Zonder te vloeken alles online gemakkelijk geregeld

Alles-in-een-software om (online) te groeien

Waarom kiezen voor aparte tools als Webnemer je alles biedt wat je nodig hebt in één krachtig, gebruiksvriendelijk platform?

Maak de mooiste website (en pas alles gemakkelijk zelf aan)

Geen gedoe meer met hosting, plug-ins of technische koppelingen.

Stuur winstgevende mails met de email marketing functie

Laat Webnemer (automatisch) de beste mails sturen.

Verkoop je eigen online cursus (of product)

Zet je kennis om in keiharde winst.

Een website maken voor je restaurant

Iedere restauranteigenaar loopt klanten mis wanneer ze geen website hebben. Enorm zonde, zeker wanneer je bedenkt dat een restaurant website slechts hoeft te bestaan uit enkele kritieke pagina's en je met het juiste programma al in een ochtendje je website live hebt staan. 

De belangrijkste pagina’s voor een restaurant website

Je maakt niet zomaar een website voor je restaurant.

Denk na over de strategie en het doel van iedere pagina.

Doe dit per pagina. 

Homepage

Een goed restaurant biedt niet alleen lekker eten, maar een beleving. Een avondje weg. Zorg dat je de beleving en het gevoel dat je klant ook ervaart als hij of zij bij jou in je restaurant eet, ook op de website voelt. 

Maak voor je website en zeker op de homepage vooral gebruik van veel sfeerimpressies. Laat duidelijk zien hoe prachtig de gerechten eruit zien. Hoe gezellig het is, hoe lekker jullie toetjes zijn of hoe vriendelijk de bediening is. 

Wees je ervan bewust dat het op jouw website en zeker omdat het hier om een restaurant gaat, je de juiste snaar wilt raken.

Het gaat hier echt om emotie.

Zorg dat je op homepage nadenkt wat het doel van de bezoeker is.

  • De menukaart vinden?
  • Een tafeltje reserveren?
  • Jullie openingstijden bekijken?
  • Jullie locatie achterhalen?

Menukaart

Natuurlijk wil je jouw menukaart op je website tonen. Je bent een restaurant. Mensen willen eten. Ze willen weten wat jij ze voorschotelt.

Zorg dat deze pagina goed op de mobiel te bekijken is en dat je deze gemakkelijk kunt wijzigen. Niets is vervelender dan een vast PDF document die al jaren op de website staat en jouw oude menukaart toont.

Reserveren

Gun je klanten en jouw restaurant een online reserveringssysteem. Het ontlast niet alleen je personeel, je doet je klanten er ook nog een plezier mee. Voor je restaurant zijn er talloze systemen beschikbaar. Zo biedt Webnemer, een gemakkelijk programma waarmee je jouw website kunt maken, een afspraakplanner.

Deze planner kun je ook gebruiken om je klanten gemakkelijk een tafeltje te laten reserveren.

Openingstijden en contact

Zorg dat iedere bezoeker gemakkelijk je openingstijden kan vinden en natuurlijk je contactinformatie.

De meeste bezoekers die op je website komen zijn op zoek naar een restaurant waar ze op korte termijn, al dan niet dezelfde dag/avond, willen eten. Maak het ze niet onnodig lastig. Toon je telefoonnummer, een contactformulier of bied ze de mogelijkheid om online, een tafel te reserveren. 

Afhalen en bezorgen?

Bied je jouw klanten ook een bezorg- of afhaalservice, zorg dan wederom voor een gemakkelijke gebruikservaring. Maak deze pagina geschikt voor mobiel en zorg dat de bezoekers gemakkelijk hun online bestellingen kunnen doorgeven. 

Een shop 

Mocht je het prettig vinden dat je klanten direct kunnen afrekenen, voeg dan een e-commerce gedeelte toe aan je website. Ook dit kun je gemakkelijk doen via Webnemer. Je toont een menukaart, laat je bezoekers gemakkelijk hun bestelling kiezen en doorgeven of ze het komen halen of dat het bezorgd moet worden. Vergelijk het een beetje met thuisbezorgd.nl, alleen dan zonder de torenhoge commissie 😉

2 | Zorg voor lokale vindbaarheid

Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vestigingen je restaurant heeft. Werk je vanuit een regio, zorg er dan voor dat je aandacht besteedt aan de lokale SEO. Dat kan al tijdens het maken van je website. 

Hoe zorg je voor betere lokale vindbaarheid met je restaurant?

Zorg er in ieder geval voor dat je duidelijk op je website vermeld hebt staan waar je restaurant is gevestigd. Maak hier eventueel een losse vestigingspagina voor. Op deze pagina toon je jouw locatie, het liefste met een foto van het straatbeeld en een klein navigatiekaartje. Vervolgens optimaliseer je deze pagina op zoekwoorden als ‘Soort restaurt + plaats’.

Stel dat wij een sushi restaurant zouden zijn geweest hadden we die pagina bijvoorbeeld op de volgende manier kunnen optimaliseren: Sushi in Geldermalsen eten? Kom naar IMGemak. 

Zorg ook dat je gebruikmaakt van een Google Bedrijfsprofiel en Schema Markup. 

3 | Verwerk reviews

Tegenwoordig zijn de klanten van je restaurant al goed geïnformeerd. Met apps als trip advisor en the fork zal geen enkel restaurant met slecht eten of slechte bediening lang kunnen bestaan. Speel hier op in. Zorg dat je de reviews die je verzameld gebruikt in je voordeel. Verspreid ze over je website. Laat zien aan iedere bezoeker dat je restaurant niet alleen lekker eten biedt, maar staat voor een leuke avond en een goede service. 

4 | Speel met kleuren

Net zoals jouw chefkok met zijn ingrediënten speelt, wil jij dat doen met de kleuren op je website. Verwerk de kleuren uit je huisstijl op je website en zorg voor een juiste kleurencombinatie. Laat reviews, foto’s of belangrijke elementen extra opvallen met contrasterende kleuren. Kleuren die ‘vloeken’ ten opzichte van de meest gebruikte kleur op je website. 

Bekijk eventueel de verschillende templates op het internet voor extra inspiratie of gebruik het kleurenwiel om de meest opvallende kleur voor jouw website te bepalen. 

Conclusie

Een website voor een voor een restaurant is meer dan een online menukaart. Het is een platform waarop je de beleving en sfeer van je restaurant kunt overbrengen naar potentiële gasten. Denk goed na over de strategie en het doel van iedere pagina, zoals de homepage, menukaart, reserveringspagina, openingstijden en contactinformatie, afhaal- en bezorgservice, en zelfs een e-commerce gedeelte.

Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is, goed te bekijken op mobiele apparaten en dat je gemakkelijk wijzigingen kunt aanbrengen.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik reclame maken voor mijn restaurant met mijn website?

Zorg dat je allereerst aandacht schenkt aan de lokale vindbaarheid via lokale SEO. Denk vervolgens na of je via je gasten je restaurant extra kunt promoten. Maak bijvoorbeeld een losse pagina op je website en toon daar de foto’s van gasten. De gast met de leukste foto en de meeste stemmen via social media wint een gratis etentje. Denk ook aan het omschrijven van je gerechten. Laat je chef eens een video opnemen of een van jullie favoriete gerechten op de kaart uitschrijven naar een recept. Leuk voor je bestaande klanten en leuk voor de thuiskoks die ook het échte gerecht van de chef willen proeven. 

Welke templates zijn geschikt voor een restaurant website?

Er zijn talloze templates te vinden. Gebruik deze templates het liefst als inspiratie. Jouw restaurant verdient zijn eigen uitstraling, beleving en website. Jij bent niet zoals andere, gun jezelf dan ook een eigen website. 

Hoe kan ik reserveringen ontvangen via mijn website?

Om reserveringen via je website te ontvangen, moet je een reserveringssysteem implementeren. Webnemer biedt je daar mogelijkheden voor, maar er zijn ook verschillende plug-ins en tools beschikbaar voor platformen zoals WordPress. Ook kun je een speciaal reserveringssysteem implementeren waar je vaak maandelijks voor betaalt. 

Is het mogelijk om een gratis website voor mijn restaurant te maken?

Ja, het is mogelijk om een gratis website voor je restaurant te maken. Platformen zoals WordPress en Wix bieden je die mogelijkheid. Maar, wees je wel bewust van de beperkingen en de leercurve. 

Moet mijn restaurant website responsive zijn?

 Ja, het is belangrijk dat je website responsive is. Dit betekent dat de website zich aanpast aan verschillende schermformaten, zoals die van desktops, tablets en smartphones. Een responsive website zorgt voor een betere gebruikerservaring en verhoogt de kans dat bezoekers op je website blijven en actie ondernemen.

Moet ik mijn restaurant website laten maken of kan ik het zelf doen?

Het hangt af van je eigen vaardigheden en beschikbare tijd. Als je ervaring hebt met webdesign en de tijd hebt om je website zelf te maken, kun je het zeker zelf doen. Zeker wanneer je een programma als Webnemer gebruikt, kun je prima zelf je website maken

Als je echter geen goed programma of de tijd hebt, kun je overwegen om je website te laten maken door een gespecialiseerd webdesignbureau.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.