Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Chatbot copywriting: waarom iedere nieuwe website een chatbot moet hebben

Geertina van Duuren   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 05-02-2018   |   

Als mij op een feestje gevraagd wordt wat ik zoal doe in het dagelijks leven, blijft het na mijn antwoord altijd even een paar seconden stil. Ik ben chatbotcopywriter, ik leer chatrobots praten, zodat ze jou kunnen helpen met het vinden van het antwoord op je vragen over een bedrijf, product of dienst.

De chatbot op jouw website leren praten

Wil je een chatbot leren praten, dan moeten niet alleen veel gestelde vragen, maar ook alle informatie uit een klantcontactcentrum gegoten worden in een conversatielijn en verwerkt in een database.

Een goede chatbot heeft ook een eigen persoonlijkheid die past bij de bedrijfscultuur. Dit vraagt om een nieuwe en creatieve manier van vragen, antwoorden en teksten verwerken.

In deze vorm van communiceren moet ik als schrijver anticiperen op logische en niet logische vragen, opmerkingen, smalltalk, verkeerd gebruik en zelfs schelden.

De kunst is, om mensen die boos zijn goed te helpen zodat ze wel de vragen gaan stellen waarvoor ze op de site kwamen. Als ze daarna het gesprek afsluiten met een bedankje en een gezellige groet. Dan heb je het goed gedaan als chatbotcopywriter.

Verbeter de websitenavigatie dankzij een chatbot

De eerste websites waren slechts bedoeld als uitgebreid visitekaartje. Deed je daar een beetje huisstijl bij, dán had je een top site! Door de voortschrijdende technologie is de website van nu door gigantische hoeveelheden aan informatie, technische snufjes en applicaties, vaak erg onoverzichtelijk.

Even snel iets checken lukt nog wel, maar zoek je specifieke informatie of wil je iets weten over je persoonlijke account dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Dus bel je met het klantcontactcentrum. Maar je bent vaak niet de enige dus beland je in de eeuwige wachtrij… ‘toets 1 voor, 2 om, 3 voor… Dit is niet alleen ontzettend irritant maar ook erg onpersoonlijk.

Een goed ingerichte chatbot biedt uitkomst en maakt van jouw website dé succesfactor van jouw bedrijf. Hij geeft het juiste antwoord op je vragen, opent de juiste webpagina voor je, geeft je de download of het artikel die je zocht, maakt een grapje, of helpt je met het invullen van een formulier en verbind je als het nodig is door met een menselijke collega.

Helemaal mooi is het, als een chatbot niet alleen op je website te vinden is, maar ook gekoppeld is aan een social kanaal zoals Facebook messenger of aan whatsapp voor bedrijven. Hierdoor voel je je als klant of bezoeker gehoord én geholpen. Dit zorgt voor customer engagement. Je komt sneller terug omdat je een beter gevoel hebt over het product de dienst of het bedrijf.

De chatbot heeft de toekomst!

…want ik heb het nog niet eens gehad over mogelijkheden zoals upselling, cross selling, deep selling, het vastleggen van customer journeys, customer succes en het koppelen van online klantmodules of big data functionaliteiten.

Ik voorspel dat de website zoals wij die kennen langzaam zal verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen chatbots. Virtuele medewerkers die een bedrijf, product of dienst op een persoonlijke manier representeren.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Geertina van Duuren

Mijn passie voor taal begon al vroeg. Ik groeide Fries-Nederlands op en leerde vervolgens meerdere talen spreken. Na mijn opleiding in het toerisme heb ik verschillende banen gehad voordat ik 12 jaar geleden bij Ecreation mijn plek vond als chatbotcopywriter. In 7 verschillende talen werkte ik aan de meest uiteenlopende chatbotprojecten. Sinds kort werk ik als chatbotcopywriter bij Talpa. Mijn ontzettend leuke, hectische baan is vaak zoals het liedje van Herman van Veen: rennen - springen - vliegen - duiken - vallen - opstaan en weer doorgaan… In mijn vrije tijd en in de zomermaanden ga ik daarom vaak naar een boerderij in Friesland. Daar heb ik de ultieme relaxte vrijwilligersbaan; Koe-knuffelinstructeur. Heerlijk het weiland in met een groep mensen om koeien te knuffelen.

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter