Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Conversie optimalisatie met de visuele tool Hotjar

Katarina Lardot   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 09-02-2018   |   

Verbeter je conversie met Hotjar

Denk je dat je meer uit je website kunt halen? Heb je het gevoel dat de conversie en het rendement omhoog kunnen?

Lees dan snel deze blog over Hotjar om erachter te komen hoe. Hotjar is een van de favoriete tools om op een visuele wijze te werken aan conversie optimalisatie. Resultaten zijn effectief en snel!

Wat is Hotjar?

Deze visuele conversie optimalisatie tool geeft ontzettend veel inzicht in wat je bezoekers eigenlijk doen op je website. Google Analytics ken je wellicht al.

Wat Hotjar anders doet, is dat de inzichten visueel gemaakt worden met behulp van heatmaps. Ook maakt de tool een filmopname van je website bezoekers. Met deze inzichten kun je veel en verbeter je ook de conversie op je website.

Hotjar is een veelgebruikte tool, waar wij ook veel gebruik van maken. Wanneer wij onze klanten vertellen over Hotjar, zijn zij altijd blij verrast. Ontdek hieronder de meest gebruikte elementen van de tool.

Visitor recordings

Met dit element zie je heel eenvoudig wat je bezoekers nou precies doen, wanneer ze je website bezoeken. Je ziet dit via een filmpje.

Welke inzichten haal je hieruit?

Je ziet op welke pagina je bezoekers zitten wanneer ze afhaken. Op welk moment in het proces besluiten ze om weg te gaan. Ook kun je precies zien op welke pagina’s jouw bezoekers komen en hoelang ze op die pagina’s besteden. Door deze data goed te gebruiken, maak je klanten van je bezoekers.

Tip: bekijk minimaal een aantal opnames, voordat je conclusies trekt.

Heatmaps

Het tweede element dat wij veel gebruiken in de tool, is een heatmap. Vaak voor verschillende pagina’s. Hotjar clustert dan data van meerdere bezoekers en toont deze in een heatmap.

Het kleurverschil geeft veel inzicht. Zo zie je namelijk dat de gebieden op je pagina waar veel muis- en scrollactiviteit is rood kleuren. Hotjar laat ook zien waar het einde van een gemiddelde pagina is. Zo zie je dat wanneer de bezoeker alle informatie wil lezen, hij zal moeten scrollen.

Form analysis

Form analysis is een heel belangrijk element! Je ziet precies welke vragen jouw bezoekers wel en niet invullen, als zij een formulier invullen op je website. Met dit inzicht kun je helder krijgen welke vragen wellicht ‘too much’ zijn en nog eens nadenken of ze wel echt bij het eerste invulmoment horen.

Meer opties in Hotjar

De drie elementen hierboven zijn de persoonlijke favorieten. Naast deze elementen, biedt Hotjar natuurlijk nog een aantal andere mogelijkheden aan, om de conversie van je website te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de feedback tool.

Kosten van Hotjar

Goed nieuws.

De basis versie kost namelijk helemaal niets. Geen reden om nog langer te wachten toch? Je kunt vandaag al beginnen met het optimaliseren van jouw website. De basis versie biedt in principe voldoende inzichten.

Mocht je er toch meer uit willen halen, kun je overwegen om de betaalde versie aan te schaffen. Deze versie is geschikt voor websites met meer dan 10.000 paginabezoekers per dag.

Installatie

Er zijn meerdere opties om Hotjar te koppelen aan je website. Gebruik hiervoor Google Tag Manager.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Katarina Lardot

Katarina is werkzaam bij Digital Inside, een Digital Marketing Bedrijf in hartje Utrecht. Haar focus ligt voornamelijk op zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren en Web Analytics.Naast haar werk, schrijft Katarina regelmatig blogs, die volstaan met handige tips en tricks. Ze is gek op het onderzoeken van de nieuwste tools en is altijd opzoek naar leuke weetjes en interessante onderwerpen!

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter