Wat is above the fold?

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is above the fold?

Above the fold komt uit de krantenindustrie, die verwijst naar het deel van een krantenpagina dat zichtbaar is als hij wordt gevouwen. Webdesigners gebruiken dit begrip om te verwijzen naar het gedeelte van een webpagina dat iemand kan zien zonder te hoeven scrollen.

Above the fold en SEO

Sinds de Google panda update controleert Google webpagina’s die advertenties boven de vouw presenteren.

Aangezien het klikpercentage above the fold hoger is kiezen veel webmasters ervoor hun advertenties te plaatsen bovenaan hun pagina. Aangezien advertenties geen directe informatieve waarde hebben adviseert Google je advertenties onder de vouw te presenteren. De gedachte is dat je bezoeker op zoek is naar informatie en niet direct staat te wachten op advertenties.

Above the fold en jouw conversies

Het gedeelte above the fold is het gedeelte dat jouw bezoeker direct ziet. Hoewel we tegenwoordig meer gewend zijn om te scrollen dan enkele jaren geleden, is het gedeelte above the fold nog steeds het belangrijkste gedeelte op een pagina.

Lukt het jou bovenaan de pagina niet om de bezoeker te overtuigen de pagina te lezen, dan haken ze af.

Hoe controleer je het effect?

Via een scroll analyse kun je achterhalen hoeveel van jouw bezoekers scrollen en waar over het algemeen de vouw zit. Deze analyse kan je helpen door bepaalde belangrijke elementen boven de vouw te plaatsen of te testen met welke aanpassingen je het scroll gedrag bevordert.

Extra tips voor een betere above the fold

Houdt er in eerste instantie rekening mee dat de vouw op ieder scherm ergens anders ligt. De grote van het scherm bepaalt uiteindelijk de vouw.

1 | De W.W.W

Zorg dat je jouw bezoekers boven de vouw direct al duidelijk maakt Wie jullie zijn, Wat jullie doen en Wat de bezoeker moet doen.

2 | Gebruik een verhaal

Storytelling is een van de sterkste technieken die je kunt gebruiken in de marketing. Via een goed verhaal houd je de aandacht vast. Door boven de vouw met een goed verhaal te beginnen en deze niet helemaal ‘af’ te maken prikkelen je de nieuwsgierigheid van je bezoekers.

Het gevolg? Ze zullen eerder geneigd zijn te scrollen.

3 | Test en luister dan pas

Ja, above the fold is ‘iets’.

Maar…

Er wordt nogal eens moeilijk gedaan om het gedeelte boven de vouw. Je moet er persee een call 2 action plaatsen en direct je bezoekers contact laten opnemen.

Ja, het is het eerste gedeelte dat een bezoeker ziet, maar voordat jij aanpassingen maakt, raad ik je aan het te testen.

Hoe is nu het scroll gedrag? Hoe wordt nu de pagina beleefd en is een aanpassing wel nodig?

Staar je niet blind op die enge above the fold en kijk gewoon hoe je bezoekers reageren.

Ga ervoor

Hopelijk is het helder wat above the fold is en welke impact dat heeft op het ontwerp van je website.

Heb je nog vragen? Neem gerust contact op.

Wil je hulp bij het verbeteren van je website? Vraag ons om website advies.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan