onderzoek gevolgd door een zoekwoorden analyse

En nu?🤔

Je hebt deze blog gelezen. Je voelt dat het klopt. Je weet dat er meer in zit.

Maar laten we eerlijk zijn…

Je kunt nog:
• 100 blogs lezen
• 1000 video’s kijken
• Eindeloos podcasts luisteren

En wat levert het op? Precies. Geen reet.

Geloof, ik spreek uit ervaring:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede groeide naar meerdere locaties door Nederland

Het verschil?
Niet nóg meer kennis. Niet nóg meer tips. Maar ACTIE. En de juiste hulp op het juiste moment.

Stop met:

• Informatie hamsteren
• Gratis webinars bingewatchen
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

🚀 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en dat droombedrijf willen bouwen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.