Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is het proces van het optimaliseren van jouw website om de aanwezigheid in de lokale zoekresultaten te bevorderen.
Wat zijn lokale zoekresultaten?
Lokale zoekresultaten zijn de resultaten die verschijnen als iemand een bedrijf of dienst zoekt in zijn directe omgeving. Een zoeker hoeft hier niet per definitie specifiek naar een plaats gezocht te hebben.
Voor veel zoekwoorden verwacht Google een lokale intentie. Dit wil zeggen dat Google ervan uit gaat dat de zoeker het liefst een lokaal bedrijf wilt vinden. Bijvoorbeeld bij zoekwoorden als ‘kapper, bakker of restaurant’.
Dit geldt voor veel zoekopdrachten.
Vanuit de intentie van de zoeker zal Google, zeker bij lokale zoekopdrachten, verschillende lokale zoekresultaten tonen.
Local pack
De local pack is het overzicht van, meestal 3 tot 5 bedrijven, die zich hebben aangemeld bij Google mijn bedrijf. Zij hebben hun vestiging geverifieerd en Google weet zeker dat deze bedrijven het dicht bij de zoeker zijn. Hoe ook jij kunt profiteren van Google mijn bedrijf, leggen we je later uit.
Gelokaliseerde zoekresultaten
Gelokaliseerde zoekresultaten zijn voor elke zoeker anders. Ze zijn gebaseerd op de locatie van de zoeker en het zoekwoord dat gebruikt is. De gelokaliseerde zoekresultaten vind je terug onder de local pack.
Voordat je begint met lokale SEO
Lokale SEO is lastig. Enorm lastig. En compleet anders dan de reguliere SEO.
Natuurlijk bestaat er een makkelijke vorm en dat is gewoon je SEO uitbesteden. Maar wil je zelf aan de slag, gebruik dan je gezonde verstand en laat je eventueel ondersteunen door een digitale marketing coach.
Alle lokale bedrijven willen goed gevonden worden in de lokale resultaten.
Jij bent niet alleen en als jij niet lokaal gevestigd bent, start dan niet met lokale SEO.
Lokale bedrijven zullen het altijd van je winnen, hoe goed je lokale SEO strategie ook is.
Begin alleen met lokale SEO als je goed gevonden wilt worden met jouw onderneming op plaatsen die logisch zijn.
Starten met lokale SEO
Lokale SEO is enorm veranderd. Wilde jij voorheen je lokale vindbaarheid verhogen dan hoefde je slechts wat pagina’s te maken met het ‘zoekwoord + plaats’ en je werd vroeg of laat wel gevonden.
Wil je tegenwoordig een hoge positie in de lokale organische resultaten dan zul je iets meer je best moeten doen.
Laten we eens kijken hoe wij stap voor stap jouw lokale vindbaarheid kunnen verhogen, dankzij de nieuwste lokale SEO technieken.
1 | Gebruik Google mijn bedrijf
Google mijn bedrijf is een gratis vermelding die Google aan bedrijven aanbiedt. Door je bedrijf hiervoor aan te melden en te verifiëren, verhoog je de kans dat je in de local pak verschijnt.
Een andere leuke bijkomstigheid is dat je jouw bedrijf voortaan ook in Google maps wordt opgenomen.
Om je aan te melden bij Google mijn bedrijf heb je wel een fysieke locatie nodig. Nadat jij je aangemeld hebt, krijg jij van Google een brief toegestuurd met daarop een code. Heb je de code ingevuld op je account, dan kun je jouw bedrijfsprofiel opmaken.
Maak je profiel
Maak je profiel aan. Probeer zoveel mogelijk relevante informatie op te nemen en je profiel volledig in te vullen.
Plaats foto’s
Plaats foto’s van je bedrijf, producten en medewerkers. Hoe meer foto’s hoe beter!
Openingstijden toevoegen
Zorg ervoor dat je je openingstijden toevoegt. Zo weten zoekers wanneer ze je kunnen bezoeken en je krijgt bonuspunten van Google als je profiel volledig is.
Moedig beoordelingen aan
Moedig klanten aan om een recensie achter te laten op je Google mijn bedrijf vermelding. Hoe meer reviews jij krijgt, hoe hoger (in de regel) jouw bedrijf binnen de local pack wordt vertoond.
2 | Ken de lokale zoekintentie
Jouw lokale vindbaarheid kun je alleen via lokale SEO verhogen als je begrijpt waarom de zoeker Google gebruikt.
Niet ieder zoekwoord heeft een lokale intentie. Jij kunt dan wel lukraak wat plaatsnamen toevoegen, maar dit zal je positie in de organische zoekresultaten niet ten goede komen.
Houd je alleen bezig met lokale SEO als er ook lokaal gezocht wordt. Lokale SEO gebruik je niet om je algehele online vindbaarheid te verhogen en moet je ook niet willen combineren.
Zie lokale SEO écht als een losse actie om jouw onderneming een betere lokale vindbaarheid te geven.
Hoe doe je dit?
Kijk naar lokale concurrenten
Start eerst met het onderzoeken van je lokale concurrenten. Tegen wie moet jij het opboksen en hoe hebben zij de lokale SEO gedaan? Hebben ze een fysieke winkel of is het een lokale ondernemer?
Ga eerst op zoek of het je concurrenten is gelukt om zonder fysieke locatie toch op een lokale zoekterm gevonden te worden. Uiteindelijk zal Google namelijk altijd de voorkeur geven aan bedrijven die ook daadwerkelijk gevestigd zijn op de locatie.
Moet jij het opboksen tegen concurrenten die ook daadwerkelijk in een bepaalde stad gevestigd zijn, en jij niet, dan wordt de lokale SEO zeer lastig. De vraag is of je er dan überhaupt nog aan moet beginnen.
Doe lokaal zoekwoorden onderzoek
Een lokaal zoekwoorden onderzoek is een onderzoek dat je doet waarvan je op basis van de resultaten bepaalt met welke woorden jij je lokale vindbaarheid wilt verhogen.
Denk aan je klanten
Waarom is lokale SEO zo effectief? Omdat jij precies op het juiste moment je bedrijf aan potentiële klanten toont. Ze zijn op zoek naar een product of dienst en als ze dit vooral lokaal doen, dan zullen ze al ver in hun koopproces zitten.
Denk daarom vooral aan je klanten. Breng de klantreis in kaart en denk na welke zoekopdrachten zij kunnen gebruiken in de laatste fase van hun koopproces.
2 | Wees mobiel
De meeste lokale zoekopdrachten worden op de mobiel gedaan. Dat is logisch, want vaak zijn dit mensen die onderweg zijn en op dat moment een lokaal bedrijf zoeken
Als je hiervan wilt profiteren, zorg dan dat je website goed geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers.
Zorg ervoor dat je website responsive is, of dat je een aparte mobiele website hebt.
3 | Voeg lokale zoekwoorden toe
Er zijn veel factoren die een rol spelen bij de vraag of je al dan niet in de lokale zoekresultaten verschijnt.
Om je lokale vindbaarheid te helpen kun je op verschillende plekken lokale zoekwoorden gebruiken. Plaats bijvoorbeeld je adresgegevens in de footer van je website en voeg hier en daar een lokale zoekopdracht toe aan je teksten.
Maak je gebruik van foto’s, verwerk dan een lokale zoekopdracht in de bestandsnaam, titel en alt-tekst. Ook kun je voor alle zekerheid bij foto’s een locatietag toevoegen.
4 | Maak plaatspagina’s
Dit is zo’n lokale SEO tip die veel wordt geven, maar niet lang meer zal werken. Mijn advies is dan ook om het niet te overdrijven. Maak alleen plaatspagina’s aan als je meerdere vestigingen hebt, of als je ergens dicht bij gevestigd bent.
Zo hebben wij de volgende pagina’s aangemaakt:
- Online marketing bureau Utrecht
- Webdesign Utrecht
Nu zitten wij met ons kantoor niet in Utrecht, maarja… maken die 30 minuutjes écht iets uit?
Hadden wij het net zo aangepakt als veel andere online marketing bureaus dan hadden we ook pagina’s gemaakt voor Arnhem, Nijmegen en alle andere grote plaatsen rondom Geldermalsen.
Wij geloven daar niet zo in. Maar eerlijk is eerlijk. Het werkt nog wel. De vraag is alleen voor hoe lang en of jij op deze manier met je lokale SEO wilt omgaan.
5 | Gebruik bedrijvengidsen
Online zijn er veel websites te vinden die een overzicht tonen van lokale bedrijven. Vaak kun jij je bedrijf hiervoor gratis aanmelden.
6 | Wees lokaal zichtbaar
Gaat het jou niet alleen om de lokale zoekresultaten, maar vooral om je lokale vindbaarheid, ga dan op zoek naar lokale websites. Zijn er websites in jouw regio te vinden die alleen lokaal nieuws delen? Denk daarbij ook aan lokale kranten.
Lokale SEO is in onze ogen niet zozeer het toepassen van zoekmachine optimalisatie, maar het hebben van een lokale focus.
Je bent erop gericht jouw bedrijf meer lokale bekendheid te geven.
Durf daarin verder te kijken dan Google.
Bouw een relatie op met de lokale gemeenschap, leg contact met andere lokale ondernemers, sponser lokale evenementen, en probeer je lokale SEO strategie ook vanuit offline aan te vliegen.
Lokale citaties
Een lokale citatie is een online vermelding van de naam, het adres en het telefoonnummer (NAP) van je bedrijf. Hoe vaker je NAP-gegevens online vermeld worden, hoe beter Google begrijpt in welke regio jij actief bent.
7 | Verwerk Google Maps
Er wordt beweerd dat als jij jouw Google Maps vermelding op je website toont, dit helpt bij de lokale SEO. Zelf hebben wij hier nog geen directe resultaten van gezien, maar het is het proberen waard.
8 | Gebruiken schema mark-up
Schema mark-up is een code die je aan je website kunt toevoegen om zoekmachines te helpen je inhoud beter te begrijpen
Voor lokale SEO kun je de volgende soorten schema mark-up gebruiken:
- Lokaal bedrijf
- Organisatie
- Persoon
Lokaal bedrijf
Met local business schema mark-up kun je Google meer informatie over je bedrijf geven. Dit is vooral handig als je meerdere locaties hebt.
Organisatie
Het organisatieschema is voor grotere bedrijven die veel vestigingen op verschillende plaatsen hebben
Persoon
Als je bijvoorbeeld een freelancer bent, is het zinvol om person schema mark-up te gebruiken. Zo kun je op je website aangeven dat jij de (plaatselijke) contactpersoon bent.
9 | Optimaliseer voor spraakgestuurd zoeken
Met de opkomst van digitale assistenten zoals Siri, Alexa en Google Home wordt spraakgestuurd zoeken steeds populairder. Dit heeft ook effect op de manier waarop we online zoeken.
Om te zorgen dat je hier klaar voor bent, kun je je jouw website verder optimaliseren via Voice Search SEO.
10 | Monitor je vooruitgang
Niemand kan zo goed beoordelen of jij slim bezig bent met de lokale zoekmachine optimalisatie dan de resultaten.
Maar kijk uit…
Verander niet plots je lokale SEO strategie omdat je nog geen resultaten ziet.
Houd er ook rekening mee dat de lokale organische resultaten voor iedereen anders zijn. Het is niet zo dat Google standaard zoekresultaten toont. Voor iedere zoeker toont Google andere resultaten.
Dit maakt zoekmachine optimalisatie ook zo lastig. In veel gevallen tast je in het duister en de enige manier om enigszins je voortgang te monitoren is het gebruikmaken van een ranktracker.
Kies voor een ranktracker die per locatie kijkt op welke zoekwoord jij het best gevonden wordt.
Een handig programma daarvoor is Ubersuggest. Dit is een SEO tool waarmee je niet alleen je lokale SEO resultaten kunt volgen, maar ook nog talloze andere functies kunt gebruiken.