Gebruik deze 4 krachtige marketingtechnieken (uit de psychologie) en verhoog je omzet

Sebastiaan Hendriks   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 09-02-2018   |   ,

In dit artikel ontdek je:

  • Hoe je inspeelt op de emoties van je klanten
  • Wat de kracht is van de “psychologische prijs”
  • Waarom je beter terug kunt gaan naar de basisschool
  • Hoe je inspeelt op het impulsieve koopgedrag van jouw bezoekers

#1 Marketing Psychologie – Kopen is Emotie

Het grootste deel van onze keuze is gebaseerd op emotie. Logica speelt nog steeds een rol, maar pas nadat we al een keuze hebben gemaakt. Een keuze vanuit emotie. Laat mensen het gevoel ervaren wanneer ze je product of dienst gekocht hebben en ze zullen kopen vanuit emotie.

Voordat een consument in het koopproces komt doorloopt deze enkele stappen. Voordat überhaupt de eerste stap gezet wordt, wordt eerst een gevoel van behoefte of pijn ervaren.

Je klanten willen iets veranderen, ze zijn tenslotte niet voor niets op zoek. Bied je bezoeker het antwoord. Laat ze zien wat jouw product of dienst verandert.

TIP! > Als je straks ontdekt hebt wat een beetje psychologie voor jouw omzet kan betekenen lees dan het artikel over pakkende teksten schrijven om alle kennis direct in de praktijk te brengen. Wil je met je pakkende teksten ook nog goed scoren in Google? Lees dan het artikel over SEO teksten schrijven.

#2 Marketing Psychologie – Kies voor een psychologische prijs

Na de emotie komt de logica. In deze fase beslist de consument of hij jouw product of dienst echt nodig heeft.

Kortom, is het product of de dienst van voldoende waarde, voor de juiste prijs?

In de marketing wordt al jaren het trucje van de psychologische prijs gebruikt.

19,95 staat immers beter dan 20 euro.

Maar is goedkoper altijd de beste strategie?

“Voor kwaliteit moet je betalen.”
Dit is de gedachte van elke consument. Een nieuwe Audi A3 kost gemiddeld boven de 30 duizend euro. De advertentie die verklaart een nieuwe Audi A3 aan te bieden voor 9875,95 euro wordt niet geloofd.

“Waar zit het addertje…”

“Moet ik dan de rest over 2 jaar betalen?”

Kijk uit wat je met je prijzen doet. Wordt je product TE goedkoop, dan levert dit geen klanten op, maar kost het je klanten.

Wil je jouw product aantrekkelijker maken. Bied dan meer waarde, voor dezelfde prijs.

Geef extra bonusartikelen of verbeter je product. Mocht je toch je prijs willen verlagen, laat dan duidelijk zien wat het product eerst kostte en dus eigenlijk ‘waard’ is.

#3 Marketing Psychologie – Ga terug naar de basisschool

4 marketingtechnieken

Weet je nog dat je vroeger breuken leerde door een taart of pizza te snijden, of dat je leerde rekenen met knikkers?

Onderzoekers hebben aangetoond dat wij makkelijker informatie opnemen wanneer deze is gekoppeld aan bekende gegevens.

Met deze vorm van onderwijs help je mensen beeldend te denken.

Door iets voor ons te zien, is de informatie makkelijker te behappen.

Door foto’s, video’s, verhalen, personages of reacties van klanten te tonen is het voor je bezoeker gemakkelijker het voordeel van je product te zien. Ze zien immers op de video dat de auto inderdaad schoner wordt en dat Pietje inderdaad zeer tevreden is over jouw online marketing training.

#4 Marketing Psychologie – Waarom we impulsief kopen

Iedereen kent het wel, je komt thuis met een of ander nieuw snufje, dat ene product dat je zo handig leek. Thuis aangekomen krab je achter je oren en vraag je je af waarom je het ook alweer gekocht hebt.

Deze impulsaankopen ontstaan door de combinatie van emotie en waarde. Je hebt op dat moment een goed gevoel bij een product en bent bereid de prijs ervoor te betalen. Dit heeft alles te maken met consumentengedrag.

Impulsaankopen zien we veel terug bij relatief goedkope producten. Wanneer je product duurder is spelen de feiten een grote(re) rol.

Bekijk een willekeurige webshop en je zult per product een lijstje kunnen opvragen met specificaties. Dit is niet zonder reden.

Wanneer de emotie goed zit, willen we deze met onze logica toetsen.

Zorg ervoor dat je alle onderdelen van je product of dienst benoemt. Maak het je bezoeker gemakkelijk om de vergelijking aan te gaan. Bedenk daarbij dat je klant naar meer kijkt dan alleen de prijs.

Nog niet overtuigd wat psychologie voor je omzet kan doen?

Klaar voor meer (marketing) psychologie op je website?

Nu is mijn vraag aan jou: “Welke voorbeelden kun jij noemen van websites die psychologie gebruiken om het gedrag van hun bezoekers te beïnvloeden”?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

2 reacties

  1. Irena op 11/10/2017 om 14:15

    Goeie tips! Ik heb ook met veel interesse je handboek domineer Google gelezen. Heel praktisch toepasbare tips.

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:15

      Goed om te horen Irena. Bedankt voor je reactie.

Laat een reactie achter