9 Tips voor onweerstaanbare landingspagina’s
Iedere ondernemer weet inmiddels hoe belangrijk een website kan zijn. Toch heb je in feite niet eens een complete website nodig. Sterker nog, ik raad ondernemers aan die zelf hun website maken, zich te beperken toch slechts de meest belangrijke pagina’s.
Slechts een pagina kan al voldoende zijn om op een structurele manier leads te generen.
Maar ja…
Hoe pak je dat aan?
1 | Houd het simpel
De belangrijkste tip voor een effectieve landingspagina is om hem zo eenvoudig mogelijk te houden. Probeer niet alles op één pagina te proppen, maar richt je op één doel.
Zorg ervoor dat je boodschap luid en duidelijk overkomt. Gebruik afbeeldingen, gebruik koppen en subkoppen, gebruik witruimte, maar probeer niet te veel tegelijk te doen.
2 | Werk met framing
Framing is een van de makkelijkste en tegelijkertijd sterkste verkooptechniek die je kunt toepassen op je landingspagina’s.
Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.
Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril.
Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.
Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.
Is het glas halfvol…
Of is het glas halfleeg?
Hoe je op een slimme manier framing gebruikt op je landingspagina’s, leg ik je uit in de video.
3 | Gebruik afbeeldingen
Afbeeldingen worden in milliseconden door onze hersenen verwerkt en laat een blijvende indruk achter. Gebruik afbeeldingen op je landingspagina’s om een emotionele band met je bezoekers te creëren.
Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn, relevant en helpen je boodschap over te brengen.
4 | Speel met woorden
De woorden die je op je landingspagina’s gebruikt, bepalen hoe jouw boodschap overkomt. Net zoals framing kan het anders verwoorden van jouw boodschap een enorme impact hebben op de effectiviteit van je landingspagina.
5 | Gebruik video’s
Video is een van de krachtigste middelen om snel vertrouwen op te bouwen. Ik kan alles op papier zetten, maar het wordt pas echt écht, als ik het je persoonlijk vertel.
Op veel van onze landingspagina’s maken wij gebruik van video’s. Dit doen we om een persoonlijke touch te geven en om in een paar luttele minuten toch een compleet verhaal te vertellen.
Zo kan een video van 2 minuten je complete dienst uitleggen, waar je normaal gesproken lappen tekst voor nodig hebt.
6 | Prikkel het reptielenbrein
Het reptielenbrein is het oudste en meest basale deel van ons brein. Hier komt ons overlevingsinstinct vandaan: de vecht-of-vluchtreflex.
Het is tevens het ‘domste’ brein die enorm ontvankelijk is voor prikkels. Het is het brein dan ons onbewust bepaalde keuzes laat maken.
Hoe jij het reptielenbrein prikkelt op je landingspagina’s, leg ik uit in de video.
7 | Gebruik het Base Value Neglect effect
Het Base Value Neglect effect is een verschijnsel dat gezien kan worden als een soort van denkfout. Door het brein verschillende getallen te presenteren is het niet meer in staat ’te rekenen’, maar neemt het overhaast beslissingen.
Dit psychologische principe kun je op verschillende manieren toepassen op je landingspagina’s.
In de video leg ik je het base value neglect effect uit, samen met nog 4 andere sterke beïnvloedingstechnieken.
8 | Blijf alles testen
Om de effectiviteit van jouw landingspagina’s te verbeteren moet je blijven testen. Dit heeft twee grote voordelen:
- Je verhoogt het conversiepercentage
- Je leert steeds beter hoe je sterke landingspagina’s maakt
9 | Denk aan mobiel
Veel van jouw landingspagina’s zullen bezocht worden door ‘mobiele gebruikers’, mensen die jou pagina via hun mobiel bekijken.
Als je in de toekomst effectieve landingspagina’s wilt maken, zul je ze moeten ontwerpen met een mobile first benadering. Dit betekent dat je bij het ontwerpen van je pagina’s uitgaat van de kleinste schermgrootte. En dan “schaal je op” voor grotere schermen.
Het voordeel hiervan is dat je jezelf dwingt om je te concentreren op de belangrijkste elementen van je verhaal. En daardoor worden je pagina’s sowieso al vele malen effectiever.