Geloof deze 9 Mythes over Zoekmachine Vriendelijke (SEO) Teksten en je Zult Nooit Scoren in Google

SEO copywriting is een vak apart. Hoewel het een groot onderdeel is van zoekmachine optimalisatie, lijkt er nogal makkelijk over gedacht te worden. Vaak worden dezelfde fouten gemaakt. En erger nog, ze worden zelfs geadviseerd. Als jij deze fouten niet wilt maken, zorg dan dat je weet hoe je SEO teksten schrijft!

Voordat je dit artikel verder leest raad ik je trouwens aan om de online seo cursus te bekijken. Daarin leer je hoe jij de volledige SEO puzzel ontcijferd! Liever alles weten over het schrijven van perfecte SEO teksten? Volg dan de Training SEO Teksten Schrijven

Mythe 1: Veel content betekent een goede positie in Google

“Een goede positie krijg je door veel content te delen.”

Grote websites, websites met veel content, doen het over het algemeen beter. Dit is ook logisch.

Stel dat ik jou vraag om twee boeken te vergelijken.

Beide boeken gaan over het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten. Boek 1 heeft 10 pagina’s en Boek 2 heeft 150 pagina’s.

Welk boek biedt meer informatie volgens jou?

Ondanks het aantal pagina’s, kan Boek 1 toch informatiever zijn. Boek 2 is wellicht voor een groot deel gevuld met een inleiding en wollige taal. Google kan niet aan de tekst zelf zien of het van kwalitatieve aard is.

Om de kwaliteit van een tekst te beoordelen, gebruikt Google de gebruikersindicatoren. Google bepaalt de kwaliteit van een pagina door te kijken naar:

Nu kunnen we dit lijstje eindeloos aanvullen met eventuele indicatoren. Maar er mist nog iets belangrijks in dit lijstje.

Google hecht nog steeds de meeste waarde aan de stemmen van relevante websites. Als een website linkt naar een andere website, dan geeft deze als het ware een stem. Hoe meer waardevolle stemmen, hoe beter jouw positie in Google.

Waarom scoren grote websites zo goed in Google?

Grote websites scoren vooral goed doordat zij op een strategische en effectieve manier de waarde verdelen.

Het doorspelen van waarde kun jij ook doen.

Door van pagina A naar B te linken, speelt pagina A waarde door naar pagina B. Ik noem dit ‘het Wikipedia principe’. Wikipedia is een ster in het intern linken en staat dan ook bijna voor elk zoekwoord op pagina 1.

Komt dit doordat zij zoveel content hebben, veel social media shares, reacties….?

Nee!

Wikipedia scoort goed omdat zij veel backlinks (stemmen) heeft en deze op een goede manier gebruikt.

Een goede SEO tekst is dus geen tekst volgepropt met zoekwoorden (of wollige taal), maar een tekst die linkjes verdient. Maar daarover later meer.

Mythe 2: Schrijf je SEO tekst op 1 zoekwoord

“Je kunt het beste meerdere pagina’s maken voor verschillende zoekwoorden.”

Gepruts vind ik het; zoekmachine optimalisatie bureaus die voor elk zoekwoord een aparte pagina aanmaken.

Vaak wordt 1 pagina gekopieerd en in verschillende varianten over de hele website uitgesmeerd.

Dit is al vervelend. Want geloof me, hun opdrachtgever wordt daar echt niet beter van.

Het erge is, ze adviseren in hun blogs dat jij het ook moet doen.

Ik hoop dat jij slimmer bent en jouw website ziet als je werknemer.

En zeg nu eens eerlijk, zou jij voor elke taak een losse werknemer inhuren?

Beetje zonde, vind je niet?

Als we even terug gaan naar de vorige mythe, weet jij dan nog wat het belangrijkste is aan een SEO tekst? Precies, de stemmen! Stel nu dat ik 10 stemmen te verdelen heb en we doen een wedstrijd om de meeste stemmen. Welke strategie zou dan winnen? 10 pagina’s met 1 stem 10 stemmen op 1 pagina?

Mythe 3: SEO teksten schrijf je voor Google

“Een zoekmachine vriendelijke tekst is geschreven voor Google.”

Google moet jouw tekst een goede positie geven. Maar voor wie is de tekst bestemd?

Ik neem aan dat je niet op nummer 1 wilt staan omdat je die positie zo leuk vindt. Je wilt bovenaan in Google komen om meer bezoekers naar je website te krijgen, toch?

Schrijf niet voor Google, maar voor je bezoekers!Click To Tweet

Ik zie dagelijks nog zoveel webpagina’s die goed scoren in Google, maar totaal geen doel hebben.

Als jij eenmaal op nummer 1 staat, wat wil je dan?

Bezoekers.

Oké, logisch, tot daar volg ik het nog. Maar wat nu als je eenmaal die bezoekers krijgt, wat wil je dan dat zij doen?

Denk niet aan de nummer 1 positie in Google of de bezoekers die je erdoor kunt krijgen, denk aan de acties die je bezoekers moeten doen.

Mythe 4: Een goede SEO tekst gebruikt veel zoekwoorden

“Zorg altijd voor een goede zoekwoord dichtheid.”

We leven niet meer in 1999. In die tijd kon je je webteksten volproppen met zoekwoorden en je wist bijna zeker dat je goed zou scoren.

Tegenwoordig bestaat een zoekmachine vriendelijke tekst niet uit enkele gekozen zoekwoorden, maar uit een informatief artikel dat geschreven is voor de bezoekers en zich richt op een thema.


Wil je de juiste zoekwoorden gebruiken voor je tekst? Gebruik deze complete handleiding voor strategisch zoekwoorden onderzoek om de beste zoekwoorden te vinden. Analyseer vervolgens je zoekwoorden om je concurrenten te verslaan.


Hoe zorg je voor een goed thema?

Begin bij een grondig zoekwoorden onderzoek.

Kies de beste zoektermen en bepaal een goed thema. Richt je bij het schrijven vervolgens niet specifiek op de zoekwoorden, maar op het thema. Google is slim genoeg om je thema te begrijpen. Het volstoppen van je tekst met zoekwoorden om een bepaalde zoekwoord dichtheid te bereiken, is dus nergens voor nodig.

Wil je rekening houden met je zoekwoorden? Verwerk ze dan tijdens je on-site optimalisatie.

Mythe 5: Wat nu werkt is straks toch weer anders

“Blijf altijd uitkijken voor Google Updates.”

Zodra Google weer een update doorvoert beginnen de eerste zweetdruppels al te vallen.

Google verandert haar algoritme continu. En toch is er in al die jaren maar weinig veranderd.

Wat Google wil, verandert niet.

Hoe Google je website controleert wel!

Google heeft 1 doel, de meest relevante informatie vinden voor haar zoeker. Lever jij de beste informatie die past bij de zoekopdracht van de zoeker, dan krijg jij de nummer 1 positie.

Wat Google verandert, is de manier waarop bepaald wordt wie de beste informatie biedt.

Met de opkomst van social media wordt steeds meer verantwoordelijkheid gelegd bij de bezoekers.

Uiteindelijk werkt het hele systeem van Google als een soort democratie. Diegene met de meeste positieve stemmen (of indicatoren) wint. Denk dus logisch na. Wees de beste, bewijs aan Google dat je de beste bent en je zult elke update overleven. Probeer je het systeem te misleiden, dan komt er gegarandeerd een moment dat je door de mand valt.

Toch rekening houden met de Updates van Google? Dit zijn de enige Google Updates waar jij rekening mee moet houden om te blijven scoren in Google.

Mythe 6: Zoekmachine vriendelijke teksten schrijven is moeilijk

“SEO Teksten kun je beter laten schrijven.”

Ja, het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten kan in het begin wat overweldigend en ingewikkeld zijn. En ja, wil je echt succes hebben met je teksten, dan moet je weten wat je moet doen.

Dit betekent echter niet dat jij het niet kunt leren.

Voordat je dit artikel verder leest raad ik je trouwens aan om de seo cursus te bekijken. Daarin leer je hoe jij de volledige SEO puzzel ontcijferd!  en ontdek je alle technieken om van je webteksten bezoekerskanonnen te maken.

Uiteraard is de keuze aan jou, maar wil je echt alles weten over het schrijven van SEO teksten? Dan is dit je kans!

Mythe 7: Social media laten je teksten beter scoren

“Met veel social media shares kom je bovenaan in Google.”

Ja, social media zorgen voor meer bezoekers. En daar gaat het uiteindelijk om. Maar social media hebben geen invloed op jouw positie in Google.

Wel bestaat er een correlatie tussen het aantal social media shares en een nummer 1 positie in Google. Maar dit is een beetje een ‘kip ei’ verhaal.

Social media links zorgen er wel voor dat Google sneller langskomt op je website. Deel dus elk artikel dat je schrijft op social media zodat Google snel langskomt en je website indexeert.

Als Google je website indexeert, voegt het als het ware je website toe aan zijn database. Vervolgens zal Google proberen te bepalen welke positie jij in de organische (niet betaalde) resultaten verdient.

Mythe 8: SEO is eenmalig

“1 keer investeren in SEO teksten is genoeg.”

Als je tekst goed geoptimaliseerd is voor Google, kan het beter scoren. Maar zoekmachine vriendelijke teksten, samen met een goede positie in Google, is geen garantie voor succes op lange termijn.

Als je vandaag scoort, kan het volgende week weer helemaal anders zijn.

Blijf je scorende webpagina’s aanvullen, promoten en optimaliseren.

Mythe 9: Langere teksten scoren beter

“Een goede zoekmachine vriendelijke tekst bevat minimaal 1000 woorden.”

HO wacht even.

Langere teksten scoren inderdaad beter.

Maar dit komt niet door het aantal woorden.

Sinds enkele online marketeers hebben verkondigd dat lange teksten beter scoren, lijken sommige mensen (zelfs SEO copywriters) te schrijven op het aantal woorden in plaats van op de inhoud.

Neem bijvoorbeeld de tool van loonwijzer.nl. Zij plaatste een calculator op hun website waarmee bezoekers gemakkelijk hun brutoloon kunnen omzetten naar netto.

 

Linkwaardige-contentDeze pagina heeft slechts 192 woorden. Toch leverde deze calculator loonwijzer.nl 943 backlinks op van 109 verschillende websites.

backlinks-loonwijzerHet resultaat van Linkwaardige content

Loonwijzer.nl scoort op meer dan 15.507 zoekwoorden in de organische resultaten van Google.

  • Bruto netto -positie 1 – 110.000 zoekopdrachten per maand
  • Netto bruto – positie 1 – 12.100 zoekopdrachten per maand
  • Bruto naar netto – positie 1 – 8.100 zoekopdrachten per maand
  • Bruto netto berekening – positie 1 – 8.100 zoekopdrachten per maand
  • Van bruto naar netto – positie 1 – 5.400 zoekopdrachten per maand
  • Brutto netto calculator – positie 1 – 5.400 zoekopdrachten per maand
9 mythes die jouw succes in Google in de weg staan Click To Tweet

Wil je goed scoren met je SEO teksten, dan zijn het aantal woorden niet belangrijk, maar de manier van promotie. Zorg voor sterke backlinks, promoot je artikelen en stel niet Google, maar je bezoeker centraal!

Ken jij nog een andere mythe over SEO teksten?

Ik ben erg nieuwsgierig of dat jij nog meer mythes kunt benoemen. Heb je verhalen gehoord of teksten gelezen die volgens jou niet kloppen? Deel het dan hier!

11 reacties

  1. ingrid 15/11/2016
  2. Elma de Bruijn 15/11/2016
  3. Hieke 15/11/2016
  4. Enrico James Berest 15/11/2016
  5. Tom Dullemond 15/11/2016
    • Sebastiaan 15/11/2016
    • Sebastiaan 15/11/2016
  6. Eduard 15/11/2016
    • Sebastiaan 15/11/2016

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
reptielenbrein
Ontdek Het Reptielenbrein en Beïnvloedt De Keuzes van Jouw Klanten
LinkedIn Twitter
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat
Hoe Je Via LinkedIn Groepen Meer Bezoekers Naar je Website Stuurt