Voice Search | Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is voice search?

Voice search is een technologie waarmee gebruikers het internet kunnen doorzoeken met hun stem.

Voice search werkt door de gesproken woorden van de gebruiker om te zetten in tekst. Zodra de gesproken woorden in tekst zijn omgezet, worden ze door een zoekmachine verwerkt om de meest relevante resultaten te vinden.

Hoe houd je rekening met Voice Search?

Als iemand voice search gebruikt dan zal deze persoon de zoekmachine een andere zoekopdracht geven dan wanneer dezelfde persoon een toetsenbord gebruikt.

Wil je aandacht besteden aan de Voice Search, denk dan vooral na hoe iemand zijn zoekvraag zou stellen. Over het algemeen zie je bij stemgestuurde zoekopdrachten dat er geen zoekwoorden, maar eigenlijk zoekvragen worden gebruikt.

Denk dan aan:

  • Wie?
  • Wat?
  • Hoe?
  • Waarom?
  • Waar?
  • Welke?
  • Etc…

Hoe werkt Voice Search SEO?

Binnen de Voice Search SEO richt je jouw zoekmachine optimalisatie op de gesproken zoekopdrachten.

Omdat de manier van praten compleet verschilt met hoe we schrijven is dit een andere tak binnen de SEO.

Mensen gebruiken voice search voornamelijk als ze onderweg zijn. Vaak heeft de zoekvraag te maken met:

  • Locatie
  • Timing
  • Navigatie
  • Een snelle kennisvraag

Om je website te optimaliseren op spraakgestuurde zoekopdrachten dien je vooral rekening te houden met de behoefte en intentie van de zoeker.

Aan jou de schone taak de zoeker zo snel mogelijk van het juiste antwoord te voorzien. We zullen dat in het volgende hoofdstuk samen stap voor stap doen.

Voice Search SEO in 6 stappen.

Het aandeel van zoekopdrachten via Voice Search blijft stijgen en inmiddels heeft de Voice Search 10% aandeel weten te veroveren van het wereldwijde zoekvolume.

Dat staat gelijk aan 50 biljoen zoekopdrachten per maand.

Maar denk niet alleen aan het zoeken via Google.

Tegenwoordig is het ‘doodnormaal’ dat we een Google Home, een smartspeaker of ander slim apparaat in ons huis of kantoor hebben staan.

Ook aan dit soort apparaten worden vragen gesteld en kun je via de voice search SEO jouw klant bereiken.

1 | Een voice search onderzoek

De eerste stap is het ontdekken van de juiste zoekwoorden. Dit doe je door je eerst een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse uit te voeren.

Heb je voldoende input verzameld, dan breiden we je onderzoek uit.

Pak pen en papier en schrijf zoveel mogelijk vragen op die jouw klanten hebben. Doe dit op basis van de zoekwoorden die je uit het onderzoek en de analyse hebt gevonden.

Bedenk voor ieder zoekwoord zoveel mogelijk vragen. Gebruik een tool als answer the public om je hierbij te helpen.

Heb je het eerste overzicht gemaakt, dan breiden we je onderzoek nog verder uit. Dit doen we door gebruik te maken van de suggesties van Google.

Dit kun je handmatig doen door in Google je zoekwoord in te typen gevolgd met een spatie en dan de letter A. Dit doe je vervolgens voor alle letters in het alfabet.

Maar…’Sebas, dit kost enorm veel tijd’.

Klopt, daarom gaan we hier een gratis tool voor gebruiken.

Vul in KeywordSheeter het zoekwoord in, en de tool doet de rest. Stel nog wel even het land en de taal in.

2 | Optimaliseer je tekst

Wil je jouw tekst optimaliseren voor voice search dan zul je in de meeste gevallen meer long tail zoekwoorden gebruiken. Maar met alleen het toevoegen van long tail zoekwoorden ben je er nog niet.

Voice search optimalisatie draait om het optimaliseren van de tekst op basis van het gedrag dat iemand tijdens het spraakgestuurd zoeken vertoont.

Uuh..oke?

Wat bedoel ik hiermee? Je kunt het beste eerste je tekst schrijven en de basisregels volgens van het schrijven voor SEO.

Je wilt immers niet alleen op spraakgestuurde zoekopdrachten scoren, maar ook op de rest.

Door eerst de basis goed te hebben geoptimaliseerd kun je vervolgens de tekst optimaliseren voor voice search. Dit doe je in verschillende stappen.

1 | Pak het onderwerp

Het eerste wat je wilt doen is ervoor zorgen dat het onderwerp van je tekst helder is. Beoordeel welke vragen, die je in een eerdere stap hebt verzameld, bij deze tekst passen.

2 | Beantwoord de vragen

De tweede stap is de vragen zo direct en duidelijk mogelijk te beantwoorden. Kijk daarvoor goed naar de vragen die je in stap 1 hebt opgeschreven en kijk of je tekst werkelijk al deze vragen beantwoord.

3 | Gebruik natuurlijke taal

Om je tekst te optimaliseren voor voice search gebruik je het liefste de taal die je ook gebruikt tijdens het spreken.

4 | Breng structuur aan

De volgende stap is je tekst zo te structureren dat zowel Google als de gebruiker hem gemakkelijker kunnen begrijpen. Gebruik in je tekst duidelijke koppen, subkoppen en bulletpoints.

3 | Verbeter de laadtijd

De laadtijd van een website is sowieso belangrijk, maar dat geldt al helemaal voor voice search.

Er zijn talloze manieren om de laadtijd van je website te optimaliseren. Wij geven je de 4 makkelijkste manieren:

  • Verklein al je afbeeldingen
  • Gebruik caching
  • Minimaliseer CSS en javascript (via een plug-in)
  • Gebruik caching

4 | Optimaliseren voor mobiel

Voice search wordt vooral gebruikt via de mobiel. Ook apparaten als de Google Assistent, Google home, Amazon echo of andere digitale assistenten kunnen jouw tekst gebruiken om antwoord aan de zoeker te geven.

Draait het écht om de voice search, dus het spraakgestuurd zoeken via de zoekmachine, zorg dan dat je website goed wordt getoond op de mobiel en tablet.

5 | Gebruik schema mark-up

Schema mark-up is een code die je kunt gebruiken om Google en andere zoekmachines te helpen de inhoud van je website beter te begrijpen.

Je kunt schema mark-up voor veel verschillende elementen gebruiken, maar we zullen ons richten op het gebruik ervan voor voice search. Je kunt schema mark-up gebruiken voor:

  • Je openingstijden
  • De prijs van een product
  • Recensies
  • Evenementen
  • How to artikelen
  • FAQ

6 | Verbeter je CTR

Click-through rate (CTR) is het percentage mensen dat op je website in de organische zoekresultaten klikt, vergeleken met het aantal mensen dat je resultaat ziet.

Hoe hoger je CTR, hoe beter. Omdat een hogere CTR vaak leidt tot een betere positie in de zoekmachine is het plausibel dat het zoekresultaat met de hoogste CTR ook voorrang krijgt op de andere resultaten.

Je kunt je CTR verbeteren door je SEO titel en metabeschrijving te optimaliseren.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen bij de voice search optimalisatie. Vind je het toch nog lastige materie of laat je liever het harde werk over aan andere?

Je kunt altijd je SEO uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan