Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Geloof NOOIT deze 9 mythes over zoekmachine vriendelijke (SEO) teksten en je zult scoren in Google

Sebastiaan Hendriks   |   11 reacties   |   Laatste aanpassing op: 30-03-2018   |   

SEO copywriting is een vak apart. Hoewel het een groot onderdeel is van zoekmachine optimalisatie, lijkt er nogal makkelijk over gedacht te worden. Vaak worden dezelfde fouten gemaakt. En erger nog, ze worden zelfs geadviseerd. Als jij deze fouten niet wilt maken, zorg dan dat je weet hoe je SEO teksten schrijft!

Liever alles weten over het schrijven van perfecte SEO teksten en de BULLSH*T overslaan? Volg dan de Training SEO Teksten Schrijven

Mythe 1 (niet geloven dus): Veel content betekent een goede positie in Google

“Een goede positie krijg je door veel content te delen.”

Grote websites, websites met veel content, doen het over het algemeen beter. Dit is ook logisch.

Stel dat ik jou vraag om twee boeken te vergelijken.

Beide boeken gaan over het schrijven van zoekmachine- vriendelijke teksten. Boek 1 heeft 10 pagina’s en Boek 2 heeft 150 pagina’s.

Welk boek biedt meer informatie volgens jou?
Ondanks het aantal pagina’s, kan boek 1 toch informatiever zijn. Boek 2 is wellicht voor een groot deel gevuld met een inleiding en wollige taal. Google kan niet aan de tekst zelf zien of het van kwalitatieve aard is.

Om de kwaliteit van een tekst te beoordelen, gebruikt Google de gebruikersindicatoren. Google bepaalt de kwaliteit van een pagina door te kijken naar:

Nu kunnen we dit lijstje eindeloos aanvullen met eventuele indicatoren. Maar er mist nog iets belangrijks in dit lijstje.

Google hecht nog steeds de meeste waarde aan de stemmen van relevante websites. Als een website linkt naar een andere website, dan geeft deze als het ware een stem. Hoe meer waardevolle stemmen, hoe beter jouw positie in Google.

Waarom scoren grote websites zo goed in Google?

Grote websites scoren vooral goed doordat zij op een strategische en effectieve manier de waarde verdelen.

Het doorspelen van waarde kun jij ook doen.

Door van pagina A naar B te linken, speelt pagina A waarde door naar pagina B. Ik noem dit ‘het Wikipedia principe’.

Wikipedia is een ster in het intern linken en staat dan ook bijna voor elk zoekwoord op pagina 1.

Komt dit doordat zij zoveel content hebben, veel social media shares, reacties….?

Nee!

Wikipedia scoort goed omdat zij veel backlinks (stemmen) heeft en deze op een goede manier gebruikt.

Een goede SEO tekst is dus geen tekst volgepropt met zoekwoorden (of wollige taal), maar een tekst die linkjes verdient. Maar daarover later meer.

Mythe 2 (niet geloven dus) Schrijf je SEO tekst op 1 zoekwoord

“Je kunt het beste meerdere pagina’s maken voor verschillende zoekwoorden.”

Gepruts vind ik het; zoekmachine- optimalisatiebureaus die voor elk zoekwoord een aparte pagina aanmaken.

Vaak wordt 1 pagina gekopieerd en in verschillende varianten over de hele website uitgesmeerd.

Dit is al vervelend. Want geloof me, hun opdrachtgever wordt daar echt niet beter van.

Het erge is, ze adviseren in hun blogs dat jij het ook moet doen.

Ik hoop dat jij slimmer bent en jouw website ziet als je werknemer.

En zeg nu eens eerlijk, zou jij voor elke taak een losse werknemer inhuren?

Beetje zonde, vind je niet?

Handboek SEO teksten schrijven

 

Klaar voor 84% meer bezoekers en 138% meer klanten?

Download het handboek

 

 

Als we even terug gaan naar de vorige mythe, weet jij dan nog wat het belangrijkste is aan een SEO tekst? Precies, de stemmen!

Stel nu dat ik 10 stemmen te verdelen heb en we doen een wedstrijd om de meeste stemmen. Welke strategie zou dan winnen? 10 pagina’s met 1 stem of 10 stemmen op 1 pagina?

Mythe 3 (niet geloven dus) SEO teksten schrijf je voor Google

“Een zoekmachine- vriendelijke tekst is geschreven voor Google.”

Schrijven voor Google

Google moet jouw tekst een goede positie geven. Maar voor wie is de tekst bestemd?

Ik neem aan dat je niet op nummer 1 wilt staan omdat je die positie zo leuk vindt. Je wilt bovenaan in Google komen om meer bezoekers naar je website te krijgen, toch?

Ik zie dagelijks nog zoveel webpagina’s die goed scoren in Google, maar totaal geen doel hebben.

Als jij eenmaal op nummer 1 staat, wat wil je dan?

Bezoekers.

Oké, logisch, tot daar volg ik het nog. Maar wat nu als je eenmaal die bezoekers krijgt, wat wil je dan dat zij doen?

Denk niet aan de nummer 1 positie in Google of de bezoekers die je erdoor kunt krijgen, denk aan de acties die je bezoekers moeten doen.

Mythe 4 (niet geloven dus) Een goede SEO tekst gebruikt veel zoekwoorden

“Zorg altijd voor een goede zoekwoord dichtheid.”

We leven niet meer in 1999. In die tijd kon je je webteksten volproppen met zoekwoorden en je wist bijna zeker dat je goed zou scoren.

Tegenwoordig bestaat een zoekmachine vriendelijke tekst niet uit enkele gekozen zoekwoorden, maar uit een informatief artikel dat geschreven is voor de bezoekers en zich richt op een thema.

Wil je de juiste zoekwoorden gebruiken voor je tekst? Gebruik deze complete handleiding voor strategisch zoekwoorden onderzoek om de beste zoekwoorden te vinden. Analyseer vervolgens je zoekwoorden om je concurrenten te verslaan.

Hoe zorg je voor een goed zoekwoorden thema?

Begin bij een grondig zoekwoorden onderzoek.

Kies de beste zoektermen en bepaal een goed thema. Richt je bij het schrijven vervolgens niet specifiek op de zoekwoorden, maar op het thema. Google is slim genoeg om je thema te begrijpen. Het volstoppen van je tekst met zoekwoorden om een bepaalde zoekwoord dichtheid te bereiken, is dus nergens voor nodig.

Wil je rekening houden met je zoekwoorden? Verwerk ze dan tijdens je on-site optimalisatie.

Mythe 5 (niet geloven dus) Wat nu werkt is straks toch weer anders

“Blijf altijd uitkijken voor Google Updates.”

Zodra Google weer een update doorvoert beginnen de eerste zweetdruppels al te vallen.

Google verandert haar algoritme continu. En toch is er in al die jaren maar weinig veranderd.

Wat Google wil, verandert niet.

Hoe Google je website controleert wel!

Google heeft 1 doel, de meest relevante informatie vinden voor haar zoeker. Lever jij de beste informatie die past bij de zoekopdracht van de zoeker, dan krijg jij de nummer 1 positie.

Wat Google verandert, is de manier waarop bepaald wordt wie de beste informatie biedt.

Met de opkomst van social media wordt steeds meer verantwoordelijkheid gelegd bij de bezoekers.

Uiteindelijk werkt het hele systeem van Google als een soort democratie. Diegene met de meeste positieve stemmen (of indicatoren) wint. Denk dus logisch na. Wees de beste, bewijs aan Google dat je de beste bent en je zult elke update overleven.

Probeer je het systeem te misleiden, dan komt er gegarandeerd een moment dat je door de mand valt.

Toch rekening houden met de Updates van Google? Dit zijn de enige Google Updates waar jij rekening mee moet houden om te blijven scoren in Google.

Mythe 6 (niet geloven dus) Zoekmachine vriendelijke teksten schrijven is moeilijk

“SEO Teksten kun je beter laten schrijven.”

Ja, het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten kan in het begin wat overweldigend en ingewikkeld zijn. En ja, wil je echt succes hebben met je teksten, dan moet je weten wat je moet doen.

Dit betekent echter niet dat jij het niet kunt leren.

Uiteraard is de keuze aan jou, maar wil je echt alles weten over het schrijven van SEO teksten? Dan is dit je kans!

Mythe 7 (niet geloven dus) Social media laten je teksten beter scoren

“Met veel social media shares kom je bovenaan in Google.”

Ja, social media zorgen voor meer bezoekers. En daar gaat het uiteindelijk om. Maar social media hebben geen invloed op jouw positie in Google.

Wel bestaat er een correlatie tussen het aantal social media shares en een nummer 1 positie in Google. Maar dit is een beetje een ‘kip/ ei’ verhaal.

Social media links zorgen er wel voor dat Google sneller langskomt op je website. Deel dus elk artikel dat je schrijft op social media zodat Google snel langskomt en je website indexeert.

Als Google je website indexeert, voegt het als het ware je website toe aan zijn database. Vervolgens zal Google proberen te bepalen welke positie jij in de organische (niet betaalde) resultaten verdient.

Mythe 8 (niet geloven dus) SEO is eenmalig

“1 keer investeren in SEO teksten is genoeg.”

Als je tekst goed geoptimaliseerd is voor Google, kan hij beter scoren. Maar zoekmachine vriendelijke teksten, samen met een goede positie in Google, is geen garantie voor succes op lange termijn.

Als je vandaag scoort, kan het volgende week weer helemaal anders zijn.

Blijf je scorende webpagina’s aanvullen, promoten en optimaliseren.

Mythe 9 (ook niet geloven dus) Langere teksten scoren beter

“Een goede zoekmachine vriendelijke tekst bevat minimaal 1000 woorden.”

HO wacht even.

Langere teksten scoren inderdaad beter.

Maar dit komt niet door het aantal woorden.

Sinds enkele online marketeers hebben verkondigd dat lange teksten beter scoren, lijken sommige mensen (zelfs SEO copywriters) te schrijven op het aantal woorden in plaats van op de inhoud.

Neem bijvoorbeeld de tool van berekenhet.nl. Zij plaatste een calculator op hun website waarmee bezoekers gemakkelijk hun brutoloon kunnen omzetten naar netto.

Google Panda Voorbeeld

Deze pagina heeft slechts 120 woorden. Toch leverde deze calculator loonwijzer.nl 154 backlinks op van 87 verschillende websites.

Zoekmachine vriendelijke teksten backlinks

 

Het resultaat van Linkwaardige content

De pagina scoort op meer dan 23 duizend zoekwoorden in de organische resultaten van Google.

  • Bruto netto -positie 1 – 110.000 zoekopdrachten per maand
  • Netto bruto – positie 1 – 12.100 zoekopdrachten per maand
  • Bruto naar netto – positie 1 – 8.100 zoekopdrachten per maand
  • Bruto netto berekening – positie 1 – 8.100 zoekopdrachten per maand
  • Van bruto naar netto – positie 1 – 5.400 zoekopdrachten per maand
  • Bruto netto calculator – positie 1 – 5.400 zoekopdrachten per maand

Wil je goed scoren met je SEO teksten, dan is het aantal woorden niet belangrijk, maar de manier van promotie. Zorg voor sterke backlinks, promoot je artikelen en stel niet Google, maar je bezoeker centraal!

Ken jij nog een andere mythe over SEO teksten?

Ik ben erg nieuwsgierig of dat jij nog meer mythes kunt benoemen. Heb je verhalen gehoord of teksten gelezen die volgens jou niet kloppen? Deel het dan hier! Bekijk ook eens deze 8 internet marketing fouten om te voorkomen dat je zakt in Google.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

11 reacties

  1. ingrid op 11/10/2017 om 14:06

    Enorm goed verhaal! Duidelijk en goed te begrijpen (voor mensen zoals ik). Dank!

  2. Elma de Bruijn op 11/10/2017 om 14:07

    dag Sebastiaan
    Veel wist ik wel. Maar het bleef vaak nog bij theorie. Je verhaal is zo goed dat het me motiveert om het (in 2015) nog beter te gaan doen. Dank!!
    Elma

  3. Hieke op 11/10/2017 om 14:08

    Mooi artikel. Gelukkig wist ik dit al.

    Je schrijft “Ik begrijp wel dat meer woorden waarschijnlijk meer tijd kosten, maar begrijp je me als ik het wat vreemd vind?”

    Als zeer ervaren (web)redacteur kan ik je vertellen dat het veel makkelijker is om lange teksten te schrijven dan korte. Niet voor niets zijn er uitdrukkingen als ‘In der Beschränkung zeigt sich der Meister’, ‘kill your darlings’ en ‘schrijven is schrappen’. Hoe vaak ik in het verleden niet de meeste tijd kwijt was aan artikelen inkorten! Het schrijven zelf was zo klaar, maar dan op lengte brengen… Gelukkig kan ik nu goed op lengte schrijven.

    Dit is ook precies de reden dat veel auteurs zich niet meer per woord laten betalen, maar per uur. Want goede, compacte teksten schrijven is veel moeilijker en tijdrovender.

  4. Enrico James Berest op 11/10/2017 om 14:09

    Sebastiaan , hartelijk bedankt voor deze gouden tips. Recentelijk ben ik er door een vriend ( en collega zelfstandige ) op geattendeerd dat ‘ik’ (lees: mijn website en diensten ) moeilijk zijn te vinden. Vervolgens heb ik wat hulp aangetrokken die behoorlijk wat voor me neerzetten.. Desondanks ben ik de afgelopen weken zelf op zoek naar ideeën e.o. adviezen om zelfstandig mee aan de slag te gaan. Gisteren heb ik het digi-handboek ‘De Blogmachine’ gedownload en zal deze zsm bestuderen.
    Voorts is ondergetekende behoorlijk geïnteresseerd in de training ‘SEO teksten schrijven….’ . Het zou een positieve start zijn voor 2017

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:09

      Bedankt voor je reactie Enrico. Je/jullie zijn van harte welkom.

  5. Tom Dullemond op 11/10/2017 om 14:10

    Schijven voor je website is het moeilijkste wat er is. Garanties worden niet gegeven, zeker door Google niet. Eén van de 9 mythes zou ook moeten zijn dat als je voor je doelgroep hebt geschreven dat je dan gevonden wordt. Niets is minder waar!

    De concurrentie op relevante zoekwoorden (met zoekvolume) is dermate groot, dat het wel een tijdje duurt voor Google je wat hoger in de ranking zet. En dan nog, je wint het niet van websites die al jaren voorsprong hebben.

    Moraal van het verhaal: garanties voor betere ranking kun je niet geven/krijgen, ook al heb je goed geschreven.
    Heb geduld. En houdt er rekening mee dat niet alle pagina’s goed genoeg gaan presteren.

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:11

      Bedankt voor je reactie Tom. Garanties worden inderdaad niet gegeven, maar met een goede analyse kun je vooraf wel je kansen inschatten. Dat de concurrentie op relevante zoekwoorden (met zoekvolume) dermate groot is klopt niet helemaal. Kies je voor de bekendste zoekwoorden, dan zul je je inderdaad moeten voorbereiden op een pittige concurrentie. Neem je daarentegen de tijd voor een gedegen zoekwoorden analyse en wijk je af van de gebruikelijke methodes, dan zul je zoekwoorden vinden die voldoende maandelijkse zoekopdrachten hebben, maar toch weinig concurrentie.

  6. Tatjana van der Krabben op 11/10/2017 om 14:11

    Prettige no nonsense informatie. Ik ben het alleen niet eens met je stelling dat SEO tekstschrijvers zich per woord laten uitbetalen. De specialisten werken juist per uur of eventueel per landingspagina of project. Juist omdat je moet durven beknopt te zijn. Dat vergt schrappen en schaven. Al zie ik helaas wel veel te vaak dat er wordt aangemoedigd om bijvoorbeeld in blogs uitschieters met ellenlange teksten te produceren ‘voor de SEO’. Ik ben toevallig met een blog bezig waarin ik er op in zal gaan waarom dat eigenlijk weinig zin heeft.

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:12

      Bedankt voor je reactie Tatjana. Een tekst schrijf je voor je bezoekers, je optimaliseert het voor Google. Ik benoem in het blog dat ik het juist vreemd vind dat een tekstschrijver zich laat betalen op basis van het aantal woorden en niet op basis van de kwaliteit van de tekst. Zoals je zelf al benoemt, meer woorden betekent niet automatisch meer kwaliteit. “Ik begrijp wel dat meer woorden waarschijnlijk meer tijd kosten, maar begrijp je me als ik het wat vreemd vind? Ik betaal toch liever op basis van kwaliteit in plaats van kwantiteit?”

  7. Eduard op 11/10/2017 om 14:37

    Mooi artikel. Ik denk dat SEO vooral belangrijk is wanneer je content niet onderscheidend is van andere content. Bijvoorbeeld bij een webwinkel die een iPad verkoopt. Op specificaties kun je je niet onderscheiden. En een webwinkel leent zich ook niet voor 1000-woorden-teksten. Maar door dan net slimmer met zoekwoorden en backlinks om te gaan, kun je wel boven je concurrent eindigen in zoekresultaten. In alle andere gevallen zou ik kiezen voor een tekst waar je stijl van achterover slaat omdat die geniaal is in creativiteit. Misschien dat de zoekmachine daar niet blij van wordt, maar de bezoeker wel. En dat is uiteindelijk meer waard

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:38

      Bedankt voor je reactie Eduard. Het gaat uiteindelijk inderdaad om de bezoekers. Schrijf voor je bezoekers, optimaliseer voor Google

Laat een reactie achter