Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Content marketing in 2019: In 5 stappen van kwaliteit tot converteren

Iris Dings   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 19-11-2018   |   

Content marketing, je hoort steeds vaker dat bedrijven er iets mee willen doen. Precies dat zorgt ervoor dat het nog veel te vaak wordt ingezet, zonder dat er goed wordt gekeken naar wat het oplevert. Wat is tegenwoordig nou echt belangrijk in content marketing. Wat moet je juist wel of juist niet doen wanneer je ermee aan de slag gaat?
De afgelopen 2,5 jaar heb ik in mijn baan dagelijks voor zulke beslissingen gestaan. Wat is handig om te doen en wat levert nu echt resultaten op? Graag deel ik met je de best practices aan de hand van de 5 essentiële onderdelen van content marketing. Op naar meer traffic en belangrijker, conversie!

Wat is de meerwaarde van goede content marketing?

In welke branche je ook werkzaam bent, content marketing is een waardevolle toevoeging aan je marketing mix. Blog content is namelijk een van de belangrijkste marketingkanalen voor SendCloud, het bedrijf waar ik werkzaam ben. SEO staat met meer dan 40% op nummer twee in het genereren van traffic. Naast traffic, kan content zorgen voor leads, sales en aanmeldingen voor de nieuwsbrief, mits goed uitgevoerd natuurlijk. Verder ondersteunt content marketing ons in het creëren van brand awareness en thought leadership.

Nu zijn wij een SaaS business (software as a service) en kun je jezelf afvragen of het voor jouw bedrijf waardevol is. Het gaat namelijk niet om het schrijven van blogs of om het scoren op Google. Natuurlijk, dat zijn wel middelen om je doelen te behalen. Maar nee, de essentie van content marketing gaat erom dat je jouw (potentiële) klanten iets kunt bijbrengen. Enerzijds over je product, anderzijds over je branche. Jij bent (en jouw product is) de oplossing voor de problemen waar zij mee worstelen.

En toch gaat het nog vaak mis, content levert niet op dat je voor ogen had. Waarom? Omdat je de beste content moet publiceren die er is!

1 Geef doelen mee aan je content marketeer

Het klinkt voor de hand liggend, maar ook voor content heb je aparte doelen nodig. Dat is vaak niet het geval. Een marketingteam heeft doelen en daar dient content marketing aan bij te dragen. Daarom kun je het best subdoelen opstellen voor content.

Ga als eerste na wat op dit moment het beste voor je werkt. Converteert email marketing het best voor je? Dan zou content marketing kunnen helpen om e-mailadressen te verzamelen. Wanneer zoekmachine traffic veelal leidt tot sales, maak dan van traffic een apart doel voor je content marketing strategie.

De hamvraag die je jezelf altijd moet stellen is: wat wil ik bereiken met het (uitsluitend) creëren van content voor mijn doelgroep? Zorg er in ieder geval voor dat je jouw content koppelt aan een specifieke actie die je nodig hebt van de lezer. Dus, wil je traffic verhogen met je content? Schrijf dan de beste content die er is, zodat je op nummer 1 rankt en vergeet niet de meta description te optimaliseren, zodat er ook daadwerkelijk op wordt geklikt en je daarmee je traffic kunt verhogen.

2 Gebruik de juiste tools

Tools zijn cruciaal wanneer het gaat om content. Zij zullen je namelijk helpen om de beste content te schrijven, daarmee hoog te ranken in Google en het belangrijkste om lezers te laten converteren. Precies in die volgorde som ik een aantal onmisbare tools voor je op. Ik gebruik deze tools zelf wekelijks en met resultaat!

Het onderwerp bepalen
Zonder tools is het tamelijk pittig om te weten waar je over wilt schrijven. Daarnaast is het ook zonde van je tijd om uren op Google te zoeken naar wat er al beschikbaar is in jouw vakgebied en wat jij nog kunt bijdragen. Daarom start mijn zoektocht altijd met het vinden van zoekwoorden via de Google Keyword Planner, SEMRush en Ubersuggest. Dankzij deze tools vind je relevante zoekwoorden voor jouw product, zie je hoeveel er gemiddeld wordt gezocht op deze woorden en verkrijg je daarnaast nog nieuwe ideeën voor toekomstige artikelen. Daarnaast zijn www.answerthepublic.com en BuzzSumo onmisbare tools om te zien wat mensen willen weten via Google en welke artikelen hier nu al hoog op scoren.

Het artikel schrijven
Zodra je start met het schrijven van je artikel, is het belangrijk dat dit artikel hoog gaat ranken om op te vallen. Daarnaast dient er ook geklikt te worden. Des te meer mensen je artikel lezen en delen, des te beter dit ook weer is voor je Google waardering. Wanneer je WordPress gebruikt is de Yoast SEO plugin onmisbaar, deze toont je precies wat je allemaal moet doen om je artikel te optimaliseren voor SEO. De CoSchedule headline analyzer helpt je daarnaast een titel te schrijven waar mensen niet omheen kunnen. De titel is namelijk het visitekaartje van je artikel. Zonder goede titel, geen lezers!

Lezers converteren
Buiten het feit dat je artikel moet scoren op ieder vlak, is het ook belangrijk dat je jouw lezers aanzet tot actie. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van een tool, waarmee je opt-ins kunt toevoegen aan je blog in totaal, maar ook in aparte artikelen. Koppel daarom relevante opt-ins aan je artikelen via tools als Sumo, Privy, GetSitecontrol, Convertful en meer. Er zijn inmiddels zoveel verschillende tools ontwikkeld, dat het lastig is hier een aanbeveling voor te doen. Kijk in ieder geval naar de integraties van de tool, zodat leads automatisch in jouw crm systeem of email marketing programma worden opgeslagen.

3 Focus op de kwaliteitsfactoren

Als je het doet, moet je het ook goed doen. Er zijn inmiddels heel wat artikelen geschreven en Google toont alleen wat goed is voor haar gebruikers. Maar wat is goed? Allereerst dient de inhoud goed te zijn. Ga daarom na welke artikelen er al over het onderwerp zijn geschreven en probeer deze te “overrulen”. Zijn er bijvoorbeeld artikelen geschreven over “de 5 beste”, probeer er dan eens 10 van te maken. Wees zo volledig mogelijk in je beschrijving en maak er geen commercieel stuk van. Daarnaast is het belangrijk dat de onderwerpen dicht bij jouw kennis en expertise liggen. Je kunt wel alles willen schrijven waar jouw doelgroep naar zoekt, maar als de link met jouw bedrijf niet duidelijk is dan zul je geen resultaten behalen uit het artikel zelf.

Daarnaast heb ik zelf heel wat artikelen geanalyseerd en kan ik je op het hart drukken dat kwaliteit over kwantiteit gaat. Wat is kwaliteit? Beoordeel je artikel op een aantal factoren:

– Los een probleem op: beantwoordt je content geen vraag of lost het geen probleem op? Dan heeft je artikel weinig toegevoegde waarde.
– In-depth artikelen scoren beter: wees zo concreet mogelijk. Wanneer je over van alles wat een artikel wil schrijven, zal deze niet ranken en zullen bezoekers niet snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
– Langere artikelen scoren beter: Artikelen met 1250 woorden of meer scoren hoger in Google en verkrijgen meer social shares.
– Maak het scanbaar: Maak je artikel scanbaar en deel het op in duidelijke alinea’s
– Voeg UX toe: Zorg voor navigatie in je artikel, wanneer je content kanonnen maakt. Wanneer je artikel ontzettend veel woorden (2000-3000) en alinea’s bevat, zorg er dan voor dat je ze klikbaar maakt. Op die manier vinden bezoekers altijd het antwoord op de vraag en gaan ze niet meer terug naar Google voor een ander artikel (en daar word je op afgestraft).
– Vergeet de visuals niet: Het oog wil ook wat en wij mensen zijn lui. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen toevoegt die je tekst ondersteunen. Weet je niet waar je de afbeeldingen vandaan kunt halen? Geen nood, wij hebben 40 handige sites voor je op een rijtje gezet.

Daarnaast rijst bij veel bedrijven de vraag, moeten we meer of minder artikelen plaatsen? Het lijkt simpel, meer artikelen hebben meer kans om hoog te ranken in Google. Heb je al eens nagedacht over het feit dat je die artikelen ook allemaal moet bijhouden, aan out-dated informatie heeft niemand iets. Buiten dat, kun je beter focussen op super relevante artikelen die ook echt een link hebben met jouw product of bedrijf.

4 Meten is weten en helpt converteren

Als je je stinkende best hebt gedaan om hoge kwaliteit content te publiceren, is het belangrijk om te weten of het werkt. Toch wordt het meetaspect nog vaak vergeten. Dit is zonde van je budget en tijd natuurlijk. Hoe meet je nu wat je gecreëerde content heeft opgeleverd?

Allereerst is het belangrijk om altijd UTM codes te koppelen aan je URL, wanneer je deze deelt op externe kanalen zoals social media. Door UTM codes kun je precies zien welke content het beste scoort en waar.
Daarnaast kun je op overkoepelend niveau zien hoe hoog je artikel rankt, wat de CTR is en hoeveel unieke bezoekers het heeft opgeleverd. Google Analytics en de Google Search Console zijn daarbij handige tools.

Wanneer je doelen hebt ingesteld via Google Analytics, kun je ook zien of er artikelen zijn die direct sales genereren. Content marketing zal over het algemeen eerder helpen in het genereren van “micro-conversies” waarbij lezers een opt-in hebben ingevuld. Door de vragen die je stelt in de opt-in, kun je leads achteraf kwalificeren. Zorg er daarbij voor dat je een goede follow-up flow hebt met je sales afdeling en het liefst nog automatisch ook.

Last but not least, is het belangrijk om op artikelniveau te kijken hoeveel tijd lezers spenderen aan het artikel en hoe hoog de bounce rate is. Artikelen die namelijk op alle mogelijke manieren goed scoren, dus ingevulde opt-ins, directe sales maar ook lange “time on page” en een lage bounce rate geven aan dat het onderwerp bijdraagt aan jouw doelen.
Deze informatie kun je slim gebruiken, door het onderwerp weer op te delen in kleinere onderwerpen en andere vormen van content. Dat kost minder tijd, verhoogt resultaten en zorgt ervoor dat jij onmisbaar wordt op het web.

5 Ga verder dan je eigen kanaal

Denk ook eens verder dan je eigen kanalen. Je kunt namelijk ook content maken voor anderen. Dat hoeft niet te betekenen dat je zoveel mogelijk backlinks dient te genereren, maar zorg juist voor synergie! Denk maar eens aan de onderwerpen waar je doelgroep naar zoekt, maar waar jij geen specialist in bent. Je kunt daarvoor op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en deze vragen om een gastblog te schrijven voor jouw kanaal. Hierdoor kun je met meer artikelen hoog ranken, zonder dat het je veel tijd kost, maar zorg je er ook voor dat jouw partner weer meer visibility verkrijgt. Andersom kun je precies hetzelfde doen voor externe kanalen.

Terugkomend op de backlinks. Hoe zit het nou in 2018/2019? Backlinks geven je website autoriteit, wat goed is voor je ranking in Google. Nu zijn het eigenlijk niet de backlinks zelf die ervoor zorgen dat je artikel goed scoort. Het gaat erom, dat jij zo’n goed artikel schrijft, zodat anderen er wel naar gaan refereren, waardoor jij uiteindelijk goed zult ranken.

Viral gaan is hierin dus van groot belang en dat kan alleen als jij met waardevolle content komt, die wederom een probleem oplost of een vraag beantwoordt.

Tot slot

Er komt ontzettend veel kijken bij content marketing en hopelijk heb ik je daarin een aantal key learnings kunnen meegeven. Ook ik leer iedere dag van het vak en dat maakt het juist zo leuk! Daarnaast staat het internet nooit stil en is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en updates van Google. Het belangrijkste dat we altijd en allemaal moeten onthouden is: kwaliteit gaat voor kwantiteit en die kunnen we alleen bieden als we probleemoplossende content bieden.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en resultaten toe. Mocht je zelf nog handige tips hebben, laat het me gerust weten. Ik ben benieuwd!

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Iris Dings

Iris is Content Marketing Manager bij SendCloud. SendCloud is het snelst groeiend tech bedrijf van Nederland en een all-in-one verzendtool voor webshops. Ze heeft een grote interesse in online marketing en e-commerce. In haar functie kan ze haar kennis op gebied van (online) marketing en content combineren met haar creativiteit, om op die manier waardevolle content te genereren. Het uiteindelijke doel? Resultaten maximaliseren voor iedereen!

Laat een reactie achter