Aan deze pagina wordt nog gewerkt

De Ultieme Copywriting Gids [+ X Tips van de Experts]

Heb je al eens onderzocht wat het effect is van jouw manier van communiceren? Ben je er van bewust dat elk woord zijn eigen lading heeft?

Copywriting is de kunst van overtuigen met woorden. Niet zomaar iets zeggen, maar woorden kiezen die raken.

Hoe dat precies werkt, leggen we je allemaal uit in dit blog.

Ben je klaar voor beter copywriting skills? Pak pen en papier. Een goed kop koffie. En lees snel verder.

Inhoud (klap mij uit)
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is copywriting? - De betekenis

    Copywriting is de kunst van overtuigen met woorden. Het is spelen met de psychologie. Het is emoties prikkelen. Gedachtes sturen. En lezers activeren, motiveren en raken. En alles door de woorden die je kiest.

    Copywriting heeft niets met spelling te maken!

    Sterker nog, een sterk overtuigende tekst, wat het doel van copywriting is, hoeft taal technisch gezien, niet eens te kloppen.

    Met copywriting gaat het er niet om dat je de grammaticaregels hebt gevolgd. Het gaat erom dat je durft te spelen. Het randje op zoekt tussen wat volgens taalregels moet, en wat het beste werkt.

    Beginnen met copywriting

    Wil je beginnen met copywriting of ben je al begonnen, maar voel je dat het beter kan, download het stappenplan.

    Niets wordt achtergehouden en je ontvangt werkelijk alle tips, ins and outs en technieken om van je teksten ware verkopers te maken.

    Je leert de technieken die wij hebben gebruikt om de maandelijkse omzet van een website met ruim 905,68% (ja, dat is x9) te verhogen…

    Ben je er klaar voor?

    Download het stappenplan (GRATIS)

    Een ster worden in copywriting? Test dit!

    Een perfecte tekst bestaat niet. Hoeveel trucjes je ook kent. Een goede copywriter weet dat het altijd beter kan.

    Maar wie zegt of jouw prachtig staaltje copywriting werkt?

    Natuurlijk helpt het om feedback te vragen aan een ervaren copywriter, maar zelfs dan, is maar 1 die altijd de waarheid spreekt.

    De cijfers.

    Wil je beter worden in het schrijven van overtuigende teksten, test ze dan.

    Schrijf een tekst. Laat deze door voldoende mensen lezen. Kijk wat er gebeurt.

    Simpeler kan het niet.

    Alleen een klein probleempje.

    Hoe kom je aan voldoende mensen om je teksten te testen?

    Hoe test je jouw copywriting skills?

    Om te achterhalen hoe goed je teksten zijn bepaal je eerst de gewenste actie. Wat wil je dat elke lezer doet, na het lezen van jouw tekst?

    Stel dat jij tekst hebt geschreven voor een landingspagina op je website. Het doel van deze pagina is om mensen contact te laten opnemen.

    Hoe test je dan of tekst goed is?

    Je bekijkt via een programma als Google Analytics hoeveel bezoekers je landingspagina heeft gehad. Met andere woorden, hoeveel mensen hebben de tekst gelezen?

    Dit getal noteer je.

    Vervolgens kijk je hoeveel van de bezoekers die je pagina hebben bezocht, contact hebben opgenomen.

    Ook dit getal noteer je.

    Deel het aantal keer dat het doel is bereikt door het totaal aantal bezoekers en vermenigvuldig dit keer 100%.

    Bijvoorbeeld:

    Stel dat wij samen een nieuwe tekst hebben geschreven tijdens de Copywriting cursus. De tekst hebben we geplaatst op je website en deze is inmiddels 100 keer bezocht.

    We noteren het volgende:

    Aantal bezoekers: 100

    Via Google Analytics hebben we achterhaald dat 5 mensen contact hebben opgenomen, na het lezen van jouw tekst.

    We noteren het volgende:

    Aantal leads: 5

    Nu hoeven we alleen nog maar een simpel rekensommetje te maken om te achterhalen hoe goede copywriter jij bent:

    5 : 100 = 0,05

    0,05 * 100% = 5%

    Dit betekent dat 5% van alle lezers precies doet wat jij wilt. Geloof me, het kan nog steeds beter, maar het is een zeer goed begin.

    Scoor je 5% conversie dan betekent dit dat 1 op de 20 lezers precies doet wat jij wilt.

    Hoewel 5% conversie een goede score is, gaan we voor dit artikel voor minimaal het dubbele.

    In dit artikel leer je de exacte technieken die wij gebruikt hebben voor landingspagina’s die zelfs ruim 10% conversie bereiken. Als je dat lukt, dan doet 1 op de 10 lezers precies wat jij wilt.

    De moeite waard om verder te lezen. Als je het mij vraagt 😉

    Wil je nu niet elke keer aan het rekenen slaan, maar wel weten hoe effectief je teksten zijn? Bekijk de volgende video.

    VIDEO: Test je Copywriting Skills met Google Analytics

    Om je teksten te testen dien je te bepalen welk doel je wilt bereiken. Dit doel, jouw conversiedoel, stel je vervolgens in in Google Analytics.

    Google Analytics is gratis software van Google die jou in staat stelt belangrijke statistieken van jouw website te verzamelen. Denk aan aantal bezoekers, bezoekerstijd, paginaweergaves, maar ook conversies.

    Een conversie is niets meer dan een ander woord voor omzetting, of zogezegd, geslaagde actie.

    Zo stel je conversiedoelen in

    Copywriting doe je voor deze 3 typen klanten (en hun kooppijn)

    In welke branche je ook zit, onderzoek toont aan dat er 3 typen klanten zijn. Deze 3 typen klanten reageren ieder apart op de kooppijn.

    Kooppijn?

    Iedereen ervaart zodra er een aanschaf plaatsvindt een soort van kooppijn. Natuurlijk vinden veel mensen shoppen leuk, maar dat het geld kost, is toch weer wat minder plezant.

    Zo toonde een studie van de Standford universiteit aan dat kopen pijn doet.

    "We waren zo opgewonden toen we de resultaten van de eerste scans kregen en zagen dat de insula, een deel van de hersenen dat verband houdt met pijnverwerking, werd geactiveerd toen proefpersonen te hoge prijzen zagen", zei Loewenstein.

    Hoe jouw klant omgaat met zijn kooppijn hangt af van wat voor klant het is.

    Welke 3 typen klanten zijn er te onderscheiden?

    In welke branche je ook zit, onderzoek toont aan dat er 3 typen klanten zijn. Deze 3 typen klanten reageren ieder apart op de kooppijn.

    Kooppijn?

    Iedereen ervaart zodra er een aanschaf plaatsvindt een soort van kooppijn. Natuurlijk vinden veel mensen shoppen leuk, maar dat het geld kost, is toch weer wat minder plezant.

    Zo toonde een studie van de Standford universiteit aan dat kopen pijn doet.

    "We waren zo opgewonden toen we de resultaten van de eerste scans kregen en zagen dat de insula, een deel van de hersenen dat verband houdt met pijnverwerking, werd geactiveerd toen proefpersonen te hoge prijzen zagen", zei Loewenstein.

    Hoe jouw klant omgaat met zijn kooppijn hangt af van wat voor klant het is.

    3 type klanten

    • Tightwards (24%)

      Deze klanten ervaren een prijs al snel als te hoog. Het zijn de twijfelaars en vergelijkers. De voor een dubbeltje op de eerste rij zitters.

    • Unconflicted (61%)

      De grootste groep. Deze groep ervaart een gemiddelde pijn bij het kopen van diensten of goederen.

    • Spendthrifts (15%)

      Bij deze groep klanten speelt de prijs niet zozeer een rol. De prijs kan hoog oplopen alvorens zij een pijn ervaren.

    • Dat gaat lekker! Je bent al op de helft

      0%

    Je bent al op de helft van dit artikel. Je kunt nu het volgende doen:

    Download de complete gids. Ook handig voor later.

    Gun het je netwerk

    Deel het artikel:

    Copywriting voor klanttypes

    Dat er 3 verschillende klanttypes zijn is helder. Maar wat betekent dit voor jouw teksten?

    Bij 61% van al jouw klanten (in theorie dan) hoef jij je geen zorgen te maken. Ze zullen wel wat vergelijken en ook zij zijn gevoelig voor aanbiedingen en koopjes, maar hebben een gemiddeld bestedingspatroon. Maar wat doe je bij de andere klanten?

    Wat doe je voor de tightwards en spendthrifts?

    Verkopen aan tightwards – Gebruik deze copywriting technieken

    Elke ondernemer wil winnen van de concurrent. De strategie die het meest gekozen wordt: Het verlagen van prijs.

    Jij weet inmiddels beter. Jij weet dat slechts 24% zich echt op de prijs richt.

    Maar ja, hoe verkoop je dan aan mensen die alles al snel te duur vinden?

    Gelukkig heb ik een paar handige technieken voor je.

    Voordat we stilstaan bij de technieken vertel ik je wat vorige week gebeurde. Vorige week ontmoete ik een ondernemer die zonwering verkoopt.

    Ik was niet eens aan het werk. Maar zodra je vertelt dat je online marketing psycholoog bent, begint iedereen spontaan zijn vragen te stellen.

    Men denkt vaak dat ik bezig ben met manipuleren of het Mind F*cken van klanten. Oké, je kunt je boodschap anders formuleren en daardoor het gedrag sturen, maar manipuleren is toch echt wat anders.

    Het duurde niet lang voordat we in een interessante discussie belanden.

    Volgens hem is er maar 1 ding waar klanten op letten, de prijs. Als je maar goedkoper bent dan de rest, zit je altijd goed.

    In zijn ogen dan.

    In die van mij? De grootste onzin.

    Ik hoop dat jij het met me eens bent. Je hebt immers net gelezen over de verschillende klantgroepen.

    Slechts 24% vindt de prijs het allerbelangrijkst.

    Het is de kleinste groep.

    En dan alsnog, kun je via copywriting ook deze klanten voor je winnen.

    Goedkoper zonder korting… De kracht van copywriting

    Hoe kun je een doelgroep aanspreken die zich alleen maar focust op de prijs?

    Een product of dienst op waarde inschatten is voor ons brein een lastige opgave. Hoe groter het aankoopbedrag (voelt), hoe meer rekenvermogen het kost.

    Stel dat jij een heel jaar lang geholpen wordt met het verbeteren van jouw copywriting technieken voor € 1.000,00 per jaar.

    Hoe voelt dat?

    En stel dat jij hetzelfde krijgt, een heel jaar lang coaching op het gebied van copywriting, voor slechts een kleine vergoeding van 84 euro per maand.

    Hoe voelt dat?

    84 euro per maand voelt nu eenmaal goedkoper dan direct 1.000 euro. Toch levert het de verkoper uiteindelijk precies hetzelfde op: 12* 84 = 1.000

    Naast dat ik de prijs heb verlaagd, heb twee andere technieken toegepast.

    Kun je zien wat ik gedaan heb?

    Als je de tekst terugleest, zie je dan wat het verschil is?

    Ik heb de volgende technieken toegepast:

    • De praatjesmaker
    • De prijsverkleiner

    Zo gebruik je de praatjesmaker als copywriting techniek

    Het is bijzonder, maar waar. Een gloednieuwe tesla model 3, voor slechts 51.423 euro. Alsof het geen geld is.

    Waarom gebruiken we voor autoreclames het woordje “slechts” of “voor maar”? Net alsof het allemaal zo goedkoop.

    Dat autoverkopers het gebruiken en de meeste copywriters komt omdat het werkt. Zo toonde een studie aan dat een klein woordje goed was voor een stijging van 20% in het aantal verkopen.

    Door verkleinwoorden te gebruiken praat je prijs als het waren naar beneden. Wil je nog meer doen om je prijs naar beneden te “praten”?

    Gebruik dan nooit meer het woord prijs of kosten, maar vergoeding.

    Een vergoeding voelt direct als iets “eerlijks”. Een vrijwilliger krijgt geen salaris, maar een vergoeding. Het is niet meer dan fair om iemand die gratis werkt, een kleine vergoeding te geven.

    Wil je jouw prijs verlagen zonder korting?

    Praat hem naar beneden.

    Zo gebruik je de prijsverkleiner als copywriting techniek

    De prijsverkleiner is het leugentje bij supermarkt. Je betaalt nu eenmaal sneller 1,95 voor je brood dan 2,00. Die ene 5 cent kan je gestolen worden als het je aantal verkopen verdubbelt of verviervoudigd.

    Maar…

    Ik heb beloofd dat je met zelfs copywriting, zonder echt de prijs te verlagen, het toch goedkoper maakt.

    Voor ons gevoel dan.

    Hoe dat werkt?

    Om zelf te ervaren hoe dit werkt heb ik een klein experimentje voor je. Je krijgt elke keer twee mogelijkheden en moet zo snel als je kunt, een keuze maken.

    Ben je er klaar voor?

    Een andere referentiegetal

    In het experiment heb je ervaren wat het gebruik van de komma met je doet. Een ander methode om je prijs te verlagen is door een hoger referentiegetal te gebruiken.

    Dit wordt helaas door veel webshop gedaan. Een product kopen voor € 795. Daar denk je normaal gesproken wel even over na.
    Maar wat nu als ik deze prijs anders presenteer.

    Stel dat ik eerst een ander getal geef. Van € 1.997 nu slechts € 795.

    Die 795 euro voelt nu plots kleiner. Dit is het effect van een ander referentiegetal. Hoewel een oude prijs het beste werkt, kun je ook ander getal gebruiken.

    Bijvoorbeeld:

    Inmiddels hebben 2.958 ondernemers zoals jij de Copywriting cursus gevolgd voor slechts € 297

    Verkopen aan spendthrifst – Gebruik deze copywriting technieken

    Richt jij je op deze klanten dan is de prijs niet belangrijk meer. Dit klinkt als de perfecte doelgroep, maar ondanks dat zij zich niet druk maken om de prijs, willen ze wel waarde voor hun geld.

    Veel waarde.

    We hebben het allemaal weleens.

    Je bent in een goede bui. Hebt een leuke bonus gehad. Hebt al een tijdje niets uitgegeven aan je zelf. En vandaag ga je eens niet op de prijs letten.

    Hoewel iedereen een bepaalde klanttype in zich heeft, kan iemand bij een bepaalde behoefte een verschuiving maken naar een andere klanttype.

    Spendthrifst zijn niet alleen de rijkere onder ons. Spendthrifts zijn een deel van je klanten die de prijs het minst belangrijk vinden. Stop dus met nutteloze aanbiedingen of prijsverlagingen. De prijs is voor deze groep niet de bepalende factor.

    Ik houd enorm van uit eten gaan. Dan is wellicht ook te zien 😉.

    Ik kan zo genieten van een avondje tafelen met vrienden, mijn gezin of familie dat de prijs wel het allerlaatste is waar ik naar kijk.

    Of ik nu 100, 200 of 700 euro kwijt ben, op dat moment gaat het om de beleving.

    Ik weet zeker dat jij ook behoeftes hebt of dingen kunt benoemen waarbij je niet zozeer op de prijs let, maar juist op de kwaliteit, beleving of service.

    Wil je verkopen aan spendthrifst, verkoop de toekomst. Verkoop de beleving en emotie die gepaard gaat met de aankoop.

    Een horloge uit de kauwgomballen automaat, of die van patek philippe, van 26 miljoen euro, geven beide de tijd aan.

    Toch gaat het niet meer om het product. Maar de achterliggende emotie of boodschap.

    En om die snaar te raken in je teksten, gebruik je future pacing.

    Zo gebruik je Future Pacing als copywriting techniek

    Ons brein zit vreemd in elkaar. Zelfs als online marketing psycholoog sta ik nog regelmatig verbaasd over die grijze massa die al onze beslissingen neemt.

    Zonder dat wij daar erg in hebben, zorgt elke prikkel ervoor dat er een compleet proces in onze hersenen wordt gestart. Zelfs iets simpels als tv kijken, is voor ons brein een waar avontuur.

    Elke impuls die wij krijgen, dient door onze hersenen verwerkt te worden.

    Het vreemde van dit briljante orgaan is dat het niet altijd in staat is om fictie van de realiteit te onderscheiden.

    Welke goede film heb je laatst gezien?

    Denk eens aan de hoofdrolspeler. Welke gebeurtenissen maakte hij/zij mee?

    Zonder dat jij het door hebt zenden je hersenen via neuronen verschillende boodschappen door. Als jij meeleeft met de hoofdpersonage van een film of boek, dan worden er in je hersenen spiegelneuronen geactiveerd.

    Wat doen die spiegelneuronen?

    Spiegelneuronen zien het gedrag of de emotie van een persoon en beginnen direct met het versturen van boodschappen.

    Deze boodschappen zorgen ervoor dat jij de emotie van de personages overneemt. Een emotie die niet gebaseerd is op de realiteit, maar op het gedrag van een ander.

    Deze spiegelneuronen zijn zo sterk dat wij zogezegd emoties kunnen sturen. De naam ‘feel good movie’ komt dan ook niet zomaar ergens vandaan.

    Om te begrijpen hoe het precies werkt, moeten we in de NLP duiken.

    Een copywriting trucje uit de NLP

    Een techniek die al jaren in de NLP wordt toegepast en de autobranche totaal op zijn kop heeft gezet.

    Ik heb het over Future Pacing.

    Met deze techniek maak je samen met de klant een soort van film.

    Een toekomstbeeld. Autoverkopers gebruiken deze psychologische verkooptruc door je bijvoorbeeld een proefrit aan te bieden. Ze laten je in de auto zitten, ze stellen je vragen als “stelt u zich nu eens voor dat u in deze auto rijdt, hoe zou dat voelen?” vervolgens laten ze je daadwerkelijk in de auto rijden.

    Wat gebeurt er?

    Je hebt voor je het weet te maken gehad met een klein kunstje van neuromarketing, je bent je gaan voorstellen hoe het is om die auto te bezitten en je hersenen zenden hierdoor automatisch verschillende boodschappen uit waardoor jij je anders zult gaan voelen.

    Je zult de emoties al ervaren voordat jij überhaupt het product gekocht hebt.

    In je teksten kun je Future Pacing gemakkelijk toepassen door zinnen te gebruiken als “stel je eens voor dat…” “Hoe zou het eruit zien als…” “Hoe zou het voelen als…”

    Door je klant al te laten ervaren hoe het voelt om een product of dienst te kopen, geef hem aan de beleving. Het is een van de sterkste technieken die je kunt gebruiken in je teksten, vooral bij de spendthrifts.

    Je hebt nu alle technieken in huis om je teksten te richten op de verschillende klanttype.

    Maar…

    Er is meer.

    Wil je nog meer handige copywriting technieken hebben?

    Bekijk dan de video 😉

    Beïnvloeden en Overtuigen via Copywriting (Het effect van je woordkeuze)

    Mis geen enkele video meer

    BONUS: Copywriting en SEO – Zo Creëer de perfecte combinatie

    Waar het bij copywriting om het resultaat gaat, gaat het bij SEO om je bereik. Hoe maak je de perfecte combinatie?

    Hoe zorg je dat je teksten niet alleen klanten opleveren, maar ook direct meer bezoekers uit Google?

    Wil je en alle copywriting technieken toepassen en je tekst optimaliseren voor Google? Lees verder op: SEO Teksten Schrijven Voor klanten.

    Waardevol artikel?
    Deel het met je netwerk

    Laat een reactie achter