Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is above the fold?

Wat is above the fold en welke impact heeft het op de winstgevendheid van je website?

Wat is above the fold?

Above the fold komt uit de krantenindustrie, die verwijst naar het deel van een krantenpagina dat zichtbaar is als hij wordt gevouwen. Webdesigners gebruiken dit begrip om te verwijzen naar het gedeelte van een webpagina dat iemand kan zien zonder te hoeven scrollen.

Zeker als je zelf je eigen website maakt is het belangrijk dat je begrijpt hoe belangrijk above the fold is.

Above the fold en SEO

Sinds de Google panda update controleert Google webpagina’s die advertenties boven de vouw presenteren.

Aangezien het klikpercentage above the fold hoger is kiezen veel webmasters ervoor hun advertenties te plaatsen bovenaan hun pagina. Aangezien advertenties geen directe informatieve waarde hebben adviseert Google je advertenties onder de vouw te presenteren. De gedachte is dat je bezoeker op zoek is naar informatie en niet direct staat te wachten op advertenties.

Above the fold en jouw conversies

Het gedeelte above the fold is het gedeelte dat jouw bezoeker direct ziet. Hoewel we tegenwoordig meer gewend zijn om te scrollen dan enkele jaren geleden, is het gedeelte above the fold nog steeds het belangrijkste gedeelte op een pagina.

Lukt het jou bovenaan de pagina niet om de bezoeker te overtuigen de pagina te lezen, dan haken ze af.

Hoe controleer je het effect?

Via een scroll analyse kun je achterhalen hoeveel van jouw bezoekers scrollen en waar over het algemeen de vouw zit. Deze analyse kan je helpen door bepaalde belangrijke elementen boven de vouw te plaatsen of te testen met welke aanpassingen je het scroll gedrag bevordert.

Extra tips voor een betere above the fold

Houdt er in eerste instantie rekening mee dat de vouw op ieder scherm ergens anders ligt. De grote van het scherm bepaalt uiteindelijk de vouw.

1 | De W.W.W

Zorg dat je jouw bezoekers boven de vouw direct al duidelijk maakt Wie jullie zijn, Wat jullie doen en Wat de bezoeker moet doen.

2 | Gebruik een verhaal

Storytelling is een van de sterkste technieken die je kunt gebruiken in de marketing. Via een goed verhaal houd je de aandacht vast. Door boven de vouw met een goed verhaal te beginnen en deze niet helemaal ‘af’ te maken prikkelen je de nieuwsgierigheid van je bezoekers.

Het gevolg? Ze zullen eerder geneigd zijn te scrollen.

3 | Test en luister dan pas

Ja, above the fold is ‘iets’.

Maar…

Er wordt nogal eens moeilijk gedaan om het gedeelte boven de vouw. Je moet er persee een call 2 action plaatsen en direct je bezoekers contact laten opnemen.

Ja, het is het eerste gedeelte dat een bezoeker ziet, maar voordat jij aanpassingen maakt, raad ik je aan het te testen.

Hoe is nu het scroll gedrag? Hoe wordt nu de pagina beleefd en is een aanpassing wel nodig?

Staar je niet blind op die enge above the fold en kijk gewoon hoe je bezoekers reageren.

Ga ervoor

Hopelijk is het helder wat above the fold is en welke impact dat heeft op het ontwerp van je website.

Vind je het nog lastig, je kunt altijd je online branding uitbesteden.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.