Webshop overnemen? Ontdek de 9 stappen voor het kopen van een webshop

Oké, jij wilt een webshop kopen?

Ik snap heel goed dat jij dit avontuur aan wilt gaan. Sterker nog, volgens thuiswinkel.org zijn er tegenwoordig meer webshops online dan fysieke winkels in de winkelstraat.

Maar hoe zorg je nu dat je de juiste webshop koopt? Loop deze 9 stappen door en geef je avontuur een succesvolle start.


In welke nichemarkt wil jij een webshop? – Stap 1

In mijn ogen kun je een webshop maar op twee manieren een succes laten worden.

1, voldoende marketingbudget hebben om op te boksen tegen de grote jongens, of

2, een webshop starten in een nichemarkt.

Denk eerst goed na in welke branche jij een webshop wilt starten. Bedenk dat je een bedrijf gaat starten. Daar mag je dus best de tijd voor nemen.

Oriënteer je breed, bekijk je concurrenten, praat erover met kennissen en vrienden en stap nooit zomaar in een branche die je niet kent.

Controleer de geschiedenis van de webshop – stap 2

Als je een bestaande webshop koopt, koop je een bedrijf met een geschiedenis. Hoe ziet deze geschiedenis eruit? Hoe lang bestaat de webshop al, tegen welke obstakels liep de vorige eigenaar aan en wat is de huidige klantervaring?

Een webshop die al enkele jaren bestaat, staat vaak vermeld in het online archief van archive.org.

Het is de moeite waard om eens een kijkje te nemen in de geschiedenis van de webshop.

Hoe zag de shop er bijvoorbeeld enkele jaren geleden uit?

Vraag ook de huidige eigenaar van de webshop naar de geschiedenis.

Denk hierbij aan:

  • ·         Het aantal bezoekers
  • ·         Het aantal evaluaties van klanten
  • ·         Het aantal leveranciers
  • ·         Het aantal klachten
  • ·         De gemiddelde verkoopwaarde
  • ·         Etc.

Controleer de bezoekersstatistieken – stap 3

Een goede webshop eigenaar houdt zijn bezoekers nauwlettend in de gaten. De bezoekers bepalen immers de omzet die de webshop draait. Analyseer daarom grondig het aantal bezoekers, de bronnen van verkeer en het gedrag wat bezoekers vertonen op de webshop.

Meer weten over het analyseren van het bezoekers gedrag?

Komen de bezoekers alleen via betaalde advertenties of via één soort website, vraag jezelf dan af of jij dit ook als een succesvolle strategie ziet.

Komen je bezoekers alleen maar via advertenties op je webshop, dan betekent dit dat jij altijd budget zal moeten hebben om te adverteren. Dit om überhaupt bezoekers naar je webshop te sturen.

Controleer de posities in Google en Social Media – stap 4

Als je een webshop overneemt dan kun je het beste een webshop kopen die je een voorsprong op concurrenten geeft. Een voorsprong kan zijn dat de webshop een stevig merk heeft neergezet, grote social media kanalen heeft of een goede positie in Google.

Ga nooit uit van het verhaal van de verkoper. Controleer altijd zelf hoe hoog de webshop in Google staat en hoe actief de social media kanalen zijn.

Bekijk bijvoorbeeld de volgers op twitter en de reacties die mensen achterlaten op de facebookpagina. Ben je benieuwd hoe de webshop het doet in Google, zoek dan eens op de belangrijkste zoekwoorden of vul de URL van de webshop in op semrush.com

Bekijk het huidige klantenbestand van de webshop – stap 5

Een webshop is vooral succesvol als het meerdere producten aan dezelfde klant kan verkopen. Vraag daarom altijd om het klantenbestand. Een succesvolle webshop zal altijd een klantenbestand bijhouden en hoogstwaarschijnlijk ook de e-mailadressen van zijn klanten in een database bewaren.

Zo’n database vol met e-mailadressen biedt jou als nieuwe eigenaar van de webshop enorm veel kansen. Controleer wel van tevoren hoe warm deze lijst met e-mailadressen is.

Dit kun je gemakkelijk doen door te vragen of je een testmail mag sturen. Een webshop maakt vaak gebruik van een autoresponder. Zo’n programma houdt automatisch alle statistieken bij. Statistieken zoals hoe vaak de mail geopend wordt, hoe vaak lezers op de link klikken en hoeveel klachten de webshop krijgt als men een mailing stuurt.

Voorbeeld van een mail die we enkele maanden geleden via MaiLeads hebben gestuurd:

autoresponder

Analyseer het linkprofiel van de webshop – stap 6

Het linkprofiel van een webshop is enorm belangrijk voor de positie in Google. Heeft de vorige eigenaar een goed linkprofiel opgebouwd of staat de webshop vermeld op allerlei websites waar jij als nieuwe eigenaar helemaal niets mee te maken wilt hebben?

Let ook op of het linkprofiel na de verkoop van de webshop blijft bestaan. Het komt in de praktijk nog weleens voor dat na het verkopen van een webshop verschillende sterke backlinks verdwijnen.

Vraag of je het contact met de huidige leveranciers over kunt nemen – stap 7

Een webshop kan niet bestaan zonder goede leveranciers. Als een webshop al enkele jaren bestaat, heeft het relaties opgebouwd met haar leveranciers. Zorg ervoor dat jij, bij de overname van de webshop, de contactgegevens van de huidige leveranciers krijgt. Vraag ook aan de huidige eigenaar of hij jou kan introduceren. Dit is wel zo netjes ten opzichte van de leveranciers en komt je toekomstige relatie alleen maar ten goede.

Vraag een bedrijfsprofiel op bij de KvK – stap 8

De oude eigenaar van de webshop kan jou wel vertellen dat het een succesvolle webshop is, maar kan jij hiervan uitgaan?

Nu zul je bij het kopen van een webshop altijd te maken krijgen met een stukje vertrouwen. Toch adviseer ik je zoveel mogelijk risico’s uit te sluiten. Vraag daarom bij de KvK een bedrijfsprofiel aan. In dit profiel wordt de jaarrekening van een onderneming getoond. Een jaarrekening geeft jou een goede inzage over de financiële gezondheid van een bedrijf.

Vraag waarop de verkoopprijs is gebaseerd – stap 9

In een onderhandeling kun je het beste nooit beginnen met een openingsbod. Laat daarom altijd de verkopende partij een openingsbod uitbrengen. Vraag de vorige eigenaar van de webshop waarop hij deze prijs baseert. Hou er rekening mee dat de vorige eigenaar met goede argumentatie moet komen. Vaak is deze emotioneel verbonden aan de webshop en is zijn bod niet gebaseerd op de daadwerkelijke waarde van de webshop.

Bonustips uit ons netwerk

Webshop kopen tips van Marlies

De tips van Marlies

Heeft de over te nemen webshop een keurmerk alias thuiswinkelwaarborgfonds?

Heeft een externe partij aangeven dat er volgens de juiste manier verkocht wordt? Of is dit keurmerk in het verleden om dubieuze redenen afgewezen, omdat er zaken in de bedrijfsvoering niet op orde waren?

– Vooral een interessante vraag waarom staat de webshop in de verkoop?

Altijd de eerste vraag die ik stel als ik een auto, huis etc koop. En ik ga ook op onderzoek uit bijv. bij een huis aankoop bel ik aan bij de mensen in de straat/buurt/supermarkt op die manier krijg je betrouwbare informatie over de wijk, de bewoners, het huis etc.

Webshop overnemen tips van Viola

“Geef een richting in een webshop ga niet teveel producten verkopen zoals Bol.com”

Begin klein en bouw je expertise uit. Zo werkt het ook bij een niet online onderneming.

  • Is de webshop zodanig gebouwd dat deze mee kan groeien naar de toekomstige technieken of veranderingen? Mobile responsive, snelle laadtijd?
  • Wat heeft de vorige webshop eigenaar al met social media gedaan? En wat was het resultaat?
  • Maak je webshop uniek. Breng je persoonlijkheid over en maak er een beleving van. Bijvoorbeeld door te vloggen.

Een goede webshop gevonden?

Als je eenmaal een webshop hebt gevonden die je wilt overnemen zorg er dan voor dat je direct begint met de marketing. Maak de webshop nog succesvoller dan dat het eerst was.

  1. Zorg dat je de beste SEO teksten schrijft
  2. Ontdek de gemakkelijkste stappen om bovenaan te komen in Google
  3. Volg de SEO cursus en leer de beste SEO technieken en methodes

4 reacties

  1. Sander Scholten 21/11/2016
  2. Julius 24/01/2017

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat