Zo Maak je een 404 Pagina die Geen Foutmelding geeft, maar Klanten Oplevert

Ken je dat gevoel, je bent je aan het haasten, maar waar heb je nou je autosleutels gelaten?

Voor je het weet leer je je buurjongen nieuwe scheldwoorden en loop je als een kip zonder kop door je huis heen.

Dat haastige gevoel, dat hebben de bezoekers van je website ook. Ze zoeken wat, ze dachten dat ze het gevonden hadden, maar wat kregen ze, een 404 pagina.

Wat is een 404 error pagina?

Een 404 pagina is een soort foutmelding. Het is het rekje waar normaal je autosleutel hangt, maar het op dit moment helaas akelig leeg is.

Een 404 pagina ontstaat wanneer iemand een URL (pagina op jouw website) bezoekt die niet meer bestaat. Kijk een foutje kan gebeuren, een 404 pagina komt dan ook vaak voor. Maar weet je nog hoe het voelde toen je iets zocht wat je uiteindelijk niet kon vinden?

Precies.

Dat gevoel wil je jouw bezoekers niet geven. Voor we kijken hoe we een slimme en strategische 404 pagina maken, gaan we het eerst eens hebben over onze vriend Google.

Pas dit vandaag nog toe en je maakt van deze veelvoorkomende foutmelding een klantmachine Click To Tweet

Wat zegt Google over een 404 foutmelding?

Als u toegang heeft tot uw server, raden we u aan een aangepaste 404-pagina te maken. Een goed aangepaste 404-pagina helpt mensen de informatie te vinden die ze zoeken. Daarnaast biedt deze pagina andere nuttige inhoud waarmee gebruikers worden aangemoedigd uw site verder te verkennen.

  • Vertel bezoekers duidelijk dat de pagina die ze zoeken, niet kan worden gevonden. Gebruik vriendelijke, uitnodigende taal.
  • Zorg dat uw 404-pagina hetzelfde uiterlijk heeft (inclusief navigatie) als de rest van uw site.
  • U kunt ook links toevoegen naar uw populairste artikelen of berichten en een link naar de startpagina van uw site.
  • Misschien kunt u gebruikers de mogelijkheid bieden om een verbroken link te melden.
  • Hoe mooi uw aangepaste 404-pagina ook is, u wilt waarschijnlijk niet dat deze in zoekresultaten van Google verschijnt. Als u wilt voorkomen dat 404-pagina’s worden geïndexeerd door Google en andere zoekmachines, moet u ervoor zorgen dat uw webserver daadwerkelijk de HTTP-statuscode ‘404’ terugstuurt wanneer een ontbrekende pagina wordt opgevraagd.
  • Gebruik de tool Adreswijziging om Google te informeren over de verplaatsing van uw site.

Oké, het zijn wat suggesties, maar geloof me, na het lezen van dit artikel zul je zelf ontdekt hebben dat een 404 pagina veel beter kan. Sterker nog, met een goede 404 pagina kun je zelfs extra omzet binnenhalen!

Daarover laten meer. Eerst nog over Google. Want Google geeft wel heel leuk suggesties voor een 404 pagina, maar hoe doet Google het eigenlijk zelf?404-pagina
Dit is precies een voorbeeld van hoe het niet moet!

Hoe ziet een goede 404 pagina er dan wel uit?

4 elementen van een slimme 404 pagina

Allereerst dien je er alles aan te doen om een 404 pagina te voorkomen. Hoe je dit doet leg ik je later in dit artikel uit. Komt een bezoeker toch op een 404 pagina terecht, zorg dan dat jouw pagina de volgende elementen heeft:

1. Een zoekveld

Je bezoeker heeft niet gevonden wat het zocht, biedt daarom een zoekveld aan op je 404 pagina zodat je bezoeker gemakkelijk opnieuw kan zoeken.

Een zoekveld is iets wat eigenlijk elke 404 pagina nodig heeft. Sterker nog, alleen een zoekveld op je pagina zorgt er al voor dat gemiddeld 38% van je bezoekers alsnog op je website blijft.

Kijk maar eens hoe Twitter dit heeft opgelost:

404-twitter2. Link naar je belangrijkste producten of blogberichten

Wat doe jij als jij iets kwijt bent? Je zoekt allereerst op de plekken waar je regelmatig je spullen laat slingeren. Deze tactiek kun je ook toepassen op je 404 pagina.

Maak een overzicht van je meest bezochte pagina’s of blogberichten. Heb je geen idee welke pagina’s het meest bezocht worden? Kijk dan even in je Google Analytics account.

Op Internet Marketing Gemak hebben wij ervoor gekozen om de volgende links te tonen:

Later in dit artikel zal ik je de complete 404 pagina van Internet Marketing Gemak laten zien en je uitleggen waarom wij juist bijna blij zijn als iemand erop terecht komt. Geloof me, je gaat verrast worden!

3. Vertel je bezoeker wat hij kan doen, niet wat er gebeurd is

Vaak zie je op 404 pagina’s een compleet technisch verhaal over waarom je nu precies een 404 foutmelding te zien krijgt. Nu is het heel vriendelijk dat deze websites ons uitleggen wat een 404 foutmelding is, maar ik heb liever dat ze mij vertellen waar ik toch mijn sleutels heb gelaten šŸ˜‰

Vertel daarom niet je bezoeker dat hij zijn sleutels kwijt is, vertel liever waar hij ze kan vinden.

4. Opt-in form

Een opt-in formulier is een formulier om e-mailadressen te verzamelen. Nu ga ik er eigenlijk al vanuit dat jij weet hoe belangrijk het is om e-mailadressen te verzamelen van jouw bezoekers.

Verzamel je op dit moment nog geen e-mailadressen via je website?

Geen probleem, laat even je reactie achter en vertel ons wat je tegen heeft gehouden, waar je hulp bij kan gebruiken of welke vragen je er over hebt. Zijn er voldoende mensen die wij verder kunnen helpen door een artikel te schrijven over het verzamelen van e-mailadressen, dan zullen wij dat gegarandeerd gaan doen.

Waarom wil jij een opt-in formulier op je 404 pagina hebben? Omdat het de uitgelezen kans is om op een gemakkelijke manier honderden e-mailadressen te verzamelen.

Hoe wij ruim 1 op 5 404 foutmeldingen omzetten in een e-mailadres

Ruim 1 op 5 bezoekers die op een pagina stuit die niet meer bestaat schrijft zich in op de nieuwsbrief van Internet Marketing Gemak.

Van de 190 bezoekers die op een 404 pagina zijn beland hebben 39 mensen zich ingeschreven.

Als jij je e-mailmarketing goed geregeld hebt, dan betekent elke nieuwe inschrijving op jouw nieuwsbrief een nieuwe potentiële klant.

Begrijp je nu waarom het verstandig is sowieso te beginnen met het verzamelen van e-mailadressen en het tonen van een opt-in formulier op je 404 pagina?

Hoe onze 404 pagina eruit ziet

voorbeeld-404-paginaHoe voorkom je een 404 error?

Voorkomen is beter dan genezen, toch?

Nu heb ik je net een zeer krachtige techniek laten zien om e-mailadressen te verzamelen en heel eerlijk, hoewel het beter is om 404 foutmeldingen te voorkomen, vind ik het persoonlijk niet zo heel erg als het toch voorkomt.

Hoe wij met een simpele technieken 1 op de 5 foutmeldingen (die jij ook kent) omtoveren tot een nieuwe lead Click To Tweet

Waarom willen we dan überhaupt een 404 foutmelding voorkomen?

Een 404 foutmelding wil je voorkomen omdat je uiteraard je bezoeker direct de juiste pagina wilt tonen, maar ook voor je positie in Google is het belangrijk geen 404 foutmeldingen op je website te hebben.

Waarom?

Ik ben blij dat je het vraagt.

Een pagina die ooit bestond, maar nu niet meer, kan wel waarde hebben opgebouwd. Doordat de bezoeker nu een 404 pagina krijgt, verspil je dus waarde. Waarde die je goed kunt gebruiken om je andere pagina’s een betere positie in Google te geven.

Begrijp je nog niet hoe het waarde opbouwen van je website precies werkt. Lees dan even deze artikelen over linkbuilden goed door:

Wordt een slimme linkbuilder
Alles over backlinks en linkbuilden

Ik dwaal af, we zouden het hebben over het voorkomen van een 404 pagina.

Hoe vind je 404 pagina’s op jouw website en hoe los je deze foutmeldingen op?

Voor het voorkomen van een 404 pagina zul je moeten achterhalen welke pagina’s ooit wel, maar nu niet meer bestaan.

Succes met het maken van een goede 404 pagina. We hopen hem nooit te zien šŸ˜‰

O en wil je nu echt succes met je website? Volg dan de Cursus SEO

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat