Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

6 redenen waarom jij social influencers in zou moeten zetten in jouw marketing

Sander Baas   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 19-06-2018   |   

In de zich constant ontwikkelende online wereld wordt het belang van het inzetten van social influencers voor jouw marketing steeds groter. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij een persoon wordt ingezet om het gedrag van een bepaalde groep te beïnvloeden.

Deze ‘social influencers’ zijn actief op verschillende social media kanalen. Ze hebben hier veel volgers, waardoor ze een grote invloed kunnen uitoefenen. In deze blog vertellen we je meer over het belang en het gebruik van deze social influencers voor jouw bedrijf.

#1 Earned advertising groeit en social influencers worden steeds populairder

Onderzoek wijst uit dat meer dan 92% van de consumenten earned media, zoals mond-tot-mond reclame meer vertrouwt dan andere vormen van adverteren. Recensies van anderen worden tegenwoordig als betrouwbaarder beschouwd, dan advertenties op straat of online.

Logisch natuurlijk, iemand die je kent of vertrouwt geloof je eerder dan een advertentie die je zomaar voorbij ziet komen.

#2 Je bereikt een specifieke doelgroep dankzij social influencers

Een social influencer beïnvloedt het gedrag en de meningen van een bepaalde doelgroep. Wanneer je jouw product of dienst wil promoten aan een specifieke doelgroep is het dus van belang om een influencer te vinden die hier op aansluit.

Deze zal dan door middel van een foto op Instagram of een blogpost jouw bedrijf promoten. De volgers volgen de influencer omdat zij zich interesseren voor zijn of haar leven of hier inspiratie uithalen. De promotie is meestal in lijn met het leven van de influencer en daarom heel effectief.

#3 Je kunt verschillende samenwerkingen aangaan met social influencers

Wanneer je als merk gaat samenwerken met een influencer, zijn er vaak twee mogelijkheden. Een campagnematige of een lange termijn samenwerking. Een campagnematige samenwerking is eenmalig en kun je bijvoorbeeld inzetten bij de lancering van een nieuw product.

Bij een lange termijn samenwerking ga je echt een partnerschap aan. Samen met de social influencer bedenk je goede content voor de doelgroep. Dit is zowel prettig voor de influencer als jouw bedrijf.

#4 In vrijwel alle sectoren kun je influencer marketing inzetten

Je zult je misschien afvragen of de sector waarin jouw bedrijf actief is, wel geschikt is voor influencer marketing. Vaak wordt alleen de lifestyle-branche als geschikt gezien.

Dit ligt echter anders want ook in de sectoren zoals de zorg of bio-industrie kan influencer marketing goed werken. Zo worden social influencers die moeder zijn, ingezet om ziekenhuizen te promoten die zijn gespecialiseerd in kraamhulp of worden food-influencers gevraagd om te schrijven over biologisch eten.

#5 Gebruik social influencers als sluikreclame

Echter ontdekken steeds meer mensen de wereld van influencer marketing en zien steeds meer volgers wanneer een post gesponsord is. Sommige influencers delen tegenwoordig alleen nog maar betaalde posts, waardoor ze ongeloofwaardiger worden.

Kies voor jouw bedrijf daarom een influencer die authentiek is en met name eigen content deelt. Je kunt ook nadenken over het gebruik van een micro-influencer. Deze heeft wat minder volgers maar staat qua engagement vaak gelijk aan andere, grote social influencers.

#6 Je kunt de inzet van social influencers goed meten

Een voordeel van het inzetten van influencer marketing is dat de campagnes goed meetbaar zijn. Er zijn allerlei social media tools die alle gegevens van platformen zoals Facebook, YouTube en Instagram kunnen meten.

Elke reactie, like of conversie wordt gemeten en zo kun je goed inschatten of de campagne heeft gewerkt of niet.

Let bij het opzetten van de campagne wel op hoe je na de campagne te werk gaat. Ontdek de 5 meest gemaakte fouten na een marketing campagne en voorkom ze!

Houd bij het inzetten van social influencers wel rekening met de Reclame Code Commissie

Kijk echter wel goed uit met het inzetten van een influencer en maak goede afspraken. Wanneer je dit niet doet zal je de Reclame Code Commissie achter je aan krijgen. Deze commissie houdt toezicht, zodat de consument niet wordt misleid.

De regel is dat wanneer een influencer wordt vergoed voor het promoten van een product of dienst via social media, dit duidelijk moet worden vermeld. Dit kan bijvoorbeeld door #spon of #ad toe te voegen of een korte zin hierover onderaan een blogpost te schrijven.

Leestip! Ontdek hoe jij de perfecte blogposts schrijft voor jouw bezoekers en voor Google!

Doe je dit niet, dan volgt er een hoge boete.

Maak dus goede afspraken wanneer je een influencer inzet om jouw bedrijf te promoten. Echter wanneer je dit doet kan influencer marketing zeker wat opleveren!

Zou jij social influencers inzetten voor de marketing van je bedrijf?

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sander Baas

Sander Baas is eigenaar van Baas & Baas - Online Marketing. Baas & Baas zorgt dat jij de baas wordt in Google. Ons online marketing bureau uit Amsterdam heeft een scherpe focus op SEA, SEA en web development.

Laat een reactie achter