Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Google Hummingbird | Uitleg & Tips

Wat is de Google Hummingbird en waar moet je op letten om niet te zakken in Google?

Wat is Google Hummingbird?

De Google Hummingbird Update, welke op 26 september 2013 officieel bekend werd gemaakt, gaat vooral om hoe de zoekmachine omgaat met complexe zoekopdrachten. Door Hummingbird begrijpt de zoekmachine de menselijke taal beter.

De zoekmachine heeft geleerd verbanden te zien en te begrijpen wat de zoeker écht zoekt.

Bijvoorbeeld als een zoeker zoekt naar “restaurant in de buurt” begrijpt Google nu dat de zoeker een restaurant zoekt vlak bij hem of haar in de buurt.

Google zal de locatie van de zoeker proberen te achterhalen en vervolgens de dichtstbijzijnde restaurants tonen.

Waar moet je op letten?

De gebruikers van Google lijken niet meer simpelweg te zoeken via enkele zoekwoorden, maar meer een conversatie aan te gaan. We zijn zo gewend aan Google dat we er zelfs tegen praten.

Zeker de mobiele gebruikers zullen steeds meer gaan zoeken in de vorm van vragen.

Hoe speel je hierop in?

Gebruik de 5x W+H Formule.

5x W+H Formule

Eigenlijk kun je niet écht optimaliseren voor Google Hummingbird. Het optimaliseren doe je meer voor de bezoeker.

Doordat de hummingbird update ervoor heeft gezorgd dat Google complexere zoekopdrachten begrijpt, zullen de zoekers ook steeds complexere vragen stellen.

Denk van te voren na met welke vragen jouw klanten of de lezers van je artikel zitten. Stel zoveel mogelijk (wie, wat, wanneer, waarom en hoe) vragen.

Bijvoorbeeld:

  • Wie heeft de Hummingbird bedacht?
  • Wat is de Google Hummingbird update?
  • Wanneer is de Hummingbird uitgekomen?
  • Hoe werkt de Hummingbird update?

Noteer alle vragen die jij kunt bedenken over het onderwerp van je artikel. Schrijf ze op en gebruik dit als input.

Naast het antwoord geven op de juiste vragen kun je jouw website beter optimaliseren voor Google Hummingbird wanneer je rekening houdt met slimme zoekwoorden en de semantiek.

Maak gebruik slimme zoekwoorden

Doordat Google over een gigantische database beschikt, weet het inmiddels welke woorden bij elkaar passen.

Stel dat jij een artikel schrijft over bijvoorbeeld treinen, dan weet Google al dat het woorden als conducteur, treinkaartje, treinstation, NS of spoorweg kan verwachten.

Door de relatie met andere woorden begrijpt Google nog beter waar een pagina over gaat.

Denk daarom goed na over het gebruik van je zoekwoorden en wissel voldoende af.

Heb het niet steeds over hetzelfde zoekwoorden, maar gebruik ook synoniemen of “slimme zoekwoorden”.

Slimme zoekwoorden?

Dit zijn de woorden die Google heel duidelijk maken wat het onderwerp van een pagina is, zonder het onderwerp zelf te benoemen.

Denk maar aan woorden als schoot, bank of blad.

Schoot ik op doel? Iemand neer? Zat ik op de bank, of werkte ik bij de bank? Is het een blad aan de boom of een verzameling van de nieuwste roddels?

Door omringende woorden (de slimme zoekwoorden) kan Google al begrijpen bij welk zoekwoord jouw pagina het beste past, zonder dat jij dit woord nadrukkelijk hoeft te benoemen.

Is dit dan het einde van het zoekwoordentijdperk?

Nog niet.

Al kom je niet langer weg met een paar simpele zoekwoorden onderzoekjes. 

Wil je het goed doen?

Zorg dan voor een gedegen zoekwoorden onderzoek gevolgd door een zoekwoorden analyse

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.