Zonder te vloeken alles online gemakkelijk geregeld

Alles-in-een-software om (online) te groeien

Waarom kiezen voor aparte tools als Webnemer je alles biedt wat je nodig hebt in één krachtig, gebruiksvriendelijk platform?

Maak de mooiste website (en pas alles gemakkelijk zelf aan)

Geen gedoe meer met hosting, plug-ins of technische koppelingen.

Stuur winstgevende mails met de email marketing functie

Laat Webnemer (automatisch) de beste mails sturen.

Verkoop je eigen online cursus (of product)

Zet je kennis om in keiharde winst.

Wat is above the fold?

Wat is above the fold en welke impact heeft het op de winstgevendheid van je website?

Wat is above the fold?

Above the fold komt uit de krantenindustrie, die verwijst naar het deel van een krantenpagina dat zichtbaar is als hij wordt gevouwen. Webdesigners gebruiken dit begrip om te verwijzen naar het gedeelte van een webpagina dat iemand kan zien zonder te hoeven scrollen.

Zeker als je zelf je eigen website maakt is het belangrijk dat je begrijpt hoe belangrijk above the fold is.

Above the fold en SEO

Sinds de Google panda update controleert Google webpagina’s die advertenties boven de vouw presenteren.

Aangezien het klikpercentage above the fold hoger is kiezen veel webmasters ervoor hun advertenties te plaatsen bovenaan hun pagina. Aangezien advertenties geen directe informatieve waarde hebben adviseert Google je advertenties onder de vouw te presenteren. De gedachte is dat je bezoeker op zoek is naar informatie en niet direct staat te wachten op advertenties.

Above the fold en jouw conversies

Het gedeelte above the fold is het gedeelte dat jouw bezoeker direct ziet. Hoewel we tegenwoordig meer gewend zijn om te scrollen dan enkele jaren geleden, is het gedeelte above the fold nog steeds het belangrijkste gedeelte op een pagina.

Lukt het jou bovenaan de pagina niet om de bezoeker te overtuigen de pagina te lezen, dan haken ze af.

Hoe controleer je het effect?

Via een scroll analyse kun je achterhalen hoeveel van jouw bezoekers scrollen en waar over het algemeen de vouw zit. Deze analyse kan je helpen door bepaalde belangrijke elementen boven de vouw te plaatsen of te testen met welke aanpassingen je het scroll gedrag bevordert.

Extra tips voor een betere above the fold

Houdt er in eerste instantie rekening mee dat de vouw op ieder scherm ergens anders ligt. De grote van het scherm bepaalt uiteindelijk de vouw.

1 | De W.W.W

Zorg dat je jouw bezoekers boven de vouw direct al duidelijk maakt Wie jullie zijn, Wat jullie doen en Wat de bezoeker moet doen.

2 | Gebruik een verhaal

Storytelling is een van de sterkste technieken die je kunt gebruiken in de marketing. Via een goed verhaal houd je de aandacht vast. Door boven de vouw met een goed verhaal te beginnen en deze niet helemaal ‘af’ te maken prikkelen je de nieuwsgierigheid van je bezoekers.

Het gevolg? Ze zullen eerder geneigd zijn te scrollen.

3 | Test en luister dan pas

Ja, above the fold is ‘iets’.

Maar…

Er wordt nogal eens moeilijk gedaan om het gedeelte boven de vouw. Je moet er persee een call 2 action plaatsen en direct je bezoekers contact laten opnemen.

Ja, het is het eerste gedeelte dat een bezoeker ziet, maar voordat jij aanpassingen maakt, raad ik je aan het te testen.

Hoe is nu het scroll gedrag? Hoe wordt nu de pagina beleefd en is een aanpassing wel nodig?

Staar je niet blind op die enge above the fold en kijk gewoon hoe je bezoekers reageren.

Ga ervoor

Hopelijk is het helder wat above the fold is en welke impact dat heeft op het ontwerp van je website.

Vind je het nog lastig, je kunt altijd je online branding uitbesteden.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.