Wat zijn merkwaarden?
Merkwaarden zijn de principes waar een bedrijf naar leeft en bepalen voor een groot gedeelte de merkidentiteit en beslissingen die in het bedrijf genomen worden.
Het verschil tussen kernwaarden en merkwaarden
De kernwaarden van je bedrijf liggen dieper. Jij als persoon hebt ook enkele kernwaarden die jouw persoonlijkheid definieert. Aan de hand van jouw kernwaarde zal je op andere reageren. Hoe jij reageert of wat het voordeel van jouw kernwaarden is voor andere, kun je zien als je merkwaarden.
We zullen hier later nog meer bij stilstaan. Laten we eerst eens kijken hoe je achter jouw merkwaarden komt.
5 Stappen voor kraakheldere merkwaarden
Om achter je merkwaarden te komen is het belangrijk dat je verschillende stappen zet. Je werkt vanuit het bedrijf en merkpersoonlijkheid uiteindelijk toe naar de merkwaarden.
1 | Begin bij de kernwaarden van je bedrijf
De beste manier om te beginnen is altijd bij de bron. Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Die vind je in het DNA van de onderneming, bijvoorbeeld in de missieverklaring of de strategie.
Het voordeel van werken vanuit de kernwaarden is dat je ervoor zorgt dat je merkwaarden authentiek blijven. Ze komen immers van binnen je organisatie en niet van marktonderzoek of een reclamebureau.
Je dient je merkwaarden continu uit te dragen en dit lukt alleen wanneer je zo dicht mogelijk bij jezelf blijft.
Als je inzicht hebt gekregen in de kernwaarden, is het tijd voor stap twee.
2 | Bepaal het voordeel voor je klant
Nu je weet wat de kernwaarden van je organisatie zijn, kun je vanuit je merkidentiteit werken aan je merkwaarden.
Pak de lijst van alle kernwaarden van je bedrijf erbij en markeer voor jezelf nu de belangrijkste kernwaarden. Zoek vervolgens naar overeenkomsten en bepaal wat het voordeel is voor de klant.
Staat jullie bedrijf voor persoonlijkheid en betrokkenheid, laat dit dan terugkomen in je merkwaarden.
‘Wij werken alleen met vrienden’.
Dit is een zin die iedereen zal duidelijk maken dat je alleen met klanten wilt werken die bij jullie passen en jullie voor een informele en persoonlijke benadering zullen kiezen.
Onthoud daarbij dat je merkwaarden voor intern gebruik zijn. Het zijn als het ware de bulletpoints van jouw merk. De punten waar jouw merk voor staat.
3 | Wees eerlijk
We geven je niet voor niets de tip mee om je merkwaarden vanuit je kernwaarden te definiëren. Waarom? Ieder bedrijf zal het liefste alle merkwaarden willen gebruiken. Je wilt immers het beste voor je klanten.
Dit is alleen een onmogelijke taak. Jij kunt als bedrijf niet alles voor je klant bieden en als je heel eerlijk bent, zal je het ook niet moeten willen.
Jij hebt persoonlijke grenzen en ook binnen je bedrijf zul je grenzen gesteld hebben. Het is belangrijk dat je vanuit je persoonlijke, en bedrijfswaarden, onderzoekt wat jullie sowieso al doen en hoe je hier voortaan de juiste beschrijving aan geeft.
4 | Bepaal hoe je je onderscheidt
Om ervoor te zorgen dat je merkwaarden niet alleen authentiek, maar ook uniek zijn, is het belangrijk te weten hoe je je onderscheidt van de concurrentie. Wat maakt je bijzonder?
Kijk eens naar je concurrenten. Hoe zou jij dit anders doen?
Kijk vooral naar het onderscheid.
Het verschil.
Het is leuk dat je concurrent bepaalde merkwaarden heeft, maar jij bent jij en jouw bedrijf is anders. Merkwaarden kun je niet zomaar verzinnen. Het is een uitkomst die vanuit je kernwaarden ontstaat.
5 | Geef jezelf een score
Als je helder in kaart hebt gebracht wat jouw merkwaarden zijn dan is het belangrijk dat je jezelf een score geeft.
Hoe goed gaan jullie nu al om met deze merkwaarden en hoe zou je de score kunnen verbeteren? Welke afspraken maken jullie intern om deze merkwaarden te beschermen?
Kijk naar de merkwaarden van Coolblue, alles voor een glimlach. Dit is natuurlijk een belofte die ieder bedrijf wilt maken. Tevreden klanten.
Maar.
Coolblue doet hier ook alles aan. Snellere bezorging, installatie hulp, veel humor etc.
Jouw merkwaarden zijn de waarden waar jullie voor staan. Die moet je beschermen. Ook als dit betekent dat je moeilijke beslissingen moet maken of extra investeringen. Treacy en Wiersema hebben daar in het verleden een mooi model voor bedacht.
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiende keten verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door de doolhof te leiden.
Hoe? Hier zijn een paar manieren:
Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.
Sta je op het punt om de handdoek in de ring te gooien? Gooi het roer om. Laten we samen die doorbraak forceren waar je zo naar verlangt.