6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!

Annemieke van Waterschoot   |   1 reactie   |   Laatste aanpassing op: 15-02-2018   |   

Facebook zakelijk inzetten klinkt voor sommige ondernemers nog als een ‘ver van hun bed show’. Op Facebook gaat het er toch om te vertellen waar je bent, wat je doet en met wie?
Hoe moet je dat vertalen naar jouw onderneming? En levert dat wat op?

Hoe werkt een zakelijke Facebook pagina?

Voordat ik ideeën aandraag over hoe je Facebook zakelijk kunt inzetten, wil ik je vooral iets adviseren: doe niets dat niet bij jouw doelgroep past. En doelgroep noem ik liever fans. Fans dekt meer de lading dan doelgroep, dat klinkt meteen zo afstandelijk en laten we eerlijk zijn: wie wil nou geen fans van zijn product of dienst?

Facebook zakelijk inzetten is een slimme keuze als je fans ook daar online aanwezig zijn. Begin dit jaar waren er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts in Nederland. Dat aantal groeit nog elk jaar. De kans is dus vrij groot dat jouw fans ook op Facebook aanwezig zijn.

Er zijn zó veel mogelijkheden om je zakelijke pagina te gebruiken.
Wat kun je op je zakelijke Facebook pagina plaatsen? En hoe zorg je dat je zichtbaar blijft bij je volgers?

De 6 beste tips deel ik met je.

1. Verkopen via Facebook

Jouw producten, diensten of trainingen voeg je toe in de shop. Jazeker, Facebook groeit aan mogelijkheden met de dag, er is dus ook “een webshop” toegevoegd. Dit is wel een hele waardevolle!
Je kunt producten toevoegen aan jouw Facebook pagina. Zo kunnen jouw bezoekers meteen neuzen in je aanbod. En je kunt ervoor kiezen om er een webpagina eraan te koppelen, zodat ze dit product ook meteen kunnen bestellen.

2. Gratis tips

Jouw fans zijn vast ook dol op gratis. Dus waarom geef je ze niet wat gratis tips? Jij kunt jouw gratis tips mooi bundelen in een e-book of whitepaper, zodat jouw fans dit kunnen downloaden. Een extra manier om je mailinglijst te laten groeien. Deze weggever kun je heel eenvoudig koppelen met je Facebookpagina.

3. Creëer beleving in jouw Facebook berichten

Beeld wekt vertrouwen. Zoals je website je digitale visitekaartje is, zo is een video waarin je te zien en te horen bent, je digitale handdruk. Je kunt jezelf introduceren en je producten prima laten zien op video. Nu de verwachtingen zijn dat in 2020 80% van de berichten een videobericht zullen zijn, is dit een hele belangrijke tool.

Vlogs of Livestreams zoals Facebook Live hebben de toekomst.

4. Koppel Social media aan je zakelijke Facebook pagina

Heb je nog andere social mediakanalen, bijvoorbeeld een Instagram of Twitter account? Die kun je koppelen aan je zakelijke Facebook pagina. Handig! Want als ze fan zijn van jouw pagina en ze willen meer van je lezen of weten, dan volgen ze je met één klik ook op je andere social mediakanalen. Zo vergroot je je online zichtbaarheid.

5. Nodig je fans uit voor je evenementen

Heb je evenementen gepland? Nodig jouw vrienden uit voor dat evenement. Op de uitnodiging kunnen ze aangeven of ze wel of niet komen. En misschien nog wel het mooiste, hun vrienden ook zien wat ze doen. Zo kom je in een ander netwerk terecht van personen die jou nog niet kennen, maar die ook tot jouw fans kunnen behoren.

6. Facebook pagina promoten

Misschien wel het belangrijkste:
Je kunt alléén berichten promoten vanaf een zakelijke pagina. Dus wil je extra onder de aandacht komen van jouw (potentiële) fans door deze berichten met wat euro’s te ondersteunen? Ga dan voor die zakelijke Facebookpagina.

Natuurlijk zeg ik niet dat je Facebook zakelijk moet inzetten, bepaal voor jezelf of dit een kans is om jouw fans te bereiken.

Er liggen kansen door social media succesvol in te zetten, de mogelijkheden voor ondernemers op Facebook zijn namelijk behoorlijk uitgebreid en Facebook blijft ontwikkelen. Een serieuze overweging waard!

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Annemieke van Waterschoot

Annemieke helpt ondernemers om online goed zichtbaar te zijn, op een manier die bij ze past. Social media werkt enorm goed voor ondernemers, het is geen trucje, het is vooral doen. De kennis en waarde zit nu eenmaal bij de ondernemer zelf. Ze leert ondernemers om zelf social media goed toe te passen, met een strategie en tools die het leven van ondernemers makkelijker maken. Na een sparringsessie hebben ze weer een schat aan content, die ze meteen kunnen maken en plaatsen. Zo voelen ondernemers weer vrijheid en kunnen ze lekker zichzelf zijn, ook online. Gek op kennis delen met ondernemers, zodat ze vrijheid ervaren op social media.

1 reactie

  1. Sabine Obermayr-Adamzek op 18/06/2018 om 15:14

    Hallo Annemiek,
    hartelijk bedankt voor deze gratis tips!
    Heel waardevol voor een facebook nieuweling.
    Met vriendelijke groet
    Sabine

Laat een reactie achter