Internet Marketing Gemak Logo

Social Media Plan

Ben je klaar om alles uit social media te halen? Ontdek hoe je in slechts 9 stappen je eigen social media plan maakt.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Wat is een social media plan?

Een social media plan is jouw plan om social media in te zetten. Je legt vast met welke kanalen je werkt, op welke punten jij het plan beoordeelt en bijstelt en welke acties je de komende zult oppakken.

Wat is het doel?

Met social media werk je vooral aan je online positionering.

Echte resultaten haal je enkel uit social media als je duidelijk voor ogen hebt waarvoor je het inzet en consistent bent in je acties.

Een goed social media plan ondersteunt de rest van je marketingacties en houdt rekening met een koopproces van de klant.

Een Social Media plan maken – in 9 stappen

Hoe maak je een strategisch social media plan? Hoe kom je tot de juiste content voor jouw doelgroep en hoe zorg je dat je zichtbaar blijft bij je volgers?

We besteden er allemaal aandacht aan. Maar voordat we overgaan tot actie, dienen we ons eerst “voor te bereiden”.

We dienen aandacht te schenken aan onze social voice, de behoeftegroep en de marketingmix die op dit moment wordt ingezet.

We doen dit allemaal samen. Stap voor stap.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met stap 1.

Voordat je met social media begint is het verstandig aandacht te schenken aan jouw brandbelofte en de algehele merkbeleving.

Waar staan jullie voor? Zijn jullie serieus, informeel, grappig? Wat kan nog wel en wat past niet?

Social media draait om de persoon. De persoon die jullie volgt, maar ook de persoon die de berichten plaatst.

Gelukkig verschillen we allemaal van elkaar. Maar dit betekent ook dat je als bedrijf een extra uitdaging hebt.

We praten anders, we denken anders en wat de een grappig vindt, ziet de ander als een grote belediging.

Hoe bewaak jij dan jouw merk?

Hoe zorg je dat je iedere keer hetzelfde overkomt?

Leg in je plan vast wat wel en niet mag. Leg vast hoe je met vragen of klachten omgaat en hoe vaak je een bepaald bericht plaatst.  

Binnen de marketing wordt gesproken over een doelgroep. In mijn ogen kun je beter een stapje “dieper” gaan.

In mijn ogen gaat het niet om je doelgroep, maar om de behoeftegroep.

Een behoeftegroep laat zich niet beperken door het “soort klant”, maar houdt alleen rekening met de behoefte.

Zo kunnen verschillende mensen, uit compleet verschillende doelgroepen, toch dezelfde behoefte hebben.

Is het dan niet vreemd om je te richten op een doelgroep?

Zou het samenstellen van een behoeftegroep dan niet veel beter werken?

Het gaat nu te ver om in dit artikel samen jouw behoeftegroep samen te stellen. Mocht je dat interessant vinden, dan raad ik je aan hier een kijkje te nemen.

Wat ik je in ieder geval wil meegeven is je te verdiepen in je klanten.

Neem afscheid van je doelgroep en breng in kaart in welke situatie jouw klanten zich bevinden voordat zij behoefte krijgen aan het resultaat dat jouw product of dienst biedt.

Ga vanuit deze talloze situaties die je in kaart hebt gebracht het verdere onderzoek aan.

Denk na over de problemen waar klanten tegenaan lopen, de behoeftes die ze hebben en als het even lukt, leg dan ook hun grootste pijn vast.

Leg vast wat hen ’s nachts wakker houdt en met welke oplossing jij hen het beste helpt.

In marketingland heb je twee soorten funnels. De marketing funnel en de sales funnel. De marketing funnel werft potentiële klanten. De sales funnel zorgt voor verkoop.

Als je nog geen marketing funnel hebt ingericht raad ik je aan daar eerst mee te beginnen. Dit helpt je om voor iedere stap in het koopproces de juiste social media acties te bepalen.

Door met je social media plan rekening te houden met je marketing funnel weet je zeker dat je niet “zomaar” berichten plaatst, maar dit doet vanuit een bepaalde strategie.

In de meeste social media plannen vind je geen onderdeel terug over het adverteren op social media.

Sla ook jij deze stap over dan laat je enorme kansen liggen.

Waarom?

Social media moet je niet zien als manier om gratis bezoekers naar je website te sturen, maar als een nieuwe kennismaking.

En wat doe je als je net kennis hebt gemaakt met iemand?

Stel jij je dan alleen voor en neem je dan weer afscheid, of ga je het gesprek aan?

Door bepaalde berichten op social media te delen, start je als het ware het gesprek. Je maakt kennis met een potentiële klant.

Aan jou de schone taak het gesprek gaande te houden.

Hoe doe je dit?

Door te werken met retargeting.

Via retargeting verleng je het gesprek dat je via je berichten bent gestart. Bedenk per bericht dat je plaatst hoe je het gesprek kunt verlengen.

Stel dat ik via Social Media enkele berichten heb ingepland die dit artikel promoten. Wat kan ik dan doen om bezoekers te laten terugkomen?

Ik kan instellen dat iemand eerst dit artikel heeft moeten lezen en vervolgens een van deze advertenties te zien krijgt:

  • Download gratis het social media plan voor 46.352 volgers
  • De 5 beste (bijna gratis) social media tools
  • 759 ideeën voor nieuwe berichten op social media

Maak (in het begin) je social media plan niet te groot. Houd het behapbaar. Kies 2 of 3 kanalen waarvan je weet dat je deze voldoende aandacht kan geven.

Onderzoek waar jouw behoeftegroep (die ene speciale “doelgroep”) zich het meest bevindt. Kijk ook wel kanaal het beste bij jou of de organisatie past.

Kies voor een kanaal waar je behoeftegroep zit en je zelf privé ook actief op bent. Doordat je ook privé gebruikmaakt van dit kanaal zul je gemakkelijker nieuwe trends ontdekken.

Heb je jouw social media kanalen gekozen, kies dan voor het type content dat je het meest wilt gebruiken.

Ieder bedrijf produceert content. Of je er nu bij stilstaat of niet. De kunst is om deze content te vinden en op een strategische manier te gebruiken.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de Quick Content Analyse, welke je gratis kunt downloaden 😉

Heb je een Quick Content Analyse gedaan dan heb je voldoende input gecreëerd.

Aan de hand van deze input bepaal je welke content jij de komende tijd, per kanaal, wilt plaatsen.

Het beste wat je kunt doen om je social media bereik te laten groeien, is het zorgen voor interactie.

Denk na hoe je iedere maand zorgt voor extra interactie. Deel niet alleen meer linkjes naar je nieuwste blog of product, maar praat met je volgers.

Lok een discussie uit, vraag naar hun mening of organiseer een wedstrijd. Leg in je social media plan in ieder geval 12 ideeën vast.

12 ideeën om de interactie uit te lokken.

Zo weet je zeker dat je er iedere maand “iets” aan doet en kun je na 1 jaar testen goed kijken wat het beste voor jullie werkt.

Merk je dat een idee zeer goed wordt opgepakt, probeer deze dan te herhalen.

In stap 5 en 6 heb je voldoende input verzameld. Nu is het tijd om je eigen social media kalender vorm te geven.

Jouw social media kalender moet duidelijk maken op welk moment en op welk kanaal bepaalde content wordt gedeeld.

Hierbij is het verstandig om rekening te houden met belangrijke feestdagen, jubilea en andere interessante dagen waar je op kunt inspelen met je berichten.

Is het helder wat je de komende periode gaat delen, leg dan je KPI’s vast.

Door middel van KPI’s meet je in hoeverre bepaalde doelstellingen bereikt worden. Je maakt als het ware de voortgang inzichtelijk en kunt tijdig ingrijpen wanneer het dreigt mis te gaan.

KPI’s kun je zien als subdoelen om je hoofddoel te bereiken.

Stel dat je meer omzet via social media wilt, wat zijn de tussenstapjes om dit te bereiken?

Bijvoorbeeld

  • Aantal bezoekers via social media
  • Aantal leads via social media

Aan de slag met jouw social media plan

In de vorige stappen heb je jouw social media plan vormgegeven. Het is nu tijd voor actie. We zullen samen de volgende onderwerpen bespreken:

Social media berichten inplannen

Vanuit je social media plan besteden we aandacht aan je berichten. Zorg dat je per kanaal minimaal 52 berichten bedenkt.

Waarom 52?

Omdat je dan voor een heel jaar iedere week een bericht kunt plaatsen.

Heb je 52 berichten bedacht, vul dan je berichten aan vanuit je social media kalender. Kijk op welke feestdagen of bijzondere dagen binnen het bedrijf je kunt inhaken en of je jouw berichten verder kunt aanvullen.

Heb je per kanaal al je berichten bedacht, dan is het tijd om je berichten in te plannen. Voor het inplannen zijn er talloze tools beschikbaar, zelf maken wij gebruik van content studio.

Meet en verbeter

Ga met je sociale media plan aan de slag. Verwerk in je berichten eventueel een UTM tag zodat je in Google Analytics onder het rapport campagnes goed kunt zien welke resultaten je hebt behaald.

Plan voor de evaluatie vaste momenten in. Bijvoorbeeld per kwartaal.

Kijk welke KPI’s je hebt behaald en welke aanpassingen je moet maken.

Stel eventueel nieuwe KPI’s in als je bepaalde data mist.

Herhaal wat goed werkt, verbeter waar nodig en vier de resultaten.