Wat betekent marketing automation?
Marketing automation is een technologie die repetitieve marketingtaken automatiseert. Marketing automation zet je in om efficiënter met je marketing om te gaan, zonder dat dit ten koste gaat van de werkdruk.
Met behulp van marketing automation kun je automatisch gepersonaliseerde berichten, advertenties of complete marketingcampagnes starten. Hoe dit precies werkt, leggen we je later uit, laten we eerst stil staan bij de meestgestelde vragen.
Waarom is marketing automation belangrijk?
Marketing automation is vooral belangrijk omdat het je in staat stelt de marketing op een veel grotere schaal op te pakken, zonder dat dit extra personeelskosten of meer tijd met zich meebrengt.
Daarnaast ben je als je ondernemer bijna wel verplicht om met marketing automation te werken omdat je anders je concurrenten onnodig een gigantische voorsprong geeft.
Wat is een marketing automation flow?
Een marketing automation flow bestaat uit een reeks stappen en automatische acties. Het doel is om iedere prospect of lead automatisch op het juiste moment, met de juiste boodschap, aan te spreken.
Een voorbeeld van een marketing automation flow is bijvoorbeeld een lead funnel. Hierbij maak je gebruik van email automation en ontvangt de potentiële klant (prospect) een reeks e-mails met vooraf bepaalde tussenpozen. Elke e-mail bevat inhoud die hen verder helpt in de richting van de aankoop.
Maar denk ook aan een voorbeeld uit de e-commerce, de berichten die je krijgt als jij je winkelmandje niet afrekent in een webshop.
Hoe gebruik je marketing automation?
Samen gaan we alle benodigde stappen zetten om een begin te maken met het automatiseren van je marketing.
1 | Ontdek de klantreis
Het belangrijkste van marketing automation is dat je jouw klanten stap voor stap verder helpt in hun koopproces.
Marketing automation is NIET het lukraak automatiseren van wat marketing acties.
Marketing automation werkt pas effectief als je aan de juiste persoon, op het juiste moment exact de juiste boodschap biedt.
Zie marketing automation als een soort van online tafelgesprek. Een verkoopgesprek waarbij het je (over het algemeen) lukt om een klant binnen te halen.
Wil je marketing automation effectief inzetten, speel dan in op wat voor de klant belangrijk is. Denk na over wat je normaal in een gesprek vertelt en hoe je dit automatiseert.
Goede marketing automation is gericht op een digitale interactie. Het helpt potentiële klanten de toegevoegde waarde van jouw bedrijf te zien.
Het helpt bij het bevorderen van de klantbeleving en het bieden van een persoonlijke ervaring, zonder dat het jou extra tijd kost.
Begin daarom met het in kaart brengen van de gemiddelde klantreis. De Customer Journey omvat alle stappen. De stappen voor de aankoop en de stappen daarna.
In je klantreis maak je inzichtelijk op welke momenten een klant kan afhaken.
Door via marketing automation bepaalde acties of boodschappen te automatiseren probeer je het aantal leads sneller om te zetten tot klanten en je huidige klanten langer aan je te verbinden.
2 | Verbind je lead generatie strategie
Als je leads genereert dan kun je via marketing automation deze leads kwalificeren. Dit doe je met behulp van lead scoring. Je voorkomt hiermee dat je met je inbound marketing acties lukraak iedereen benaderd en je tijd alleen stopt in de leads die het waard zijn.
Denk in deze stap na over hoe de leads die jij nu genereert als eerste contact met jou krijgen. Waar staan zij in hun koopproces? Hoe ver bevinden zij zich in de sales funnel en via welke acties help jij ze verder?
Hoe verbind je de marketing en sales?
Durf creatief te zijn. Later zoeken we wel uit hoe we via marketing automation deze taken automatiseren.
Voor nu is het vooral belangrijk dat je nadenkt over wat jij het allerliefst zou willen.
Stel dat ik jou nu een marketingteam geef van 100 man.
Welke taken zou jij dit team geven?
Zou je zorgen voor gepersonaliseerde content? Je website voor iedere persoon aanpassen? Een serie e-mails laten sturen?
Je kunt het zo gek niet bedenken en het is via marketing automation software te automatiseren. Gun jezelf dit moment. Het moment om eens lekker los te gaan en na te denken over wat jij zou doen als je nu een compleet marketingteam hebt van 100 man.
3 | Kies de juiste marketing automation software
Aan de hand van de taken die jij eerder hebt bedacht, ga je nu op zoek naar de juiste marketing automation software.
Kies daarvoor het liefste voor software die in een keer de meeste taken automatiseert.
Kies voor software die te koppelen is met je CRM en in eerste instantie vooral is gericht op het grootste deel van je acties.
Wat ik hiermee bedoel?
Pak dat lijstje met marketing en sales taken erbij en noteer waar de actie over gaat. Is het een aanpassing op je website, een advertentie, een persoonlijke mail?
Aan de hand van de taken kun je het beste kiezen welke marketing automation software voor jou geschikt is.
Webnemer
Via Webnemer kun je automatisch gepersonaliseerde mailberichten sturen en complete funnels maken.
HubSpot
HubSpot richt zich vooral op het bieden van een compleet pakket. Je kunt er veel marketing taken automatiseren, maar de kosten lopen al zeer snel op wanneer je meer dan 1000 contacten in je lijst hebt.
Marketo
Marketo is een van de populairste marketing automation software dat veel functies biedt, maar wel voor een pittige prijs. Wil je deze tool gebruiken houd dan rekening met een maandelijkse investering van minimaal 1000 dollar.
Zapier
Zapier is een tool die verschillende software aan elkaar koppelt. Het is de perfecte keuze voor het automatiseren van complexe taken, maar denk eraan: het is niet ontworpen om een volledig marketingproces te automatiseren. Zapier gebruik je vooral om meerdere systemen te koppelen om op die manier bepaalde acties te automatiseren.
4 | Breng de klantscore in kaart
Via marketing automation wil je iedere boodschap personaliseren. Dit doe je door slim gebruik te maken van lead scoring.
Via lead scoring, we hebben het er al even over gehad, geef je jouw leads bepaalde punten. Deze punten krijgen ze als zij bepaald gedrag laten zien.
Denk daarbij aan het bezoeken van je website, het kopen van een klein product, het openen van een mail of het invullen van een formulier.
Ik raad je aan de lead scoring te verdelen in twee categorieën.
1 | Leads
Welk gedrag kan een lead laten zien om aan te tonen dat zij voldoende interesse hebben in jouw dienst?
Durf hier weer lekker creatief te zijn. Denk na over ieder (online) gedrag dat een lead kan laten zien.
Geloof me, in veel gevallen kan je aan de hand van dit gedrag een marketing automation actie starten.
Zo werken wij al jaren met lead scoring en krijgen onze leads extra punten als ze een van onze dienstpagina’s hebben bekeken, regelmatig onze berichten open of reageren op onze berichten.
Leads die hun interesse te lijken hebben verloren krijgen een aftrek van hun punten. Openen ze bijvoorbeeld al langere tijd onze berichten niet, dan krijgen ze minpunten.
2 | Bestaande klanten
Hoewel het lead scoring heet, kun je het ook gebruiken voor bestaande klanten. Denk eens na hoe jij via marketing automation de gemiddelde klantwaarde kunt verhogen?
Wat zijn acties die, als jij dat ene marketingteam van 100 man hebt, graag zou oppakken?
Denk aan het nabellen van oudklanten, het sturen van persoonlijke berichten met tips of het prikkelen van een vervolgaankoop.
Zie marketing automation niet alleen als een trucje om leads te generen. Via marketing automation kun je alle processen automatiseren.
Zeker wanneer je het inzet om je bestaande klanten om te toveren tot loyale klanten zul je het snelste je investeringen terugverdienen.
5 | Gebruik lead nurturing
Als je werkt met lead scoring dan kun je over een tijdje in kaart brengen welk percentage van je leads echt tot kwalitatieve leads behoren.
Met dit inzicht kun je deze leads extra vertroetelen. Dit doe je via lead nurturing. Je legt deze mensen dan extra in de watten door zeer persoonlijk om te gaan met je marketing.
Ja dit kost extra tijd. Je zult niet alles via marketing automation kunnen oplossen, maar geloof me, deze leads zijn het waard.
Het zijn de leads die hebben laten zien dat ze uiteindelijk klant willen worden, maar nog niet zo ver zijn.
Het zijn de leads waar de meeste omzet ligt verborgen.
Geloof me. Wij hebben al talloze marketing automation flows opgezet voor opdrachtgevers en de snelste groei in de omzet ligt verscholen in het vertroetelen van je leads.
Er wordt zelfs beweerd dat de meeste verkopers hun target niet halen omdat ze een lead niet opvolgen. Ze hebben een keer gebeld, een leuk acquisitiegesprek gehad en vervolgens laten ze niets meer horen.
Ik snap het, het kost tijd.
Maar, jou kost dit geen tijd meer. Jij gaat met behulp van marketing automation deze leads vertroetelen zonder dat het jou bakken aan tijd kost.
Kost het je wel persoonlijke tijd, dan weet je al van tevoren dat het je tijd meer dan waard is.
Zorg dat je jouw marketing automation koppelt met je CRM-systeem. Dat wanneer jij hebt aangegeven dat een lead verder in het koopproces is gekomen, je automatisch bepaalde acties kunt opzetten.
Zo hebben wij binnen Maileads een eigen CRM. Dit helpt ons om automatisch een facebookcampagne op te zetten zodra we iemand hebben gesproken, krijgt iemand een persoonlijk bericht zodra hij wordt uitgenodigd op kantoor of talloze reviews te zien zodra de offerte de deur uit is.
En dat allemaal automatisch.
Ja, dat hele marketing automation is zo gek nog niet 😉
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.
Hoe?
👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.