Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina waar je bezoekers op “landen”. Een pagina die is opgezet met een bepaald doel voor ogen. In principe is iedere pagina op je website een landingspagina.
Zorg dat je iedere pagina ook zo ziet.
Denk bij iedere pagina op je website na over de vraag: Wat wil ik dat iedereen doet, nadat ze op deze pagina zijn geland?
Op je landingspagina doe je er alles aan dit doel te behalen. Welk doel dit ook is.
Bij het opzetten van een landingspagina is het belangrijk dat je weet welke stappen een bezoeker hiervoor heeft gezet.
Zo kan iemand via Google zijn gekomen, social media of een online advertentie. Het beste wat je op je pagina kunt doen, is het “verlengen” van het gesprek.
Met welke intentie bezoekt iemand de pagina en wat is de meest logische vervolgstap?
Laat je de bezoekers “iets” downloaden, contact opnemen of heb je iets anders bedacht om ze verder in je sales funnel te brengen?
De ‘eisen’
Een goede landingspagina is volledig gericht op de bezoekers. Er is nagedacht over waarom deze pagina bestaat en alles op de pagina ondersteunt het doel dat jij voor ogen hebt.
Je richt je met een landingspagina niet op de grote massa, maar op een bezoekersdoelgroep die het meest ontvankelijk is voor de boodschap. De doelgroep waarvan de kans het grootst is dat ze in actie komen.
Omdat je bij iedere landingspagina “weet” waarom mensen deze zullen bezoeken kun je de pagina daar precies op laten aansluiten.
Stel jezelf bij het maken van een landingspagina de volgende vragen:
- Welk resultaat heb ik voor ogen?
- Hoe pak ik de aandacht?
- Hoe creëer ik behoefte?
- Welke obstakels moet ik wegnemen?
- Welke elementen ondersteunen mijn doel?
Het resultaat
Het is belangrijk dat je vooraf bepaalt wat je wilt bereiken met je landingspagina. Want als je niet weet wat je doel is, hoe kun je dan meten of je het doel hebt bereikt?
Een ijzersterke landingspagina maak je niet in een keer. Die creëer je door het gedrag van de bezoekers te analyseren en via A/B testen te onderzoeken hoe de pagina beter kan.
De aandacht
Via welke weg de bezoeker ook op je landingspagina ‘land’ aan jou de schone taak de aandacht te trekken en vast te houden.
Succesvolle landingspagina’s weten de juiste snaar bij hun bezoekers te raken en de aandacht lang genoeg vast te houden om de bezoeker in beweging te brengen.
De behoefte
Ik koop geen producten of diensten, maar het resultaat dat ik daarmee krijg. Welk resultaat ik voor ogen heb, ligt vooral aan mijn behoefte.
Zorg dat jij helder voor ogen hebt wat het is dat je klant echt wilt. Dit doe je door je te verdiepen in hun brein en op zoek te gaan naar de ‘koopknop’.
Verwijder obstakels
Als je weet wat je doel is met de landingspagina, wordt het gemakkelijker om te bepalen welke elementen bijdragen aan het bereiken daarvan.
Je wilt dat de bezoeker een specifieke actie onderneemt. Alles wat niet helpt om dit doel te bereiken is een obstakel en moet verwijderd worden.
Een paar voorbeelden van obstakels:
- Een slecht design
- Onnodig veel tekst
- Onduidelijkheid
- Lange laadtijden
Denk bij het wegnemen van obstakels niet alleen aan de obstakels op de landingspagina zelf, maar ook aan de obstakels die de lezer heeft.
Wat kan hen tegenhouden om de gewenste actie te doen? Kost het geld, teveel tijd, denken ze dat ze het niet kunnen?
Elementen die het doel ondersteunen
Het is belangrijk dat alle elementen op je landingspagina bijdragen aan het bereiken van je doel. Zorg dat ieder element, de kleinste afbeelding, ieder puntje en kommaatje, er staat om een reden.
Een paar voorbeelden van ondersteunende elementen
- Video’s
- Slimme afbeeldingen
- Reviews
- Logo’s van klanten
Het échte doel
Als jij een doel stelt voor je landingspagina, kijk dan naar het doel van de pagina, niet het resultaat dat je uiteindelijk wilt bereiken.
Wat ik hiermee bedoel?
Stel dat je bijvoorbeeld een landingspagina wilt maken voor meer klanten.
Bedenk dan wat de meest logische vervolgstap is voor de bezoeker. Neem ik direct de dienst af? Krijg ik eerst een intake, een telefoongesprek of moet ik een offerte aanvragen?
Een effectieve landingspagina richt zich op de eerste vervolgstap. Je hoeft nog niet direct het hele traject te verkopen, je hoeft er alleen voor te zorgen dat je bezoekers de volgende stap zetten.
Zorg dat je dat doel voor ogen hebt en je landingspagina daar volledig op richt. Speel met woorden, afbeeldingen en het design.
Blijf je landingspagina net zolang verbeteren tot jij het resultaat hebt bereikt dat jij voor ogen hebt. Ook als het niet in een keer lukt, door te blijven testen zul je ooit een keer raak schieten.
Kijk maar eens naar de video.
De verschillende landingspagina’s
Een effectieve website bestaat niet lukraak uit wat losse pagina’s of berichten, maar uit landingspagina’s met ieder zijn eigen doel.
Zorg dat je in ieder geval voor de volgende pagina’s een landingspagina maakt:
- Homepage
- Over ons pagina
- Verkooppagina
- Opt-in pagina
Homepage
De homepage is een landingspagina die vooral wordt bezocht door bezoekers die even de weg kwijt zijn of jou gezocht hebben via je bedrijfsnaam.
In de meeste gevallen is je homepage de meest bezochte landingspagina op je website. Zorg op je homepage ervoor dat je de bezoeker helpt zo snel mogelijk de weg te vinden. Geef daarbij antwoord op de vragen:
- Wie zijn jullie?
- Wat doen jullie?
- Wat moet ik doen?
Over ons pagina
De over ons pagina wordt vaak over het hoofd gezien, maar ook deze landingspagina behoort tot een van de meest bezochte pagina’s op je website.
Je potentiële klanten willen weten wie je bent, wat je verhaal is en waarom ze je moeten geloven
Gebruik deze pagina om een indruk te geven van je bedrijfscultuur en de mensen erachter. Laat zien voor welke merkwaarden jullie staan, met welke brandbelofte jullie werken en waarom klanten voor jullie moeten kiezen.
Verkooppagina
Een verkooppagina is een specifieke landingspagina met maar één doel: het maken van een verkoop.
Toch?
Nou…NEE!
Ja, ik weet dat de meeste mensen hun verkooppagina gebruiken als soort van online verkoopgesprek. En ja, je kunt wel een verkooppagina gebruiken als je een product verkoopt. Maar ben jij een dienstverlener, dan draait deze landingspagina niet over het verkopen van je dienst, maar het verkopen van de eerste actie.
Jij moet de bezoeker overtuigen de volgende actie te doen. Wat die actie ook is.
Opt-in pagina
Een opt-in pagina of squeezepage is een landingspagina waar de bezoeker zich voor iets kan aanmelden in ruil voor iets anders.
Dat ‘iets anders’ is meestal een e-book, video of minicursus. Iets van waarde dat je gratis aanbiedt in ruil voor het e-mailadres van je bezoekers.
Met dat e-mailadres kun je dan een relatie met die persoon opbouwen door hem regelmatig waardevolle informatie te sturen via bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
Houd deze verschillende soorten landingspagina’s in gedachten als je een website maakt of aan je website werkt. Het maken van een effectieve website begint met het maken van effectieve landingspagina’s.
Een ‘koopgerichte’ landingspagina
Nu je de verschillende soorten landingspagina’s kent, is het tijd om je wat tips te geven voor het maken van een effectieve landingspagina.
Dit zijn 9 tips voor het maken van een effectieve landingspagina:
1 | Houd het simpel
De belangrijkste tip voor een effectieve landingspagina is om hem zo eenvoudig mogelijk te houden. Probeer niet alles op één pagina te proppen, maar richt je op één doel.
Zorg ervoor dat je boodschap luid en duidelijk overkomt. Gebruik afbeeldingen, gebruik koppen en subkoppen, gebruik witruimte, maar probeer niet te veel tegelijk te doen.
2 | Werk met framing
Framing is een van de makkelijkste en tegelijkertijd sterkste verkooptechniek die je kunt toepassen op je landingspagina’s.
Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.
Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril.
Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.
Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.
Is het glas halfvol…
Of is het glas halfleeg?
Hoe je op een slimme manier framing gebruikt op je landingspagina’s, leg ik je uit in de video.
3 | Gebruik afbeeldingen
Afbeeldingen worden in milliseconden door onze hersenen verwerkt en laat een blijvende indruk achter. Gebruik afbeeldingen op je landingspagina’s om een emotionele band met je bezoekers te creëren.
Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn, relevant en helpen je boodschap over te brengen.
4 | Speel met woorden
De woorden die je op je landingspagina’s gebruikt, bepalen hoe jouw boodschap overkomt. Net zoals framing kan het anders verwoorden van jouw boodschap een enorme impact hebben op de effectiviteit van je landingspagina.
5 | Gebruik video’s
Video is een van de krachtigste middelen om snel vertrouwen op te bouwen. Ik kan alles op papier zetten, maar het wordt pas echt écht, als ik het je persoonlijk vertel.
Op veel van onze landingspagina’s maken wij gebruik van video’s. Dit doen we om een persoonlijke touche te geven en om in een paar luttele minuten toch een compleet verhaal te vertellen.
Zo kan een video van 2 minuten jouw complete dienst uitleggen, waar je normaal gesproken lappen tekst voor nodig hebt.
6 | Prikkel het reptielenbrein
Het reptielenbrein is het oudste en meest basale deel van ons brein. Hier komt ons overlevingsinstinct vandaan: de vecht-of-vluchtreflex.
Het is tevens het ‘domste’ brein die enorm ontvankelijk is voor prikkels. Het is het brein dan ons onbewust bepaalde keuzes laat maken.
Hoe jij het reptielenbrein prikkelt op je landingspagina’s, leg ik uit in de video.
7 | Gebruik het Base Value Neglect effect
Het Base Value Neglect effect is een verschijnsel dat gezien kan worden als een soort van denkfout. Door het brein verschillende getallen te presenteren is het niet meer in staat ‘te rekenen’, maar neemt het overhaast beslissingen.
Dit psychologische principe kun je op verschillende manieren toepassen op je landingspagina’s.
In de video leg ik je het base value neglect effect uit, samen met nog 4 andere sterke beïnvloedingstechnieken.
8 | Blijf alles testen
Ik weet het, voor de mensen die echt alles gelezen hebben, ik val hier even in herhaling. Maarja, het is dan ook heel belangrijk.
Om de effectiviteit van jouw landingspagina’s te verbeteren moet je blijven testen. Dit heeft twee grote voordelen.
- Je verhoogt het conversiepercentage
- Je leert steeds beter hoe je sterke landingspagina’s maakt
9 | Denk aan mobiel
Veel van jouw landingspagina’s zullen bezocht worden door ‘mobiele gebruikers’, mensen die jou pagina via hun mobiel bekijken.
Als je in de toekomst effectieve landingspagina’s wilt maken, zul je ze moeten ontwerpen met een mobile first benadering. Dit betekent dat je bij het ontwerpen van je pagina’s uitgaat van de kleinste schermgrootte. En dan “schaal je op” voor grotere schermen.
Het voordeel hiervan is dat je jezelf dwingt om je te concentreren op de belangrijkste elementen van je verhaal. En daardoor worden je pagina’s sowieso al vele malen effectiever.
Ga ervoor
Ik hoop dat ik je voldoende handvaten heb gegeven om je website te voorzien van goede landingspagina’s. Onthoud dat een landingspagina draait om het doel.
Niet het ontwerp.
Niet jouw ego.
Niet de mooie tekst.
Het doel!
Alles wat jij op je landingspagina hebt staat, staat er om je doel te dienen. Ieder element test je vervolgens via A/B testen en zo werk je stap voor stap toe naar de perfecte pagina.
Vind je het nog lastig of ben je benieuwd hoe jouw landingspagina’s effectiever kunnen? Neem eens contact op.