Internet Marketing Gemak Logo

Social Media Strategie

In dit artikel laat ik je het effect zien van acht jaar social mediaervaring. Ik laat niets achterwege. Ik laat je mijn keiharde fouten zien en onthul je onze social media strategie.

Ben je er klaar voor?

Afbeelding van een vrouw met laptop

Op deze pagina

cATEGORIE:

Social Media > Strategie

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is jouw plan van aanpak om via social media meer bereik voor je bedrijf te creëren.

Je legt vast met welke social media kanalen je wilt werken en wat voor soort berichten je wilt plaatsen.

Je uiteindelijke acties leg je vast in je social media plan.

Wat is het doel van een social media strategie?

Social media gaat vooral om het creëren van bereik.

Tenminste, dat is wat er bekend van is. Toch gaat een social media strategie niet over het aantal volgers, maar over het ondersteunen van je bedrijfsdoelen.

Echte resultaten haal je enkel als je duidelijk voor ogen hebt waarvoor je het inzet.

Natuurlijk is het aanstekelijk om andere succesverhalen te lezen over hoe geweldig social media is. Maar wie zegt dat de gebruikte strategie ook voor jouw bedrijf werkt?

Het succesverhaal van een ander is nooit een garantie voor hetzelfde resultaat. Dit is ook de reden dat veel ondernemers zonder succes tijd, geld en energie in social media steken.

Voordat jij begint met je social media strategie dien je jezelf te verdiepen in het koopproces van je klanten.

Je kunt natuurlijk azen op de duizenden volgers, maar juist met een sterke strategie kun je al veel eerder de beoogde resultaten halen.

Een Social Media Strategie in 8 stappen

De eerste stap van elke strategie is het begrijpen van de doelen. Welke resultaten wil je halen? Wanneer is jouw social media strategie geslaagd?

Wat zet je in je social media plan en op welke doelen wil je sturen?

Behoor jij tot 86% van de bedrijven dan heb jij nu al een social media account. Of je er nu een actieve strategie op na houdt of soms hier en daar een bericht plaatst. Zorg dat je voordat je met het samenstellen van je strategie begint, eerst in kaart brengt hoe je er op dit moment voor staat.

Hier zullen we het later over hebben.

Laten we eerst kijken welke stappen jij moet zetten voor een sterke social media strategie. We leggen het je allemaal uit in de video.

Na de video duiken we wat dieper in de materie en krijg je per stap nog enkele aanvullende tips.

Stap 1 van je strategie – bepaal de kanalen

Voordat je met je social mediastrategie begint breng je in kaart welke social media kanalen jullie in het verleden hebben ingezet.

Zorg dat je een overzicht maakt met de volgende gegevens:

Heb je op dit moment moeite met het inzichtelijk maken van bovenstaande punten dan heb je, voordat je met je social mediastrategie begint, eerst ander werk aan de winkel.

Lukt het namelijk niet om de juiste cijfers bovenwater te krijgen dan kun je wel een goed plan bedenken, maar hoe weet je dan straks of dit geslaagd is?

Hoe sterk je strategie ook is, heb je geen ondersteunende data dan kun je alsnog niets hard maken en blijf je werken met speculaties.

Kun je echt geen data vinden of gebruiken? Begin dan opnieuw en start met het opstellen van een social persona.  

Is het je wel gelukt om een nulmeting te maken?

Weet je waar je nu staat, dan kun je je gaan richten op de doelen voor de aankomende periode.

Voordat je jouw doelen in kaart brengt, is het belangrijk dat je in kaart brengt wie jullie perfecte volger is.

Bedrijven werken vaak met doelgroepen.

Social media werkt niet met doelgroepen, maar met personen.

Wil je de juiste personen aanspreken, bepaal dan van tevoren wie deze personen zijn.

Dit doe je het beste door het samenstellen van een Social Persona.

Stel je ‘Social Persona’ profiel samen

Genoeg marketeers en ondernemers kennen (of werken met) de kooppersona. Een soort van CV of profiel van de perfecte klant.

Hoewel dit inderdaad helpt bij het samenstellen van je marketingberichten, werkt social media anders.

Op elk kanaal laat jouw klant ander gedrag zien. De persoon zal dan niet veranderen, maar het gedrag wel degelijk.

Zoek jij op Google of op YouTube, scrol je door de familieberichten op Facebook of feliciteer je jouw oud-collega op LinkedIn; elk kanaal is anders – en jouw gedrag daarbij ook.

Juist dit gedrag, bepaalt jouw social mediastrategie.

Veelal bepalen bedrijven hun strategie op basis van persoonlijke voorkeuren.

Zo gebruik ik zelf veel liever LinkedIn dan Facebook.

Maar dit betekent niet dat ik Facebook moet uitsluiten van mijn social marketingmix.

Zorg dat je nadenkt over jouw Social Persona.

Wie is deze persoon?

Welke kanalen gebruikt hij/zij?

Heb je alles in kaart gebracht? Weet je alles over jouw Social Persona?

Dan is het tijd dat je nadenkt over je missie. Wat wil je met jouw social mediastrategie bereiken?

Stap 2 – Verwerk in missie in je social media strategie

Het verwerken van je missie is meer dan een paar regels als: “Wij willen 25% meer omzet uit social media,”, of “Wij willen 1.500 extra Instagramvolgers voor het einde van het jaar”.

Een sterke missie bepaal je om dit vervolgens mee te nemen in al je beslissingen. Zie het als een soort van startpunt van een beslisboom.

Zo is onze missie al jaren om van elke website de beste werknemer te maken. Elk bericht dat wij via social media plaatsen dient deze boodschap te ondersteunen.

Daarom hebben we op LinkedIn (en YouTube) de Woensdag Gemak Dag gelanceerd. Elke woensdag delen we weer de nieuwste tips. De abonnees weten wat ze van ons kunnen verwachten en voor ons is het helder wat we wel en vooral NIET delen.

Hoe beter jij je missie of focus in je strategie verwerkt, hoe succesvoller je plan uiteindelijk zal zijn. Is de focus helder en heb je deze ook vastgelegd en gecommuniceerd, bepaal dan de tone of voice.

Hoe communiceer je met je achterban? Gebruik je personen? Is humor toegestaan? Waar ligt de grens?

Stap 3 – Bepaal je “Social Voice”

Waar staat jullie bedrijf voor?

Als ik aan jullie denk, welke gedachte of emotie wil je mij dan geven?

Jouw volgers willen een echt gesprek, niet met een nieuwe bot of app die voor jou het werk doet, niet met je concurrent, maar met jou.

Elk merk wordt op social media en soort van personal brand. Je draagt een boodschap uit en hebt een bepaalde stem. In je social media strategie bepaal je wat die stem is. Wat deel je wel en vooral ook wat NIET?

Zelfs de bedrijven met de grootste social media kanalen gaan nog geregeld de mist in door het plaatsen van berichten uit emotie, onbedachtzaamheid of misplaatste humor.

Hoewel een foutje altijd gemaakt kan worden, zorg dat je vastlegt hoe (en met welke tone of voice) je communiceert met je volgers.

Legt dit bijvoorbeeld vast in je brandbook.

Is je tone of voice ook helder in kaart gebracht, denk dan na hoe je gaat communiceren. Via welke manier van content breng jij straks het bedrijf onder de aandacht? Wat wordt je Social Content Strategie?

Plaats je video’s, podcasts, interviews, foto’s, reviews etc.?

Stap 4 – Bepaal je Social Content Strategie

Jammer genoeg is dit vaak de stap waar bedrijven beginnen (en finaal de mist in gaan). En jammer genoeg ben ook ik zo begonnen 😉

Hoewel we nu met vallen en opstaan een community van meer dan 36.162+ leden hebben weten te realiseren, hadden we dit minimaal verdubbelt als we met een goed plan en een sterke strategie waren begonnen.

Ik hoop dan ook dat jij hier echt de tijd voor neemt. Geloof me, ik heb bedrijven 10 en soms wel 30x zo hard zien groeien doordat ze werkte met een plan. Een plan waarin de strategie, doelen en acties helder waren vastgelegd.

Begin je net zoals ik, met het lukraak berichten plaatsen en zien wat er gebeurt. Dan zal ook jij resultaat zien.

Toch zal het resultaat lang niet zo goed zijn als wanneer je jezelf de tijd gunt met een goed plan te komen.

Genoeg peptalk – over naar jouw social media berichten.

Stap 5 – Bepaal het soort social media berichten

Heb je aandacht besteed aan je Social Persona en de tone of voice dan heb je een helder plaatje voor je. Nu is het zaak dat je nadenkt over het soort berichten dat je wilt plaatsen.

Denk vooral na over waarom mensen jou moeten volgen. Ben je het grappigst of meest uniek? Deel je altijd het nieuwste van het nieuwste?

Waar staat jouw content voor?

Heb je helder in kaart gebracht wat je met je content wilt uitdragen, dan kun je verschillende tools gebruiken om jezelf te voorzien van nieuwe ideeën.

Stap 6 – Kies je social media tool

Hoe heerlijk is het als anderen voor jou het werk doen?

Hoewel deze tools je enorm goed kunnen helpen bij het bedenken van goede social mediaberichten, is dit niet de heilige graal die jouw social media-accounts groot maakt.

Gek genoeg zijn soms de meest spontane berichten het meest effectief.

Houdt wel rekening met je strategie, maar wees niet altijd te bedachtzaam en streng. Social media is persoonlijk, ga er ook zo mee om.

Zorg dat je zelf nadenkt, desnoods met een team, over wat je doelgroep is en welke content daar het beste bij past.

Gebruik deze tools als extra inspiratie, nooit ter vervanging:

Mijn 3 favoriete Social Media Tools

Buzzsumo

Buzzsumo is een tool die je, tot op een bepaalde hoogte, gratis kunt gebruiken. Via Buzzsumo vind je onderwerpen en blogberichten die het goed hebben gedaan op social media.

Google Alerts

Google Alerts kun je zien als een soort van automatische zoekopdracht. Je vult enkele zoektermen in en Google geeft je een signaaltje als het nieuwe content heeft gevonden.

IMG Content Studio

Onze eigen Social Media tool die we hebben weten te realiseren in samenwerking met de bedenkers van Content Studio. Een social media tool die werkelijk alles kan en heeft.

Heb je eenmaal voldoende inspiratie opgedaan en heb je inzichtelijk gemaakt welke (soort) berichten je de komende tijd wilt plaatsen?

Dan dien je nog een belangrijk aspect in je social mediastrategie te verwerken.

De cijfers!

Stap 7 – Denk na over de cijfers

Gek genoeg lijkt marketing steeds meer om de klanten en omzet te gaan. We kennen allemaal de term ROI (return on investment). We stoppen er tijd of budget in en dat moet terugverdiend worden.

In menig social mediaplan zien we dan ook doelen en KPI’s (meetpunten) staan die niets met social te maken hebben.

Natuurlijk is meer omzet leuk en natuurlijk wil je meer volgers. Maar wat is nu echt de kracht van social media?

Hard groeien? Meer winst?

Een sterke social mediastrategie is niet gefocust op keiharde winst, maar op de interactie. Zorg je voor de interactie, dan ontvang je dezelfde resultaten, als automatisch gevolg.

Wil je dan geen winst maken?

Juist wel.

Richt je niet op het aantal volgers of het razendsnel opbouwen van je account, maar op het aangaan van de relatie.

Dit advies geef ik je op basis van mijn eigen ervaring.

Ik heb in al die jaren genoeg social media-accounts opgebouwd met ruim 25.000+ volgers. Van Facebook en LinkedIn tot aan Twitter.

Leuk die volgers, maar wat leverde het op?

Niets…

Nou ja, bijna niets.

Neem een voorbeeld aan ons account op Twitter: ZZPGemak.

Een account met ruim 30.000 volgers.

De strategie die ik volgde? Volgers, volgers, volgers.

Het ging mij niet om de relatie, maar om de cijfers. En dan ook nog eens de verkeerde cijfers.

Nu, met social mediaprofielen die soms nog geen 1.000 volgers hebben, bereiken we meer (response, interactie en omzet) dan onze grote accounts met 30.000 volgers of meer.

Richt je niet op het aantal volgers, maar op de relatie.

Stap 8 – Bepaal de KPI om je social media strategie te meten

Je kunt op talloze manieren jouw social mediasucces in kaart brengen. De punten waarop jij wilt sturen bepaal jij. Zorg alleen wel dat je met de juiste data werkt.

Is een social mediabericht succesvol als het je nieuwe volgers heeft opgeleverd? Wil je extra bezoekers naar je website? Of wil je veel reacties?

Wat is het belangrijkste? Welke resultaten streef je na?

Vanuit je social mediastrategie bepaal je waar je de komende periode op gaat letten. Op welke cijfers wil je sturen?

Om je te helpen, hier enkele punten waar je jouw social mediastrategie op kunt sturen.

Bereik – Welke strategie zorgt voor het grootste bereik?

Op welk kanaal je je strategie ook loslaat, elk kanaal brengt het bereik in kaart. Of het nu gaat om het aantal videoweergave met je videomarketingcampagne op YouTube of het bereik van je Facebookacties. Wil je sturen op het bereik? Zorg dat je in kaart brengt welke strategie voor het grootste bereik zorgt.

Verwerk in je social mediastrategie waar je op dit moment staat – hoe hoog je bereik op dit moment gemiddeld is en welke verhoging jij minimaal wilt halen om je strategie als succes te bestempelen.

Kliks – welke strategie zorgt voor de meeste websitebezoekers?

Gaat het jou niet om de interactie en wil je social media vooral inzetten om meer bezoekers naar je website te sturen, zorg dan dat je met de juiste statistieken werkt.

Hoewel elk social mediakanaal je inzicht kan geven over hoeveel kliks je bericht heeft opgeleverd, kun je dit beter via een centraal punt monitoren.

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld UTM-codes

Reacties – Welke strategie zorgt voor de meeste interactiviteit

Heb je het over social media, dan heb je het in mijn ogen over het aangaan van een relatie met je doelgroep. Niets is zo drempelverlagend als social media.

Is jouw social mediastrategie gericht op het verhogen van de interactie en het versterken van de relatie met je doelgroep, zorg dan dat je werkt met een social mediadashboard. Met een dashboard kun je per kanaal een overzicht creëren van de interactie.

Leg in je plan vast welke doelen je nastreeft en zorg dat je in je dashboard hier duidelijk zicht op houdt. Streef je naar meer interacties, ga de interactie dan ook aan. Niets is frustrerender voor jouw klanten dan wanneer ze de interactie met je aangaan en geen reactie van je krijgen.

Nu zijn er talloze social mediadashboards via het internet te vinden. Zelf werken wij met Social Content Studio. Ons eigen social mediadashboard waarbij we samen berichten kunnen inplannen, cijfers in kaart brengen en snel kunnen reageren op reacties.

Contentstudio

Emotie – Met welke strategie raak je de juiste snaar?

Is jouw focus vooral het neerzetten van een sterker merk? Bepaal dan wat bepalend is. Welke emotie hoort bij jouw merk?

Kijken we bijvoorbeeld naar onze social mediastrategie dan hebben we een bewuste keuze gemaakt om vooral in te spelen op het gemak. Als iemand ons bedankt voor de tip, het bericht deelt of hun resultaten deelt, dan is dat voor ons een belangrijke indicatie dat we op de goede weg zitten.

Dit zijn natuurlijk resultaten die iedereen wil. Toch bepaal je in je plan of jij je hier ook op focust.

Is de branding en het koppelen van emotie het belangrijkste punt, houd hier dan rekening mee tijdens het plaatsen (en bedenken) van je berichten.

Wil ik een reactie uitlokken, dan sluit ik het bericht totaal anders af dan wanneer ik meer de focus heb gelegd op het genereren van meer websitebezoekers.

Om welke reden je ook meer energie in social media wilt stoppen, zorg dat je niet alleen investeert in daadwerkelijk de resultaten, maar tevens in de kennis.

Test je strategie, durf zaken te proberen en blijf zoveel mogelijk bij jezelf en bij de tone of voice van het bedrijf. En wil je dan nog een stapje verder? Gebruik de Social Media Groei Versneller.

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?