Google Hummingbird | Uitleg & Tips

Google Hummingbird

Wat is Google Hummingbird?

De Google Hummingbird Update, welke op 26 september 2013 officieel bekend werd gemaakt, gaat vooral om hoe de zoekmachine omgaat met complexe zoekopdrachten. Door Hummingbird begrijpt de zoekmachine de menselijke taal beter.

De zoekmachine heeft geleerd verbanden te zien en te begrijpen wat de zoeker écht zoekt.

Bijvoorbeeld als een zoeker zoekt naar “restaurant in de buurt” begrijpt Google nu dat de zoeker een restaurant zoekt vlak bij hem of haar in de buurt.

Google zal de locatie van de zoeker proberen te achterhalen en vervolgens de dichtstbijzijnde restaurants tonen.

Waar moet je op letten?

De gebruikers van Google lijken niet meer simpelweg te zoeken via enkele zoekwoorden, maar meer een conversatie aan te gaan. We zijn zo gewend aan Google dat we er zelfs tegen praten.

Zeker de mobiele gebruikers zullen steeds meer gaan zoeken in de vorm van vragen.

Hoe speel je hierop in?

Gebruik de 5x W+H Formule.

5x W+H Formule

Eigenlijk kun je niet écht optimaliseren voor Google Hummingbird. Het optimaliseren doe je meer voor de bezoeker.

Doordat de hummingbird update ervoor heeft gezorgd dat Google complexere zoekopdrachten begrijpt, zullen de zoekers ook steeds complexere vragen stellen.

Denk van te voren na met welke vragen jouw klanten of de lezers van je artikel zitten. Stel zoveel mogelijk (wie, wat, wanneer, waarom en hoe) vragen.

Bijvoorbeeld:

  • Wie heeft de Hummingbird bedacht?
  • Wat is de Google Hummingbird update?
  • Wanneer is de Hummingbird uitgekomen?
  • Hoe werkt de Hummingbird update?

Noteer alle vragen die jij kunt bedenken over het onderwerp van je artikel. Schrijf ze op en gebruik dit als input.

Naast het antwoord geven op de juiste vragen kun je jouw website beter optimaliseren voor Google Hummingbird wanneer je rekening houdt met slimme zoekwoorden en de semantiek.


Maak gebruik slimme zoekwoorden

Doordat Google over een gigantische database beschikt, weet het inmiddels welke woorden bij elkaar passen.

Stel dat jij een artikel schrijft over bijvoorbeeld treinen, dan weet Google al dat het woorden als conducteur, treinkaartje, treinstation, NS of spoorweg kan verwachten.

Door de relatie met andere woorden begrijpt Google nog beter waar een pagina over gaat.

Denk daarom goed na over het gebruik van je zoekwoorden en wissel voldoende af.

Heb het niet steeds over hetzelfde zoekwoorden, maar gebruik ook synoniemen of “slimme zoekwoorden”.

Slimme zoekwoorden?

Dit zijn de woorden die Google heel duidelijk maken wat het onderwerp van een pagina is, zonder het onderwerp zelf te benoemen.

Denk maar aan woorden als schoot, bank of blad.

Schoot ik op doel? Iemand neer? Zat ik op de bank, of werkte ik bij de bank? Is het een blad aan de boom of een verzameling van de nieuwste roddels?

Door omringende woorden (de slimme zoekwoorden) kan Google al begrijpen bij welk zoekwoord jouw pagina het beste past, zonder dat jij dit woord nadrukkelijk hoeft te benoemen.

Is dit dan het einde van het zoekwoordentijdperk?

Nog niet.

Al kom je niet langer weg met een paar simpele zoekwoorden onderzoekjes. 

Wil je het goed doen?

Zorg dan voor een gedegen zoekwoorden onderzoek gevolgd door een zoekwoorden analyse

Ga ervoor!

Kijk nog eens kritisch naar je website. Beantwoord jij de vragen die bezoekers stellen en gebruik jij slimme zoekwoorden?

Vind je het toch nog lastig of ben je benieuwd of jouw website voldoet aan alle eisen die Google stelt, neem contact op.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje