Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Zoekwoorden Onderzoek voor SEO: De strategie die nooit verklapt wordt

Dus je wilt hoger scoren in Google? Tja, dan heb je inderdaad inzicht nodig in de zoektermen die jouw klanten gebruiken om straks jouw website te vinden. Waar moet je dan op letten en hoe vind je de zoekwoorden die jouw concurrenten nog niet gevonden hebben?

In dit blog deel ik de manier waarop ik zoekwoorden onderzoek. Ik onthul de tool die ik gebruik die 93% van de SEO-ers vergeet te gebruiken en laat je zien hoe jij de zoekwoorden inzet om te domineren in Google.

Hoe jij betere zoekwoorden vindt dan welke SEO-expert dan ook

Het lijkt wel of als het over zoekmachineoptimalisatie gaat, iedereen vergeet dat je bezoekers ergens verdacht veel op lijken.

Deze vergeetachtigheid zorgt er voor dat er enorm veel kansen onbenut gelaten worden. Kansen die voor het oprapen liggen.

Zoekmachineoptimalisatie gebeurt veelal achter de computer en wordt door veel online marketing bureaus technisch aangepakt. Tools worden ingezet, belangrijke informatie wordt overgeslagen en er heerst een ‘grote stappen snel thuis’ strategie.

Dit is geen verwijt naar mijn collega’s in de online marketing. Iedereen werkt anders. Als onlinemarketingpsycholoog begrijp ik alleen niet dat het belangrijkste van online marketing, of welke andere vorm van marketing dan ook, vaak vergeten wordt.

Die bezoekers waar ik het net over had. Wist je dat die bezoekers net mensen zijn?

Dat het eigenlijk niet zomaar een cijfertje in je Google Analytics account is, maar iemand met een eigen wil en mening.

Klinkt logisch, toch?

En toch wordt in mijn ogen de krachtigste zoekwoorden tool negen van de tien keer overgeslagen. Ik zie het bij concullega’s, opdrachtgevers en kandidaten van de voormalige cursus SEO teksten schrijven. Ze vergeten allemaal de krachtigste tool te gebruiken die er bestaat. De tool die jij nu al in huis hebt en die, als je hem slim gebruikt, jou een gigantische voorsprong gaat geven.

De Krachtigste Zoekwoorden Tool die (bijna) Nooit Gebruikt Wordt

De tool die ik je zo zal verklappen zal een groot verschil gaan maken. Geloof me.

Voordat ik de zoekwoorden tool onthul wil ik je meegeven dat je sowieso al de voorsprong te pakken hebt.

En wel om twee redenen.

  1. Je bent zo verstandig om deze handleiding te lezen ?
  2. Je hebt branchekennis die andere niet hebben.

Wie heeft er meer verstand van jouw branche?

Jij of ik?

Wie kent jouw klanten beter?

Ja, door al miljoenen zoekwoorden onderzocht en geanalyseerd te hebben weet ik via welke methodes, berekeningen en tools ik de beste zoekwoorden voor jou kan vinden. Maar dit lukt mij niet zonder jou.

Jouw branchekennis en kennis van je klanten vormen de basis van de krachtigste tool die de mens bezit.

Ons gezonde verstand.

Beetje flauw?

Geloof me, zet jouw gezonde verstand in op de manier zoals ik dat straks zal onthullen en je verslaat elke SEO goeroe in het vinden van de beste zoekwoorden.

Hoe je Met je Gezond Verstand de Beste Zoekwoorden Vindt en Elke SEO Goeroe Verslaat

Wat zijn eigenlijk de beste zoekwoorden?

De woorden waarop jij gevonden wilt worden in Google?

De namen van je producten of diensten?

Het volgende gaat allemaal zo logisch klinken. Zó logisch dat we het ook kunnen overslaan.

Jij hebt namelijk nu al enig idee of voorkeur voor zoekwoorden waar jij hoog mee in Google wilt staan.

Heb ik gelijk?

Dat lijstje met zoekwoorden die jij nu in je hoofd hebt zitten wordt vaak als input gebruikt voor het zoekwoorden onderzoek.

Het lijstje wordt ingevuld bij verschillende zoekwoorden tools en klaar is ons onderzoek.

In principe niets mis mee. Deze methode wordt vaak gebruikt en je krijgt zo inderdaad inzicht in verschillende zoekwoorden.

Wat is dan het probleem?

Deze methode van het onderzoeken van zoekwoorden kan iedereen. Ik kan ook met mijn gezonde verstand een lijstje maken van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw branche.

Maar dat gezonde verstand van jou kan nog veel meer.

Dit is het moment waarop jij je eerste voorsprong gaat pakken.

Schrijf zoveel mogelijk zoektermen op die je kunt bedenken. Schrijf alles, maar dan ook echt alles op!

Hoe meer jij je branchekennis en gezonde verstand benut, des te betere zoekwoorden jij uiteindelijk zult vinden.

Sterker nog. Zelfs Google heeft een tijd geleden een update gelanceerd die de manier waarop Google met zoekwoorden omgaat drastisch heeft veranderd.

Wat heeft Google veranderd ?

Hoe Google tegenwoordig omgaat met zoekwoorden

Sinds de Hummingbird update van Google kijkt Google niet alleen naar de zoekterm, maar ook naar de informatie die ze hebben van de zoeker.

Naast de context probeert Google zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de zoeker. Zo zullen (straks) voor elke zoeker, onafhankelijk van de zoekterm, de getoonde resultaten anders zijn.

Nog niet helemaal duidelijk hoe de Hummingbird omgaat met (sommige) zoekwoorden?

Zoekwoorden-hummingbird
zoekwoorden-Google

Zie je dat Google steeds beter probeert te begrijpen wat je ingevulde zoekterm betekent en waar je precies naar op zoek bent?

Zoek jij 8x8 dan wil je niet de best geoptimaliseerde website vinden. Nee, je wilt het antwoord 64 hebben. Zoek jij naar het weer dan wil je liever direct weten of je jouw paraplu of korte broek mee moet nemen.

Is dit dan het einde van het zoekwoorden tijdperk? Nee.

Wel dien je in je achterhoofd te houden dat Google blijft veranderen en steeds beter zal begrijpen waar jouw klanten nu echt naar op zoek zijn.

En wie kende jouw klanten ook al weer het beste?

Zorg dat jij die voorsprong pakt door je branchekennis en gezonde verstand in te zetten. Gebruik daarna de zoekwoorden hulpprogramma’s om je zoekwoorden onderzoek compleet te maken.

Zoekwoorden bepalen: Het gevaar van Keyword Cannabalization

Sta je op het punt om nieuwe content te schrijven? Dan doe je er verstandig aan vooraf zorgvuldig je zoekwoorden te bepalen. Dat heb je net wel geleerd.

Maar hoe voorkom je dan dat je de verkeerde zoekwoorden kiest?

Met het schrijven van meerdere blogs of pagina’s gericht op gelijke onderwerpen en zoekwoorden creëer je interne concurrentie waar zowel Google als je bezoekers van in de war raken.

Deze vorm van concurrentie staat beter bekend als keyword cannibalization en is te voorkomen aan de hand van enkele simpele stappen.

 

3 Hulpprogramma’s om je zoekwoorden te bepalen

Hoe je het ook wendt of keert, zonder objectieve data is je zoekwoordenonderzoek zinloos. Jij dient te weten hoe vaak een zoekwoord ingevuld wordt in Google en hoe groot jouw kans is om met jouw gekozen zoekwoord je concurrenten te verslaan.

Voordat we de zoekwoorden analyseren proberen we eerst een zo groot mogelijke database van mogelijke zoekwoorden te creëren.

Als je verstandig bent geweest heb je eerst je gezonde verstand gebruikt en al een grote lijst met mogelijke zoektermen gecreëerd.

Deze zoekwoorden gebruiken we als input voor de volgende zoekwoorden hulpprogramma’s;

Voorkom deze fout – Geef je zoekwoorden sales kracht

De beste zoekwoorden bepalen met de data van Google

Je hebt al gebruik gemaakt van het zoekwoordenhulpprogramma van Google.
Nu gaan we deze Keywordtool nog een keer gebruiken.

Open je Google Adwordsaccount en ga naar de zoekwoorden planner. Kies nu niet voor de eerste optie maar voor de optie 'Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen'.

Gegevens-zoekwoorden

Kopieer de zoekwoorden die je in je eerdere onderzoek verzameld hebt en klik op 'zoekvolume ophalen'.

Klik vervolgens op downloaden en download het Exceloverzicht.

Download-zoekwoorden

Je hebt nu alle data in een overzicht. Naast het aantal zoekopdrachten zie je ook een kolom met de CPC (Kosten per klik) 'Suggested bid'

Deze data kun je gebruiken om je een idee te geven over de koopintentie van de zoekwoorden. Hoe meer een adverteerder bereid is te betalen hoe groter de kans is dat zij er geld mee verdienen. Of het moet een niet zo slimme adverteerder zijn ?

Verander je zoekwoorden in een slimme zoekmachine marketing strategie

Dus je hebt hard gewerkt om de beste zoekwoorden te vinden.

Wat nu?

De eerste stap is om de zoekwoorden verder te analyseren.

Ik help jou, kun je mij helpen?

Ik geloof echt dat jij met de strategieën en tips die ik net gedeeld heb betere zoekwoorden voor je website zult vinden.

Met alle plezier deel ik mijn strategieën en tips om jouw een betere positie op het internet te geven.

Het delen van content kost mij enorm veel tijd. Ik kan het dan ook enorm waarderen als je jouw reactie achterlaat en dit artikel deelt met je netwerk.

Niets motiveert mij meer om door te gaan met het delen van waardevolle content dan jouw reactie.

Meer doen met zoekwoorden?

Wil je eindelijk kunnen stoppen met het verliezen van je concurrenten?

Ben je er klaar voor om afscheid van al die frustraties te nemen en te ontdekken hoe je iedereen in Google verslaat? Volg de SEO cursus

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter